PLAN PRACY WYCHOWAWCZO - DYDAKTYCZNEJ I OPIEKUŃCZEJ
Na okres 16 marca – 27 marca 2009r.
I. ŻEGNAMY ZIMĘ – WITAMY WIOSNĘ
ZADANIA PROGRAMOWE:
- zna cechy charakterystyczne i nazwę dla nowej pory roku,
- budzenie i rozwijanie ekspresji artystycznej i ruchowej, wyobraźni i inwencji twórczej,
- uczestniczy w łączeniu tworzywa przyrodniczego z różnego typu papierem (Marzanna),
- poznawanie zwierząt wiejskich żyjących w naturalnym środowisku,
- wyrabianie pozytywnego stosunku do zwierząt hodowanych w gospodarstwie,
- rozwijanie umiejętności przyporządkowania zwierząt do ich domów.
Opracowała:
Marzena Piotrowska
(16.03.2009r. – 20.03.2009r.)
TEMAT DNIA: Wiosenne zwyczaje.
1. Zabawy dowolne w sali ulubioną zabawką, zwrócenie uwagi na szanowanie zabawek, odkładanie ich na wyznaczone miejsce.
2. „Wiosna w przedszkolu”- uzupełnianie gazetki tematycznej o nowe okazy (sylwety, obrazki), swobodne wypowiedzi na temat gazetki, poprawne wymawianie wyrazów.
3. „Wiosenny wietrzyk”- ćwiczenia oddechowe, umiarkowane dmuchanie, nabieranie powietrza nosem i wypuszczanie ustami.
4. „Zrywamy wiosenne kwiaty”- zabawa ruchowa, skłony w marszu.
5. „Marzanna”- słuchanie opowiadanie nauczycielki na podstawie tekstu G.Troszczyńskiej, zapoznanie ze zwyczajem strojenia Marzanny oraz rzucania jej do wody na znak odejścia zimy.
6. „Chmurki i słoneczko”- zabawa orientacyjno- porządkowa, szybka reakcja na sygnał słowny nauczycielki, stawanie w bezruchu.
7. „Czy to już wiosna”- pobyt na świeżym powietrzu, zachęcanie do obserwacji przyrody, przestrzeganie przed zrywaniem roślin, ćwiczenie chodu parami.
8. „Nasz zielony ogródek”- pielęgnowanie, podlewanie i obserwacja zasianych roślin w kąciki przyrody, podkreślenie znaczenia ciepła i wody w rozwoju roślin.
9. „W co ubrana jest Marzanna”- układanka obrazkowa, określenie stroju w jaki może być ubrana Marzanna (sukienka z kwiatów, wianek z kwiatów, itp.).
10. „Jak wesoło”- zabawa ruchowa ze śpiewem, poprawne wykonywanie ustalonej interpretacji piosenki (wymach na przemian nogami, klaskanie).
11. Zabawy dowolne według wyboru dzieci, wspólna, zgodna zabawa.
TEMAT DNIA: Dywan dla Pani Wiosny.
1. Zabawy dowolne ulubioną zabawką- przestrzeganie kolejności korzystania ze szczególnie atrakcyjnych zabawek, odkładanie ich na wyznaczone miejsce.
2. „Wiosna wkoło”- oglądanie czasopism i książeczek dziecięcych, wyróżnianie na obrazkach znanych przedmiotów , osób, wykonywanych przez nie czynności (podlewanie ogrodu, przycinanie drzewek, spacer przedszkolaków).
3. „Ojciec Wirgiliusz”- zabawa kołowa, podawanie własnych pomysłów w trakcie zabawy, zachęcanie do wymyślania pomysłów dzieci mało aktywne.
4. „Lekka Pani Wiosna”- zabawa ruchowa, spokojne, swobodne podskoki do muzyki relaksacyjnej.
5. „Dywanik Pani wiosny”- malowanie farbami techniką mokre w mokrym, poznanie nowej techniki plastycznej, poprawne posługiwanie się farbami akwarelowymi i pędzlem, próby malowanie kwiatów (z koła), posługiwanie się „wiosennymi” kolorami (zielony, żółty, czerwony, niebieski).
