Gotowość dzieci przedszkolnych do czytania a ich dojrzałość językowa.pdf
(
192 KB
)
Pobierz
(Dokument w GotowoϾ dzieci przedszkolnych do czytania)
Gotowo
Ļę
dzieci przedszkolnych do
czytania a ich dojrzało
Ļę
j
ħ
zykowa
REFERAT OPRACOWAŁA :
Mgr Iwona Onyszczuk
Nauczyciel Samorz
Ģ
dowego
Przedszkola Nr.6
w Białej Podlaskiej
WST
Ħ
P
Dzisiejszy dzieci
ħ
cy
Ļ
wiat jest o wiele bogatszy oraz bardziej zró
Ň
nicowany ni
Ň
dawniej. Dziecko w wieku przedszkolnym, by pozna
ę
otaczaj
Ģ
c
Ģ
j
Ģ
rzeczywisto
Ļę
, musi
dysponowa
ę
umiej
ħ
tno
Ļ
ciami daleko wykraczaj
Ģ
cymi poza ramy zwykłych codziennych
zaj
ħę
. Dzi
ħ
ki systemowi znaków składaj
Ģ
cych si
ħ
na alfabet mo
Ň
e ono w pełni korzysta
ę
ze
zdobyczy cywilizacji. Dlatego nauka czytania jest podstawowym elementem dzieci
ħ
cej
edukacji. Rozpoczynaj
Ģ
c nauk
ħ
czytania, dziecko dysponuje ju
Ň
okre
Ļ
lonym zakresem
umiej
ħ
tno
Ļ
ci dotycz
Ģ
cych posługiwania si
ħ
j
ħ
zykiem mówionym, ró
Ň
nicowania elementów
otoczenia za pomoc
Ģ
słuchu i wzroku, zapami
ħ
tywania pojedynczych informacji oraz
poszukiwania ich
Ņ
ródeł. Odpowiednia organizacja warunków aktywno
Ļ
ci twórczej dziecka,
której towarzysz
Ģ
starannie dobrane działania wychowawczo-dydaktyczne, w powi
Ģ
zaniu z
oddziaływaniem społeczno-kulturowym, pozwol
Ģ
na rozwój wszystkich potencjalnych
mo
Ň
liwo
Ļ
ci tkwi
Ģ
cych w dziecku oraz na niwelowanie ewentualnych zaniedba
ı
i
dysproporcji.
Podejmowanie przez dziecko pierwszych samodzielnych prób czytania zale
Ň
y nie tylko
od jego rozwoju lecz i od działa
ı
edukacyjnych nauczycieli i rodziców. Gotowo
Ļę
do nauki
czytania nie jest stanem, na który wystarczy po prostu czeka
ę
, ale trzeba j
Ģ
wykształci
ę
przez
stworzenie dziecku sprzyjaj
Ģ
cych warunków stymuluj
Ģ
cych jego rozwój. W procesie nauki
czytania wykorzystuje si
ħ
tendencj
ħ
dziecka do zabawy, jego ciekawo
Ļę
w d
ĢŇ
eniu do
poznania otoczenia i ch
ħę
swobodnego wyra
Ň
ania si
ħ
. Zindywidualizowanie nauki czytania
w
Ļ
ród dzieci w wieku przedszkolnym stwarza ka
Ň
demu z nich mo
Ň
liwo
Ļę
wyboru
najwła
Ļ
ciwszej dla niego drogi uczenia si
ħ
i stwarza warunki umo
Ň
liwiaj
Ģ
ce dziecku
osi
Ģ
gni
ħ
cie sukcesu.
Kształcenie i rozwijanie j
ħ
zyka dzieci jest jednym z podstawowych zada
ı
wychowawczo – dydaktycznych w okresie wychowania przedszkolnego. Spełnienie tego
zadania wymaga wzbogacenia zasobu słownikowego dzieci oraz kształtowania umiej
ħ
tno
Ļ
ci
stosowania poznanych słów do tworzenia komunikatywnych struktur syntaktycznych. St
Ģ
d
te
Ň
podstawowym zadaniem nauczyciela przedszkola,
Ļ
wiadomie organizuj
Ģ
cego proces
kształcenia j
ħ
zykowego dziecka, jest dostarczanie okre
Ļ
lonych prze
Ň
y
ę
inspiruj
Ģ
cych
czynno
Ļę
mówienia. To za
Ļ
z kolei wyzwala motywacj
ħ
– podstawowy czynnik wszelkiej
skutecznej działalno
Ļ
ci dziecka. Rozwój poprawnego i komunikatywnego j
ħ
zyka dziecka jest
jednym z wa
Ň
niejszych czynników wpływaj
Ģ
cych korzystnie na proces czytania.
Proces nauki czytania, jak pokazuje praktyka, jest trudny. Badania statystyczne
wykazuj
Ģ
,
Ň
e od 12 – 25% dzieci ma trudno
Ļ
ci z czytaniem. Od ponad 100 lat prowadzone s
Ģ
wielokierunkowe i interdyscyplinarne badania nad zaburzeniami w czytaniu i pisaniu.
Wskazuj
Ģ
one na ich ró
Ň
norodn
Ģ
etiologi
ħ
. W badaniach pedagogicznych zwraca si
ħ
uwag
ħ
na zdolno
Ļ
ci motoryczne, psychologiczne, słuchowe i wzrokowe. W badaniach
psychologicznych okre
Ļ
la si
ħ
dojrzało
Ļę
emocjonaln
Ģ
, społeczn
Ģ
i intelektualn
Ģ
dziecka do
dojrzało
Ļ
ci szkolnej i tzw. gotowo
Ļ
ci szkolnej. Rozwijaj
Ģ
ce si
ħ
w ostatnich kilkunastu latach
badania lingwistyczne wskazuj
Ģ
,
Ň
e czytanie jest jedn
Ģ
ze sprawno
Ļ
ci j
ħ
zykowych, jest
umiej
ħ
tno
Ļ
ci
Ģ
j
ħ
zykow
Ģ
, a na proces opanowania czytania ma wpływ stopie
ı
rozwoju
j
ħ
zyka i poziom rozwoju metaj
ħ
zykowego.
Temat ten podj
ħ
łam ze wzgl
ħ
du na moje do
Ļ
wiadczenia zawodowe i pewn
Ģ
bezradno
Ļę
w poszukiwaniu odpowiedniej koncepcji skutecznej metody nauki czytania.
Wzbogacaj
Ģ
c swoj
Ģ
wiedz
ħ
dotycz
Ģ
c
Ģ
problematyki czytania, dostrzegłam,
Ň
e zagadnienia
opanowania przez dzieci umiej
ħ
tno
Ļ
ci czytania wymaga wiedzy interdyscyplinarnej.
Zaskakuj
Ģ
cy jest udział rozwoju j
ħ
zykowego i metaj
ħ
zykowego oraz zwi
Ģ
zek tych sprawno
Ļ
ci
z gotowo
Ļ
ci
Ģ
psychomotoryczn
Ģ
i emocjonalno – motywacyjn
Ģ
w opanowaniu
czytania.
1. Poj
ħ
cie dojrzało
Ļ
ci szkolnej dziecka
Wst
Ģ
pienie dziecka do szkoły powoduje wiele zmian w jego dotychczasowym
Ň
yciu.
W szkole stawiane s
Ģ
przed dzieckiem nowe wymagania i obowi
Ģ
zki wynikaj
Ģ
ce z roli
ucznia. Warunkiem spełnienia tych wymaga
ı
jest osi
Ģ
gni
ħ
cie przez dziecko pełnej gotowo
Ļ
ci
szkolnej. Mo
Ň
na ujmowa
ę
j
Ģ
bardziej statystycznie, jako ,,moment równowagi mi
ħ
dzy
wymaganiami szkoły a mo
Ň
liwo
Ļ
ciami rozwojowymi dziecka” lub te
Ň
dynamicznie – jako
długotrwały proces przemian psychofizycznych, który prowadzi do przystosowania si
ħ
dziecka do szkolnego systemu pocz
Ģ
tkowego.
1
Poj
ħ
cie gotowo
Ļ
ci szkolnej, czy inaczej dojrzało
Ļ
ci do czytania, pisania, uczenia si
ħ
matematyki, albo według innego kryterium - dojrzało
Ļ
ci intelektualnej, emocjonalno-
społecznej i fizycznej w literaturze pedagogicznej. Najwcze
Ļ
niej dojrzało
Ļę
szkoln
Ģ
kojarzono
ze stopniem rozwoju umysłowego, a zwłaszcza z poziomem inteligencji dziecka.
2
W historii bada
ı
zarysowały si
ħ
dwa stanowiska, tzw. ,,szkoła lipska” i szkoła
wiede
ı
ska. Przedstawiciele tych kierunków stworzyli wiele definicji dojrzało
Ļ
ci szkolnej
ró
Ň
ni
Ģ
cych si
ħ
od siebie znaczeniem i zakresem. Przedstawiciele ,,szkoły lipskiej”
(K. Pening, H. Winkler F. Krauze) podchodzili do sprawy dojrzało
Ļ
ci szkolnej od strony
wymaga
ı
szkoły, jakim powinno sprosta
ę
dziecko wst
ħ
puj
Ģ
ce do niej. Zwracaj
Ģ
c uwag
ħ
na
rozwój umysłowy i poziom inteligencji wymagany do opanowania umiej
ħ
tno
Ļ
ci czytania,
pisania i liczenia, dostrzegli,
Ň
e uzdolnienia potrzebne w szkole nie pokrywaj
Ģ
si
ħ
z inteligencj
Ģ
.
Przedstawiciele drugiego nurtu - ,,szkoły wiede
ı
skiej” (Ch. Büchler, L. Danzinger)
poło
Ň
yli nacisk na dopasowanie organizacji szkoły i procesu nauczania do rozwoju
psychicznego dziecka. Gotowe do podj
ħ
cia obowi
Ģ
zku szkolnego było dziecko, które
przejawia zdolno
Ļę
podejmowania zada
ı
, maj
Ģ
ce zdolno
Ļę
analizy i syntezy oraz posługuj
Ģ
ce
si
ħ
w my
Ļ
leniu symbolami.
3
1
Takie stanowisko prezentuje M.Przetacznikowa [ 1979]
2
O podobie
ı
stwie i ró
Ň
nicach terminologicznych pisze M.Pilewicz [1970]
3
Przytaczam za: A. Brzezi
ı
sk
Ģ
[1987, a]
Najbogatsz
Ģ
koncepcj
ħ
dojrzało
Ļ
ci szkolnej stworzył S. Szuman [1962], który uwa
Ň
ał
Ň
e osi
Ģ
gni
ħ
cie przez dziecko takiego poziomu rozwoju fizycznego, psychicznego i
społecznego, który czyni je wra
Ň
liwym i podatnym na systematyczne nauczanie i
wychowanie w klasie I szkoły podstawowej, pozwala na rozpocz
ħ
cie nauki.
,,Wra
Ň
liwo
Ļę
na nauk
ħ
szkoln
Ģ
” S. Szuman [1962, 44] rozumie jako dostateczny stopie
ı
zainteresowania dziecka nauk
Ģ
w postaci i zakresie, w jakim podaje j
Ģ
szkoła. Natomiast
podatno
Ļę
to posiadanie przez dziecko umiej
ħ
tno
Ļ
ci podporz
Ģ
dkowania si
ħ
wymaganiom
szkoły w zakresie skupiania uwagi na lekcjach, odrabiania zada
ı
oraz zgodnego i
harmonijnego współ
Ň
ycia z kolegami. Według S. Szumana [1962] materiał, jaki dziecko
ma opanowa
ę
u progu szkolnej edukacji powinien by
ę
przyst
ħ
pny, tzn. dziecko powinno móc
go zrozumie
ę
, móc zapami
ħ
ta
ę
oraz móc go ,,opanowa
ę
umiej
ħ
tno
Ļ
ciowo”.
Tak
Ň
e W. Oko
ı
[1984, 54.] obja
Ļ
nia poj
ħ
cie dojrzało
Ļ
ci szkolnej (gotowo
Ļ
ci szkolnej) jako
osi
Ģ
gni
ħ
cie przez
dziecko takiego stopnia rozwoju umysłowego, emocjonalnego, społecznego i fizycznego, jaki
umo
Ň
liwia mu udział w
Ň
yciu szkolnym i opanowania tre
Ļ
ci programowych w klasie I.
Mo
Ň
na przyj
Ģę
,
Ň
e dojrzało
Ļę
szkolna rozumiana jest jako moment równowagi mi
ħ
dzy
psychofizycznymi wła
Ļ
ciwo
Ļ
ciami dziecka a wymaganiami szkoły. Jest wi
ħ
c ona w
pewnym stopniu okre
Ļ
lana przez panuj
Ģ
cy system szkolny, jego zało
Ň
enia, program i
wymagania, szczególnie w odniesieniu do pierwszych lat nauki. Ale dojrzało
Ļę
szkolna jest
nie tylko pojmowana jako poziom rozwoju, jako moment równowagi mi
ħ
dzy
psychofizycznym rozwojem dziecka a wymaganiami szkoły, lecz tak
Ň
e jako gotowo
Ļę
do
wykonywania okre
Ļ
lonych zada
ı
.
5
W badaniach nad dojrzało
Ļ
ci
Ģ
szkoln
Ģ
starano si
ħ
ustali
ę
jakie wła
Ļ
ciwo
Ļ
ci rozwojowe
dziecka nale
Ň
y bra
ę
pod uwag
ħ
przy ocenie dojrzało
Ļ
ci szkolnej. Najcz
ħĻ
ciej wymieniane
komponenty dojrzało
Ļ
ci zdaniem J. Parafiniuk-Soi
ı
skiej [1971] to:
- dojrzało
Ļę
fizyczna – wzrost i ci
ħŇ
ar ciała, sprawno
Ļę
motoryczna, funkcje zmysłów, stan
zdrowia;
4
Do tych pogl
Ģ
dów nawi
Ģ
zuje A. Brzezi
ı
ska [1987,a]
5
M. Grochowolska, [1991]
Plik z chomika:
joasia_klaudia
Inne pliki z tego folderu:
Pilch97-03.docx
(30 KB)
Miłość zmysłowa w Bibliotece.docx
(13 KB)
reklamy.doc
(80 KB)
jezyk.doc
(35 KB)
scenariusze_zabaw_na_mowe_komunikatywna___.doc
(33 KB)
Inne foldery tego chomika:
Analiza dzieła literackiego
Dydaktyka ogólna
Filozofia
Gramatyka historyczna języka polskiego
Gramatyka opisowa języka polskiego
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin