propgram zaliczenia.pdf

(113 KB) Pobierz
197178324 UNPDF
Program dydaktyczny zajęć ze studentami w Roku Akademickim 2006-7.
Przedmiot Chirurgia
Dla: Pielęgniarstwo II Rok semestr IV
1.
Autor Programu
Dr n. med. W. Majewski
2.
Wykłady, liczba godzin
10
3.
Seminaria, liczba godzin
10
4.
Ćwiczenia, liczba godzin
10
5.
Praktyczna nauka zawodu
-
6.
Cele i zadania dydaktyczno-
wychowawcze przedmiotu
1. Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami
dotyczącymi anatomii chirurgicznej, celów i zadań chirurgii
2. Przedstawienie praktyczne chorych chirurgicznych
z omówieniem najczęstszych schorzeń leczonych
chirurgicznie.
3. udział praktyczny studentów w leczeniu chorych
chirurgicznych, rozpoznawanie zaburzeń.
4. Zrozumienie przez studenta miejsca i roli pielęgniarki
w chirurgicznym zespole terapeutycznym
7.
Warunki zaliczenia
Wykłady – obecność na wykładach
Seminaria – obecność na seminariach
Ćwiczenia – ocena ogólna, na która składa się ocena
wiadomości teoretycznych i umiejętności praktycznych
Egzamin modułowy (chirurgia i pielęgniarstwo chirurgiczne) –
warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest uzyskanie
pozytywnej oceny z wykładów, seminariów i ćwiczeń z
chirurgii oraz wykładów, ćwiczeń, samokształcenia, zajęć
praktycznych i praktyki zawodowej z pielęgniarstwa
chirurgicznego.
8. Materiał nauczania:
8a Wykłady – 10 godz. 1. Wykład wprowadzający: Chirurgia cele i zadania – 1 godz.
2. Podstawy nazewnictwa chirurgicznego – 1 godz.
3 . Rany, rodzaje i gojenie się ran – 1 godz.
4. Urazy narządu ruchu – 1 godz.
5. Oparzenia, gojenie oparzeń – 1 godz.
6. Zakażenia chirurgiczne – 1 godz.
7. Ostre schorzenia jamy brzusznej – 1 godz.
8. Kamica żółciowa – 1 godz.
9. Podstawowe wiadomości o nowotworach – 1 godz.
10. Przeszczepianie narządów – 1 godz.
8b. Seminaria – 10 godz. 1. Seminarium wprowadzające: podstawy anatomii i fizjologii
chirurgicznej – powtórzenie – 1 godz.
2. Bóle brzucha – 1 godz.
3. Wstrząs – 1 godz.
4. Podstawy anatomii i fizjologii narządów klatki piersiowej
– 1 godz.
5. Urazy i schorzenia chirurgiczne narządów klp. – 1 godz.
6. Powikłania pooperacyjne – 1 godz.
7. Choroby naczyń tętniczych – 1 godz.
8. Choroby naczyń żylnych – 1 godz.
9. Rak sutka – 1 godz.
10. Rak jelita grubego – 1 godz.
197178324.002.png 197178324.003.png
8c. Ćwiczenia – 10 godz. 1. Przygotowanie pacjenta do zabiegu operacyjnego.
Postępowanie pooperacyjne – 1 godz.
2. Urazy, rany, rozpoznawanie ran, amputacje – 1 godz.
3. Zaburzenia gospodarki wodnej i elektrolitowej. Rodzaje
bólów brzucha – 1 godz.
4. Rodzaje zakażeń. Najczęstsze nowotwory w Polsce 1 godz.
5. Najczęstsze schorzenia górnego odcinka przewodu
pokarmowego. – 1 godz.
6. Najczęstsze schorzenia dolnego odcinka przewodu
pokarmowego . – 1 godz.
7. Przeszczepianie narządów. Schorzenia chirurgiczne układu
moczopłciowego . – 1 godz.
8. Urazy klatki piersiowej. Operacje na narządach klatki
piersiowej i sercu. – 1 godz.
9. Stany zagrażające życiu pacjenta oddziału chirurgicznego
– 1 godz.
10. Chirurgia ambulatoryjna, chirurgia 1 dnia – 1 godz.
8d. Praktyczna nauka zawodu -
9.
Student powinien znać:
1. Podstawy budowy i czynności narządów jamy brzusznej
i klatki piersiowej.
2. Podstawowe nazewnictwo zabiegów operacyjnych
3. Ogólne zasady leczenia schorzeń chirurgicznych
4. Przygotowanie pacjenta do zabiegu operacyjnego
Student powinien umieć:
1. Przygotować prawidłowo sprzęt do wykonywanego
drobnego zabiegu chirurgicznego
2. Założyć prawidłowo opatrunek
3. Umieć prawidłowo unieruchomić kończynę
4. Założyć szynę gipsową
10. Podręczniki do nauki
przedmiotu
1. Podstawy Pielęgniarstwa chirurgicznego red. E.
Walewska PZWL, Warszawa 2006.
2. Chirurgia dla pielęgniarek red . Rowiński W., Dziak A. W-
wa: PZWL 1999.
