Krótka historia o tym, o czym jest strategia.txt

(6 KB) Pobierz
<a style="font-size: 16px; color: black; font-weight: bold;">Kr�tka historia o tym, o czym jest strategia</a>

<a style="font-size: 14px; color: black; font-weight: bold;">Pami�tam pewn� konferencj� -- spotkanie z do�wiadczonymi businesswoman, gdzie swego czasu przedstawia�em swoj� agencj� marketingow�. Firma by�a wtedy bardzo m�oda, a ja wybra�em niefortunn� strategi� przedstawienia jej.</a>

Usiad�em na samym pocz�tku sto�u w kszta�cie podkowy, co spowodowa�o, �e prezentowa�em firm� jako ostatni. Mia�em prezentacj� przygotowan� na maksymalnie 5 minut � prawda jest taka, �e powinna trwa� dwie minuty. Mimo to, wszyscy rozwlekali si� niemi�osiernie, opowiadaj�c o swoich firmach, produktach i us�ugach. To spowodowa�o, �e pope�ni�em b��d.

Przyj��em nie�wiadomie niew�a�ciw� strategi� � strategi� na�ladownictwa. Zacz��em rozwleka� si� tak samo jak inni, a nawet bardziej. Wchodzi�em niepotrzebnie w szczeg�y. Prezentowa�em kim jestem, a gdy powiedzia�em, �e zajmuj� si� przede wszystkim opracowywaniem Strategii Marketingowych, jedna z do�wiadczonych pa� businesswoman zapyta�a:

<a style="font-size: 14px; color: black; font-weight: bold;">�Opracowujecie biznesplany?� </a>

Przyznaj� si� do winy. Wtedy, na gor�co nie zrozumia�em, �e s�uchacze nie znaj� istoty poj�cia �Strategia Marketingowa�. Odpowiedzia�em wtedy, �e nie, nie robi� biznesplan�w, cho� mo�na je uzna� za swoist� strategi�. Faktem jest, �e Strategia Marketingowa � w swojej uproszczonej postaci � mo�e i powinna sta� si� elementem biznesplanu. Ale nie o biznesplanach mieli�my rozmawia�.

Tego dnia nie zdoby�em nowych klient�w. Straci�em tylko czas. Ka�dego dnia to samo robi tysi�ce innych firm, ale ju� nie na konferencjach, ale na ca�ej linii swoich dzia�a� marketingowych.

<a style="font-size: 14px; color: black; font-weight: bold;">M�wi� o tym, kim s�, cho� nikogo to nie obchodzi.</a>

Ludzi obchodzi to, co mog� zyska� na wsp�pracy z Tob�, a nie to kim jeste�. To kim jeste� mo�e co najwy�ej uzasadni� intelektualnie ich wyb�r.

<a style="font-size: 14px; color: black; font-weight: bold;">Firmy cz�sto oferuj� co�, czego potencjalni klienci nie rozumiej�.</a>

Sp�jrz na 50 letniego w�a�ciciela firmy produkcyjnej i 25 letniego w�a�ciciela firmy informatycznej, kt�ry przekonuje tego pierwszego do zainstalowania systemu CMS na stronie i CRM w firmie. Z perspektywy 50 latka, kt�ry sp�dza czas na koordynacji pracy swoich mechanik�w i robotnik�w, nasuwa si� pytanie: �Co to jest CMS i CRM?�

Nieliczni maj� do�� inteligencji marketingowej, by przyj�� strategi� edukacyjn� i wyt�umaczy� klientom dos�ownie wszystko. Wbrew pozorom, firma na tym mo�e tylko zyska�, nawet je�li zdradza swoje tajemnice.

<a style="font-size: 14px; color: black; font-weight: bold;">�Panie Piotrze, czym jest Strategia Marketingowa?�</a>

Szkoda, �e ludzie cz�sto nie zadaj� pyta� wprost. Zamiast �Opracowujecie biznesplany?� powinienem us�ysze� powy�sze pytanie. Taka by�a ukryta intencja odbiorcy mojego przekazu marketingowego.

<a style="font-size: 14px; color: black; font-weight: bold;">Strategia Marketingowa mo�e by� rozumiana dwojako.</a>

W tradycyjnym marketingu strategia marketingowa to taktyka dzia�a� marketingowych, kt�ra przys�u�y si� realizacji cel�w przedsi�biorstwa. Na przyk�ad, wspomniana przeze mnie strategia na�ladownictwa � upodobnienie si� do innej firmy, aby zrealizowa� swoje cele. Na pami�tnej konferencji upodobni�em si� do przedm�wc�w, aby nie o�mieszy� si�, �e przygotowa�em tak niewiele materia�u.

<a style="font-size: 14px; color: black; font-weight: bold;">Gdyby si� d�u�ej zastanowi� i zadzia�a� zgodnie z planem, przyj��bym strategi� dyferencjacji � odr�nienia si�.</a>

Wyr�ni�bym si� spo�r�d innych firm, wzbudzi� zainteresowanie, zosta� zapami�tany, by� mo�e zdoby�bym kontrakty. Zadzia�a�em niezgodnie z wcze�niej ustalonym planem.

<a style="font-size: 14px; color: black; font-weight: bold;">Drugie znaczenie Strategii Marketingowej, to w�a�nie plan.</a>

W skr�cie, w swoistym �argonie marketer�w, dopuszczalne jest by s�owami �Strategia Marketingowa� opisa� w istocie rzeczy Plan Marketingowy.

<a style="font-size: 14px; color: black; font-weight: bold;">Plan Marketingowy � z jakiego powodu Ci� to obchodzi</a>

Przede wszystkim, Kotler m�wi, a ja z ca�ego serca potwierdzam, �e dzia�anie w�a�ciwe ze strategicznego punktu widzenia ma wi�ksze znaczenie, ni� dzia�anie przynosz�ce natychmiastowy zysk.

Co to znaczy?

<a style="font-size: 14px; color: black; font-weight: bold;">Znaczy to, �e dzia�anie nastawione na d�ugofalowy zysk, przyniesie wi�ksz� nagrod� ni� nastawione na zysk natychmiastowy.</a>

Je�li sprzedajesz zegarki w sklepie na star�wce swego miasta, co mo�esz zrobi� aby sprzeda� jak najwi�cej? Prosta sprawa. Mo�esz sprzedawa� zegarki po grosz za sztuk�. Sprzedasz wszystkie w godzin�. Masz wtedy oczywi�cie strat� za�o�ywszy, �e zegarki s� wi�cej warte. Wniosek? Zacz�li�my od niew�a�ciwego doboru celu strategicznego.

Chyba, �e Twoim drugim celem strategicznym jest wyniszczenie konkurencji poprzez dumping.

<a style="font-size: 14px; color: black; font-weight: bold;">Czym jest cel strategiczny?</a>

Wszystkim znane jest og�lne poj�cie celu. Chcemy co� osi�gn��. Opracowuj�c Strategi� Marketingow� wytyczamy najlepsze cele marketingowe. Te cele marketingowe musz� czemu� s�u�y�. W jakim celu ustalamy cele? Taki nadrz�dny cel to misja Twojego biznesu. Misja Twojego biznesu powinna by� zgodna z Twoj� misj� osobist�, aby� by� szcz�liwym cz�owiekiem i robi� biznes z u�miechem na ustach, nie w agonii jak niekt�rzy smutni ludzie biznesu.

<a style="font-size: 14px; color: black; font-weight: bold;">Powiedz mi, po co za�o�y�e� firm�</a>

Oczywista odpowied�, kt�ra 90% w�a�cicielom firm ci�nie si� na usta: �Aby zarabia� i by� bogatym�. Oczywi�cie. To cel osobisty. Powiedz mi, w jakim celu chcesz zarabia� i by� bogatym?

<a style="font-size: 14px; color: black; font-weight: bold;">M�dry biznesmen zastanowi si� i dojdzie do wniosku, co jest dla niego najwa�niejsze.</a>

Oka�e si�, �e pieni�dze s� do czego� potrzebne. Do czego� wa�niejszego od samej istoty pieni�dzy. Pieni�dz to tylko papier, a mo�e nawet tylko kilka cyfr w g��wnym komputerze Twojego banku. Przyk�ad wy�szego celu � �Chc�, aby moje dzieci mia�y zapewnion� przysz�o��. Albo: �Chc� zwiedzi� ca�y �wiat przed emerytur��. To te� jest cel osobisty.

Je�li jednak robisz biznes, musisz zarabia� na innych ludziach. Nie powiesz im, �e chcesz aby Twoje dzieci mia�y zapewnion� przysz�o��.

<a style="font-size: 14px; color: black; font-weight: bold;">Co to ich obchodzi?</a>

Je�li Ci inni ludzie, czyli Twoi potencjalni klienci, nie prowadz� dzia�alno�ci charytatywnej, nie zarobisz wiele, gdy Tw�j biznes b�dzie mia� tak� misj�. Twoja misja, to zapewnienie klientom czego�, co sam sobie cenisz. I czego�, co oni mog� doceni�. 

--
Piotr R. Michalak
Strateg marketingowy i copywriter, w�a�ciciel agencji marketingowej <a href="http://www.ententa.pl/pol-theta.htm">Ententa</a>
Autor e-kursu o reklamie: <a href="http://www.uwolnijswojafirme.pl/?pol=theta">Uwolnij Swoj� Firm�</a>
Zgłoś jeśli naruszono regulamin