wiosna.doc

(50 KB) Pobierz
PIERWSZY DZIEŃ WIOSNY – „WIOSENNE IGRASZKI”

PIERWSZY DZIEŃ WIOSNY – „WIOSNO PRZYJDŹ”

SCENARIUSZ UROCZYSTOŚCI DLA KLAS I-III

 

 

 

Opracowanie : Lidia Kutrybała, Jolanta Gawryś – Zespół Szkół w Chorzelowie

 

Uczestnicy : uczniowie klas I-III szkoły podstawowej, uczniowie gimnazjum

 

Zadania edukacyjno-wychowawcze:

 

-          kształtowanie logicznego myślenia

-          doskonalenie sprawności umysłowych, manualnych i ruchowych

-          zapoznanie z nowymi zabawami, grami, konkursami

-          budzenie wrażliwości na piękno przyrody

-          kształtowanie ekologicznych postaw wobec przyrody

-          wdrażanie do współdziałania w zespole

-          uczenie współdziałania uczniów starszych z młodszymi

 

Metody : drama, stymulowanie aktywności twórczej, poszukująca, ćwiczeń                                                                                   praktycznych

 

Formy : zbiorowa, grupowa, indywidualna

 

Środki dydaktyczne : kukła Marzanny, gaiki wiosenne, „list Wiosny”, rebusy, zagadki, wiersze, puzzle, nagrania magnetofonowe, plastelina, materiały przyrodnicze, arkusze szarego papieru, baloniki, kwiaty wiosenne wykonane z bibuły, przebrania prowadzących.

 

Literatura : J. Brzechwa „ Wiosna”, W. Chotomska „Nasze ogniska”,  M. Kaleta-Sawicka, J. Skalska „Vademecum nauczania ortografii w klasach początkowych” ; M. Kownacka „Razem ze słonkiem” cz.1 i cz. 2 ;  E. Pawłowski „200 gier z zabawkami”; J. Stec „Zagadki dla najmłodszych”; I. Szopińska-Gmerek, E. Rutkowska „Pląsaczek”.

 

 

Przebieg uroczystości :

 

I. Wstęp 

 

(Dzieci klas I-III zgromadzone na sali gimnastycznej udekorowanej gaikami, kwiatami wiosennymi, ptaszkami z masy papierowej. Wchodzi Mistrz Ceremonii- uczeń gimnazjum w wiosennym przebraniu.)

 

1.      Mistrz Ceremonii wygłasza wiersz J. Brzechwy „Wiosna” :

 

 

Naplotkowała sosna, że już się zbliża wiosna.

Kret skrzywił się ponuro : - Przyjedzie pewno furą...

Jeż się najeżył srodze : - Raczej na hulajnodze.

Wąż syknął : Ja nie wierzę, przyjedzie na rowerze.

Kos gwizdnął : - Wiem coś o tym, przyleci samolotem.

-          Skąd znowu – rzekła sroka – ja z niej nie spuszczam oka

i w zeszłym roku w maju widziałam ją w tramwaju.

-          Nieprawda ! Wiosna zwykle przyjeżdża motocyklem!

-          A ja wam tu dowiodę, że właśnie samochodem.

-          Nieprawda, bo w karecie! – W karecie? – Cóż pan plecie?

Oświadczyć mogę krótko, że płynie własną łódką!

A wiosna ...

Czy przyjdzie wiosna? Może Listonosz nam odpowie...

 

(Przybywa Listonosz – uczeń gimnazjum)

 

2.      Listonosz odczytuje list od wiosny :

 

Drogie dzieci !

            Nie mogę już się doczekać spotkania z Wami. Chcę przylecieć z ptakami i okryć ziemię zielenią i kolorowym kwieciem. Niestety „zła zima” zamknęła wrota pieczary, w której przebywałam podczas letnich upałów, jesiennych chłodów i zimowych mrozów. Otworzy je dopiero wówczas, gdy udowodnicie, że jesteście gotowi na moje przyjście. Do wykonania czekają na Was zadania. Jeśli sprawnie, dokładnie i poprawnie poradzicie sobie z nimi – na pewno się spotkamy.

Życzę powodzenia

Wiosna

 

 

II. Część główna – Wiosenne konkursy

 

( W każdym zadaniu konkursowym biorą udział reprezentanci z poszczególnych klas; do każdego konkursu wybieramy po tyle samo uczniów z każdej  klasy.   Angażujemy całe zespoły klasowe –  kolejne  zadania wykonują inne dzieci. Nagrodą za zwycięstwo są żetoniki – wiosenne kwiatuszki. )

 

 

 

 

1.      Zadania umysłowe „Zawody mądrej głowy” :

 

§         Zagadki wiosenne :

-      Jeszcze prawie nic nie kwitnie, ani w polu ni w ogrodzie, a on już przebił śnieg i zakwitł      białym dzwoneczkiem.        (Przebiśnieg)

 

-          Wietrzyk wiosnę niesie. Ciepłe są już ranki, a za wioską w lesie zakwitły ......... (Sasanki)

 

-          Zobaczysz je na wiosnę, gdy na wierzbach rosną. Srebrne futra mają. Jak się nazywają?    (Bazie)

 

-          Przyleciał szary ptaszek, nad polem zaśpiewał jak dzwonek. Znają go dobrze dzieci, to jest ....... (Skowronek)

 

-          Powrócił do nas z dalekiej strony, ma długie nogi i dziób czerwony. Dzieci się śmiały gdy go witały, żabki płakały przez dzionek cały.       (Bocian)

 

-          Gniazdko z błota lepi , pod dachu okapem. Przylatuje z wiosną , aby uciec latem.                  (Jaskółka)

 

§         Rebusy wiosenne :

 

                                                                                                                                          







100 krotki          jas   {kółka       sa  {łata}             t  {ul}i pan}

(stokrotki)          (jaskółka)          (sałata)               (tulipan)





{mur} {lew}                       rzod   sa  {sakiewka}

u=a      l=ch                           (rzodkiewka)

(marchew)

 

Uwaga : W {...} zamiast napisów – rysunki.

 

 

§         Puzzle obrazkowe :

 

(Dzieci w 4-osobowych grupach z poszczególnych klas układają „puzzle” – kwiaty wiosenne i rozpoznają ich nazwy)

 

§         Prośby drzewa :

 

(a narysowanej na szarym papierze sylwetce drzewa uczniowie przyklejają we właściwych miejscach hasła dotyczące ochrony roślin napisane na listkach.)

 

Przykłady haseł :

-          Nie rań mnie siekierą, kamieniem, kopnięciem!

-          Nie zrywaj moich liści, kwiatów, owoców!

-          Nie łam moich gałęzi!

-          Nie wbijaj gwoździ w mój pień!

-          Nie rysuj „serc” i napisów!

-          Nie wylewaj w pobliżu mnie żadnych szkodliwych płynów!

 

§         „Ptaszki w gnieździe”:

 

(Grupy uczniów z poszczególnych klas lepią z plasteliny i materiałów przyrodniczych ptaszki w gnieździe)

 

§         „Jaki to ptak?”:

 

(Rozpoznawanie głosów wiosennych ptaków z taśmy magnetofonowej)

 

 

2.      Zabawa „Ogrodniczek” (I. Szopińska-Gmerek, E. Rutkowska „Pląsaczek”)

 

Szła Kasiczka do ogrodu z koszyczkiem

Spotkała się z ogrodniczkiem Jasiczkiem.

Ogrodniczku, ogrodniczku pomóż mi,

Bo z koszyczkiem na ramieniu ciężko mi.

La, la, la......bo z koszyczkiem na ramieniu ciężko mi.

 

( Dzieci stoją na obwodzie koła parami, trzymając się za ręce.  W środku stoi jedno dziecko – to Kasiczka. Pary poruszają się podskokami poobwodzie koła w prawą stronę, a Kasiczka w kierunku przeciwnym. Na słowa : la, la, la... – tworzą się dwa koła, współśrodkowe, z których wewnętrzne porusza się w lewo, a zewnętrzne w prawo. Do koła wewnętrznego wtacza się Kasiczka. Dzieci poruszają się w rytm melodii podskokami, klaszcząc w dłonie. Na słowo : mi – łączą się ponownie w pary. Osoba, która nie ma partnera zostaje Kasiczką.)

 

3.      Zadania sprawnościowe „Zwariowane zawody” :

 

§         Zawody z piórkiem

 

(Każdy zawodnik otrzymuje niewielkie ptasie piórko i na sygnał wszyscy dmuchaniem starają się jak najdłużej utrzymać swoje piórko w powietrzu. Wygrywa dziecko, którego piórko wirowało najdłużej.

 

§         Zwiastuny wiosny

 

(Idąc po śladach kolorowych nitek uczniowie starają się odnaleźć wiosenne kwiaty wykonane z bibułki)

 

§         Zajęczy przysmak

 

(Wyścigi – zajęcze skoki po wiosenną sałatę. Wygrywa zawodnik, który dobiegnie pierwszy.)

 

§         Rzuty do wody

 

(Zespoły uczniów z każdej klasy rzucają woreczkami do stawu ( rozłożonej szarfy ). Zwycięża zespół, który ma więcej trafień.)

 

§         Lilie wodne

 

(Uczniowie ustawieni w grupach naprzeciw siebie przedmuchują kwiaty „lilie wodne” wykonane z bibuły. Wygrywa drużyna, która po wyznaczonym czasie posiada najmniej kwiatów.)

 

§         Balonik z wiosenną niespodzianką

 

(Dzieci ustawione w dwóch rzędach. Na sygnał prowadzącego wszystkie podnoszą ręce do góry, a ostatnie w rzędach rozpoczynają podawanie z rąk do rąk baloników. Który rząd pierwszy doprowadzi balonik bez upadku do czołowego gracza w rzędzie – wygrywa. Zwycięska drużyna po przekłuciu balonika otrzymuje kolejne żetoniki - kwiatuszki.)

 

4.      Zabawa „Z wody do wody” :

 

(Dzieci stoją w kręgu. Na słowa prowadzącego „do wody” wykonują skok do przodu, natomiast słysząc okrzyk „z wody” skaczą do tyłu. Prowadzący w celu zmylenia uczestników może kilka razy powtórzyć ten sam okrzyk. Wygrywają te dzieci, które bezbłędnie wykonają ćwiczenie.)

 

5.      Podsumowanie zadań konkursowych :

 

(Po zakończeniu wszystkich zadań konkursowych następuje zliczenie punktów dla każdej klasy. Uczniowie klasy, która zwyciężyła otrzymują nagrody. Pozostali uczestnicy – nagrody pocieszenia.)

 

III. Zakończenie

 

1.      Tradycja „Topienia Marzanny”

 

Pojawia się Mistrz Ceremonii  i wygłasza tekst : (oprac. wg W. Chotomska „Nasze ogniska”)

 

Cała sprawa z Marzanną dawnych czasów sięga

I niejeden kronikarz pisał o tym w księgach,

Że bogini Marzanna była niegdyś czczona

Na ziemiach, gdzie mieszkały słowiańskie plemiona.

Czego była boginią? Co głoszą podania?

Tu są różne teorie. Według jednych zdania,

Jak Cerera u Rzymian – Marzanna w tym kraju

Była patronką ziemi, płodów , urodzaju.

Lecz  ja wraz z uczonymi inaczej sądzimy-

-          sądzimy, że Marzanna to symbol zimy,

bogini zła i śmierci, co całą przyrodę,

ziemię, rzeki i drzewa skuwa srogim lodem.

Ludzie, tęskniąc do ciepła, chcąc się słońcem cieszyć,

Przyjście wiosny jak mogli pragnęli przyspieszyć,

Więc gdy ziemia tajała, gdy spływały lody,

Srogą zimę – Marzannę wrzucali do wody.

Stąd bierze swój początek, panowie i panny,

Piękny zwyczaj ludowy – topienie Marzanny!

 

2.      Pochód z Marzanną

 

Dzieci formują pochód i wyruszają nad rzekę ze „słomianą kukłą – Marzanną”  wykonaną wcześniej na zajęciach plastyczno- technicznych. Maszerując śpiewają na melodię „Krakowiaczek jeden” piosenkę:

 

Ruszamy gromadą, wesołym pochodem,

Niesiemy Marzannę nad zieloną wodę.

 

Radują się drzewa, weselą się domy,

Niesiemy Marzannę – chochoła ze słomy.

 

Wrzucimy do wody niedobrą boginię,

Niech prędko do morza zła zima popłynie.

 

(W czasie pochodu dzieci mogą śpiewać również inne piosenki o wiośnie.)

 

 

3.      Topienie Marzanny

 

Po dotarciu nad wodę Mistrz Ceremonii prowadzi dialog z ukrytą Wiosną:

 

Mistrz : - „Wiosno, prosimy do nas!”

Wiosna : - „ Nie przyjdę, bo u was jeszcze zima- Marzanna!”

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin