Z badań nad kompetencją komunikacyjną dzieci - B. Bokus i M. Haman.txt

(481 KB) Pobierz
Z BADA� NAD    KOMPETENCJ� KOMUNIKACYJN� DZIECI
pod redakcj�
   Barbary Bokus
i Macieja Hamana
1992
WYDAWNICTWO ENERGEIA WARSZAWA

ISBN 83-85118-08-X
(c) Wydawnictwo Energeia Warszawa 1992
Wydawnictwo Energeia, Wiktorska 91B/1, 02-582 Warszawa
Opracowanie graficzne:  Jan E. Okuniewski
Sk�ad: Wydawnictwo Energeia, Warszawa
Druk: Drukarnia �Stiker", Hetma�ska 42, 05-120 Legionowo
Printed in Poland       j


Spis tre�ci
S�owo wst�pne od redaktor�w  	       7
CZʌ� PIERWSZA
ROZWOJOWE I �RODOWISKOWE UWARUNKOWANIA AKTYWNO�CI
J�ZYKOWEJ DZIECKA
Maria Przetacznik-Gierowska
Struktura i organizacja dialog�w dzieci w sytuacji zadaniowej   	    15
Jan �uczy�ski
Mowa pisana jako �rodek komunikowania si� (na przyk�adzie przekazywania
instrukcji przez dzieci   	     41
CZʌ� DRUGA
SYTUACYJNO-INTERAKCYJNE UWARUNKOWANIA AKTYWNO�CI
J�ZYKOWEJ DZIECKA
Grace Wales Shugar
Uczestnictwo dzieci w procesach nauczanie-uczenie si�	   65
Ma�gorzata D�browska
Dzieci   jako   uczniowie   i   dzieci   jako   nauczyciele.       Uk�ady   interakcyjne
nauczyciel-ucze� w procesie wykonywania zadania   	   89
El�bieta Po�arowska
Struktura i proces dyskursu dzieci�cego w sytuacji zadaniowej	  103
Barbara Bokus, Krystyna Wi�cko, Jolanta Zam�cka
Wsp�tworzenie tekstu narracyjnego przez dzieci w wieku przedszkolnym
(O kompetencji komunikacyjnej wsp�narratora)   	   125
CZʌ� TRZECIA
AKTY MOWY W INTERAKCJACH DZIECKO-DZIECKO
I DZIECKO-DOROS�Y
Ewa S�onczewska
Przeciwstawianie   si�   partnerowi.        Rola   zjawiska   w   rozwoju   interakcji
spo�ecznych dzieci w wieku przedszkolnym	  151

Spis tre�ci
Jolanta Rytel
Pragmatyka negacji u dzieci w wieku przedszkolnym  .' 165
Maria Lig�za
Rola pyta� dzieci 3-6-letnich w inicjowaniu i podtrzymywaniu rozmowy z do-
ros�ym    181
CZʌ� CZWARTA
NADAWCA I ODBIORCA KOMUNIKATU WERBALNEGO-	�
KATEGORIA OSOBY W J�ZYKU DZIECKA
I DZIECI�CA TEORIA UMYS�U
Magdalena Smoczy�ska
Kategoria osoby w j�zyku dziecka: odniesienie do nadawcy i odbiorcy  	.203
Maciej Haman
Dzieci�ca teoria umys�u jako podstawa porozumiewania si� 229

S�owo wst�pne od redaktor�w
   
W procesie nabywania j�zyka dziecko przyswaja nie tylko wiedz� o j�zyku
(o regu�ach fonologicznych, syntaktycznych i semantycznych j�zyka), ale
tak�e wiedz� o jego odpowiednim u�yciu, czyli nabywa tzw. kompetencji
komunikacyjnej. Kompetencja j�zykowa, rozumiana jako wiedza o grama-
tyce danego j�zyka, wkomponowana jest w znacznie szerszy zakres kompe-
tencji komunikacyjnej, obejmuj�cej tak�e pragmatyczne i spo�eczne aspekty
m�wienia.
   Kompetencja komunikacyjna to zdolno�� pos�ugiwania si� j�zykiem za-
r�wno w spos�b skuteczny, jak i dostosowany do sytuacji, ze wzgl�du na ocze-
kiwania, jakie ma m�wca wobec s�uchacza, cele, jakie sobie stawia m�wca,
oraz spo�eczne i konwencjonalne regu�y u�ycia j�zyka (Shugar i Smoczy�ska,
1980, s. 455). Wypowiedzi dziecka przyswajaj�cego j�zyk staj� si� wi�c nie
tylko �strukturalnie prawid�owe, odniesieniowo poprawne, ale i dopasowane
do kontekstu spoleczno-komunikacyjnego", w kt�rym powstaj� (Schiefel-
busch i Piekar, 1984, s. 5). Aktywno�ci j�zykowej dziecka nie mo�na wi�c
analizowa� i ocenia� bez uwzgl�dniania tego kontekstu.
   Orientacja �komunikacyjna" w poznawaniu rozwoju j�zyka dziecka za-
prezentowana zosta�a w 1978 roku w klasycznej ju� ksi��ce �The develop-
ment of communication" pod redakcj� N. Waterson i C. Sn�w. Ksi��ka
ta utrwali�a w literaturze psycholingwistycznej nowe podej�cie badawcze.
Wcze�niej rozw�j j�zyka rozpatrywano bez odniesienia do proces�w komuni-
kowania si�, w kt�rych dziecko bierze udzia� od pierwszych dni swego �ycia
(por. Bullowa, 1979). G��wnym has�em nowej orientacji badawczej sta�o si�
w�a�nie poj�cie kompetencji komunikacyjnej. Nabywanie przez dziecko kom-
petencji komunikacyjnej jest obecnie zasadniczym przedmiotem bada� em-
pirycznych i rozwa�a� teoretycznych w psycholingwistyce rozwojowej. Zna-
laz�o to swoje odzwierciedlenie w ksi��ce pod redakcj� R. L. Schiefelbuscha
i J. Piekar �The ac�uisition of communicative competence" z 1984 roku.
   W Polsce prace badawcze dotycz�ce kompetencji j�zykowej i komuni-
kacyjnej dziecka prowadzone s� w kilku o�rodkach psycholingwistycznych.
   
S�owo wst�pne od redaktor�w         S�owo wst�pne od redaktor�w

Najwi�kszymi z nich s� o�rodek krakowski kierowany przez Profesor Mari�
Przetacznik-Gierowsk� i o�rodek warszawski, kt�rym kieruje Profesor Grace
Wales Shugar.
   Ksi��ka, kt�r� oddajemy do r�k Czytelnika, stanowi zbi�r wybranych do-
niesie� z bada� prowadzonych w tych o�rodkach1 w ostatnich pi�ciu latach2.
Doniesienia z bada� wcze�niejszych opublikowano m.in. w �Studiach z psy-
cholingwistyki og�lnej i rozwojowej" pod redakcj� I. Kurcz (1983) i w drugim
tomie ksi��ki � Wiedza a j�zyk" (tytu� tomu: �J�zyk dziecka") pod redakcj�
I. Kurcz, G. W. Shugar i B. Bokus (1987).
    W tym zbiorze reprezentowane jest funkcjonalnopragmatyczne podej�cie
do badania aktywno�ci j�zykowej dziecka, rozpatrywanej w powi�zaniu z
mo�liwo�ciami dzieci rla kolejnych etapach rozwoju. Badania tu przed-
stawione nawi�zuj� do tradycji polskiej szko�y psychologii rozwojowej, za-
pocz�tkowanej przez Profesora Stefana Szumana a obecnie rozwijanej z wy-
korzystaniem najnowszych osi�gni�� psycho- i socjolingwistyki. Tom ten
po�wi�cony jest zagadnieniom kszta�towania si� i realizacji komunikatywnej
funkcji j�zyka dziecka w kontaktach z osobami doros�ymi i r�wie�nikami. Ma-
teria� badawczy pochody z analiz interakcji spo�ecznych z udzia�em dzieci w
wieku poniemowl�cym, przedszkolnym i szkolnym.
    Ksi��k� otwiera artyku� M. PRZETACZNIK-GIEROWSKIEJ, wpro-
wadzaj�cy Czytelnika w problematyk� badania j�zyka jako �rodka i
narz�dzia porozumiewania si� ludzi mi�dzy sob�. Autorka ukazuje so-
cjokulturowe i rozwojowo-edukacyjne uwarunkowania mowy dialogowej
dzieci. Analizowano sprawno�� budowania wyimaginowanej rozmowy przez
uczni�w (klas II, V i Vii) pochodz�cych z rodzin reprezentuj�cych cztery
odmienne �rodowiska socjokulturowe, zr�nicowane na podstawie stopnia
wykszta�cenia rodzic�w i wykonywanych przez nich zawod�w. Okaza�o si�, �e
czynniki rozwojowo-edulcacyjne (wiek i klasa szkolna) silniej determinowa�y
sprawno�� wytwarzania dialog�w ni� czynniki socjokulturowe. W tym sa-
mym nurcie badania mie�ci si� te� praca J. �UCZY�SKIEGO, przedsta-
wiaj�ca wp�yw czynnika inteligencji operacyjnej na mow� pisan� u uczni�w
przygotowane   zbioru   prac   psycholingwistycznych   tak�e   z    innych
    1 Planujemy
o�rodk�w.
    W tym czasie ukaza�y si� tez drukiem trzy monografie - przygotowana w o�rodku kra-
kowskim praca M. Kielar-Tuj-S]uej �Mowa dziecka. S�owo i tekst" (Krak�w 1989, nak�adem
UJ) oraz dwie prace przygotowane w o�rodku warszawskim - monografia G. W. Shugar i
B. Bokus �Tw�rczo�� jezykowa dziecka w sytuacji zabawowo-zadaniowej" (Wroc�aw 1988,
Ossolineum) i monografia B. Bokus �Tworzenie opowiada� przez dzieci. O linii i polu
narracji" (Kielce 1991, Energeja.

klas VIII. Okaza�o si�, �e uczniowie na poziomie inteligencji formalno-
operacyjnej pisz� teksty lepiej zintegrowane tre�ciowo ni� czyni� to uczniowie
na tzw. poziomie przedformalnym. Z drugiej strony, pisane teksty instruk-
cyjne charakteryzuj� si� ni�szym stopniem integracji ni� teksty narracyjne,
niezale�nie od poziomu rozwoju inteligencji operacyjnej ich autor�w.
   Prezentacj� innego nurtu badawczego otwiera w naszym tomie artyku�
G. W. SHUGAR. Ten nurt badania dotyczy sytuacyjno- interakcyjnych uwa-
runkowa� aktywno�ci j�zykowej dzieci w procesie przekazy wania wiedzy typu
�jak" (np. jak wykona� zabawk� z powierzonego materia�u) i wiedzy typu
��e" (np. co si� zdarzy�o? komu? kiedy? gdzie?).
   Artyku�y G. W. SHUGAR, M. D�BROWSKIEJ i E. PO�AROWSKIEJ
ukazuj� uczestnictwo dzieci sze�cioletnich w dyskursie instrukcyjnym (prze-
kazywanie wiedzy typu �jak"). Dziecko, kt�re w roli ucznia osoby doros�ej
przyswoi�o wiedz� o sposobie wykonania danego zadania praktycznego, ma
w roli nauczyciela przekaza� t� wiedz� drugiemu dziecku, by mog�o ono
tak�e to zadanie wykona� i przekaza� zdobyt� wiedz� nast�pnemu dziecku.
Okaza�o si�, �e realizacja przez dziecko roli nauczyciela przebiega inaczej w
zale�no�ci od tego, czy zdoby�o ono swoj� wiedz� w interakcji z doros�ym
czy r�wie�nikiem (patrz: artyku� Shugar). W sytuacjach dziecko - doros�y
i dziecko - dziecko uda�o si� prze�ledzi� r�ne wzorce interakcji nauczyciel
- ucze� w procesie wykonywania zadania (patrz: artyku� D�browskiej).
Dziecko-nauczyciel przekazuje r�wie�nikowi wiedz� o zadaniu tak werbalnie,
jak i niewerbalnie. W diadach r�wie�niczych zatem dzieci musz� wypra-
cowa� strategie dyskursu s�u��ce negocjowaniu wk�ad�w ka�dego z nich w
wykonanie zadania praktycznego (patrz: artyku� Po�arowskiej).
   Problematyce przekazywania przez dzieci wiedzy typu ��e" po�wi�cony
jest artyku� B. BOKUS, K. WI�CKO i J. ZAM�CKIEJ. Autorki ukazuj�
w nim uczestnictwo dzieci 3-6-letnich w dialogowym dyskursie narracyj-
nym (wsp�lnarracja). Badania wykaza�y wyra�ne zr�nicowanie wk�ad�w
r�wie�nik�w w tworzenie wsp�lnego tekstu narracyjnego w zale�no�ci od ich
pozycji w dyskursie - inicjatora czy kontynuatora dyskursu.
   Inny nurt badania reprezentowany jest w kolejnych trzech artyku�ach.
Po�wi�cone s� one problematyce akt�w mowy. Szczeg�owe analizy dotycz�
takich akt�w, jak przeczenia i pytania. W artykule E. S�ONCZEWSKIEJ
przedstawione jest zjawisko werbalnego a tak�e niewerbalnego przeciwsta-
wiania si� partnerowi, zaobserwowane w interakcjach dzieci 3-5-letnich. J.
RYTEL analizuje negacj� w mowie dzieci starszych, 5-7-letnich, tworz�cych
z osob� doros�� scenariusze zabawy socjodramatycznej. W obydwu tych do-
   
10

S�owo wst�pne od redaktor�w       g�owo wst�pne od redaktor�w

11

 

niesieniach zwraca si� uwag� na to, �e ju� w wieku przedszkolnym dzieci
stosuj� tzw. rozwini�t� form� negacji, tj. opr�cz pros...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin