1. Niedobór witamin jest przyczyną wielu chorób. Nazwom witamin oznaczonych cyframi przyporządkuj nazwy chorób oznaczone literami.
4) witamina B2
3) witamina A
2) witamina D
1) witamina C
d) kurza ślepota
c) przeziębienie
b) krzywica
a) zajady
1. …, 2. …, 3. …, 4. …
2. Wybierz i zaznacz znakiem „x” trzy zasady prawidłowego żywienia.
a) Spożywamy tylko świeżą i zdrową żywność.
b) Posiłki przyrządzamy w higienicznych warunkach.
c) W trakcie jedzenia czytamy książkę lub oglądamy telewizję.
d) Posiłki spożywamy regularnie.
e) Spożywany pokarm nie musi zawierać wszystkich składników odżywczych.
Uczeń 1
Uczeń 2
Uczeń 3
jajo
chipsy
chleb
sok pomidorowy
masło
świeży ogórek
bułka
zupa mleczna
ser
szynka
pomidor
herbata
zupa fasolowa
kawa z mlekiem
dżem
wędlina
margaryna
3. Przeanalizuj zestawy pokarmów przeznaczonych na śniadanie dla uczniów klasy IV, a następnie uzupełnij zdanie.
Najbardziej wartościowy zestaw pokarmów przeznaczono dla ucznia ….........
4. Uszereguj etapy drogi, którą przebywa pokarm w organizmie człowieka. Wstaw w miejsca kropek numery od 1 do 4.
□............. wchłanianie pokarmu w jelicie cienkim
□............. rozdrabnianie pokarmu przez zęby i nasączanie go śliną
□ ............ usuwanie niestrawionych resztek pokarmu
□............. rozkład pokarmu w żołądku
5. Poniższe zdania dotyczą układu krwionośnego człowieka. Zaznacz znakiem „x” zdania prawdziwe.
a) Układ krwionośny składa się z serca i naczyń krwionośnych.
b) Krew krąży wyłącznie w sercu i naczyniach krwionośnych.
c) Krwinki czerwone bronią organizmu przed wirusami i bakteriami.
d) Krew dostarcza komórkom składniki odżywcze i tlen.
6. Połącz w pary nazwy składników krwi z funkcjami, które pełnią w organizmie człowieka.
a) biorą udział w powstawaniu skrzepu
1) krwinki czerwone
b) transportują tlen z płuc do komórek
2) krwinki białe
c) pływają w nim krwinki
3) płytki krwi
d) bronią przed wirusami i bakteriami
4) osocze
1. . . ., 2. . . . , 3...., 4. . . .
7. Poniższe rysunki przedstawiają wdech i wydech. Przyjrzyj się im uważnie, a następnie połącz je liniami z odpowiednimi opisami.
1) Podczas wdechu powietrze dostaje się do płuc. Tu krew pobiera tlen, a potem transportuje go do wszystkich komórek ciała.
a) b)
2) Podczas wydechu dostarczony przez krew dwutlenek węgla opuszcza płuca wraz z wydychanym powietrzem.
8. Zaznacz znakiem „x” szereg, który prawidłowo przedstawia etapy drogi powietrza w organizmie człowieka.
a) jama nosowa ® tchawica ® oskrzela ® płuca
b) jama nosowa ® oskrzela ® tchawica ® płuca
c) tchawica ® oskrzela ® jama nosowa ® płuca
d) oskrzela ® tchawica ® jama nosowa ® płuca
9. Wykonano doświadczenie, podczas którego uczeń klasy IV policzył liczbę swoich oddechów na minutę w stanie spoczynku oraz po wykonaniu 10 przysiadów. Określ wynik tego doświadczenia, skreślając niepotrzebne wyrazy w poniższym zdaniu.
Liczba oddechów po wykonaniu przysiadów zmniejsza się / zwiększa się, ponieważ w trakcie wysiłku zużycie tlenu zmniejsza się / zwiększa się.
1. Zaznacz znakiem „x” określenia funkcji, które pełni układ szkieletowy w organizmie człowieka.
a) kontroluje pracę całego ciała d) jest rusztowaniem dla mięśni
b) chroni niektóre narządy wewnętrzne e) transportuje składniki pokarmowe i tlen
c) niszczy bakterie i wirusy
…………………………
2. Na rysunku zaznaczono strzałką element układu .szkieletowego człowieka. Wpisz w wyznaczone miejsce jego nazwę a następnie określ funkcję, którą pełni.
Odpowiedź: ………………………………………………………
……………………………………………………………………
3. Za sprawne poruszanie się człowieka odpowiedzialne są głównie kości i mięśnie. Wpisz w kratki literę P przy zdaniach prawdziwych, a literę F – przy fałszywych.
a) Mięśnie przyczepione są do kości za pomocą ścięgien. □
b) Mięśnie wykonują pracę podczas skurczów. □
c) Człowiek może kontrolować pracę wszystkich mięśni....
eliros