Kierowanie_zespolem_wyklad 2.doc

(67 KB) Pobierz

Kierowanie zespołem

Wykład 2 11.10.2008

 

 

 

Grupa a zespół

 

Co kształtujemy?

 

1.      Postawy- (ma charakter względnie trwałej organizacji wiedzy, przekonań, uczuć, motywów i reakcji podmiotu, związanej z określonym przedmiotem)

2.      Zachowania- ( najbardziej elementarna forma aktywności ludzi, zachowania ukierunkowane na cel to działanie)

 

Grupa- dwie lub więcej osób wzajemnie oddziałujące na siebie i współzależne, łączące się, aby osiągnąć określone cele

Grupy mogą być formalne i nieformalne

 

GRUPY

 

FORMALNE

NIEFORMALNE

1. Nakazowe (funkcjonalne)

1. Na bazie wzajemnej atrakcyjności (koleżeńskie)

2. Komisje, komitety, zespoły zadaniowe

2. Grupy interesów

 

 

 

Dlaczego ludzie przystępują do grup?

·         Bezpieczeństwo

·         Pozycja

·         Wysoka samoocena

·         Przynależność

·         Siła

·         Osiąganie celów

 

Etapy rozwoju grupy

ü      Wzajemna akceptacja

Powolna ewolucja do następnej fazy

ü      Komunikacja i podejmowanie decyzji (powstaje struktura grupy)

Wybuch aktywności

ü      Motywacja i wydajność (akceptacja swoich ról)

Powolna ewolucja do następnej fazy

ü      Kontrola i organizacja, stabilizowanie ról, osiąganie celów (wyniki)

 

 

 

Etapy rozwoju grupy w warunkach organizacji formalnej:

 

1.      Cele i struktura grypy wynikają ze struktury organizacyjnej oraz planów organizacji (Np przedsiębiorstwa)

2.      Menedżer kształtuje zachowania poszczególnych członków oraz grupy jako całości w procesie kierowania realizując funkcje zarządzania oraz wykorzystując określone narzędzia Np. style kierowania

 

Główne charakterystyki grupy:

1.      Normy grupowe (wzorce zachowań)

2.      Role grupowe:

·         Zorientowania na zadania

·         Podtrzymujące istnienie i działanie grupy

·         Indywidualne

 

3.      Rozmiary grupy

4.      Zwartość grupy, spoistość grypy ( solidarność, siła wpływu na członków)

5.      Płeć członków grupy

6.      Komunikacja wewnątrzgrupowa

 

Ad 1. Normy grupowe

 

ü      Wzorce dopuszczanych zachowań akceptowane przez członków grupy

ü      Każda grupa ustanawia własny zbiór norm dot. Ubrań, komunikowania, wydajności pracy

ü      Grupa wywiera nacisk na swoich członków, aby osiągnąć zgodność ich zachowań z normami grupowymi ( może nawet karać)

 

Zjawisko konformizmu:

ü      Członkowie grupy pragną zwykle akceptacji

ü      Skłonni są, zatem przyporządkować się grupie (jej normom)

ü      Grupa potrafi wywierać silny nacisk na członków tak, aby zmienili swoje postawy i zachowania czy poglądy, dostosowując się do wzorców grupowych

 

Ad 2. Role grupowe

 

 

Ø      Zorientowane na zadania

·         Inicjator

·         Poszukujący informacji

·         Dający informację

·         Koordynator

·         Oceniający

 

Ø      Podtrzymujące istnienie i działania grupy

·         Popierający

·         Zapewniający harmonię

·         Naśladowca

·         Obserwator

 

Ø      Indywidualne

·         Blokujący

·         Dominator

·         Szukający uznania

·         Uchylający się (bierność)

 

 

 

Ad 3. Rozmiary/ wielkość grupy

 

ü      Inaczej działa grupa 2-3 osobowa a inaczej 10 osobowa

ü      Inne są możliwości wzajemnego oddziaływania, ilości interakcji, sposobu krytyki

ü      Większe możliwości powstania konfliktów w dużych grupach

ü      W dużych grupach może powstać zjawisko „większości”

ü      Badania potwierdzają istnienie zjawiska tzw. „próżniactwa społecznego” (zauważa się skłonność członków grupy do zużywania mniejszej ilości energii w pracy kolektywnej niż indywidualnej, w większych grupach maleje indywidualna efektywność każdego z jej członków- doświadczenie z przeciąganiem liny Ringelmana)

 

Ad 4. Spoistość/ zwartość grypy

 

 

ü      Wyraża się w chęci przynależenia do grupy i stopniu zaangażowania członków

ü      Oznacza zakres solidarności, lojalności

ü      Wskazuje na siłę wpływu grupy, jako całości na poszczególnych członków

 

Czynniki wpływające na spoistość grupy

 

Pozytywne

Negatywne

- konkurencja międzygrupowa

- wielkość grupy

- osobiste przyciąganie

- niezgodność, co do celów

- korzystna ocena

- konkurencja wewnątrzgrupowa

- zgodność celów

- dominacja

- interakcja

- niemiłe doświadczenia

 

 

 

 

W              * OPTYMALNE



              N              w

 

 

 

 

 

Różnorodność grypy- skład

Generalnie- im większa różnorodność (pod względem osobowości, wieku, poglądów) tym więcej trudności i konfliktów

Zróżnicowanie pod względem płci jest korzystne.

 

Budowanie zespołu

Zespół jest, czym innym i czymś więcej niż grupa

 

 

Grupa a zespół

Grupa

Zespół

 

Członkowie wymieniają informacje

Członkowie wykonują zbiorową pracę wymagającą zbiorowego wysiłku

Dążą do wzajemnego udzielania pomocy w osiąganiu wyników każdego z członków osobno

Efekt synergii

Wynik jest sumą indywidualnych wkładów pracy

Odpowiedzialność indywidualna i wspólna

 

Umiejętności uzupełniające się

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kiedy potrzebne są zespoły?

 

Konieczność- wykorzystania wiedzy i motywacji pracowników, zrealizowania złożonych zadań o wysokim stopniu współzależności.

 

Jak budować zespół?

1.      Określenie celów

2.      Wybór członków i utworzenie zespołu

3.      Szkolenie ukierunkowane na rozwój umiejętności zespołowych

4.      Przekazanie zasobów i uprawnień

5.      Systematyczne śledzenie dynamiki procesów wewnątrz zespołu i osiąganych wyników

6.      Rozwiązywanie bieżących problemów

7.      Przegląd osiągnięć

 

Kiedy stworzony został zespół?

1.      zespół ma wspólne cele i zdaje sobie sprawę że do ich osiągnięcia potrzebne są wyniki każdego członka

2....

Zgłoś jeśli naruszono regulamin