Rozwój fizyczny i motoryczny.PDF
(
184 KB
)
Pobierz
18309582 UNPDF
BIOMEDYCZNE PODSTAWY ROZWOJU I WYCHOWANIA
Moduł 1. Rozwój fizyczny i motoryczny
1) Wyjaśnij pojęcia „rozwój osobniczy (ontogenetyczny) i filogenetyczny"
Rozwój-proces
ukierunkowanych zmian, w którym dany obiekt przechodzi przez kolejne etapy
przemian, od stanów prostszych, mniej doskonałych, do bardziej złożonych, doskonalszych
(pod określonym względem).
Rozwój osobniczy (ontogenetyczny, ontogeneza)
-
proces przemian morfologicznych,
fizjologicznych, psychicznych w ciągu całego życia człowieka-od zapłodnienia komórki
jajowej przez plemnik do śmierci.
Dziedziną nauki zajmującą się rozwojem osobniczym i wpływem na jego przebieg różnych
czynników jest auksologia (auksein- gr. rosnąć, rozwijać się).
W rozwoju tym wyróżnia się następujące, wzajemnie ze sobą powiązane sfery, często o
różnej dynamice zmian:
- rozwój fizyczny (biologiczny)- morfologiczny, funkcjonalny, motoryczny;
- rozwój psychiczny- umysłowy, emocjonalny, moralny, duchowy;
- rozwój społeczny;
- rozwój seksualny.
Rozwój filogenetyczny (rodowy, filogeneza, antropogeneza)
- wieloetapowy proces
ewolucyjny, sięgający w głąb drzewa rodowego ssaków. Człowiek, w trwającym kilkadziesiąt
milionów lat procesie rozwoju rodowego, osiągnął swoisty przebieg ontogenezy.
2) Wymień okresy w rozwoju człowieka i podaj ich ogólną charakterystykę
Ze względu na charakter i dynamikę procesów biochemicznych N. Wolański wyróżnił w życiu
człowieka trzy etapy:
-
Progresywny (ewolucja)
-
przewaga zmian anabolicznych nad katabolicznymi, procesów
budowy nad rozpadem; obejmuje on okres wewnątrzłonowy, dzieciństwo i młodość (do 20- 25
r.ż)
-
Stabilizacji (transwolucja)
-
równowaga przemian biochemicznych u człowieka
dorosłego (do około 40- 45 r.ż)
-
Regresywny (inwolucja)
- przewaga zmian katabolicznych nad anabolicznymi, starzenie
się organizmu.
W pediatrii stosuje się najczęściej następujący podział?
I.
Okres wewnątrzłonowy (śródmaciczny, prenatalny),
który wynosi około 280 dni i dzieli się
na:
- Fazę zarodkową- do 8 tyg. ciąży;
- Fazę płodową-od 9 tyg. ciąży do porodu (38-42 tydzień ciąży)
ll.Okres zewnątrzłonowy (poza maciczny, postnatalny),
z podokresami:
- Noworodkowym - do 28 dnia życia;
- Niemowlęcym - do ukończenia pierwszego roku życia;
- Wczesnego dzieciństwa (poniemowlęcym) - 2 - 3 r.ż;
- Przedszkolnym - 4 - 6 r.ż;
- Młodszego wieku szkolnego - 7 - 10/12 r.ż (do wystąpienia pierwszych objawów
dojrzewania płciowego);
•
Czynniki wewnętrzne (endogenne)
1. Genetyczne
- determinanty rozwoju - już przy zapłodnieniu decydują o wielu właściwościach (płeć,
budowa).
2. Paragenetyczne
- nie genetyczne matki, związane z właściwościami środowiska wewnątrz macicznego - wiek
matki, kolejność porodu, metabolizm matki (choroby, leki, żywienie),
- hormonalne
Czynniki zewnętrzne (egzogenne)
1. Środowiskowe
- biogeograficzne - klimat, sezonowość, stan powietrza, gleby,
- społeczno-ekonomiczne - status społeczny (wykształcenie) rodziców, warunki bytowe
rodziny, miejsce zamieszkania, atmosfera w rodzinie
2. Styl życia i zachowania zdrowotne
- żywienie - pokrycie zapotrzebowania na energię i składniki odżywcze
- aktywność ruchowa
3. Choroby przewlekłe.
6) Wyjaśnij, co to jest akceleracja rozwoju fizycznego, jej przyczyny i skutki
Akceleracja rozwoju fizycznego
jest to zjawisko przyspieszania się naturalnego tempa rozwoju
dzieci i młodzieży w kolejnych pokoleniach (tzw. trend seksualny). Dotyczy głównie rozwoju
fizycznego i przejawia się osiąganiem w coraz wcześniejszym wieku określonych etapów
rozwojowych i wskaźników dojrzałości (m.in. wcześniejsze ząbkowanie, intensywniejszy
przyrost wysokości i wagi ciała wcześniejsze dojrzewanie płciowe). Zmiany te przypisuje się
wzrostowi poziomu kultury materialnej i poprawie warunków bytowych społeczeństw.
Przedmiotem licznych dyskusji jest hipoteza akceleracji rozwoju psychicznego.
7) Wyjaśnij, co oznacza termin „rozwój motoryczny" i omów czynniki go warunkujące
Motoryka, (motoryczność)
ludzka to całokształt czynności ruchowych człowieka czyli sfera
ruchowej aktywności człowieka, czyli wszystko, co dotyczy poruszania się człowieka
w
przestrzeni na skutek zmian położenia ciała lub poszczególnych jego części względem siebie.
Psychomotoryka
to zjawiska i procesy psychiczne związane z ruchową działalnością
człowieka, są one:
- jej przyczyną np. motywy działania
- towarzyszą stanom aktywności ruchowej, np. wrażenia
- skutkiem aktywności, np. emocje
Psychomotoryka do 3 r.ż
1.
Układ ruchu
Część bierna - kości, stawy, wiązadła
- wytrzymałość i elastyczność tkanek
- wzajemne proporcje szkieletu
Część czynna - mięśnie
- rozrost włókien mięśniowych
- doskonalenie struktury i unaczynienia
- innerwacja mięśni - wzrastanie zakończeń nerwowych w głąb włókien mięśniowych
2.
Układ nerwowy
-
dojrzewanie komórek nerwowych
A
- Dojrzewania płciowego (pokwitania) - około 10 - 15 lat u dziewcząt, 12 - 17 lat u chłopców;
- Dorosłości - do około 50 r.ż;
- Starzenia się i starości od około 50 r.ż.
W 1996 r. w Polsce przeciętny dalszy okres życia wynosił: dla noworodka płci żeńskiej -
68,1 lat; męskiej - 76,6 lat. Z powyższego zestawienia wynika, że dzieciństwo i młodość
obejmują przeciętnie 1/4 część życia człowieka, podczas gdy u większości ssaków tylko 1/10
część życia.
3) Wyjaśnij, co to jest rozwój fizyczny i jakie są jego aspekty (wzrastanie, różnicowanie i
dojrzewanie)
Rozwój
fizyczny
(biologiczny, somatyczny)
-
całokształt procesów biologicznych,
morfologicznych, obejmujących następujące aspekty:
-
wzrastanie
- proces zmian ilościowych, powiększanie się wymiarów i masy ciała przez:
rozrost (hipertrofia) i rozplem (hiperplazja - zwiększanie się liczby) komórek;
-
różnicowanie
- zmiany w strukturze komórek, tkanek, formowanie się kształtów proporcji
organizmu; są to zmiany jakościowe, charakterystyczne dla różnych okresów rozwoju, które
uzasadniają powiedzenie, że „dziecko nie jest miniaturą człowieka dorosłego";
-
dojrzewanie
- doskonalenie funkcji poszczególnych narządów, układów i organizmu jako
całości.
W rozwoju fizycznym można, zatem wyróżnić komponenty dotyczące:
- ciała (soma) - rozwój morfologiczny, somatyczny;
- funkcji organizmu, w tym: rozwój motoryczny (ruchowy) - pojawianie się nowych ruchów,
uczenie się złożonych czynności ruchowych, coraz bardziej celowe zachowania motoryczne i
większa sprawność fizyczna organizmu; rozwój zdolności do wysiłków fizycznych wydolności
fizycznej: te sfery rozwoju są powiązane z rozwojem psychicznym (u małego dziecka mówimy
o rozwoju psychomotorycznym).
4) Wyjaśnij, co oznaczają określenia: wiek rozwojowy, dymorfizm płciowy
Wiek rozwojowy
- biologiczny, fizjologiczny. Rzeczywisty poziom zawansowania
w
rozwoju, kryteria:
- Wiek morfologiczny, „wagowy, wzrostowy"
- Wiek kostny
- Wiek wtórnych cech płciowych
- Wiek zębowy
Dymorfizm płciowy (dwupostaciowość)
- Różnice między osobnikami płci męskiej i żeńskiej w zakresie cech płciowych pierwszo; -
drugo i trzeciorzędowych,
- Ujawniają się także odrębności w zachowaniach, pełnieniu ról społecznych, niektórych
właściwościach psychicznych,
- Zaznacza się już w okresie płodowym i wybitnie nasila się w okresie dojrzewania,
- Zdeterminowany genetycznie (odmienne pary chromosomów płciowych: XX- kobiety, XY-
mężczyźni, ale także wpływ obyczajów, tradycji, stylu życia, rodzaju pracy).
5) Omów czynniki wpływające na rozwój fizyczny
1
/
4
- wzrost wypustek i rozgałęzień -> (tworzenie się Synaps, elementów stykowych)
- dojrzewanie pola i warstwy kory mózgowej (Móżdżek koordynacja równowagi)
- myelinizacja komórek i włókien nerwowych (obrastanie otoczką tłuszczową - izolator stanu
pobudzenia)
Początek - najważniejsze dla życia części układu nerwowego
Zakończenie - dystalne części kończyn
3.
Funkcje zaopatrzenia tlenowego
-
układ krążenia, oddechowy...
4.
Trening, stymulacja ruchowa.
Osobnicza ewolucja motoryczności:
Okres płodowy:
- ruchy nieskoordynowane
Noworodek:
- nie poradność ruchowa,
- uogólnione reakcje ruchowe
- odruchy bezwarunkowe
Niemowlę:
- rozwój ruchów lokomocyjnych
- chwyt manipulacji
- rozrzutność ruchowa
Poniemowlęcy:
- doskonalenie ruchów
Przedszkolny:
- „złoty okres" - równowagi przedszkolnej
- nowe umiejętności
- niedoskonałość manualna
- rozrzutność ruchowa
- „dziecko doskonałe"
- wysoka sprawność
- ekonomia motoryczna
- nowe umiejętności -> sport
Młodszy szkolny:
Dojrzewania:
- „kryzys motoryczności" (mutacja)
- ociężałość ruchowa
- zanik harmonii ruchu
- niepokój motoryczny (dymorfizm płciowy)
Młodzieńczy:
- zakończenie rozwoju motorycznego
- motoryczność kobiet i mężczyzn
Wiek dorosły:
- motoryczność uboższa
- precyzja, ekonomia
- zależność od pracy i stylu życia
Starzenie się:
- zubożenie motoryki, stereotypy ruchowe
- niechęć do ruchów
- starcze niedołęstwo
8) Omów znaczenie aktywności fizycznej dla rozwoju i zdrowia człowieka
Aktywność fizyczna (ruchowa)
- wysiłek fizyczny, praca mięśni szkieletowych wraz z całym zespołem czynności w
organizmie
- kluczowy integrujący skład zdrowego stylu życia
Korzyści dla rozwoju i zdrowia dziecka
1. Stymulacja rozwoju
- fizycznego- wzrastanie, rozwój mięśni, układu krążenia, oddechowego, harmonia rozwoju,
- intelektualnego - poznawanie otoczenia, przedmiotów, zjawisk
- psychicznego - pokonywanie trudności, radzenia sobie ze zmęczeniem stresem, przeżywanie
sukcesów negatywnych porażek
- społecznego - relacje negatywnych innymi, współdziałanie, samokontrola negatywnych
grupie społecznej
2.Kompensacja negatywnych czynników współżycia
- uruchomienia
- nadmiar napięć
3.Adaptacja do różnych zmian środowiska
- fizycznego - zmian tempa wysokości
- społecznego
- hartowanie
4.Korekcja i leczenie wielu chorób, zaburzeń
- zapobiega wystąpieniu wielu zaburzeń
- zmniejsza ryzyko i opóźnia rozwój miażdżycy - obniżenie cholesterolu, ciśnienia tętniczego
krwi, - utrzymanie odpowiedniej masy ciała,
9) Wymień elementy układu ruchu, wyjaśnij, co to jest postawa ciała i jak zmienia
się
w
okresie życia człowieka
1. Układ ruchu
Część bierna - kości, stawy, wiązadła
- wytrzymałość i elastyczność tkanek
- wzajemne proporcje szkieletu
Część czynna - mięśnie
- rozrost włókien mięśniowych
- doskonalenie struktury i unaczynienia
- innerwacja mięśni - wzrastanie zakończeń nerwowych w głąb włókien mięśniowych
2. Układ nerwowy
- dojrzewanie komórek nerwowych
- wzrost wypustek i rozgałęzień -> (tworzenie się Synaps, elementów stykowych)
- dojrzewanie pola i warstwy kory mózgowej (Móżdżek koordynacja równowagi)
- myelinizacja komórek i włókien nerwowych (obrastanie otoczką tłuszczową - izolator stanu
pobudzenia)
Początek - najważniejsze dla życia części układu nerwowego
Zakończenie - dystalne części kończyn
3. Funkcje zaopatrzenia tlenowego - układ krążenia, oddechowy...
4. Trening, stymulacja ruchowa.
Postawa ciała
- indywidualne ukształtowanie ciała i położenie poszczególnych odcinków
tułowia i kończyn dolnych w pozycji stojącej
Plik z chomika:
Marzena123456789
Inne pliki z tego folderu:
Zasady zapobiegania chorobom przenoszonym droga plciowa.doc
(16 KB)
Choroby przenoszone droga plciowa fazy rozwoju psychoseksualnego czlowieka.doc
(36 KB)
Choroby przenoszone droga plciowa.doc
(34 KB)
Choroby genetyczne.doc
(28 KB)
gen genotyp fenotyp chromosomy dziedziczenie monogenowe i poligonowe aberracje chromosomowe.doc
(34 KB)
Inne foldery tego chomika:
Andragogika
Antropologia kultury
Bezpieczeństwo teleinformatyczne
BHP i Ergonomia
Diagnoza w pracy opiekuńczo wychowawczej- różnice programowe
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin