Plan pracy wychowawczo – dydaktycznej i opiekuńczej dla grupy dzieci trzyletnich
Na okres od 13.10.2008r. do 24.10.2008r.
I. Spotkanie z jeżem i wiewiórką
Zadania programowe: rozpoznawanie i nazywanie zwierząt żyjących w naturalnym środowisku – jeż, wiewiórka, rozpoznawanie różnic w ich wyglądzie
II. Kiermasz warzyw i owoców
Zadania programowe: nazywanie spożywanych owoców i warzyw, klasyfikowanie zbiorów warzyw i owoców
Opracowała:
Łucja Błażejewska
Temat kompleksowy: Spotkanie z jeżem i wiewiórką
Temat dnia: Poznajemy jeża
1. Zabawy dowolne w sali – korzystanie z układanek przy stole.
2. „Kolczasty jeżyk” – słuchanie i odtwarzanie ruchem treści wiersza D. Gellnerowej, recytowanego przez nauczycielkę. Osłuchiwanie się z poprawną mową potoczną.
3. „Kto cię woła” – ćwiczenie słuchu fonematycznego, rozpoznawanie głosu mówiącego kolegi.
4. „Jeż na spacerze” – zabawa ruchowa z elementem czworakowania.
5. „Jeż” – poznanie i omówienie wyglądu oraz pożywienia (ślimaki) jeża na podstawie barwnej ilustracji, wypowiedzi na temat wyglądu zwierzęcia, bogacenie słownictwa dzieci w oparciu o wyrazy: kolce, ryjek, ślimak; wdrażanie do rozmów prowadzonych z cała grupą.
6. „Jeż szuka legowiska” – zabawa ruchowa z elementem orientacyjno – porządkowym..
7. W ogrodzie przedszkolnym – spacer alejkami, ustawienia w parach.
8. „Złóż jeża” – układanka obrazkowa, ćwiczenia syntezy wzrokowej.
9. „Jeżyk idzie, jeżyk biegnie” – ćwiczenia logorytmiczne, reagowanie na szybkie oraz wolne tempo rytmu wygrywanego na tamburynie.
10. „Jeż” - ćwiczenia ortofoniczne na zgłoskach: fu, tup, szur.
11. Jeż zasypia, jeż się budzi” – zabawa ruchowa, ćwiczenia mięśni tułowia.
12. Zabawy dowolne w sali - przestrzeganie zasad zgodnej zabawy.
Temat dnia: Jeże lubią poleżeć
1. Zabawy dowolne w sali – dzielenie się zabawkami.
2. „Mały i duży jeż” – zabawa matematyczna, umiejętne posługiwanie się określeniami: duży - mały. Kształtowanie opiekuńczego stosunku do zwierząt.
3. „Jeż i liście” – zabawa ruchowa, czworakowanie z omijaniem przeszkód (liści).
4. „Balonik” – ćwiczenia oddechowe, naśladowanie nadmuchiwania balona. Rozwijanie pojemności płuc.
5. „Jeż” – wykonanie jeża z kasztanów i patyczków, nauka łączenia ze sobą różnych materiałów, doskonalenie sprawności manualnej, rozwijanie aktywności twórczej u dzieci.
6. „Jeż szuka ślimaka” – zabawa tropiąca, reagowanie na polecenia nauczyciela (ciepło – zimno), ćwiczenia spostrzegawczości wzrokowej.
7. W piaskownicy – czyszczenie zabawek z piasku po zakończonej zabawie.
8. „Relaksacja” – ćwiczenia odprężające, wyciszenie organizmu.
9. „Kolczasty jeżyk” – zabawa rytmiczna, wyklaskiwanie rytmu wspólnie recytowanego tekstu.
10. „Gdzie jeże lubią poleżeć?” – teatrzyk kukiełkowy na podstawie wiersza M. Wilewskiego. Poznanie bohaterów wiersza i zwyczajów jeży, uczestnictwo w rozmowie prowadzonej przez nauczyciela.
11. „Jeżyk idzie spać” – zabawa naśladowcza, ćwiczenie mięśni tułowia.
12. Zabawy dowolne w sali – wdrażanie do wspólnych zabaw.
Temat dnia: Ruda wiewióreczka
1. Zabawy dowolne w sali – sprzątanie zabawek po zabawie.
2. „Wiewiórka” – słuchanie wiersza W. Broniewskiego, zainteresowanie dzieci nazwą, wyglądem i sposobem zachowania wiewiórki, zachęcanie do wypowiadania się. Pomoce: sylweta wiewiórki.
3. „Wiewiórki do dziupli” – zabawa ruchowa z elementem czworakowania.
4. „Wiewiórka skacze” – ćwiczenia ortofoniczne na zgłoskach hop, kic, hyc.
5. „Tańcząca wiewióreczka” – zabawy przy muzyce, zapoznanie z melodią i słowami piosenki, podskoki w takt muzyki, reagowanie ruchem na zmiany dynamiczne w utworze.
6. „Wiewiórka szuka orzeszka” – zabawa ruchowa z elementem orientacyjno - porządkowym.
7. „Kto dalej rzuci?” - zabawy w ogrodzie, doskonalenie dalekiego rzutu kasztanem.
8. „Wiewiórka skacze” – zabawa ruchowa, naśladowanie sposobu poruszania się wiewiórki.
9. „Wiewiórki i jeż” – ćwiczenia pamięciowe, próby ułożenia trzech obrazków w określonej kolejności, rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej.
10. „Wiewiórki za drzewa” – zabawa ruchowa z elementem skoku.
11. „Ruda wiewiórka” – naklejanie skrawków włóczki na wyciętą sylwetę wiewiórki, nabywanie umiejętności posługiwania się klejem.
12. Zabawy dowolne w sali – dzielenie się zabawkami.
Temat dnia: „Przysmak wiewiórki”
1. Zabawy dowolne w sali – zbiorowa, zgodna zabawa układankami.
2. „Orzeszki” – prezentacja owoców leszczyny, zapoznanie dzieci za pomocą dotyku i węchu z orzechami laskowymi - przysmakiem wiewiórek
3. „Gdzie są orzeszki?” – zabawa ruchowa z elementami czworakowania.
4. „Wiewiórki i orzeszki” – słuchanie wiersza D. Gellnerowej, manipulowanie tworzywem przyrodniczym, wspólne segregowanie i liczenie orzeszków w zakresie 3. Klasyfikowanie zbiorów na podstawie wielkości orzechów.
5. „Wiewiórka szuka orzeszka” – zabawa ruchowa z elementem orientacyjno - porządkowym.
6. „Szukamy wiewiórki” – zabawa tropiąca w ogrodzie przedszkolnym, ćwiczenia spostrzegawczości wzrokowej. Reagowanie na polecenia nauczyciela (dwa kroki w przód, trzy kroki w bok).
7. Puszysta kuleczka” – ćwiczenia relaksacyjne, odprężenie organizmu.
8. „Orzeszek” – ćwiczenia graficzne, odwzorowanie w powietrzu ruchem ręki kształtu orzecha.
9. „Tańcząca wiewióreczka” – zabawa rytmiczna, improwizacja ruchowa treści piosenki.
10. „Wiewiórka” – układanka obrazkowa, składanie pociętego obrazka w całość, ćwiczenie syntezy wzrokowej
11. „Wiewiórki do dziupli” – zabawa ruchowa, wskakiwanie obunóż do obręczy.
12. Zabawy dowolne w sali – dbałość o porządek po zakończeniu zabawy.
Temat dnia: Znamy jeża i wiewiórkę
2. „Tuptuś i Mruczysław” – słuchanie opowiadania nauczyciela na podstawie bajki U. Muhr. Rozpoznawanie i nazywanie zwierząt (jeż, kot, wiewiórka), zwracanie uwagi na konieczność pomagania młodszym, słabszym i bezbronnym.
3. „Wiewiórki i jeże na spacerze” – zabawa ruchowa z elementem bieżnym, szybkie reagowanie na dźwięk tamburyna.
4. „Które zwierzątko mieszka w lesie?” – dobieranka obrazkowa, ćwiczenia logicznego myślenia, wybieranie spośród obrazków takiego, który nie pasuje pod względem wybranej cechy do pozostałych. Pomoce: ilustracja jeża, wiewiórki, ryby, kota, psa, ptaka.
5. „Na jesiennym spacerze” – opowieść ruchowa, chód równoważny z omijaniem przeszkód, przybory: szarfy.
6. Na placu zabaw – uważne i bezpieczne korzystanie ze sprzętu.
7. „Wiewiórka je orzeszki” – gimnastyka buzi i języka, ćwiczenia usprawniające aparat mowy, wzmacnianie mięśni narządów mowy.
8. „Tańcząca wiewióreczka” – przypomnienie słów i melodii piosenki, śpiew grupowy.
9. „Co to za zwierzątko?” – zagadki słowne, utrwalenie nazw i wyglądu poznanych zwierząt (jeż, wiewiórka) oraz ich zwyczajów .
10. „Wiewiórki i szyszki” – zabawa bieżna, reagowanie na określony sygnał.
11. Zabawy dowolne – unikanie hałasu podczas zabawy.
Oczekiwane osiągnięcia dzieci:
- rozpozna i nazwie jeża i wiewiórkę
- wyszczególni 2 cechy charakterystyczne wiewiórki i jeża
- zaśpiewa a grupie piosenkę „Tańcząca wiewióreczka”
Temat kompleksowy: Kiermasz warzyw i owoców
Temat dnia: Owoce i warzywa
1. Zabawy dowolne w sali – prace porządkowe, wzajemna pomoc w układaniu zabawek.
2. „Jesienne dary pola i ogrodu” – prezentacja warzyw i owoców, rozróżnianie ich za pomocą zmysłów: wzroku, węchu i dotyku. Gromadzenie i przechowywanie materiału przyrodniczego w kąciku przyrody.
3. „Wieziemy ziemniaki” – zabawa bieżna.
4. „Co słyszysz?” – ćwiczenia słuchowe, rozróżnianie znanych dźwięków z otoczenia.
5. „Wesołe warzywa” – teatrzyk kukiełkowy na podstawie utworu W. Grodzieńskiej, poznanie wyglądu i nazw najczęściej spotykanych warzyw (ogórek, pomidor, marchew), próby odpowiedzi na zadane pytania. Zwracanie uwagi na konieczność spożywania warzyw ze względu na ich zdrowotne walory.
6. „Wrzuć ziemniaczek do kosza” – zabawa z elementem rzutu, doskonalenie celnego rzutu.
7. „Zabawy w ogrodzie” – spacer alejkami, zwrócenie uwagi na zmiany zachodzące w przyrodzie. Wzbudzanie doznań estetycznych w kontaktach z przyrodą.
8. „Czas na relaks” – ćwiczenia relaksacyjne, wyciszenie organizmu podczas snu.
9. „Warzywa i owoce do kosza” – zabawa ruchowa, wskakiwanie obunóż do szarfy.
10. „Wesołe owoce” – układanka obrazkowa, składanie pociętego obrazka w całość, ćwiczenia syntezy wzrokowej, rozróżnianie i nazywanie owoców.
11. „Zbieramy warzywa” – zabawa ruchowa, skłony mięśni tułowia.
12. Zabawy dowolne – bezpieczna zabawa w sali.
Temat dnia: Kukiełki owocowo – warzywne
1. Zabawy konstrukcyjne w sali – bezpieczna zabawa różnymi klockami .
2. „Przyszła jesień do ogródka” – słuchanie wiersza L. Wiszniewskiego połączonego z oglądaniem ilustracji. Nazywanie czynności wykonywanych przez ludzi (zbieranie warzyw, wrzucanie do worków, znoszenie do piwnicy w celu przechowania).
3. „Zanieś jabłuszko” – zabawa bieżna z elementem równoważnym.
4. „Nasze warzywa i owoce” – praca w kąciku przyrody, wspólne gromadzenie i segregowanie warzyw i owoców w kąciku przyrody. Doposażenie kącika w nowe okazy, bogacenie słownictwa o wyrazy: seler, por, burak, pomarańcza.
5. „Marsz warzywek” – ćwiczenia inhibicyjno – incytacyjne, błyskawiczna reakcja na dźwięk bębenka.
6. „Kukiełki owocowo – warzywne” – wykonywanie kukiełek z warzyw i owoców, manipulowanie tworzywem przyrodniczym. Korzystanie z pomocy nauczyciela, zachowanie porządku po skończonej pracy.
7. „Omiń warzywko” – zabawa bieżna, doskonalenie koordynacji wzrokowo – ruchowej.
8. Doskonalenie rzutu i chwytu oburącz, zabawy z piłką w ogrodzie przedszkolnym.
9. „Z drzewa gruszki pospadały…” – przypomnienie treści piosenki i wierszyka.
10. „Zbieramy owoce” – zabawa ruchowa z elementem równoważnym.
11. „Co można zrobić z owoców i warzyw?” - rozmowa grupą, próba odpowiedzi na pytanie. Bogacenie słownictwa o wyrazy: sok, sałatka, surówka, kompot.
12. „Jabłko do koszyka” – zabawa bieżna z elementem orientacyjno – porządkowym.
13. Zabawy przy stolikach – zgodne korzystanie z układanek obrazkowych.
Temat dnia: Kiermasz warzyw i owoców
1. Zabawy dowolne – bezpieczne korzystanie z zabawek.
2. „Myjemy owoce i warzywa” – zabawa naśladowcza, uświadomienie konieczności mycia warzyw i owoców przed ich spożyciem.
3. „Robimy sałatkę owocową” – praca z przyborami kuchennymi, towarzyszenie nauczycielce podczas przyrządzania sałatki, próby wspólnego mieszania produktów.
4. „Co to jest?” – zagadki obrazkowe, nazywanie poznanych warzyw oraz owoców (pomidor, marchew, ogórek, jabłko, gruszka).
5. „Kiermasz warzyw i owoców” – uczestnictwo dzieci w uroczystości przedszkolnej. Prezentacja wiersza i piosenki, wspólna degustacja przygotowanych sałatek i surówek.
6. „Zabawy w piaskownicy” – dokładne czyszczenie zabawek z piasku.
7. „Dotyk ciszy” – słuchanie muzyki relaksacyjnej w czasie leżakowania w celu uspokojenia i wyciszenia organizmu.
8. „Nie zgub jabłuszka” – zabawa ruchowa z elementem równoważnym, pomoce: jabłko.
9. „Owocowo – warzywne kukiełki” – zwiedzanie wystawy przedszkolnej, nazywanie znanych warzyw i owoców.
10. „Zaczarowany woreczek” – zabawa dydaktyczna, rozpoznawanie za pomocą dotyku ukrytych owoców.
11....
kasiakan88