Plan_marzec_krasnale.doc

(298 KB) Pobierz
Zadania edukacyjne wyzwalające

MARZEC

 

    TEMATY KOMPLEKSOWE opracowała w oparciu o przewodniki i literaturę

                                                                                                        Grażyna Burda

 

I.    W MARCU JAK W GARNCU.

            II.  KUCHARECZKA.

               III. ŻEGNAJ ZIMO – WITAJ WIOSNO.

               IV. WIELKANOCNE TRADYCJE.

 

    LITERATURA:

 

              Cz.Janczarski              „Marcowe słoneczko”

              Cz.Janczarski              „Bałwanek”

              Cz.Janczarski              „Do widzenia bałwanku”

              M.Kownacka              „Słonko coraz wyżej...”

              B.Holska              „Promyczek”

              H.Zdzitowiecka              „Ostatnia przygoda mrozu”

              Cz.Janczarski              „Najciekawsza przygoda dużego

         A.Markiewicz, L.Wiszniewski              „Marzec”

 

              E.Szelburg-Zarembina              „Kuchareczka”

              M.Kownacka              „Sroczka kaszkę warzyła”

              E.Szelburg-Zarembina              „Jak sroczka gości przyjmowała”

                            „Sroczka”

                            „Bajeczka o sześciu myszkach”

              S. Szuchowa               „Dzieci jedzą”

              Cz. Janczarski              „Nie chcę kaszy”

              M. Kownacka              „Kukuryku na ręczniku”

              Świerszczyk 1968/7              „Sen Jadwisi”

              E. Szelburg-Zarembina              „Śniadanie”

              B.C.              „Nakryjemy do stołu”

              Cz. Janczarski              „Każdy je to, co lubi”

              Cz. Janczarski              „Gość”

              S.Karaszewski, B.Kolaga              „Niedźwiadki – niejadki”             

             

              Z. Krzemieniecka              „O wiośnie  w lesie i wiewiórki ważnym....”

              G. Troszczyńska              „Marzanna”

              W. Grodzieńska              „Jak Marysia GAIKU szukała”

              I.Salach              „Kto to?”

                            „Czy widziałeś wiosnę”

              L. Miklaszewski, B.Lewandowska              „Wiosna tuż, tuż”

              H. Bechlerowa              „Kolczatek”

 

              E.Szelburg-Zarembina              „O gęsim jaju, raku nieboraku, kogucie piejaku...”

                            „Zwyczaje przedświąteczne

              Cz. Janczarski              „Ciasto ucieka”

              Cz. Janczarski               „Śmigus Dyngus”

              R.Wejner              „Alleluja”

              Autor nieznany              „Kurczątka”

              W. Szumanówna              „Kurczątka”

 

I.W MARCU JAK W GARNCU.

 

Cele ogólne:

Zapoznanie ze zmianami zachodzącymi w przyrodzie na przedwiośniu: pojawianie

się pąków liści na drzewach, pierwszych kwiatów, coraz więcej słońca, topnienie śniegu, opady deszczu, wiatr –obserwowanie skutków.

Określanie pogody i zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla przedwiośnia:   

    śnieg topnieje, ciepło, świeci słońce, wiatr, deszcz, kałuże, błoto, itp.

Zapoznanie i nazywanie niektórych roślin znajdujących się w najbliższym otoczeniu   

– rozpoznawanie po kwiatach, np. krokusy, przebiśniegi, złoty deszczyk /forsycja/, stokrotki, itp. Poznanie z roślinami chronionymi.

  ►Zapoznanie z wybranymi zwierzętami żyjącymi w naturalnym środowisku: zając,                     

      owady - biedronka, mucha –nazwa, charakterystyczny wygląd.

 

  Zadania edukacyjne wyzwalające  

     aktywność i działalność dzieci.

  Zakładane efekty, cele operacyjne.

Dziecko ....:

Środki wspomagające działania :

*Spacer w najbliższej okolicy przedszkola w celu obserwacji budzącej się przyrody.

- Pobudzenie do obserwacji przyrodniczych poprzez opowiadania „Bałwanek” i  „Do widzenia bałwanku” Cz. Janczarskiego.

-Zabawa rytm.-ruch. na tle piosenki „Bałwankowa rodzina”

-Zapoznanie ze zmianami atmosferycznymi typowymi dla przedwiośnia: silniejsze oddziaływanie promieni słonecznych, wyższe i zmienne temperatury.

 

*Zabawa gramatyczna „Czy widziałeś oznaki zbliżającej się wiosny?” –próby wypowiadania się na temat wyglądu otoczenia.

-Zabawa ortofoniczna „Głosy z ogrodu” –przećwiczenie narządów mowy na zgłoskach: „bzz”, „buu”.

-Ćwiczenie w formie zabawy naśladowczej „Zgadnij co robię?” –nazywanie czynności wykonywanych przez nauczyciela /rozgrzewanie się, ubieranie, kopanie łopatą podlewanie.../

-Układanie z tworzywa przyrodniczego nt. dowolny, zainspirowane zebranymi okazami przyrodniczymi /patyczki, kamyki/

 

* „Promyczek” –zapoznanie dzieci z bajką o promyczku wg utworu B.Holskiej, ocena postępowania promyczka.

-Wiersz „Słonko coraz wyżej”  M.Kowna-ckiej –aktywizowanie do obserwowania zmian w przyrodzie na przedwiośniu.

-Zabawa ruchowa „Słonko świeci, pada deszcz”

-Zabawa pt. „Kwiaty” –wyodrębnianie trzech kwiatów z wieloelementowego zbioru, posługiwanie się liczebnikami głównymi: „jeden, dwa, trzy”.

-Lepienie z plasteliny nt. dowolny zainspirowane opowiadaniem i manipulacją sylwetami kwiatów.

 

* „Marcowe słoneczko” Cz. Janczarskiego –wiersz do nauki.

-„W marcu jak w garncu” –uzasadnienie  znaczenia przysłowia, praca z  ilustracjami.

-Zabawa ilustracyjna do piosenki „Uciekaj zimo” A.Galica, T.Pabsiak – próby przedstawiania melodii i rytmu prostymi elementami ruchu

-„Najciekawsza przygoda dużego psa”      Cz. Janczarskiego –omówienie skutków odwilży i wzajemnej pomocy zwierząt.

-Labirynt –„Droga psa do zajączka”

 

*Działalność plastyczna zainspirowana opowiadaniem „Ostatnia przygoda mrozu” H.Zdzitowieckiej –malowanie białą farbą          i zieloną na temat „Snieżyczka”

-Kształcenie umiejętności malowania na temat, zwrócenie uwagi na dobór kolorów.

-Samodzielne wypowiedzi dzieci na temat swoich prac.

 

*Rysowanie kredą na temat dowolny –na betonie.

-Próby wykonywania dużych i małych ruchów kolistych, ćwiczenie sprawności dłoni w nadgarstku.

-Szanowanie wytworów pracy kolegów            i własnych

-Zabawa ruchowa z elementem równowagi „Kto potrafi?” –przechodzenie po obramowaniu piaskownicy.

 

*Bawimy się wszyscy razem

-Ćwiczenia oddechowe oraz sprawne formowanie koła podczas zabawy „Baloniku”.

-Zabawa inscenizowana oparta na treści piosenek: „Dzwonią koraliczki”, „Nie chcę Cię”.

-Nauka z piosenki „Uciekaj zimo” A.Galica, T.Pabsiak

-Ćwiczenia słuchowe podczas zabawy „Co słyszysz?” –rozpoznawanie przez dzieci odgłosów wydawanych przez: klaskanie, tupanie, szelest papieru, dźwięk kluczy.

 

*Opowieść ruchowa pt. „Wiosną bywa różnie” – zapoznanie z prostymi zjawiskami przyrodniczymi, jakie zachodzą na przedwiośniu /burza, deszcz, przymrozki/.

-Próby reagowania ruchem na zmiany tempa, utrzymanie pozycji w bezruchu przez kilka sekund.

-Zabawa „Pada deszczyk” wg KLANZY

 

*Zestaw zabaw ruchowych nr 19

„Wiosenne igraszki”.

-Zabawa orient. -porządkowa „Deszcz”

-Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Rosną kwiaty”

-Zabawa na czworakach „Szukamy przebiśniegów”

-Zabawa z elementem równowagi „Kałuże”

-Zabawa z elementem skoku „Po równej dróżce” wg K.Wlaźnik

 

*RYTMIKA

 

-potrafi uważnie wysłuchać wiersz            i swobodnie wypowiadać się na temat treści,

-potrafi włożyć odpowiednią odzież na spacer,

- potrafi uważnie obserwować środowisko przyrodnicze i nazwać pierwsze wiosenne kwiaty: stokrotka, przebiśnieg

 

 

 

-potrafi wypowiadać się na temat wyglądu najbliższego otoczenia i nazwać zaobserwowane zwiastuny wiosny: pączki liści na drzewach, pierwsze kwiaty,

-potrafi wysłuchać objaśnień nauczyciela i poprawnie je wykonać,

-potrafi wyraźnie wymawiać zgłoski „bzz, buu”,

-potrafi nazwać czynności wykonywane przez nauczycielkę,

-potrafi układać z tworzywa przyrodniczego na temat dowolny,

 

 

 

-potrafią uważnie wysłuchać opowiadani i wypowiadać się na temat treści oraz ocenić postępowanie promyczka,

-potrafi nazwać zmiany zachodzące na przedwiośniu w przyrodzie,

-potrafi wyodrębnić trzy elementy ze zbioru wieloelementowego,

-umie liczyć w zakresie trzech,

-potrafi lepić palcami i całą dłonią,

-potrafi umyć ręce po pracy.

 

 

 

 

 

 

 

-potrafi uważnie wysłuchać recytacji, recytować zbiorowo i indywidualnie,

-potrafi nazwać zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla wiosny: śnieg topnieje, świeci słońce, pada deszcz...

-potrafi przedstawić melodię i rytm prostymi elementami ruchu,

-potrafi uważnie wysłuchać krótkiego opowiadania i wypowiadać się na temat skutków odwilży i wzajemnej pomocy zwierząt,

-potrafi narysować drogę w labiryncie.

 

-potrafi uważnie wysłuchać opowiadania i wypowiadać się na temat wiosennego kwiatka,

-potrafi namalować kwiatek

 

 

 

 

 

-potrafi rysować kredą na betonie, wykonywać duże i małe ruchy koliste,

-potrafi wypowiadać się na temat swojego rysunku,

-potrafi uszanować prace kolegów            i własną,

-potrafi poruszać się po zwężonej powierzchni i zachować równowagę.

 

 

 

-potrafi sprawnie formułować koło i poruszać się w czasie zabaw kołowych,

-potrafi prostymi elementami ruchu odzwierciedlać treść i melodię

poznanych piosenek prostymi elementami ruchu,

-potrafi uważnie wysłuchać nową piosenkę, wypowiadać się na temat jej treści i powtarzać jej słowa za nauczycielką,

-potrafi nazwać słyszane odgłosy.

 

 

 

-potrafi ruchowo zareagować odpowiednio do danego zjawiska przyrodniczego np. burza-tupnięcie

i przyklaśnięcie, deszcz - przysiady, przymrozki - wymachy rąk,

-potrafi zareagować ruchem na zmianę tempa oraz przyjąć pozycję w bezruchu.

-potrafi rytmicznie poruszać się w czasie zabawy „Pada deszczyk”

 

 

-potrafi sprawnie reagować na umowne sygnały słowne i muzyczne,

-poprawnie wykonać kolejne polecenia dotyczące ćwiczeń ruchowych.

 

-obrazki do opowiadania „Bałwanek”, „Do widzenia bałwanku

 

 

 

 

 

 

 

-tworzywo przyrodnicze,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-ilustracje do opowiadania: „Promyczek”,

-pacynka słoneczka

-sylwety kwiatów,

-plastelina,

-deseczki do plasteliny.

 

 

 

 

 

 

-pacynka słoneczko

-ilustracje do przysłowia,

-płyta CD „ABC Czterolatka”

-obrazek do opowiadania:

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin