Karolina Gaca EEiJA II r.
Konspekt zajęć z edukacji polonistycznej w klasie I
Blok tematyczny: Moja rodzina
Temat dnia: Jesteśmy rodziną
Temat zajęć: Dłuższe wypowiedzi dzieci n.t. członków rodziny
Blok programowy: Ćwiczenia w mówieniu i pisaniu.
Cel ogólny:
· swobodne kilkuzdaniowe wypowiedzi dzieci n.t. członków rodziny
· układanie zdań pojedynczych
· poznanie i utrwalenie pisowni słów związanych z członkami rodziny
Cele operacyjne:
A) – Zapamiętanie wiadomości:
· uczeń zna i rozumie treść wiersza „Weźcie mnie za ręce”
· wie jak prawidłowo zapisać zdanie
B) – Zrozumienie wiadomości:
· uczeń potrafi odpowiedzieć na pytania związane z treścią wiersza
C) – Umiejętności:
· uczeń umie samodzielnie wypowiadać się całymi zdaniami n.t. własnych przeżyć
D) – Umiejętności stosowane w sytuacjach problemowych:
· uczeń umie samodzielnie ułożyć zdania oznajmujące n.t. członków rodziny
Cele wychowawcze:
· wyrabianie szacunku dla rodziny
Metody:
· słowna: rozmowa kierowana
· praktycznego działania: układanie i zapis zdań oznajmujących
· kreatywne metody pracy: burza mózgów
Formy pracy:
· indywidualna jednolita
Środki dydaktyczne:
· rozsypanka wyrazowa
· wiersz „ Weźcie mnie za ręce”
· papierowe serca dla każdego ucznia
· kartki z boku technicznego
· sylwetki członków rodziny
Przebieg zajęć:
1. Wprowadzenie do tematu – układanie rozsypanki wyrazowej, wklejanie jej do zeszytu i przepisywanie.
Rozsypanka wyrazowa
ta
i
ro
to
ma
Ma
moi
ce.
dzi
Rozmowa:
· Kiedy jest święto mam? – 26 V A kiedy święto taty? -23 VI
· Jak się te święta nazywają? – Dzień Matki i Dzień Ojca
2. Członkowie rodziny
· Kto stanowi naszą rodzinę?
· Słowo „jedynak” i „bliźniaki”.
· Praca na tablicy-nauczyciel rysuje serce, w którym wpisuje wyraz „Rodzina”, wokół niego wypisuje członków rodziny (mama, tata, babcia, dziadek, siostra, brat). Można poszerzyć jeszcze o słowa ciocia i wujek.
3. Praca w zeszycie – dzieci wklejają serca otrzymane od nauczyciela i starannie przepisują wyrazy z tablicy
4. Przerwa śród lekcyjna – dzieci śpiewają poznaną wcześniej piosenkę „Maszeruje wiosna”
5. Odczytanie przez nauczyciela wiersza „Weźcie mnie za ręce”
autor: Małgorzata Wiśniewska-Koszela
Z noskiem spłaszczonym na szybie,z maleńką łezką w oku,czekam w ciemność wpatrzony,aż wyłonicie się z mroku.Każde z Was jest połówkąjabłuszka rumianego,gdy razem jesteście w domu,to latem pachnie, dlatego.W pośpiechu, wśród obowiązków,tak często się mijamy.Wieczorem czekam stęsknionyna powrót taty i mamy.Mamo i Tato,weźcie mnie za ręce.Kochajcie mnie mocno,ja nie chcę niczego więcej.
6. Analiza wiersza:
· Na co czeka bohater wiersza?
· Czy jest on smutny czy wesoły?
7. Burza mózgów – Jakie są obowiązki mamy, a jakie taty w domu? A jakie nasze?
· wynoszenie śmieci
· naprawy
· gotowanie
· sprzątanie pokoju
· opieka nad bratem, siostrą
· nakrywanie do stołu
· robienie zakupów
· zmywanie naczyń
· pranie
· ścieranie kurzy
· podlewanie kwiatów
· wyprowadzanie psa
8. Rozmowa z dziećmi-chętni uczniowie wypowiadają się na temat swoich obowiązków w domu
9. Wklejenie na kartki A4 z boku technicznego sylwetek członków rodziny, pokolorowanie ich, dorysowywanie szczegółów i podpisanie.
10. Podsumowanie zajęć i ocena pracy dzieci.
makina