„MATEMATYKA NA CO DZIEŃ”
PROGRAM
PODNIESIENIA UMIEJĘTNOŚCI STOSOWANIA WIEDZY MATEMATYCZNEJ W PRAKTYCE ORAZ PRACY Z UCZNIEM ZDOLNYM
DLA UCZNIÓW KLAS VI SZKOŁY PODSTAWOWEJ
Charakterystyka programu:
Program pracy obejmuje uczniów klasy VI szkoły podstawowej. Przewidziany jest do realizacji w ciągu roku szkolnego w wymiarze 1 godziny tygodniowo.
Zajęcia zostały podzielone na dwie części:
1. Przygotowanie uczniów uzdolnionych matematycznie do konkursów przedmiotowych;
2. Przygotowanie uczniów klasy szóstej do sprawdzianu zewnętrznego;
Program został opracowany na podstawie obserwacji dotychczasowych postępów i osiągnięć uczniów. Mimo wysiłków wkładanych w dobre przygotowanie uczniów klas szóstych do sprawdzianu zewnętrznego, efekty są mało widoczne. Program pracy zawiera treści, które pozwolą na utrwalenie i pogłębienie wiedzy zdobytej w szkole. Prowadzenie tych zajęć wymaga dużego zaangażowania ze strony nauczyciela i przygotowywania odpowiednich materiałów do zajęć.
Cele programu:
Celem prowadzenia zajęć w klasie szóstej jest przede wszystkim:
· rozbudzanie oraz rozwijanie zainteresowań uczniów matematyką oraz przygotowanie ich do konkursu matematycznego,
· przygotowanie uczniów poprzez powtórzenie materiału z matematyki, rozwiązywanie zadań uwzględniających standardy wymagań oraz rozwiązywanie przykładowych z poprzednich lat sprawdzianów dla uczniów klas szóstych.
· zapoznanie uczniów z organizacją egzaminu zewnętrznego.
Podczas zajęć uczniowie mają możliwość poszerzenia swojej wiedzy zdobywanej podczas lekcji, zapoznania się z całkiem nowymi treściami i zagadnieniami matematycznymi zarówno takimi, które będą przedmiotem nauczania w gimnazjum jak i takimi, z którymi uczniowie nie zetkną się w normalnym toku nauki.
Kolejne cele to rozwijanie samodzielnego i logicznego myślenia, kształcenie pozytywnej motywacji do podejmowania zadań wymagających wysiłku i radzenia sobie z nimi, rozwijanie umiejętności planowania i organizowania pracy własnej oraz współdziałania w grupie. Kształcenie kreatywności oraz umiejętności publicznych wystąpień. Kształtowanie zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego, dostrzegania różnego rodzaju związków i zależności.
Uczniowie rozwiązując dodatkowe zadania i problemy przygotowują się do udziału
w konkursach i olimpiadach matematycznych, jak również do sprawdzianu z zakresu matematyki po szkole podstawowej.
Opracowując tematy dotyczące przygotowania uczniów do sprawdzianu po klasie szóstej uwzględniłam w szczególności te działy materiału, z którymi uczniowie mają najwięcej problemu.
Treści:
Program zajęć oparty jest na standardach wymagań edukacyjnych , programie „Matematyka wokół nas” oraz uwzględnia treści i zagadnienia proponowane przez organizatorów Wojewódzkiego Konkursu Matematycznego z Elementami Przyrody dla uczniów szkoły podstawowej.
· Zadania z poprzednich edycji Konkursu Matematycznego z Elementami Przyrody.
· Matematyczne potyczki – rozwiązywanie testów.
· Rozwiązywanie testów przygotowanych przez nauczyciela.
1. Obliczenia kalendarzowe i zegarowe
a) oś czasu, obliczenia dotyczące upływu czasu,
b) obliczenia dotyczące kalendarza.
c) zadania z wykorzystaniem rozkładu jazdy PKS i PKP, programem telewizyjnym.
2. Jednostki długości, masy, monetarne:
a) przeliczanie jednostek.
b) tajemnicze nazwy liczb ( tuzin, mendel, kopa, gros) w zadaniach,
c) obliczenia dotyczące pieniędzy (zakupy, przesyłki pocztowe, kursy walut itp.)
d) rozwiązywanie zadań praktycznych dotyczących jednostek długości, masy, pieniędzy
3. Skala i plan:
a) przeliczanie wymiarów i odległości rzeczywistych na wymiary i odległości na planie lub mapie i odwrotnie,
b) odczytywanie informacji z planów i map.
c) rozwiązywanie różnych zadań z zastosowaniem skali
4. Tabele i diagramy.
a) Odczytywanie, porównywanie i praktyczne wykorzystanie danych zapisanych w tabeli, przedstawionych na wykresie lub diagramie.
5. Liczby na co dzień
a) rozwiązywanie zadań praktycznych z wykorzystaniem działań na liczbach naturalnych, całkowitych i wymiernych,
b) rozwiązywanie zadań dotyczących praktycznych zastosowań procentów.
6. Wyrażenia algebraiczne
a) Zapisywanie treści zadań w postaci wyrażeń algebraicznych.
7. Matematyka w praktyce
a) przeliczanie jednostek pola i objętości,
b) obliczanie pól powierzchni figur płaskich – zadania praktyczne
c) obliczanie pól powierzchni i objętości graniastosłupów – zadania praktyczne
8. Prędkość, droga, czas.
9. Trening przed sprawdzianem po kl. VI:
a) rozwiązywanie zadań z oryginalnych arkuszy egzaminacyjnych
b) rozwiązywanie zadań z kart pracy „Pomagamy uczyć” i sprawdzianów zewnętrznych opracowanych przez WSiP.
allegro2552