WYBIORĘ SAM -ZROBIĘ TO ŚWIADOMIE!
Program profilaktyki uzależnień od nikotyny, alkoholu i narkotyków.
Skierowany jest dla uczniów klas piątych oraz szóstych szkoły
podstawowej.
Treść programu podzielona jest na trzy bloki tematyczne, które można
zrealizować na sześciu kolejnych zajęciach.
Program ma na celu dostarczenie podstawowych informacji na temat
uzależnień, ich rodzajów, przyczyn powstawania, sposobów walki.
Jednak głównym celem programu jest oswojenie uczestników z
problemem uzależnień, by zdawali sobie sprawę jak poważny jest to
problem. Jednocześnie by widzieli, że zawsze można temu zaradzić,
w najprostszy sposób - nie paląc papierosów, nie pijąc
alkoholu i nie biorąc narkotyków- trzeba tylko wiedzieć co wybrać.
To właśnie chcemy osiągnąć poprzez realizację tego programu,
dostarczyć i utrwalić wiadomości, które ułatwią wybór, dobry wybór.
CEL: Zapoznać uczniów z niebezpieczeństwami wynikającymi z palenia tytoniu. Ukazać powody rozprzestrzeniania się nikotynizmu. Przedstawić niektóre kierunki walki z nałogiem.
CZAS: 2x45min.
METODA: pogadanka, burza mózgów, inscenizacja, pokaz, mini wykład.
treść
Wprowadzenie - 15min.
-nikotynizm
-nałóg
Palenie tytoniu a inne nałogi-92% alkoholików i 98% narkomanów to palacze
-burza mózgów „Palacz to...”
-porównanie palącego się papierosa do fabryki zanieczyszczającej powietrze
Rys historyczny używania tytoniu - 10min
-najdawniejsze praktyki używania tytoniu
-droga tytoniu z Ameryki do Europy
-początki profilaktyki antynikotynowej:
*bulla papieża Urbana VIII z 1624r. nakładająca klątwę na palaczy
*ograniczenia dla palaczy w XVIIw. w krajach europejskich
*opłacalność produkcji i handlu tytoniu zmienia nastawienie władców do problemu.
-podkreślenie naturalnego palenia tytoniu przez Indian-„fajka pokoju”
-wyjaśnienie znaczenia co to jest monopol i chęć zysku za wszelką cenę.
Niektóre składniki dymu tytoniowego i ich właściwości – 20min.
-tytoń
-nikotyna
-tlenek węgla(czad)
-ciała smołowate
-kwasy(octowy, mrówkowy, siarkowodowy)
-zwrócić uwagę na szkodliwość dymu dla kobiet w ciąży
-poruszyć kwestię „biernych palaczy”
Zdrowotne skutki palenia tytoniu – 15min.
-palenie a choroby nowotworowe:
*płuc
*oskrzeli
*warg, języka, gardła, ust
-„uspokajający wpływ tytoniu”
-zwrócić uwagę na zależność liczby wypalonych papierosów a choroby
-wyświetlić fragmenty filmów o dotkniętych chorobą palaczach
-czy palenie rozwiązuje za nas problemy?
Przyczyny powstawania i rozprzestrzeniania się nikotynizmu – 15min.
-czynniki zewnętrzne:
*łatwy dostęp do papierosów
*społeczna tolerancja dla palaczy
*przykład dorosłych wobec dzieci
*moda na używki
*nieumiejętność odmawiania
-każdy z czynników powinien wypłynąć od dzieci i zostać przez nie zilustrowany przykładami.
Przeciwdziałanie nikotynizmowi – 10min.
-lansowanie metod na niepalenie
-leczenie nałogu:
*etap wstępny-znalezienie motywu
*etap 1-ograniczenie palenia
*etap 2-rzucenie palenia
-dzieci znajdują przyczyny psychiczne, materialne i społeczne dla niepalenia.
-inscenizacja scenki „Proszę przy mnie nie palić...”
Zakończenie – 10min.
Dyskusja i odpowiedzi na pytania.
-wysłuchanie piosenki grupy „Raz, dwa, trzy” pt. „Nie pal”
TEMAT 2. Alkohol i niektóre problemy z nim związane.
CEL: Uwrażliwić słuchaczy na problem alkoholizmu, zapoznać z przyczynami i etapami powstawania nałogu. Wyłuszczyć biologiczne i społeczne skutki pijaństwa i alkoholizmu.
CZAS:2x45min.
METODA: Pogadanka, mini wykład, pokaz.
Treść
Wskazówki metodyczne
Wprowadzenie – 5min.
-narastanie negatywnych skutków nadużywania alkoholu w sferze zjawisk społecznych i ekonomicznych
-alkohol w środowisku i rodzinie
Rys historyczny nadużywania napojów alkoholowych – 10min.
-najstarsze wzmianki o alkoholu w starożytnym Egipcie
-pierwsze negatywne opinie o alkoholu np. Platon
-używanie alkoholu w Polsce-rys historyczny
-początki ruchu abstynenckiego i trzeźwościowego
-posługiwanie się cytatami zaczerpniętymi z różnych źródeł.
Pojęcie pijaństwa i alkoholizmu – 10min.
-pijaństwo-obyczaj, nawyk używania alkoholu powodujący mniej lub bardziej trwałe zakłócenia psychofizyczne w organizmie
-progi spożycia9wg.A. Święckiego):
I stan nietrzeźwości
II picie obyczajowe
III picie intensywne
-alkoholizm-jest chorobą, stanem przewlekłym, w którym osoba nim dotknięta:
I traci kontrolę nad piciem
II nie jest w stanie utrzymać przez dłuższy czas abstynencji
III występują tzw. ciągi picia
-zwrócić uwagę na odróżnienie terminów od siebie
-scharakteryzować tzw. progi spożycia alkoholu.
Działanie alkoholu na organizm – 20min.
-fazy działania alkoholu zależnie od stopnia stężenia we krwi:
*dysforyczne-do1
*euforyczne-1-2
*eksytacyjne-2-3
*narkotyczne-3-4
*porażenne-pow.4
-powstawanie choroby alkoholowej:
*częste używanie alkoholu przyczyną uzależnienia u 10%, a w Polsce 20% konsumentów.
-wiek konsumentów a szybkość uzależnienia, rozpoczynanie picia po ukończeniu:
*25lat-uzależnienie po 12-15 latach
*20-21lat-uzależnienie po 3-4 latach
*poniżej 20r.ż-uzależnienie po 5-6 miesiącach
-fazy powstawania choroby alkoholowej:
*początkowa
*zwiastunowa
*krytyczna
*końcowa
-zespół odstawienia alkoholu
-podkreślenie, że wiek 20-21 lat to okres osiągnięcia dojrzałości fizycznej i psychicznej
-uzmysłowienie, że alkoholizm to choroba
-dyskusja o tzw. piciu dla zabawy
Sytuacje, w których spożywa się alkohol –20min
-motyw picia(wg. Falewicza):
*zabawowe
*konformistyczne
*instrumentalne
-kultura picia alkoholu-picie na uroczystościach rodzinnych-wzorce rodzinne
-środowisko rówieśnicze, a zachowania pro alkoholowe.
-omówić problem wraz ze słuchaczami przywołując scenki z rzeczywistości
-dokończ zdanie „Nie piję bo...”
-asertywne sposoby odmawiania rówieśnikom
Społeczno-gospodarcze skutki pijaństwa i alkoholizmu – 15min.
-zyski ze sprzedaży alkoholu złudną wartością
-szkodliwe następstwa:
*przestępstwa
*wypadki
*bójki i awantury
*prostytucja
*pasożytnictwo społeczne
-słuchacze podają przykłady skutków pijaństwa i alkoholizmu
Zakończenie –10min
Dyskusja i odpowiedzi na p...
Nie_pij_alkoholu_bardzo_cie_prosze