3-latki, grudzień.doc

(104 KB) Pobierz
PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – OPIEKUŃCZO – DYDAKTYCZNEJ

 

 

PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – OPIEKUŃCZO – DYDAKTYCZNEJ                               

   W GRUPIE I DZIECI 3 – LETNICH

NA MIESIĄC – GRUDZIEŃ

 

 

TEMATYKA :

 

  I  TYDZIEŃ - Wesołe Mikołajki w przedszkolu.

II  TYDZIEŃ - Szczebiot sikorki.

III TYDZIEŃ - Zawitała u nas na dobre zima.

IV TYDZIEŃ - Zanim przyjdą Święta.

 

 

 

 

I TEMAT KOMPLEKSOWY – Wesołe Mikołajki w przedszkolu.

 

EDU

KA

CJA

SYTUACJE EDUKACYJNE

UMIEJĘTNOŚCI

UMYSŁOWA

 

·  Słuchanie wiersza T. Fiutowskiej        pt. „ Idzie Mikołaj”.

 

 

·  Opowiadanie w oparciu o ilustracje pt. „Święty Mikołaj u małej Barbett”.

 

·  Układanie obrazka z części na temat „Co dzieci dostały od Mikołaja”.     

 

·  Ćwiczenie oddechowe wg Hatha Jogi        „ Balonik”.

 

·  Zabawa dydaktyczna „ Czarodziejski worek Mikołaja”.

 

·  Spotkanie z Mikołajem – wizyta Mikołaja w przedszkolu.

 

 

 

·  Zabawa manipulacyjna „Prezenty od Mikołaja”.

 

 

 

o    Swobodne wypowiedzi dzieci na temat treści wiersza. Stwarzanie radosnego nastroju oczekiwania na Mikołaja.

o    Próby uważnego słuchania, wzbogacanie wrażeń, spostrzeżeń, myślenia i mowy.

o    Próby prawidłowego ułożenia obrazka z części.

 

o    Pogłębienie fazy wydechu i wdechu, uspokojenie, relaksacja.

 

o    Rozpoznawanie prawdziwych zabawek ukrytych w dużym worku po dotyku.

o    Tworzenia radosnego nastroju           w grupie podczas wizyty Mikołaja, samodzielne odbieranie prezentu z rąk przybyłego gościa.

 

o    Tworzenie dwóch zbiorów z różnorodnych elementów pasujących do siebie np. Mikołaj – sanie – prezenty; ptaki – karmnik. Klasyfikowanie zbiorów wg cech jakościowych. Porównywanie liczebności zbiorów : dużo, mało, tyle samo.

RUCHOWA

 

·  Zestaw zabaw ruchowych nr 7 (wł.)

  „Zimowe igraszki”. Przybory: krążki,   gazeta.

 

·  Zabawy ruchowe

-orient. - porządk. „Wyścigi zaprzęgów”.

-   z elem. biegu „ Kto szybciej dowiezie 

   bagaż”

-   Z elem. celowania : „Kto przewróci

   klocek”.                                    

 

 

·  Spacery po najbliższej okolicy.

 

 

 

o    Kształcenie koordynacji ruchowo – wzrokowej . Doskonalenie skoków na jednej nodze.

 

 

o    Sprawne ustawianie się w parach na sygnał słowny.

o    Doskonalenie szybkiej reakcji i orientacji.

o    Przyjmowanie prawidłowej postawy podczas toczenia.

 

o    Dostrzeganie zmian w otaczającym krajobrazie.

 

 

 

 

ESTETYCZNA

 

·     Słuchanie piosenki śpiewanej przez nauczyciela pt. „Mruga gwiazdka na niebie” D. Dziamskiej .

·     Opowieść muzyczna pt. „Jedzie do nas Mikołaj”.

 

·     Zagadki muzyczne.

 

·     Zabawy muzyczno – ruchowe do kasety magnetofonowej.

 

·     Słuchanie piosenki do nauki pt. „Mikołaj”.

 

 

 

 

 

o    Rozmowa na temat piosenki, pobudzenie wyobraźni.

 

o    Próby odzwierciedlenia ruchem treści opowiadania .Doskonalenie pamięci muzycznej.

o    Rozpoznawanie brzmienia bębenka, grzechotki, kołatki.

 

o    Przenikanie do struktury całego utworu a w konsekwencji jego radosny i rozumny odbiór.

o    Poznanie słów i melodii nowej piosenki. Sprawne ustawianie się w parach tworząc zaprzęgi, pobudzenie wyobraźni.

ESTETYCZNA

 

·     Budowanie z klocków drewnianych       i plastikowych na temat dowolny.

 

·     Malowanie farbami akwarelowymi na dużym formacie szarego papieru.

 

·     „Mikołaj” – praca zbiorowa .

 

 

 

 

 

 

 

o    Rozwijanie pomysłowości i własnej inwencji twórczej dziecka.

 

o    Doskonalenie sprawności manualnych rąk. Wyrażanie w formie plastycznej swoich pragnień i marzeń.

o    Rozwijanie ruchu okrężnego ręki przy domalowywaniu „Mikołajowi” czapki i brody.

 

 

 

 

 

 

 

 

II TEMAT KOMPLEKSOWY – Szczebiot sikorki.

 

EDU

KA

CJA

SYTUACJE EDUKACYJNE

UMIEJĘTNOŚCI

UMYSŁOWA

 

· Rozmowa połączona z działaniem „Stołówka dla ptaków”.

 

· Słuchanie wiersza pt. „Sikorki”.

 

· Ćwiczenie słuchowe pt. „Głosy”.

 

 

 

· Zabawa gramatyczna pt. „Sikorki         w karmniku”.

 

 

· Ćwiczenia oddechowe „Piórko”.

 

 

· Ćwiczenie liczbowe „Ptaki                    w karmnikach”.

 

 

 

 

o    Zapoznanie z nowym gatunkiem – sikorką : wielkość, kolor upierzenia, sposób poruszania się i odżywiania.

o    Uświadomienie konieczności niesienia pomocy ptakom w zimie.

o    Rozpoznawanie ptasich głosów odtwarzanych z kasety magnetofonowej : sikorka, wróbel, gołąb, wrona.

o    Nabywanie swobody w samorzutnym wyrażaniu myśli, zadawaniu pytań. Poprawne stosowanie form fleksyjnych osób.

o    Rozwijanie pojemności płuc, regulowanie oddechu poprzez dmuchanie na piórko tak, by je przesuwać po dywanie.

o    Przeliczanie sylwet gołębi i wróbli              w zakresie liczby 4 i więcej w zależności od umiejętności dzieci. Zapoznanie                   z liczebnikiem głównym – „jeden”, prawidłowe stosowanie go w zabawie.

 

 

RUCHOWA

 

· Zestaw zabaw ruchowych nr 7 (wł.) (powt.) „Zimowe igraszki”. P : krążki, gazeta.

 

· Zabawy ruchowe :

- orient. – porząd. „Ptaki”.

 

- z elem. biegu „Spłoszone ptaki”.

 

- z elem. równowagi „Gałązka”.

 

 

· Spacer do ogrodu przedszkolnego lub  w najbliższej okolicy w celu obserwacji zmian.

 

 

o    Kształcenie koordynacji ruchowo – wzrokowej . Doskonalenie skoków na jednej nodze.

 

 

o    Lekki bieg po sali, szybka reakcja na sygnał słowny, sprężyste podskoki obunóż.

o    Nabywanie lepszej orientacji podczas biegu.

 

o    Doskonalenie umiejętności utrzymywania równowagi.

 

o    Zauważenie zmian w otoczeniu związanych  z nastąpieniem nowej pory roku. Pojawienie się utrudnionych warunków bytowania, ubogość świata roślinnego.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ESTETYCZNA

 

·     Słuchanie piosenki „Lata ptaszek”.

 

 

·     Opowieść ruchowa pt. „Spacer na skwer”.

 

·     Słuchanie zjawisk akustycznych.

 

 

·     Zabawa ilustracyjna do piosenki „Lata ptaszek”.

 

·     Ćwiczenia relaksacyjne wg Jacobsona.

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin