Kierowanie zespołem
Wykład 2 11.10.2008
Grupa a zespół
Co kształtujemy?
1. Postawy- (ma charakter względnie trwałej organizacji wiedzy, przekonań, uczuć, motywów i reakcji podmiotu, związanej z określonym przedmiotem)
2. Zachowania- ( najbardziej elementarna forma aktywności ludzi, zachowania ukierunkowane na cel to działanie)
Grupa- dwie lub więcej osób wzajemnie oddziałujące na siebie i współzależne, łączące się, aby osiągnąć określone cele
Grupy mogą być formalne i nieformalne
GRUPY
FORMALNE
NIEFORMALNE
1. Nakazowe (funkcjonalne)
1. Na bazie wzajemnej atrakcyjności (koleżeńskie)
2. Komisje, komitety, zespoły zadaniowe
2. Grupy interesów
Dlaczego ludzie przystępują do grup?
· Bezpieczeństwo
· Pozycja
· Wysoka samoocena
· Przynależność
· Siła
· Osiąganie celów
Etapy rozwoju grupy
ü Wzajemna akceptacja
Powolna ewolucja do następnej fazy
ü Komunikacja i podejmowanie decyzji (powstaje struktura grupy)
Wybuch aktywności
ü Motywacja i wydajność (akceptacja swoich ról)
ü Kontrola i organizacja, stabilizowanie ról, osiąganie celów (wyniki)
Etapy rozwoju grupy w warunkach organizacji formalnej:
1. Cele i struktura grypy wynikają ze struktury organizacyjnej oraz planów organizacji (Np przedsiębiorstwa)
2. Menedżer kształtuje zachowania poszczególnych członków oraz grupy jako całości w procesie kierowania realizując funkcje zarządzania oraz wykorzystując określone narzędzia Np. style kierowania
Główne charakterystyki grupy:
1. Normy grupowe (wzorce zachowań)
2. Role grupowe:
· Zorientowania na zadania
· Podtrzymujące istnienie i działanie grupy
· Indywidualne
3. Rozmiary grupy
4. Zwartość grupy, spoistość grypy ( solidarność, siła wpływu na członków)
5. Płeć członków grupy
6. Komunikacja wewnątrzgrupowa
Ad 1. Normy grupowe
ü Wzorce dopuszczanych zachowań akceptowane przez członków grupy
ü Każda grupa ustanawia własny zbiór norm dot. Ubrań, komunikowania, wydajności pracy
ü Grupa wywiera nacisk na swoich członków, aby osiągnąć zgodność ich zachowań z normami grupowymi ( może nawet karać)
Zjawisko konformizmu:
ü Członkowie grupy pragną zwykle akceptacji
ü Skłonni są, zatem przyporządkować się grupie (jej normom)
ü Grupa potrafi wywierać silny nacisk na członków tak, aby zmienili swoje postawy i zachowania czy poglądy, dostosowując się do wzorców grupowych
Ad 2. Role grupowe
Ø Zorientowane na zadania
· Inicjator
· Poszukujący informacji
· Dający informację
· Koordynator
· Oceniający
Ø Podtrzymujące istnienie i działania grupy
· Popierający
· Zapewniający harmonię
· Naśladowca
· Obserwator
Ø Indywidualne
· Blokujący
· Dominator
· Szukający uznania
· Uchylający się (bierność)
Ad 3. Rozmiary/ wielkość grupy
ü Inaczej działa grupa 2-3 osobowa a inaczej 10 osobowa
ü Inne są możliwości wzajemnego oddziaływania, ilości interakcji, sposobu krytyki
ü Większe możliwości powstania konfliktów w dużych grupach
ü W dużych grupach może powstać zjawisko „większości”
ü Badania potwierdzają istnienie zjawiska tzw. „próżniactwa społecznego” (zauważa się skłonność członków grupy do zużywania mniejszej ilości energii w pracy kolektywnej niż indywidualnej, w większych grupach maleje indywidualna efektywność każdego z jej członków- doświadczenie z przeciąganiem liny Ringelmana)
Ad 4. Spoistość/ zwartość grypy
ü Wyraża się w chęci przynależenia do grupy i stopniu zaangażowania członków
ü Oznacza zakres solidarności, lojalności
ü Wskazuje na siłę wpływu grupy, jako całości na poszczególnych członków
Czynniki wpływające na spoistość grupy
Pozytywne
Negatywne
- konkurencja międzygrupowa
- wielkość grupy
- osobiste przyciąganie
- niezgodność, co do celów
- korzystna ocena
- konkurencja wewnątrzgrupowa
- zgodność celów
- dominacja
- interakcja
- niemiłe doświadczenia
W * OPTYMALNE
N w
Różnorodność grypy- skład
Generalnie- im większa różnorodność (pod względem osobowości, wieku, poglądów) tym więcej trudności i konfliktów
Zróżnicowanie pod względem płci jest korzystne.
Budowanie zespołu
Zespół jest, czym innym i czymś więcej niż grupa
Grupa
Zespół
Członkowie wymieniają informacje
Członkowie wykonują zbiorową pracę wymagającą zbiorowego wysiłku
Dążą do wzajemnego udzielania pomocy w osiąganiu wyników każdego z członków osobno
Efekt synergii
Wynik jest sumą indywidualnych wkładów pracy
Odpowiedzialność indywidualna i wspólna
Umiejętności uzupełniające się
Kiedy potrzebne są zespoły?
Konieczność- wykorzystania wiedzy i motywacji pracowników, zrealizowania złożonych zadań o wysokim stopniu współzależności.
Jak budować zespół?
1. Określenie celów
2. Wybór członków i utworzenie zespołu
3. Szkolenie ukierunkowane na rozwój umiejętności zespołowych
4. Przekazanie zasobów i uprawnień
5. Systematyczne śledzenie dynamiki procesów wewnątrz zespołu i osiąganych wyników
6. Rozwiązywanie bieżących problemów
7. Przegląd osiągnięć
Kiedy stworzony został zespół?
1. zespół ma wspólne cele i zdaje sobie sprawę że do ich osiągnięcia potrzebne są wyniki każdego członka
2....
Maldinka