6. „Dotknij wiosennej chmurki”- zabawa ruchowa, podskoki dosiężne.
7. „Wiosna”- loteryjka obrazkowa, wybór obrazków związanych z tematem, uzasadnienie wyboru danych obrazków, ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej.
8. „Bawimy się na sprzęcie stałym”- zwrócenie uwagi na bezpieczne korzystanie z urządzeń.
9. „Przyjście Wiosny”- słuchanie wiersza J. Brzechwy poparte kolorowymi ilustracjami, wprowadzenie miłej atmosfery, próby określenia na czym może przyjechać Wiosna, utrwalenie liczebników głównych (ilość pojazdów).
10. „Zdmuchnij kwiatek”- ćwiczenie oddechowe, umiarkowane dmuchanie na zawieszone na nitce kwiaty, poszerzanie pojemności płuc.
11. Zabawy konstrukcyjne, budowanie z klocków różnego rodzaju w miejscach dobrze oświetlonych.
TEMAT DNIA: Wiosenny spacer.
1. Zabawy dowolne przy stolikach- budowanie z różnego rodzaju klocków plastikowych, układanie puzzli, szanowanie wytworów kolegów.
2. „Wiosenne ślady”- rysowanie kredkami świecowymi, określanie kolorów, które występują wiosną, nazwanie ich.
3. „Bawimy się wesoło”- zabawy kołowe, wytworzenie miłej atmosfery podczas zabaw kołowych („Stary niedźwiedź mocno śpi”) i śpiewania piosenek („O jak wesoło”).
4. „Wietrzyk i drzewa”- zabawa ortofoniczna, ćwiczenie mięśni narządów mowy na zgłoskach: wiu, fiu, fiju, szu.
5. „Omiń kałuże” – zabawa ruchowa z elementem skoku, przeskakiwanie płaskich, bezpiecznych przeszkód podczas lekkiego biegu.
6. „Wiosenny spacer”- słuchanie piosenki śpiewanej przez nauczycielkę, określenie nastroju, wprowadzenie układu tanecznego do piosenki (cwał boczny z podaniem rąk), śpiewanie krótkich tekstów.
7. „W ogrodzie przedszkolnym”- rysowanie kredą na asfaldzie na temat dowolny.
8. „Co założymy na wiosenny spacer”- dobieranka obrazkowa, wybór odpowiedniej garderoby, przestrzeganie kolejności jej zakładania, wskazanie odpowiednich obrazków.
9. „Na wiosennym spacerze”- ćwiczenia oddechowe, różnicowanie faz oddechowych, wciąganie powietrza nosem, wypuszczanie ustami.
10. „Wiosenne zabawy”- zabawa ruchowa, swobodne podskoki obunóż i jednonóż.
11. Zabawy dowolne ulubioną maskotką lub lalką, przyjmowanie opiekuńczej postawy wobec zabawek.
TEMAT DNIA: Nasza Marzanna.
1. Zabawy dowolne przy stolikach, budowanie z różnego rodzaju klocków plastikowych, układanie puzzli, szanowanie wytworów kolegów.
2. „Wiosenny spacer”- zabawa z piosenką, utrwalenie słów piosenki.
3. „Gdzie widać wiosnę”- zabawa gramatyczna, próby wypowiadania się na temat zaobserwowanych zmian w przyrodzie.
4. „Jak wesoło”- zabawa ruchowa, inscenizowanie ruchem tekstu.
5. „Marzanna”- asystowanie nauczycielce przy wykonaniu kukły, podawanie papierowych arkuszy, związywanie słomy, kolorowanie sukni, określenie elementów Marzanny z jakich składa się kukła (2 ręce, 1 głowa, 1 noga, brzuch) wskazywanie kolejnych części ciała Marzanny.
6. „Spacer nad rzeczką”- zabawa ruchowa, marsz po torze krętym.
7. „Marzanna odejdzie wraz z zimą”- rozmowa kierowana na temat zaobserwowanych zmian zachodzących w otoczeniu, rozpoznawanie kwiatów poznanych wcześniej przez dzieci (przebiśnieg, krokus).
8. „Wiosenne głosy z ogrodu”- ćwiczenia słuchowe, rozpoznawanie zjawisk atmosferycznych, ćwiczenie słuchu fonematycznego.
9. „Przynieś sukienkę dla Marzanny”- zabawa ruchowa z elementem równoważnym, lekki bieg do celu z przyborem w ręku.
10. „Gdzie jest Marzanna” – zabawa dydaktyczna, posługiwanie się pojęciami: na, w, pod, za, obok.
11. „Wiosna”- układanie obrazków według wzoru, ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej.
12. „Wiosna w naszej sali”- obserwowanie założonej hodowli roślin doniczkowych, przyglądanie się roślinom, podlewanie wodą z konewki.
13. Zabawy dowolne w sali, odkładanie zabawek po zabawie na wyznaczone miejsce, porządkowanie układanek i klocków.
TEMAT DNIA: Pierwszy dzień wiosny.
1. Zabawy dowolne w sali ulubioną zabawką, szanowanie zabawek, dzielenie się nimi z kolegami.
2. „Wiosenny spacer”- utrwalenie słów piosenki, zachęcanie do śpiewu dzieci nieśmiałe.
3. „Pierwszy dzień wiosny w ogrodzie”- przypatrywanie się zza okna przedszkolnego pracom wiosennym wykonywanym przez dorosłych (przycinanie gałęzi drzew, krzewów, zbieranie gałęzi w celu założenia hodowli w kąciku przyrody).
4. „Wszystko wkoło się zieleni”- zabawa ruchowa, bieg po obwodzie koła.
5. „Żegnamy Marzannę”- przygotowanie do wyjścia, przypomnienie wiadomości na temat symboliki topienia Marzanny, próby samodzielnego ubierania się.
6. „Żegnaj zimo”- spacer parami nad rzekę, wrzucenie kukły do wody, powrót z „gaikiem-magikiem”- symbolem wiosny.
7. „Wiosenne konstrukcje”- zabawy konstrukcyjne, budowanie z klocków drewnianych na dywanie, szanowanie wytworów kolegów, wypowiadanie się na temat swoich budowli.
8. „Piosenka przedszkolna”- śpiewanie znanych dzieciom piosenek indywidualnie i zbiorowo, nabieranie śmiałości i odwagi.
9. „Stoi różyczka”- zabawa kołowa, spokojne oczekiwanie na swoja kolej w zabawie.
10. Zabawy dowolne z kąciku zabaw, korzystanie z kącika zgodnie z jego przeznaczeniem.
Oczekiwane osiągnięcia dzieci:
- nazywa nową porę roku (wiosna),
- zaśpiewa piosenkę „Wiosenny spacer”,
- wymieni charakterystyczne cechy nowej pory roku (cieplejsze i dłuższe dni, słońce mocniej świeci, częściej pada deszcz, zieleni się trawa, zaczynają rosnąć pierwsze kwiaty),
(23.03.2009r. – 27.03.2009r.)
TEMAT DNIA: Ptaki na wiejskim podwórku.
1. Zabawy dowolne w sali ulubioną zabawką- odkładanie zabawek na wyznaczone miejsce po skończone zabawie.
2. „Ojciec Wirgiliusz”- zabawa kołowa, przyłączenie się do zabawy dzieci mało aktywnych ruchowo.
3. „Na wiejskim podwórku”- udział dzieci w komponowaniu gazetki tematycznej, przypinanie gotowych ilustracji, sylwet, nabywanie swobody w samorzutnym wyrażaniu swoich myśli.
4. „Na wiejskim podwórku”- zabawa naśladowcza, naśladowanie za nauczycielem ruchów zwierząt występujących w gospodarstwie (kura, kaczka), marsz w rzędzie.
5. „Jak Taś Taś powędrował w świat”- oglądanie kolorowych ilustracji, zapoznanie z nazwą i wyglądem ptaków hodowanych w gospodarstwie wiejskim (kura, kogut, kaczka, gęś), poznawanie cech charakterystycznych (sposobu poruszania się- ile ma nóg, wydawanych głosów- gęganie, rżenie, muczenie, itp., poznawanie potrzeb tych zwierząt- odżywianie, opieka; roli człowieka w ich zaspokajaniu).
6. „Kaczka dziwaczka”- zabawa ruchowa do piosenki śpiewanej przez nauczycielkę, zwrócenie uwagi na wątek humorystyczny.
7. Zabawy na powietrzu z obręczami- wskakiwanie do obręczy obunóż.
8. „Kaczka i kaczor”- zabawa orientacyjno- porządkowa, dobieranie się parami.
9. „Ptaki na wiejskim podwórku”- składanie obrazka z części według wzoru, utrwalenie nazw i wyglądu ptaków zamieszkujących gospodarstwo (kura, kogut, kaczka).
10. „Kogut i kurki”- zabawa bieżna, bieg bez potrącania.
11. Zabawy dowolne na dywanie- szanowanie wytworów innych dzieci.
TEMAT DNIA: Czworonogi na wsi.
1. Zabawy dowolne w sali ulubiona zabawką, szanowanie zabawek, spokojne oczekiwanie na swoją kolej zabawką bardziej atrakcyjną.
2. „Albumy zwierząt”- oglądanie albumów ze zwierzętami, określenie cech zwierząt hodowlanych (świnka, krówka, owieczka), za pomocą odpowiednio dobranych przymiotników.
3. „Zwierzątka”- ćwiczenie oddechowe, dmuchanie na papierowe zwierzątka zawieszone na nitkach, wprowadzenie w ruch za pomocą wydechu.
4. „Świnki”- zabawa ruchowa, poprawne czworakowanie.
5. „Nasza zagroda”- lepienie zwierzątek z masy solnej, próby odtwarzania wyglądu poznanych zwierząt, kształtowanie sprawności manualnych (ugniatanie, spłaszczanie, kulanie, formowanie) wykonanie z nauczycielką makiety wiejskiej zagrody z wykorzystaniem ulepionych zwierzątek.
6. „Krówka do zagrody”- zabawa ruchowa, wskakiwanie obunóż do obręczy.
7. „Zwierzęta w zagrodzie”- zabawy w ogrodzie umożliwiające różnorodne formy ruchu (biegi, podskoki, marsz).
8. „Trzy małe świnki”- słuchanie bajki wg J.W. Grimm, kształtowanie postawy wobec siebie i obcych, pomaganie sobie w trudnych sytuacjach.
9. „Nasza zagroda”- zabawa tematyczna z wykorzystaniem makiety wykonanej przez dzieci i nauczycielkę, swobodne manipulowanie sylwetami i zwierzątkami.
10. „Pokaż obrazek o którym mówię”- zabawa dydaktyczna, wiązanie opisu słownego z obrazkiem, (krowa, owca, świnia, kura i kogut,), ćwiczenie logicznego myślenia.
11. Zabawy dowolne z wykorzystaniem samochodów przedszkolnych, zachowanie spokoju i rozwagi podczas zabawy.
TEMAT DNIA: I my mamy swoje mamy.
1. Zabawy dowolne przy stolikach z wykorzystaniem różnego rodzaju klocków, układanek, puzzli- zgodna zabawa obok siebie.
2. „Dokarmiamy zwierzęta wiejskie”- zabawa naśladowcza, przywoływanie zwierząt (cip-cip, taś- taś, itp.) i naśladowanie karmienia (zanoszenie miski, rozsypywanie ziarna, lanie wody do pojnika, itp.)
3. „I my mamy swoje mamy”- teatrzyk sylwet na podstawie fragmentów książki W. Grodzieńskiej, poznawanie wyglądu i nazw młodych zwierząt wiejskich ( kurczątko, cielątko, prosiątko, jagniątko, kaczątko).
4. „Małe i duże kurki”- zabawa ruchowa, reagowanie na sygnał słowny- leżenie na brzuchu.
5. „Kurczątko”- słuchanie piose...
kasiakan88