3. Fibak J. Chirurgia, podręcznik dla studentów .
PZWL, Warszawa 2002
4. Noszczyk W. Chirurgia. PZWL, Warszawa 2005.
Podręczniki uzupełniające
1. Nagay B. Chirurgia dla studentów . Wyd. PAM 1998.
2. Cope Z. Ostre schorzenia jamy brzusznej . Tłum.
M.Borowski PZWL 1998
3. Kózka M. Stany zagrożenia życia. Wydawnictwo
Uniwersytetu Jagiellońskiego Kraków 2001
4. Blak – Kaleta A. Praktyczny poradnik dla pielęgniarek
Wydawnictwo VERLAG DASHÓFER Sp. z o.o. 2001
5. Scherer J. C., Timby B.K. Medical – Surgical Nursing
J.B. Lippincott Company Philadelphia 1995.
6. Campbel., Morag H.: Praca pielęgniarki na bloku
operacyjnym W-wa: PZWL
Wyniki nauczania
przedmiotu
197178324.004.png 197178324.005.png
7. Herbert Chen, Juan E. Sola, Keith D. Lillemoe.
Najczęstsze zabiegi chirurgiczne przy łóżku chorego.
8. Krasucka E. , Turowski K.: Wybrane aspekty opieki
nad pacjentem onkologicznym. Lublin 1994
9. Budynek M., Nowacki C. Wiedza o opatrunkach.
Wydawnictwo Medyczne Urban& Partner Wrocław
2000.
10. Condon R. E., Nychus L. M. Kompendium
postępowania chirurgicznego . W-wa PZWL 1985.
11. Kujawska – Tenner J. Zwalczanie bólów
nowotworowych. W- wa Nowe Techniki Nauczania.
12. Podstawy opieki paliatywnej w chorobach
nowotworowych. red. Hebanowski M. W-wa PZWL 1998.
197178324.001.png
Program Dydaktyczny
Przedmiot : Traumatologia Wielonarządowa
Dla studentów Ratownictwa Medycznego, III rok V Semestr.
Rozmiar zajęć: 40 godzin
W tym:
Seminaria: 10 godzin
Ćwiczenia: 30 godzin
Cel i zadania dydaktyczno-wychowawcze przedmiotu:
1. Umiejętność szybkiej identyfikacji urazu wielonarządowego i jego składowych
2. Wdrożenie właściwego postępowania ratunkowego z uwzględnieniem
obowiązujących standardów
3. Ewakuacja poszkodowanego według zasad i priorytetów
4. Dalsze postępowanie z poszkodowanym.
Warunki zaliczenia przedmiotu : kolokwium zaliczeniowe
Materiał Nauczania :
Tematy seminariów :
1. Pojęcie urazu wielonarządowego, znaczenie dla postępowania leczniczego i
ewakuacyjnego – powtórzenie materiału z lat ubiegłych, epidemiologia urazów
2. Algorytm postępowania w urazach wielonarządowych, najczęstsze typy urazów.
3. Trauma capitis et thoracis
4. Trauma abdominis
5. Trauma pelvis
6. Trauma membrorum superiorum et inferiorum
7. Szczególne przypadki urazów wielonarządowych – wypadki komunikacyjne
8. Szczególne przypadki urazów – wypadki w pracy
9. Algorytmy leczenia urazów wielonarządowych w ratownictwie
10. Powtórzenie materiału – zaliczenie
Tematy ćwiczeń : Stanowią rozwinięcie tematów seminariów
1. Powtórzenie materiału z lat ubiegłych: przypomnienie stosunków anatomicznych
poszczególnych grup narządów, ich znaczenie dla postępowania leczniczego i
ewakuacyjnego –
2. Uraz, składowe urazu, choroba urazowa, wpływ urazu na organizm. Odpowiedź
organizmu na uraz.
3. Najczęstsze typy urazów. Priorytety postępowania w urazach wielonarządowych,.
4. Urazy głowy, wstrząśnienie mózgu, krwiaki śródczaszkowe, nadciśnienie
śródczaszkowe urazy klatki piersiowej, niewydolność oddechowa
5. Urazy brzucha, zmiany objętości krwi krążącej
6. Urazy miednicy, ostra niezapalna niewydolność nerek ATN, uogólniona
odpowiedź zapalna organizmu
7. Urazy kończyn górnych i dolnych, urazy kręgosłupa. Płyny i leki podawane w
okresie przedszpitalnym.
8. Szczególne przypadki urazów wielonarządowych – wypadki komunikacyjne,
ćwiczenia w rozpoznawaniu możliwych urazów.
9. Szczególne przypadki urazów – wypadki w pracy, urazy termiczne, ćwiczenia w
rozpoznawaniu możliwych urazów
10. Algorytmy leczenia urazów wielonarządowych w ratownictwie –ćwiczenia
praktyczne. Powtórzenie materiału – zaliczenie
Podręczniki:
1. Mnogie i wielonarządowe obrażenia ciała. Brongel L, Duda K.red. Seria: Biblioteka
Chirurga i Anestezjologa. PZWL 2001.
2. ABC postępowania w urazach. Driscoll P, Skinner D, Earlam R. red.; Jakubaszko J.
red.wyd. polskiego. Górnicki Wyd. Medyczne, Wrocław 2003.
3. Ratunkowe leczenie urazów. Jakubaszko J. red. Wyd. Pol. Tow. Med. Ratunkowej
Wrocław 2004
4. Basic Trauma Life Support. Campbell JE. Edit. Brady/ Prentice Hall, Upper Saddle River
N.Y.2000.
5. Practical Emergency Medicine. Greaves I, Johnson G. Arnold/Hodder, London 2002
Program dydaktyczny zajęć ze studentami w Roku Akademickim 2006-7.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin