MATEMATYKA NA CO DZIEŃ.doc

(66 KB) Pobierz
Charakterystyka programu:

„MATEMATYKA NA CO DZIEŃ

PROGRAM

PODNIESIENIA UMIEJĘTNOŚCI STOSOWANIA WIEDZY MATEMATYCZNEJ
W PRAKTYCE ORAZ PRACY Z UCZNIEM ZDOLNYM

DLA UCZNIÓW KLAS VI SZKOŁY PODSTAWOWEJ

 

Charakterystyka programu:

 

Program pracy  obejmuje uczniów klasy VI szkoły podstawowej. Przewidziany jest do realizacji w ciągu roku szkolnego w wymiarze 1 godziny tygodniowo.

Zajęcia zostały podzielone na dwie części:

1. Przygotowanie uczniów uzdolnionych matematycznie do konkursów przedmiotowych;

2. Przygotowanie uczniów klasy szóstej do sprawdzianu zewnętrznego;

Program został opracowany na podstawie obserwacji dotychczasowych postępów i osiągnięć uczniów. Mimo wysiłków wkładanych w dobre przygotowanie uczniów klas szóstych do sprawdzianu zewnętrznego, efekty są mało widoczne. Program pracy zawiera treści, które pozwolą na utrwalenie
i pogłębienie wiedzy zdobytej w szkole. Prowadzenie tych zajęć wymaga dużego zaangażowania ze strony nauczyciela i przygotowywania odpowiednich materiałów do zajęć.

 

 

Cele programu:

 

Celem prowadzenia zajęć w klasie szóstej jest przede wszystkim:

·         rozbudzanie oraz rozwijanie zainteresowań uczniów matematyką oraz przygotowanie ich do konkursu matematycznego,

·         przygotowanie uczniów poprzez powtórzenie materiału z matematyki, rozwiązywanie zadań uwzględniających standardy wymagań oraz rozwiązywanie przykładowych z poprzednich lat sprawdzianów dla uczniów klas szóstych.

·         zapoznanie uczniów z organizacją egzaminu zewnętrznego.

 

Podczas zajęć uczniowie mają możliwość poszerzenia swojej wiedzy zdobywanej podczas lekcji,
zapoznania się z całkiem nowymi treściami i zagadnieniami matematycznymi zarówno takimi, które będą przedmiotem nauczania w gimnazjum jak i takimi, z którymi uczniowie nie zetkną się
w normalnym toku nauki.

            Kolejne cele to rozwijanie samodzielnego i logicznego myślenia, kształcenie pozytywnej motywacji do podejmowania zadań wymagających wysiłku i radzenia sobie z nimi, rozwijanie umiejętności planowania i organizowania pracy własnej oraz współdziałania w grupie. Kształcenie kreatywności oraz  umiejętności publicznych wystąpień. Kształtowanie zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego, dostrzegania różnego rodzaju związków i zależności.

Uczniowie rozwiązując dodatkowe zadania i problemy przygotowują się do udziału

w konkursach i olimpiadach matematycznych, jak również do sprawdzianu z zakresu  matematyki po szkole podstawowej.

Opracowując tematy dotyczące przygotowania uczniów do sprawdzianu po klasie szóstej uwzględniłam w szczególności te działy materiału, z którymi uczniowie mają najwięcej problemu.

 

Treści:

 

Program zajęć oparty jest na standardach wymagań edukacyjnych , programie „Matematyka wokół nas” oraz uwzględnia treści i zagadnienia proponowane przez organizatorów Wojewódzkiego Konkursu Matematycznego z Elementami Przyrody dla uczniów szkoły podstawowej.

Hasła programowe i wątki tematyczne – przygotowanie uczniów do konkursów matematycznych.

  1. Wykorzystywanie praw matematycznych.
  2. Wykonywanie obliczeń kalendarzowych i zegarowych, obliczanie kosztów
    i oszczędności
  3. Proporcje.
  4. Działania na potęgach. Pierwiastek arytmetyczny.
  5. Korzystanie ze skali, mapy i planu.
  6. Przeliczanie i porównywanie różnych jednostek i wielkości..
  7. Wykonywanie obliczeń dotyczących długości i pola powierzchni (figury płaskie).
  8. Opisywanie sytuacji przedstawionych w zadaniu za pomocą wyrażenia arytmetycznego,
    algebraicznego i za pomocą równania pierwszego stopnia z jedną niewiadomą, graficzne rozwiązywanie równań i nierówności z wartością bezwzględną.
  9. Posługiwanie się obliczeniami procentowymi.
  10. Wykonywanie obliczeń związanych z prędkością, drogą i czasem.
  11. Wykonywanie obliczeń dotyczących pól powierzchni i objętości graniastosłupów i ostrosłupów.
  12. Rozpoznawanie figur obrotowych w sytuacjach praktycznych.
  13. .Zadania różne:

·         Zadania z poprzednich edycji Konkursu Matematycznego z Elementami Przyrody.

·         Matematyczne potyczki – rozwiązywanie testów.

·         Rozwiązywanie testów przygotowanych przez nauczyciela.

Hasła programowe i wątki tematyczne – przygotowanie uczniów do sprawdzianu po klasie szóstej.

1.      Obliczenia kalendarzowe i zegarowe

a)      oś czasu, obliczenia dotyczące upływu czasu,

b)     obliczenia dotyczące kalendarza.

c)      zadania z wykorzystaniem rozkładu jazdy PKS i PKP, programem telewizyjnym.

2.      Jednostki długości, masy, monetarne:

a)      przeliczanie jednostek.

b)     tajemnicze nazwy liczb ( tuzin, mendel, kopa, gros) w zadaniach,

c)      obliczenia dotyczące pieniędzy (zakupy, przesyłki pocztowe, kursy walut itp.)

d)     rozwiązywanie zadań praktycznych dotyczących jednostek długości, masy, pieniędzy

3.      Skala i plan:

a)      przeliczanie wymiarów i odległości rzeczywistych na wymiary i odległości na planie lub mapie
i odwrotnie,

b)     odczytywanie informacji z planów i map.

c)      rozwiązywanie różnych zadań z zastosowaniem skali

4.      Tabele i diagramy.

a)      Odczytywanie, porównywanie i praktyczne wykorzystanie danych zapisanych w tabeli, przedstawionych na wykresie lub diagramie.

5.      Liczby na co dzień

a)      rozwiązywanie zadań praktycznych z wykorzystaniem działań na liczbach naturalnych, całkowitych i wymiernych,

b)     rozwiązywanie zadań dotyczących praktycznych zastosowań procentów.

6.      Wyrażenia algebraiczne

a)      Zapisywanie treści zadań w postaci wyrażeń algebraicznych.

7.      Matematyka w praktyce

a)      przeliczanie jednostek pola i objętości,

b)     obliczanie pól powierzchni figur płaskich – zadania praktyczne

c)      obliczanie pól powierzchni i objętości graniastosłupów – zadania praktyczne

8.      Prędkość, droga, czas.

9.      Trening przed sprawdzianem po kl. VI:

a)      rozwiązywanie zadań z oryginalnych arkuszy egzaminacyjnych

b)     rozwiązywanie zadań z kart pracy „Pomagamy uczyć” i sprawdzianów zewnętrznych opracowanych przez WSiP.


 


 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin