plan_pracy_2.doc

(61 KB) Pobierz
Temat kompleksowy: Spotkanie z jeżem i wiewiórką

Plan pracy wychowawczo – dydaktycznej i opiekuńczej dla grupy dzieci trzyletnich

 

 

 

 

Na okres od 13.10.2008r. do 24.10.2008r.

 

 

 

 

 

 

I.                  Spotkanie z jeżem i wiewiórką

 

Zadania programowe: rozpoznawanie i nazywanie zwierząt żyjących w naturalnym środowisku – jeż, wiewiórka, rozpoznawanie różnic w ich wyglądzie

 

 

 

 

 

 

II.             Kiermasz warzyw i owoców

 

Zadania programowe: nazywanie spożywanych owoców i warzyw, klasyfikowanie zbiorów warzyw i owoców

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                   Opracowała:

                                                                                                                   Łucja Błażejewska

                                                                                                                  

 

 

Temat kompleksowy: Spotkanie z jeżem i wiewiórką

 

 

 

 

 

Temat dnia: Poznajemy jeża

 

1.      Zabawy dowolne w sali – korzystanie z układanek przy stole.

2.      „Kolczasty jeżyk” –  słuchanie i odtwarzanie ruchem treści wiersza D. Gellnerowej, recytowanego przez nauczycielkę. Osłuchiwanie się z poprawną mową potoczną.

3.      „Kto cię woła” – ćwiczenie słuchu fonematycznego, rozpoznawanie głosu mówiącego kolegi.

4.      „Jeż na spacerze” – zabawa ruchowa z elementem czworakowania.

5.      „Jeż” – poznanie i omówienie wyglądu oraz pożywienia (ślimaki) jeża na podstawie barwnej ilustracji, wypowiedzi na temat wyglądu zwierzęcia, bogacenie słownictwa dzieci w oparciu o wyrazy: kolce, ryjek, ślimak; wdrażanie do rozmów prowadzonych z cała grupą.

6.      „Jeż szuka legowiska” – zabawa ruchowa z elementem orientacyjno – porządkowym..

7.      W ogrodzie przedszkolnym – spacer alejkami, ustawienia w parach.

8.      „Złóż jeża” – układanka obrazkowa, ćwiczenia syntezy wzrokowej.

9.      „Jeżyk idzie, jeżyk biegnie” – ćwiczenia logorytmiczne, reagowanie na szybkie oraz wolne tempo rytmu wygrywanego na tamburynie.

10.  „Jeż” - ćwiczenia ortofoniczne na zgłoskach: fu, tup, szur.

11.  Jeż zasypia, jeż się budzi” – zabawa ruchowa, ćwiczenia mięśni tułowia.

12.  Zabawy dowolne w sali - przestrzeganie zasad zgodnej zabawy.

 

 

 

 

 

Temat dnia: Jeże lubią poleżeć

 

 

1.      Zabawy dowolne w sali – dzielenie się zabawkami.

2.      „Mały i duży jeż” – zabawa matematyczna, umiejętne posługiwanie się określeniami: duży - mały. Kształtowanie opiekuńczego stosunku do zwierząt.

3.      „Jeż i liście” – zabawa ruchowa, czworakowanie z omijaniem przeszkód (liści).

4.      „Balonik” – ćwiczenia oddechowe, naśladowanie nadmuchiwania balona. Rozwijanie pojemności płuc.

5.      „Jeż” – wykonanie jeża z kasztanów i patyczków, nauka łączenia ze sobą różnych materiałów, doskonalenie sprawności manualnej, rozwijanie aktywności twórczej u dzieci.

6.      „Jeż szuka ślimaka” – zabawa tropiąca, reagowanie na polecenia nauczyciela (ciepło – zimno), ćwiczenia spostrzegawczości wzrokowej.

7.      W piaskownicy – czyszczenie zabawek z piasku po zakończonej zabawie.

8.      „Relaksacja” – ćwiczenia odprężające, wyciszenie organizmu.

9.      „Kolczasty jeżyk” – zabawa rytmiczna, wyklaskiwanie rytmu wspólnie recytowanego tekstu.

10.  „Gdzie jeże lubią poleżeć?” – teatrzyk kukiełkowy na podstawie wiersza M. Wilewskiego. Poznanie bohaterów wiersza i zwyczajów jeży, uczestnictwo w rozmowie prowadzonej przez nauczyciela.

11.  „Jeżyk idzie spać” – zabawa naśladowcza, ćwiczenie mięśni tułowia.

12.  Zabawy dowolne w sali – wdrażanie do wspólnych zabaw.

 

 

 

 

Temat dnia: Ruda wiewióreczka

 

1.      Zabawy dowolne w sali – sprzątanie zabawek po zabawie.

2.      „Wiewiórka” – słuchanie wiersza W. Broniewskiego, zainteresowanie dzieci nazwą, wyglądem i sposobem zachowania wiewiórki, zachęcanie do wypowiadania się. Pomoce: sylweta wiewiórki.   

3.      „Wiewiórki do dziupli” – zabawa ruchowa z elementem czworakowania.

4.      „Wiewiórka skacze” – ćwiczenia ortofoniczne na zgłoskach hop, kic, hyc.

5.      „Tańcząca wiewióreczka” – zabawy przy muzyce, zapoznanie z melodią i słowami piosenki, podskoki w takt muzyki, reagowanie ruchem na zmiany dynamiczne w utworze.

6.      „Wiewiórka szuka orzeszka” – zabawa ruchowa z elementem orientacyjno - porządkowym.

7.      „Kto dalej rzuci?”  - zabawy w ogrodzie, doskonalenie dalekiego rzutu kasztanem.

8.      „Wiewiórka skacze” – zabawa ruchowa, naśladowanie sposobu poruszania się wiewiórki.

9.      „Wiewiórki i jeż” – ćwiczenia pamięciowe, próby ułożenia trzech obrazków w określonej kolejności, rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej.

10.  „Wiewiórki za drzewa” – zabawa ruchowa z elementem skoku.

11.  „Ruda wiewiórka” – naklejanie skrawków włóczki na wyciętą sylwetę wiewiórki, nabywanie umiejętności posługiwania się klejem.

12.  Zabawy dowolne w sali – dzielenie się zabawkami.

 

 

 

 

 

Temat dnia: „Przysmak wiewiórki”

 

 

1.      Zabawy dowolne w sali – zbiorowa, zgodna zabawa układankami.

2.      „Orzeszki” – prezentacja owoców leszczyny, zapoznanie dzieci za pomocą dotyku i węchu z orzechami laskowymi - przysmakiem wiewiórek

3.      „Gdzie są orzeszki?” – zabawa ruchowa z elementami czworakowania.

4.      „Wiewiórki i orzeszki” – słuchanie wiersza D. Gellnerowej, manipulowanie tworzywem przyrodniczym, wspólne segregowanie i liczenie orzeszków w zakresie 3. Klasyfikowanie zbiorów na podstawie wielkości orzechów.

5.      „Wiewiórka szuka orzeszka” – zabawa ruchowa z elementem orientacyjno - porządkowym.

6.      „Szukamy wiewiórki” – zabawa tropiąca w ogrodzie przedszkolnym, ćwiczenia spostrzegawczości wzrokowej. Reagowanie na polecenia nauczyciela (dwa kroki w przód, trzy kroki w bok).

7.      Puszysta kuleczka” – ćwiczenia relaksacyjne, odprężenie organizmu.

8.      „Orzeszek” – ćwiczenia graficzne, odwzorowanie w powietrzu ruchem ręki kształtu orzecha.

9.      „Tańcząca wiewióreczka” – zabawa rytmiczna, improwizacja ruchowa treści piosenki.

10.  „Wiewiórka” – układanka obrazkowa, składanie pociętego obrazka w całość, ćwiczenie syntezy wzrokowej

11.  „Wiewiórki do dziupli” – zabawa ruchowa, wskakiwanie obunóż do obręczy.

12.  Zabawy dowolne w sali – dbałość o porządek po zakończeniu zabawy.

 

 

 

Temat dnia: Znamy jeża i wiewiórkę

 

 

1.      Zabawy dowolne w sali – dzielenie się zabawkami.

2.      „Tuptuś i Mruczysław” – słuchanie opowiadania nauczyciela na podstawie bajki U. Muhr. Rozpoznawanie i nazywanie zwierząt (jeż, kot, wiewiórka), zwracanie uwagi na konieczność pomagania młodszym, słabszym i bezbronnym.

3.      „Wiewiórki i jeże na spacerze” – zabawa ruchowa z elementem bieżnym, szybkie reagowanie na dźwięk tamburyna.

4.      „Które zwierzątko mieszka w lesie?” – dobieranka obrazkowa, ćwiczenia logicznego myślenia, wybieranie spośród obrazków takiego, który nie pasuje pod względem wybranej cechy do pozostałych. Pomoce: ilustracja jeża, wiewiórki, ryby, kota, psa, ptaka.

5.      „Na jesiennym spacerze” – opowieść ruchowa, chód równoważny z omijaniem przeszkód, przybory: szarfy.

6.      Na placu zabaw – uważne i bezpieczne korzystanie ze sprzętu.

7.      „Wiewiórka je orzeszki” – gimnastyka buzi i języka, ćwiczenia usprawniające aparat mowy, wzmacnianie mięśni narządów mowy.

8.      „Tańcząca wiewióreczka” – przypomnienie słów i melodii piosenki, śpiew grupowy.

9.      „Co to za zwierzątko?” – zagadki słowne, utrwalenie nazw i wyglądu poznanych zwierząt (jeż, wiewiórka) oraz ich zwyczajów .

10.  „Wiewiórki i szyszki” – zabawa bieżna, reagowanie na określony sygnał.

11.  Zabawy dowolne – unikanie hałasu podczas zabawy.

 

 

 

 

 

 

Oczekiwane osiągnięcia dzieci:

- rozpozna i nazwie jeża i wiewiórkę

- wyszczególni 2 cechy charakterystyczne wiewiórki i jeża

- zaśpiewa a grupie piosenkę „Tańcząca wiewióreczka”

 

 

 

Temat kompleksowy: Kiermasz warzyw i owoców

 

 

 

 

Temat dnia: Owoce i warzywa

 

 

1.      Zabawy dowolne w sali – prace porządkowe, wzajemna pomoc w układaniu zabawek.

2.      „Jesienne dary pola i ogrodu” –  prezentacja warzyw i owoców, rozróżnianie ich za pomocą zmysłów: wzroku, węchu i dotyku. Gromadzenie i przechowywanie materiału przyrodniczego w kąciku przyrody.

3.      „Wieziemy ziemniaki” – zabawa bieżna.

4.      „Co słyszysz?” – ćwiczenia słuchowe, rozróżnianie znanych dźwięków z otoczenia.

5.      „Wesołe warzywa” – teatrzyk kukiełkowy na podstawie utworu W. Grodzieńskiej, poznanie wyglądu i nazw najczęściej spotykanych warzyw (ogórek, pomidor, marchew), próby odpowiedzi na zadane pytania. Zwracanie uwagi na konieczność spożywania warzyw ze względu na ich zdrowotne walory.

6.      „Wrzuć ziemniaczek do kosza” – zabawa z elementem rzutu, doskonalenie celnego rzutu.

7.      „Zabawy w ogrodzie” – spacer alejkami, zwrócenie uwagi na zmiany zachodzące w przyrodzie. Wzbudzanie doznań estetycznych w kontaktach z przyrodą.

8.      „Czas na relaks” – ćwiczenia relaksacyjne, wyciszenie organizmu podczas snu.

9.      „Warzywa i owoce do kosza” – zabawa ruchowa, wskakiwanie obunóż do szarfy.

10.  „Wesołe owoce” – układanka obrazkowa, składanie pociętego obrazka w całość, ćwiczenia syntezy wzrokowej, rozróżnianie i nazywanie owoców.

11.  „Zbieramy warzywa” – zabawa ruchowa, skłony mięśni tułowia.

12.  Zabawy dowolne – bezpieczna zabawa w sali. 

 

 

 

Temat dnia: Kukiełki owocowo – warzywne

 

 

1.      Zabawy konstrukcyjne w sali – bezpieczna zabawa różnymi klockami .

2.      „Przyszła jesień do ogródka” – słuchanie wiersza L. Wiszniewskiego połączonego z oglądaniem ilustracji. Nazywanie czynności wykonywanych przez ludzi (zbieranie warzyw, wrzucanie do worków, znoszenie do piwnicy w celu przechowania).

3.      „Zanieś jabłuszko” – zabawa bieżna z elementem równoważnym.

4.      „Nasze warzywa i owoce” – praca w kąciku przyrody, wspólne gromadzenie i segregowanie warzyw i owoców w kąciku przyrody. Doposażenie kącika w nowe okazy,  bogacenie słownictwa o wyrazy: seler, por, burak, pomarańcza.

5.      „Marsz warzywek” – ćwiczenia inhibicyjno – incytacyjne, błyskawiczna reakcja na dźwięk bębenka.

6.      „Kukiełki owocowo – warzywne” – wykonywanie  kukiełek z warzyw i owoców, manipulowanie tworzywem przyrodniczym. Korzystanie z pomocy nauczyciela, zachowanie porządku po skończonej pracy.

7.      „Omiń warzywko” – zabawa bieżna, doskonalenie koordynacji wzrokowo – ruchowej.

8.      Doskonalenie rzutu i chwytu oburącz, zabawy z piłką w ogrodzie przedszkolnym.

9.      „Z drzewa gruszki pospadały…” – przypomnienie treści piosenki i wierszyka.

10.  „Zbieramy owoce” – zabawa ruchowa z elementem równoważnym.

11.  „Co można zrobić z owoców i warzyw?”  - rozmowa grupą, próba odpowiedzi na pytanie. Bogacenie słownictwa o wyrazy: sok, sałatka, surówka, kompot.

12.  „Jabłko do koszyka” – zabawa bieżna z elementem orientacyjno – porządkowym.

13.  Zabawy przy stolikach – zgodne korzystanie z układanek obrazkowych.

 

 

 

 

Temat dnia: Kiermasz warzyw i owoców

 

 

 

1.      Zabawy dowolne – bezpieczne korzystanie z zabawek.

2.      „Myjemy owoce i warzywa” – zabawa naśladowcza, uświadomienie konieczności  mycia warzyw i owoców przed ich spożyciem.

3.      „Robimy sałatkę owocową” – praca z przyborami kuchennymi, towarzyszenie nauczycielce podczas przyrządzania sałatki, próby wspólnego mieszania produktów.

4.      „Co to jest?” – zagadki obrazkowe, nazywanie poznanych warzyw oraz owoców (pomidor, marchew, ogórek, jabłko, gruszka).

5.      „Kiermasz warzyw i owoców” – uczestnictwo dzieci w uroczystości przedszkolnej. Prezentacja wiersza i piosenki, wspólna degustacja przygotowanych sałatek i surówek. 

6.      „Zabawy w piaskownicy” – dokładne czyszczenie zabawek z piasku.

7.      „Dotyk ciszy” – słuchanie muzyki relaksacyjnej w czasie leżakowania w celu uspokojenia i wyciszenia organizmu.

8.      „Nie zgub jabłuszka” – zabawa ruchowa z elementem równoważnym, pomoce: jabłko.

9.      „Owocowo – warzywne kukiełki” – zwiedzanie wystawy przedszkolnej, nazywanie znanych warzyw i owoców.

10.  „Zaczarowany woreczek” – zabawa dydaktyczna, rozpoznawanie za pomocą dotyku ukrytych owoców.

11....

Zgłoś jeśli naruszono regulamin