Gotowość dzieci przedszkolnych do czytania a ich dojrzałość językowa.pdf

(192 KB) Pobierz
(Dokument w GotowoϾ dzieci przedszkolnych do czytania)
Gotowo Ļę dzieci przedszkolnych do
czytania a ich dojrzało Ļę j ħ zykowa
REFERAT OPRACOWAŁA :
Mgr Iwona Onyszczuk
Nauczyciel Samorz Ģ dowego
Przedszkola Nr.6
w Białej Podlaskiej
WST Ħ P
Dzisiejszy dzieci ħ cy Ļ wiat jest o wiele bogatszy oraz bardziej zró Ň nicowany ni Ň
dawniej. Dziecko w wieku przedszkolnym, by pozna ę otaczaj Ģ c Ģ j Ģ rzeczywisto Ļę , musi
dysponowa ę umiej ħ tno Ļ ciami daleko wykraczaj Ģ cymi poza ramy zwykłych codziennych
zaj ħę . Dzi ħ ki systemowi znaków składaj Ģ cych si ħ na alfabet mo Ň e ono w pełni korzysta ę ze
zdobyczy cywilizacji. Dlatego nauka czytania jest podstawowym elementem dzieci ħ cej
edukacji. Rozpoczynaj Ģ c nauk ħ czytania, dziecko dysponuje ju Ň okre Ļ lonym zakresem
umiej ħ tno Ļ ci dotycz Ģ cych posługiwania si ħ j ħ zykiem mówionym, ró Ň nicowania elementów
otoczenia za pomoc Ģ słuchu i wzroku, zapami ħ tywania pojedynczych informacji oraz
poszukiwania ich Ņ ródeł. Odpowiednia organizacja warunków aktywno Ļ ci twórczej dziecka,
której towarzysz Ģ starannie dobrane działania wychowawczo-dydaktyczne, w powi Ģ zaniu z
oddziaływaniem społeczno-kulturowym, pozwol Ģ na rozwój wszystkich potencjalnych
mo Ň liwo Ļ ci tkwi Ģ cych w dziecku oraz na niwelowanie ewentualnych zaniedba ı i
dysproporcji.
Podejmowanie przez dziecko pierwszych samodzielnych prób czytania zale Ň y nie tylko
od jego rozwoju lecz i od działa ı edukacyjnych nauczycieli i rodziców. Gotowo Ļę do nauki
czytania nie jest stanem, na który wystarczy po prostu czeka ę , ale trzeba j Ģ wykształci ę przez
stworzenie dziecku sprzyjaj Ģ cych warunków stymuluj Ģ cych jego rozwój. W procesie nauki
czytania wykorzystuje si ħ tendencj ħ dziecka do zabawy, jego ciekawo Ļę w d ĢŇ eniu do
poznania otoczenia i ch ħę swobodnego wyra Ň ania si ħ . Zindywidualizowanie nauki czytania
w Ļ ród dzieci w wieku przedszkolnym stwarza ka Ň demu z nich mo Ň liwo Ļę wyboru
najwła Ļ ciwszej dla niego drogi uczenia si ħ i stwarza warunki umo Ň liwiaj Ģ ce dziecku
osi Ģ gni ħ cie sukcesu.
Kształcenie i rozwijanie j ħ zyka dzieci jest jednym z podstawowych zada ı
wychowawczo – dydaktycznych w okresie wychowania przedszkolnego. Spełnienie tego
zadania wymaga wzbogacenia zasobu słownikowego dzieci oraz kształtowania umiej ħ tno Ļ ci
stosowania poznanych słów do tworzenia komunikatywnych struktur syntaktycznych. St Ģ d
te Ň podstawowym zadaniem nauczyciela przedszkola, Ļ wiadomie organizuj Ģ cego proces
kształcenia j ħ zykowego dziecka, jest dostarczanie okre Ļ lonych prze Ň y ę inspiruj Ģ cych
czynno Ļę mówienia. To za Ļ z kolei wyzwala motywacj ħ – podstawowy czynnik wszelkiej
skutecznej działalno Ļ ci dziecka. Rozwój poprawnego i komunikatywnego j ħ zyka dziecka jest
jednym z wa Ň niejszych czynników wpływaj Ģ cych korzystnie na proces czytania.
Proces nauki czytania, jak pokazuje praktyka, jest trudny. Badania statystyczne
wykazuj Ģ , Ň e od 12 – 25% dzieci ma trudno Ļ ci z czytaniem. Od ponad 100 lat prowadzone s Ģ
wielokierunkowe i interdyscyplinarne badania nad zaburzeniami w czytaniu i pisaniu.
Wskazuj Ģ one na ich ró Ň norodn Ģ etiologi ħ . W badaniach pedagogicznych zwraca si ħ uwag ħ
na zdolno Ļ ci motoryczne, psychologiczne, słuchowe i wzrokowe. W badaniach
psychologicznych okre Ļ la si ħ dojrzało Ļę emocjonaln Ģ , społeczn Ģ i intelektualn Ģ dziecka do
dojrzało Ļ ci szkolnej i tzw. gotowo Ļ ci szkolnej. Rozwijaj Ģ ce si ħ w ostatnich kilkunastu latach
badania lingwistyczne wskazuj Ģ , Ň e czytanie jest jedn Ģ ze sprawno Ļ ci j ħ zykowych, jest
umiej ħ tno Ļ ci Ģ j ħ zykow Ģ , a na proces opanowania czytania ma wpływ stopie ı rozwoju
j ħ zyka i poziom rozwoju metaj ħ zykowego.
Temat ten podj ħ łam ze wzgl ħ du na moje do Ļ wiadczenia zawodowe i pewn Ģ
bezradno Ļę w poszukiwaniu odpowiedniej koncepcji skutecznej metody nauki czytania.
Wzbogacaj Ģ c swoj Ģ wiedz ħ dotycz Ģ c Ģ problematyki czytania, dostrzegłam, Ň e zagadnienia
opanowania przez dzieci umiej ħ tno Ļ ci czytania wymaga wiedzy interdyscyplinarnej.
Zaskakuj Ģ cy jest udział rozwoju j ħ zykowego i metaj ħ zykowego oraz zwi Ģ zek tych sprawno Ļ ci
z gotowo Ļ ci Ģ psychomotoryczn Ģ i emocjonalno – motywacyjn Ģ w opanowaniu
czytania.
1. Poj ħ cie dojrzało Ļ ci szkolnej dziecka
Wst Ģ pienie dziecka do szkoły powoduje wiele zmian w jego dotychczasowym Ň yciu.
W szkole stawiane s Ģ przed dzieckiem nowe wymagania i obowi Ģ zki wynikaj Ģ ce z roli
ucznia. Warunkiem spełnienia tych wymaga ı jest osi Ģ gni ħ cie przez dziecko pełnej gotowo Ļ ci
szkolnej. Mo Ň na ujmowa ę j Ģ bardziej statystycznie, jako ,,moment równowagi mi ħ dzy
wymaganiami szkoły a mo Ň liwo Ļ ciami rozwojowymi dziecka” lub te Ň dynamicznie – jako
długotrwały proces przemian psychofizycznych, który prowadzi do przystosowania si ħ
dziecka do szkolnego systemu pocz Ģ tkowego. 1
Poj ħ cie gotowo Ļ ci szkolnej, czy inaczej dojrzało Ļ ci do czytania, pisania, uczenia si ħ
matematyki, albo według innego kryterium - dojrzało Ļ ci intelektualnej, emocjonalno-
społecznej i fizycznej w literaturze pedagogicznej. Najwcze Ļ niej dojrzało Ļę szkoln Ģ kojarzono
ze stopniem rozwoju umysłowego, a zwłaszcza z poziomem inteligencji dziecka. 2
W historii bada ı zarysowały si ħ dwa stanowiska, tzw. ,,szkoła lipska” i szkoła
wiede ı ska. Przedstawiciele tych kierunków stworzyli wiele definicji dojrzało Ļ ci szkolnej
Ň ni Ģ cych si ħ od siebie znaczeniem i zakresem. Przedstawiciele ,,szkoły lipskiej”
(K. Pening, H. Winkler F. Krauze) podchodzili do sprawy dojrzało Ļ ci szkolnej od strony
wymaga ı szkoły, jakim powinno sprosta ę dziecko wst ħ puj Ģ ce do niej. Zwracaj Ģ c uwag ħ na
rozwój umysłowy i poziom inteligencji wymagany do opanowania umiej ħ tno Ļ ci czytania,
pisania i liczenia, dostrzegli, Ň e uzdolnienia potrzebne w szkole nie pokrywaj Ģ si ħ
z inteligencj Ģ .
Przedstawiciele drugiego nurtu - ,,szkoły wiede ı skiej” (Ch. Büchler, L. Danzinger)
poło Ň yli nacisk na dopasowanie organizacji szkoły i procesu nauczania do rozwoju
psychicznego dziecka. Gotowe do podj ħ cia obowi Ģ zku szkolnego było dziecko, które
przejawia zdolno Ļę podejmowania zada ı , maj Ģ ce zdolno Ļę analizy i syntezy oraz posługuj Ģ ce
si ħ w my Ļ leniu symbolami. 3
1 Takie stanowisko prezentuje M.Przetacznikowa [ 1979]
2 O podobie ı stwie i ró Ň nicach terminologicznych pisze M.Pilewicz [1970]
3 Przytaczam za: A. Brzezi ı sk Ģ [1987, a]
Najbogatsz Ģ koncepcj ħ dojrzało Ļ ci szkolnej stworzył S. Szuman [1962], który uwa Ň
Ň e osi Ģ gni ħ cie przez dziecko takiego poziomu rozwoju fizycznego, psychicznego i
społecznego, który czyni je wra Ň liwym i podatnym na systematyczne nauczanie i
wychowanie w klasie I szkoły podstawowej, pozwala na rozpocz ħ cie nauki.
,,Wra Ň liwo Ļę na nauk ħ szkoln Ģ ” S. Szuman [1962, 44] rozumie jako dostateczny stopie ı
zainteresowania dziecka nauk Ģ w postaci i zakresie, w jakim podaje j Ģ szkoła. Natomiast
podatno Ļę to posiadanie przez dziecko umiej ħ tno Ļ ci podporz Ģ dkowania si ħ wymaganiom
szkoły w zakresie skupiania uwagi na lekcjach, odrabiania zada ı oraz zgodnego i
harmonijnego współ Ň ycia z kolegami. Według S. Szumana [1962] materiał, jaki dziecko
ma opanowa ę u progu szkolnej edukacji powinien by ę przyst ħ pny, tzn. dziecko powinno móc
go zrozumie ę , móc zapami ħ ta ę oraz móc go ,,opanowa ę umiej ħ tno Ļ ciowo”. Tak Ň e W. Oko ı
[1984, 54.] obja Ļ nia poj ħ cie dojrzało Ļ ci szkolnej (gotowo Ļ ci szkolnej) jako osi Ģ gni ħ cie przez
dziecko takiego stopnia rozwoju umysłowego, emocjonalnego, społecznego i fizycznego, jaki
umo Ň liwia mu udział w Ň yciu szkolnym i opanowania tre Ļ ci programowych w klasie I.
Mo Ň na przyj Ģę , Ň e dojrzało Ļę szkolna rozumiana jest jako moment równowagi mi ħ dzy
psychofizycznymi wła Ļ ciwo Ļ ciami dziecka a wymaganiami szkoły. Jest wi ħ c ona w
pewnym stopniu okre Ļ lana przez panuj Ģ cy system szkolny, jego zało Ň enia, program i
wymagania, szczególnie w odniesieniu do pierwszych lat nauki. Ale dojrzało Ļę szkolna jest
nie tylko pojmowana jako poziom rozwoju, jako moment równowagi mi ħ dzy
psychofizycznym rozwojem dziecka a wymaganiami szkoły, lecz tak Ň e jako gotowo Ļę do
wykonywania okre Ļ lonych zada ı . 5
W badaniach nad dojrzało Ļ ci Ģ szkoln Ģ starano si ħ ustali ę jakie wła Ļ ciwo Ļ ci rozwojowe
dziecka nale Ň y bra ę pod uwag ħ przy ocenie dojrzało Ļ ci szkolnej. Najcz ħĻ ciej wymieniane
komponenty dojrzało Ļ ci zdaniem J. Parafiniuk-Soi ı skiej [1971] to:
- dojrzało Ļę fizyczna – wzrost i ci ħŇ ar ciała, sprawno Ļę motoryczna, funkcje zmysłów, stan
zdrowia;
4 Do tych pogl Ģ dów nawi Ģ zuje A. Brzezi ı ska [1987,a]
5 M. Grochowolska, [1991]
Zgłoś jeśli naruszono regulamin