listopad plan 3 latki.doc

(176 KB) Pobierz
listopad plan 3 latki

listopad plan 3 latki

 

TEMAT TYGODNIA: Jestem samodzielny

Autor: Bożena Forma

 

CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA

CELE OGÓLNE

CELE SZCZEGÓŁOWE

PONIEDZIAŁEK

Bębenki - zabawa ruchowa. Utrwalanie poznanych piosenek połączone z elementem ruchu. Oglądanie książek przy stolikach. słuchanie opowiadania B. Forma: Czego uczy nas nasza Pani połączone z wykonywaniem czynności o których mowa.

- utrwalenie wiadomości o bębenku
- reagowanie na umówione sygnały

- dziecko reaguje na hasło bębenek
- dziecko zna melodie i treści piosenek poznanych od początku roku szkolnego
- dziecko z zainteresowaniem przegląda książki

B. Forma: Jestem samodzielny słuchanie wiersza w interpretacji nauczycielki. Zabawa ruchowa Przedszkolak. Praca plastyczna - układanie na postaci szablonów ubrań przygotowanych przez nauczycielkę i przyklejanie ich w odpowiednich miejscach. Nauczycielka rozdaje kolejne elementy (praca podzielona na etapy), sprawdza w jaki sposób dziecko je ułożyło.

- słuchanie w skupieniu wiersza
- szybkie reagowanie na sygnały
- wyrabianie sprawności manualnych

- dziecko odpowiada na pytania dotyczące treści wiersza
- wykonuje prawidłowo polecenia

Wyjście do przedszkolnego ogrodu. Obserwacja pasków bibuły poruszanych przez wiatr. Korzystanie z urządzeń w ogrodzie.

- obserwacja zjawisk atmosferycznych
- zwracanie uwagi na zachowanie bezpieczeństwa podczas zabaw

- dziecko opisuje charakterystyczne zjawiska związane z pogodą
- bawi się zgodnie z rówieśnikami

WTOREK

Zabawa ruchowa Pomagamy. Zabawa Ćwiczymy nawlekanie. Każde dziecko otrzymuje tabliczkę o innym kształcie z dziurkami o różnej wielkości oraz sznurówkę. Na sygnał prowadzącej dzieci przewlekają sznurówki przez dziurki.

- zachęcanie do zabawy dzieci nieśmiałe
- doskonalenie umiejętności przewlekania sznurówek

- dziecko wie, na czym polegają czynności o których mowa w zabawie
- dziecko przewleka sznurówki przez dziurki

Próby samodzielnego rozbierania swetrów i ich składania. Zwracanie uwagi na konieczność zapamiętywania jak wygląda ubranie w którym jestem.
B. Forma: Przedszkolak - słuchanie piosenki.
Wyszukiwanie w czasopismach postaci, opisywanie w co są ubrane.
 

- wyrabianie samodzielności
- zwracanie uwagi na szczegóły podczas opisywania swojego ubrania
- poznanie nowej piosenki

- dziecko cierpliwie uczy się rozbierania i składania swoich części garderoby
- chętnie śpiewa nową piosenkę
- nazywa wskazane części garderoby

Rozmowy indywidualne na temat konieczności zachowania porządku w swoich szafkach w szatni. Porządkowanie zabawek układanie ich w kącikach. Segregowanie klocków. Zachęcanie do działania poprzez zadawanie odpowiednich pytań i współdziałanie z dziećmi:
- w którym pojemniku znajdują się plastikowe klocki
- gdzie odkładamy książki
- jak ustawione są kubki na stoliku w kąciku lalek? Może je wspólnie pozbieramy i poukładamy razem?

- wdrażanie do porządkowania zabawek po zakończonej zabawie
- odkładanie zabawek w wyznaczone miejsce

- dziecko wie, gdzie jest miejsce określonych zabawek

ŚRODA

Rozmowy indywidualne na temat zachowania w przedszkolnej łazience. Utrwalanie piosenki z poprzedniego dnia Przedszkolak, połączone z elementem ruchu. Zabawa ruchowa Kot i myszy.

- zachęcanie do swobodnych wypowiedzi
- wyrabianie szybkiej reakcji na umówione sygnały

- dziecko zna ustalone wcześniej zasady zachowania
- dziecko przestrzega reguł zabawy

Słuchanie opowiadania B. Forma: Jak Tomek pomagał mamusi. Spotkanie z muzyką - utrwalenie budowy i brzmienia bębenka i grzechotki. Zabawy ortofoniczne na sylabach plim, plum, pac. Wypowiadanie sylab z różnym natężeniem.

- rozwijanie więzi rodzinnych
- uczestniczenie w życiu rodzinnym

- dziecko chętnie pomaga rodzicom w prostych czynnościach
- potrafi być samodzielne

Zabawy manipulacyjno - konstrukcyjne klockami plastikowymi. Nauczycielka uczestniczy w działaniach. Proponuje dzieciom, żeby wybrały wszystkie klocki w kolorze; czerwonym, żółtym, niebieskim. Następnie wspólnie tworzą budowle. Nauczycielka może podpowiedzieć dziecku poprzez działania własne jak można budowlę wykorzystać w dalszej zabawie (tunel - mogą przejeżdżać pod nim małe samochody, duży pojazd).

- zachęcanie do samodzielnych działań
- wykorzystanie budowli w zabawie

- dziecko bawi się klockami
- dziecko nadaje nazwy swoim wytworom

CZWARTEK

Zabawa ruchowa Głowa, ręka, noga.
Zabawa do piosenki popularnej Misie. Oglądanie czasopism dziecięcych, wyszukiwanie ilustracji związanych z przedszkolem.

- utrwalanie części ciała
- poznanie nowej piosenki

- dziecko prawidłowo wskazuje części ciała nazywane przez nauczycielkę
- dziecko naśladuje elementy ruchu prowadzącej podczas śpiewu piosenki

Zabawy integracyjne z grupą dzieci starszych. Wspólny śpiew piosenek, tańce, zabawy. Słuchanie muzyki relaksacyjnej w pozycji leżącej.

- wzbudzanie zaufania do dzieci z grupy starszej
- ogólne wyciszenie

< dziecko bawi się z rówieśnikami
- naśladuje w działaniach starszych kolegów
- dziecko w skupieniu słucha muzyki z płyty CD

Swobodne zabawy z udziałem nauczyciela (nauczyciel obserwuje zabawę, podsuwa dzieciom pomysł, naprowadza w jaki sposób rozwinąć zabawę).

- rozwijanie umiejętności uczestniczenia w zabawie zorganizowanej

- dziecko cieszy się z udziału w zabawie nauczycielki

PIĄTEK

Zabawa ruchowa Koło, pociąg. Zabawa orientacyjno-porządkowa Kogo wołam. Słuchanie wiersza B. Forma: Wszystko robię sam.

- reagowanie na sygnał
- doskonalenie umiejętności chwytania piłki
- przybliżenie pojęcia samodzielny

- dziecko tworzy koło
- dziecko chwyta piłkę podaną przez nauczycielkę
- dziecko rozumie treść wiersza

Rozmowa z wykorzystaniem pacynki na temat: czego uczy nas nasza pani. Słuchanie opowiadania B. Forma: Czego uczy nas nasza pani z równoczesnym składaniem rzeczy.
Porównywanie ilustracji przedstawiających ten sam pokój w którym raz panuje bałagan, a innym razem porządek.

- zachęcanie do działania poprzez obserwację czynności wykonywanych przez prowadzącą
- doskonalenie spostrzegawczości

- dziecko samodzielnie składa ubrania
- z zainteresowaniem przygląda się obrazkom opisując własnymi słowami, co się zmieniło

Wyjście do przedszkolnego ogrodu. Zwracanie uwagi na porządek panujący w szatni. Utrwalanie nazw części garderoby podczas ubierania, charakterystycznych dla aktualnej pory roku.

- samodzielne wykonywanie czynności związanych z ubieraniem
- zachowanie porządku w szatni

- dziecko potrafi ubrać wybrane części garderoby
- dziecko wie, jak wygląda jego znaczek oraz wskazuje swoją szafkę

 

 

TEMAT TYGODNIA: Jesienna deszczowa pogoda

Autor: Bożena Forma

 

CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA

CELE OGÓLNE

CELE SZCZEGÓŁOWE

PONIEDZIAŁEK

Zabawa ruchowa Psotny wietrzyk.
Zabawa w echo - dzieci zajmują miejsca przed prowadzącą i powtarzają prezentowane przez nią rytmy:
- klaszczą raz, dwa, trzy razy
- uderzają dłońmi o kolana dwa razy raz szybciej raz wolniej
- klaszczą odwracając dłonie w lewo w prawo, cztery razy szybciej, cztery razy wolniej

- ćwiczenie koordynacji słuchowo - ruchowej
- doskonalenie wrażliwości słuchowej
- wyrabianie poczucia rytmu

- dziecko rozumie polecenia nauczycielki
- dziecko czynnie uczestniczy w zabawie

Obserwacja przez okno w sali zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla jesiennej pory (deszcz, wiatr, pochmurne niebo). Nauczycielka przygotowuje duży arkusz szarego papieru i umieszcza na nim przygotowane wcześniej elementy lub samodzielnie rysuje (kredą lub pastelami): ciemne chmury, dziecko w pelerynie i kaloszach, pod parasolem, kałuża, krople deszczu, drzewo przechylone przez wiatr, równocześnie rozmawiając z dziećmi na temat pogody

- wzbogacanie wiedzy przyrodniczej
- dostrzeganie zmian w otoczeniu
- doskonalenie wymowy

- dziecko potrafi określić cechy pogody
- nazywa elementy umieszczone na szarym papierze

Zabawy przy stolikach: składanie obrazków podzielonych na pół. Manipulowanie klockami - łączenie. Zabawy dowolne wybranymi zabawkami.

- ćwiczenie w manipulowaniu klockami
- rozwijanie wyobraźni podczas działania

- dziecko łączy kilka elementów
- bawi się wybraną zabawką

WTOREK

Zabawa ruchowa Zabawy z deszczem.

- ćwiczenie podskoków obunóż
- poznanie nowego instrumentu wykonanego z odpadów

- dziecko potrafi wydobyć dźwięk z instrumentu

Podobnie jak w dniu poprzednim rozmowa na temat pogody. Obserwacja zmian w pogodzie przez szyby okien. Nauczycielka pokazuje dzieciom w jaki sposób mogą przedstawić pogodę. Rozkłada na dywanie elementy: chmurę, słońce, drzewo przechylone, drzewo proste, krople deszczu, gwiazdki śniegu. Dzieci wybierają odpowiednie elementy i układają na dużej kartce, którą nauczycielka umieszcza w widocznym miejscu. Dzieci zajmują miejsca przy stolikach. Każde otrzymuje kartkę i pomniejszone elementy odpowiadające tym które nauczycielka umieściła na arkuszu. Przy pomocy pędzelków nakładają w odpowiednich miejscach klej i nanoszą elementy.

- próby stosowania określeń: wczoraj, dzisiaj
- zachęcanie do odpowiadania na zadawane pytania

- dziecko opisuje pogodę w danym dniu i dnia poprzedniego
- wykonuje starannie swoją pracę

Zabawy konstrukcyjno - manipulacyjne przy stolikach.

- wyrabianie cierpliwości podczas działania

- dziecko chętnie bawi się klockami

ŚRODA

Zabawa ruchowa Tańcząca chmurka. Oglądanie książek ilustrowanych, odpowiadanie na pytania dotyczące treści zawartych na obrazkach.

- doskonalenie koordynacji słuchowo - ruchowej
- zachęcanie do odpowiedzi

- dziecko potrafi się kołysać przenosząc ciężar z nogi na nogę
- dziecko opisuje co widzi na obrazku

Wyjście do przedszkolnego ogrodu. Rozmowa na temat pogody. Utrwalanie pojęć: wczoraj, dzisiaj. Obserwacja drzew uginających się pod wpływem wiatru. Praca plastyczna Chmura. Wypełnianie przy pomocy całych dłoni konturu chmury farbą plakatową. Słuchanie bajki opowiadanej przez prowadzącą Pinokio.

- nazywanie zjawisk atmosferycznych
- poznanie nowej techniki plastycznej
- zachęcanie do słuchania w skupieniu opowiadania nauczycielki

- - dziecko z zainteresowaniem obserwuje działania wiatru
- dziecko wypełnia starannie kontur chmury
- wie o czym jest bajka

Zabawy dowolne wybranymi zabawkami.

- rozumienie konieczności zachowania porządku po skończonej zabawie

- dziecko bawi się w grupie rówieśników

CZWARTEK

Zabawa z piosenką B. Forma: Kapu, kap.

- obrazowanie ruchem piosenki
- zwracanie uwagi na staranność wykonywanych ruchów

- dziecko współdziała z innymi
- dziecko reaguje na polecenia

Zabawy integracyjne z dziećmi z grupy średniaków. Śpiew piosenek połączony z elementami ruchu. Układy ruchowe do piosenek z płyty CD.

- reagowanie ruchem na głos nauczycielki
- zachęcanie do wspólnych działań

- dziecko współdziała z dziećmi z grupy średniaków

Zabawy w małych zespołach. Rozmowy indywidualne podczas zabaw wybranymi zabawkami.

- zachęcanie do działania dzieci nieśmiałe

- dziecko chętnie rozmawia z nauczycielką i innymi dziećmi podczas zabawy

PIĄTEK

Opowieść ruchowa Pogoda. Rozmowa na temat ilustracji przedstawianych przez nauczycielkę.

- reagowanie ruchem na słowa nauczycielki
- zachęcanie do odpowiedzi na zadawane pytania

- dziecko z uwagą ogląda ilustracje
- dziecko słucha nauczycielki

Zabawy plasteliną: ugniatanie, toczenie. Śłuchanie bajek opowiadanych przez nauczycielkę.

- Ćwiczenie sprawności manualnych palców i dłoni
- skupianie uwagi na treściach przekazywanych przez nauczycielkę

- dziecko chętnie manipuluje plasteliną
- odpowiada na treści pytania związane z opowiadaną bajką

Zabawy dowolne wybranymi zabawkami.

- zachęcanie do zabawy dzieci nieśmiałe

- dziecko lubi bawić się w gronie innych dzieci

 

 

TEMAT TYGODNIA: Chłodno i deszczowo

Autor: Bożena Forma

 

CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA

CELE OGÓLNE

CELE SZCZEGÓŁOWE

PONIEDZIAŁEK

Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych [039] z wykorzystaniem woreczków.

- wyrabianie umiejętności posługiwania się przyborem

- dziecko stara się prawidłowo wykonać ćwiczenia

Nauka wiersza B. Forma: Jesienna szaruga w oparciu o ilustrację przedstawiającą jesienną pogodę. Praca plastyczna Deszczowa chmurka - wypełnianie kredkami świecowymi powierzchni chmurki, dorysowywanie pionowych kresek - deszczu.

- ćwiczenia ortofoniczne na sylabach wiersza - doskonalenie mowy
- próby rysowania pionowych kresek

- dziecko powtarza za nauczycielką określone sylaby
- dziecko prawidłowo trzyma kredkę

Wyjście do przedszkolnego ogrodu - obserwacja drzew, gałęzi poruszających się na wietrze, płynących po niebie chmur. Zabawy dowolnie wybranymi zabawkami, zachęcanie do zabawy dzieci nieśmiałych.

- wzbogacanie wiedzy przyrodniczej związanej ze zjawiskami atmosferycznymi

- dziecko obserwuje zjawiska, na które zwraca uwagę nauczycielka

WTOREK

Zabawa ruchowa - wykorzystanie nagrań z muzyką instrumentalną Płynące chmury. Prowadząca tańczy, dzieci próbują tańczyć razem z nią. Zabawa z mgłą - nic nie widać - dzieci wyciągają ręce przed siebie i drobnymi krokami idą przed siebie. Śpiew zbiorowy i indywidualny poznanych piosenek.

- rozwijanie koordynacji słuchowo - ruchowej
- kształcenie pamięci muzycznej

- dziecko czerpie radość z tańca
- dziecko pamięta jedną zwrotkę piosenki

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin