listopad plan 3 latki
TEMAT TYGODNIA: Jestem samodzielny
Autor: Bożena Forma
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA
CELE OGÓLNE
CELE SZCZEGÓŁOWE
PONIEDZIAŁEK
Bębenki - zabawa ruchowa. Utrwalanie poznanych piosenek połączone z elementem ruchu. Oglądanie książek przy stolikach. słuchanie opowiadania B. Forma: Czego uczy nas nasza Pani połączone z wykonywaniem czynności o których mowa.
- utrwalenie wiadomości o bębenku- reagowanie na umówione sygnały
- dziecko reaguje na hasło bębenek- dziecko zna melodie i treści piosenek poznanych od początku roku szkolnego- dziecko z zainteresowaniem przegląda książki
B. Forma: Jestem samodzielny słuchanie wiersza w interpretacji nauczycielki. Zabawa ruchowa Przedszkolak. Praca plastyczna - układanie na postaci szablonów ubrań przygotowanych przez nauczycielkę i przyklejanie ich w odpowiednich miejscach. Nauczycielka rozdaje kolejne elementy (praca podzielona na etapy), sprawdza w jaki sposób dziecko je ułożyło.
- słuchanie w skupieniu wiersza- szybkie reagowanie na sygnały- wyrabianie sprawności manualnych
- dziecko odpowiada na pytania dotyczące treści wiersza- wykonuje prawidłowo polecenia
Wyjście do przedszkolnego ogrodu. Obserwacja pasków bibuły poruszanych przez wiatr. Korzystanie z urządzeń w ogrodzie.
- obserwacja zjawisk atmosferycznych- zwracanie uwagi na zachowanie bezpieczeństwa podczas zabaw
- dziecko opisuje charakterystyczne zjawiska związane z pogodą- bawi się zgodnie z rówieśnikami
WTOREK
Zabawa ruchowa Pomagamy. Zabawa Ćwiczymy nawlekanie. Każde dziecko otrzymuje tabliczkę o innym kształcie z dziurkami o różnej wielkości oraz sznurówkę. Na sygnał prowadzącej dzieci przewlekają sznurówki przez dziurki.
- zachęcanie do zabawy dzieci nieśmiałe- doskonalenie umiejętności przewlekania sznurówek
- dziecko wie, na czym polegają czynności o których mowa w zabawie- dziecko przewleka sznurówki przez dziurki
Próby samodzielnego rozbierania swetrów i ich składania. Zwracanie uwagi na konieczność zapamiętywania jak wygląda ubranie w którym jestem.B. Forma: Przedszkolak - słuchanie piosenki. Wyszukiwanie w czasopismach postaci, opisywanie w co są ubrane.
- wyrabianie samodzielności- zwracanie uwagi na szczegóły podczas opisywania swojego ubrania- poznanie nowej piosenki
- dziecko cierpliwie uczy się rozbierania i składania swoich części garderoby- chętnie śpiewa nową piosenkę- nazywa wskazane części garderoby
Rozmowy indywidualne na temat konieczności zachowania porządku w swoich szafkach w szatni. Porządkowanie zabawek układanie ich w kącikach. Segregowanie klocków. Zachęcanie do działania poprzez zadawanie odpowiednich pytań i współdziałanie z dziećmi:- w którym pojemniku znajdują się plastikowe klocki- gdzie odkładamy książki- jak ustawione są kubki na stoliku w kąciku lalek? Może je wspólnie pozbieramy i poukładamy razem?
- wdrażanie do porządkowania zabawek po zakończonej zabawie- odkładanie zabawek w wyznaczone miejsce
- dziecko wie, gdzie jest miejsce określonych zabawek
ŚRODA
Rozmowy indywidualne na temat zachowania w przedszkolnej łazience. Utrwalanie piosenki z poprzedniego dnia Przedszkolak, połączone z elementem ruchu. Zabawa ruchowa Kot i myszy.
- zachęcanie do swobodnych wypowiedzi- wyrabianie szybkiej reakcji na umówione sygnały
- dziecko zna ustalone wcześniej zasady zachowania- dziecko przestrzega reguł zabawy
Słuchanie opowiadania B. Forma: Jak Tomek pomagał mamusi. Spotkanie z muzyką - utrwalenie budowy i brzmienia bębenka i grzechotki. Zabawy ortofoniczne na sylabach plim, plum, pac. Wypowiadanie sylab z różnym natężeniem.
- rozwijanie więzi rodzinnych- uczestniczenie w życiu rodzinnym
- dziecko chętnie pomaga rodzicom w prostych czynnościach- potrafi być samodzielne
Zabawy manipulacyjno - konstrukcyjne klockami plastikowymi. Nauczycielka uczestniczy w działaniach. Proponuje dzieciom, żeby wybrały wszystkie klocki w kolorze; czerwonym, żółtym, niebieskim. Następnie wspólnie tworzą budowle. Nauczycielka może podpowiedzieć dziecku poprzez działania własne jak można budowlę wykorzystać w dalszej zabawie (tunel - mogą przejeżdżać pod nim małe samochody, duży pojazd).
- zachęcanie do samodzielnych działań- wykorzystanie budowli w zabawie
- dziecko bawi się klockami- dziecko nadaje nazwy swoim wytworom
CZWARTEK
Zabawa ruchowa Głowa, ręka, noga.Zabawa do piosenki popularnej Misie. Oglądanie czasopism dziecięcych, wyszukiwanie ilustracji związanych z przedszkolem.
- utrwalanie części ciała- poznanie nowej piosenki
- dziecko prawidłowo wskazuje części ciała nazywane przez nauczycielkę- dziecko naśladuje elementy ruchu prowadzącej podczas śpiewu piosenki
Zabawy integracyjne z grupą dzieci starszych. Wspólny śpiew piosenek, tańce, zabawy. Słuchanie muzyki relaksacyjnej w pozycji leżącej.
- wzbudzanie zaufania do dzieci z grupy starszej- ogólne wyciszenie
< dziecko bawi się z rówieśnikami- naśladuje w działaniach starszych kolegów- dziecko w skupieniu słucha muzyki z płyty CD
Swobodne zabawy z udziałem nauczyciela (nauczyciel obserwuje zabawę, podsuwa dzieciom pomysł, naprowadza w jaki sposób rozwinąć zabawę).
- rozwijanie umiejętności uczestniczenia w zabawie zorganizowanej
- dziecko cieszy się z udziału w zabawie nauczycielki
PIĄTEK
Zabawa ruchowa Koło, pociąg. Zabawa orientacyjno-porządkowa Kogo wołam. Słuchanie wiersza B. Forma: Wszystko robię sam.
- reagowanie na sygnał- doskonalenie umiejętności chwytania piłki - przybliżenie pojęcia samodzielny
- dziecko tworzy koło- dziecko chwyta piłkę podaną przez nauczycielkę- dziecko rozumie treść wiersza
Rozmowa z wykorzystaniem pacynki na temat: czego uczy nas nasza pani. Słuchanie opowiadania B. Forma: Czego uczy nas nasza pani z równoczesnym składaniem rzeczy.Porównywanie ilustracji przedstawiających ten sam pokój w którym raz panuje bałagan, a innym razem porządek.
- zachęcanie do działania poprzez obserwację czynności wykonywanych przez prowadzącą- doskonalenie spostrzegawczości
- dziecko samodzielnie składa ubrania- z zainteresowaniem przygląda się obrazkom opisując własnymi słowami, co się zmieniło
Wyjście do przedszkolnego ogrodu. Zwracanie uwagi na porządek panujący w szatni. Utrwalanie nazw części garderoby podczas ubierania, charakterystycznych dla aktualnej pory roku.
- samodzielne wykonywanie czynności związanych z ubieraniem- zachowanie porządku w szatni
- dziecko potrafi ubrać wybrane części garderoby- dziecko wie, jak wygląda jego znaczek oraz wskazuje swoją szafkę
TEMAT TYGODNIA: Jesienna deszczowa pogoda
Zabawa ruchowa Psotny wietrzyk.Zabawa w echo - dzieci zajmują miejsca przed prowadzącą i powtarzają prezentowane przez nią rytmy:- klaszczą raz, dwa, trzy razy- uderzają dłońmi o kolana dwa razy raz szybciej raz wolniej- klaszczą odwracając dłonie w lewo w prawo, cztery razy szybciej, cztery razy wolniej
- ćwiczenie koordynacji słuchowo - ruchowej- doskonalenie wrażliwości słuchowej- wyrabianie poczucia rytmu
- dziecko rozumie polecenia nauczycielki- dziecko czynnie uczestniczy w zabawie
Obserwacja przez okno w sali zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla jesiennej pory (deszcz, wiatr, pochmurne niebo). Nauczycielka przygotowuje duży arkusz szarego papieru i umieszcza na nim przygotowane wcześniej elementy lub samodzielnie rysuje (kredą lub pastelami): ciemne chmury, dziecko w pelerynie i kaloszach, pod parasolem, kałuża, krople deszczu, drzewo przechylone przez wiatr, równocześnie rozmawiając z dziećmi na temat pogody
- wzbogacanie wiedzy przyrodniczej- dostrzeganie zmian w otoczeniu- doskonalenie wymowy
- dziecko potrafi określić cechy pogody- nazywa elementy umieszczone na szarym papierze
Zabawy przy stolikach: składanie obrazków podzielonych na pół. Manipulowanie klockami - łączenie. Zabawy dowolne wybranymi zabawkami.
- ćwiczenie w manipulowaniu klockami- rozwijanie wyobraźni podczas działania
- dziecko łączy kilka elementów- bawi się wybraną zabawką
Zabawa ruchowa Zabawy z deszczem.
- ćwiczenie podskoków obunóż- poznanie nowego instrumentu wykonanego z odpadów
- dziecko potrafi wydobyć dźwięk z instrumentu
Podobnie jak w dniu poprzednim rozmowa na temat pogody. Obserwacja zmian w pogodzie przez szyby okien. Nauczycielka pokazuje dzieciom w jaki sposób mogą przedstawić pogodę. Rozkłada na dywanie elementy: chmurę, słońce, drzewo przechylone, drzewo proste, krople deszczu, gwiazdki śniegu. Dzieci wybierają odpowiednie elementy i układają na dużej kartce, którą nauczycielka umieszcza w widocznym miejscu. Dzieci zajmują miejsca przy stolikach. Każde otrzymuje kartkę i pomniejszone elementy odpowiadające tym które nauczycielka umieściła na arkuszu. Przy pomocy pędzelków nakładają w odpowiednich miejscach klej i nanoszą elementy.
- próby stosowania określeń: wczoraj, dzisiaj- zachęcanie do odpowiadania na zadawane pytania
- dziecko opisuje pogodę w danym dniu i dnia poprzedniego- wykonuje starannie swoją pracę
Zabawy konstrukcyjno - manipulacyjne przy stolikach.
- wyrabianie cierpliwości podczas działania
- dziecko chętnie bawi się klockami
Zabawa ruchowa Tańcząca chmurka. Oglądanie książek ilustrowanych, odpowiadanie na pytania dotyczące treści zawartych na obrazkach.
- doskonalenie koordynacji słuchowo - ruchowej- zachęcanie do odpowiedzi
- dziecko potrafi się kołysać przenosząc ciężar z nogi na nogę- dziecko opisuje co widzi na obrazku
Wyjście do przedszkolnego ogrodu. Rozmowa na temat pogody. Utrwalanie pojęć: wczoraj, dzisiaj. Obserwacja drzew uginających się pod wpływem wiatru. Praca plastyczna Chmura. Wypełnianie przy pomocy całych dłoni konturu chmury farbą plakatową. Słuchanie bajki opowiadanej przez prowadzącą Pinokio.
- nazywanie zjawisk atmosferycznych- poznanie nowej techniki plastycznej- zachęcanie do słuchania w skupieniu opowiadania nauczycielki
- - dziecko z zainteresowaniem obserwuje działania wiatru- dziecko wypełnia starannie kontur chmury- wie o czym jest bajka
Zabawy dowolne wybranymi zabawkami.
- rozumienie konieczności zachowania porządku po skończonej zabawie
- dziecko bawi się w grupie rówieśników
Zabawa z piosenką B. Forma: Kapu, kap.
- obrazowanie ruchem piosenki- zwracanie uwagi na staranność wykonywanych ruchów
- dziecko współdziała z innymi- dziecko reaguje na polecenia
Zabawy integracyjne z dziećmi z grupy średniaków. Śpiew piosenek połączony z elementami ruchu. Układy ruchowe do piosenek z płyty CD.
- reagowanie ruchem na głos nauczycielki- zachęcanie do wspólnych działań
- dziecko współdziała z dziećmi z grupy średniaków
Zabawy w małych zespołach. Rozmowy indywidualne podczas zabaw wybranymi zabawkami.
- zachęcanie do działania dzieci nieśmiałe
- dziecko chętnie rozmawia z nauczycielką i innymi dziećmi podczas zabawy
Opowieść ruchowa Pogoda. Rozmowa na temat ilustracji przedstawianych przez nauczycielkę.
- reagowanie ruchem na słowa nauczycielki- zachęcanie do odpowiedzi na zadawane pytania
- dziecko z uwagą ogląda ilustracje- dziecko słucha nauczycielki
Zabawy plasteliną: ugniatanie, toczenie. Śłuchanie bajek opowiadanych przez nauczycielkę.
- Ćwiczenie sprawności manualnych palców i dłoni- skupianie uwagi na treściach przekazywanych przez nauczycielkę
- dziecko chętnie manipuluje plasteliną- odpowiada na treści pytania związane z opowiadaną bajką
- zachęcanie do zabawy dzieci nieśmiałe
- dziecko lubi bawić się w gronie innych dzieci
TEMAT TYGODNIA: Chłodno i deszczowo
Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych [039] z wykorzystaniem woreczków.
- wyrabianie umiejętności posługiwania się przyborem
- dziecko stara się prawidłowo wykonać ćwiczenia
Nauka wiersza B. Forma: Jesienna szaruga w oparciu o ilustrację przedstawiającą jesienną pogodę. Praca plastyczna Deszczowa chmurka - wypełnianie kredkami świecowymi powierzchni chmurki, dorysowywanie pionowych kresek - deszczu.
- ćwiczenia ortofoniczne na sylabach wiersza - doskonalenie mowy- próby rysowania pionowych kresek
- dziecko powtarza za nauczycielką określone sylaby- dziecko prawidłowo trzyma kredkę
Wyjście do przedszkolnego ogrodu - obserwacja drzew, gałęzi poruszających się na wietrze, płynących po niebie chmur. Zabawy dowolnie wybranymi zabawkami, zachęcanie do zabawy dzieci nieśmiałych.
- wzbogacanie wiedzy przyrodniczej związanej ze zjawiskami atmosferycznymi
- dziecko obserwuje zjawiska, na które zwraca uwagę nauczycielka
Zabawa ruchowa - wykorzystanie nagrań z muzyką instrumentalną Płynące chmury. Prowadząca tańczy, dzieci próbują tańczyć razem z nią. Zabawa z mgłą - nic nie widać - dzieci wyciągają ręce przed siebie i drobnymi krokami idą przed siebie. Śpiew zbiorowy i indywidualny poznanych piosenek.
- rozwijanie koordynacji słuchowo - ruchowej- kształcenie pamięci muzycznej
- dziecko czerpie radość z tańca- dziecko pamięta jedną zwrotkę piosenki
...
munieklatek