cele poznawcze
cele
motywacyjne
dostrzeganie postaw godnych naśladowania
świadome wybieranie tekstów kultury
przestrzeganie zasad etyki w posługiwaniu się językiem polskim
ocenianie agresji słownej, wulgaryzmów oraz kłamstwa i nieuczciwości w cytowaniu
uświadomienie związków z rodziną, regionem, narodem i cywilizacją europejską
duma z dokonań najwybitniejszych przedstawicieli regionu i kraju
uświadomienie zasad panujących we właściwych relacjach międzyludzkich /prawo, tolerancja, szacunek, reagowanie na zjawiska niepożądane/
wyrobienie właściwej postawy wobec innych ludzi, różnych zjawisk społecznych oraz wobec siebie samego
planowanie swojego rozwoju, dostrzeganie własnych sukcesów i porażek, samoocena, odpowiedzialność za swój indywidualny rozwój
pogłębianie w uczniu optymizmu, aktywności życiowej, motywacji do działania, wiary w swoje możliwości
wyciąganie wniosków po uprzedniej analizie informacji zawartych w tekście kultury II/6
A. Fredro „Zemsta” kl. II ; O. Tokarczuk „Czas domu” + Z. Herbert „Dom” + Cz. Miłosz „Dom nad Issą” kl. II /podr./
Rodzaje/gat. literackie –kl. I,II,III/;
W. Markowska „Mity Greków i Rzymian” fragm. /mity teogeniczne i kosmogeniczne/ - program naucz. - kl. I
A. F. Modrzewski „ O prawach” kl. I /program naucz./
R. Kapuściński „Cesarz” fragm.. kl. III /podr./
W. Potocki „Nierządem Polska stoi” kl. I /program naucz./
Biblia /konflikt i przebaczenie – ks. Rodzaju; kl. III/
poznawanie wybranych osiągnięć kultury regionalnej, narodowej i światowej oraz związków między nimi II/8
„Pieśń o Rolandzie” /fragm.../ - kodeks rycerza kl.I
„Z legend o królu Arturze…” kl. I /program naucz./;
Z. Nienacki /mieszkaniec Warmii/ - seria:„Pan Samochodzik” kl.I /propozycja własna/
Z. Herbert – cykl utworów o Panu Cogito /we wszystkich podr. kl. I, II i III – GWO/
S. Lem „Bajki robotów” – wybór opowiadań kl. I, II, III /program naucz./
H. Sienkiewicz „Krzyżacy” kl. II fragm.. /program naucz./;
K. I. Gałczyński „Kronika Olsztyńska” fragm. kl. II
A. Mickiewicz „Bajki” kl. I /nie ma w podr./nie ma w podr.
A. Fredro „Zemsta” kl. II;
Ezop „Bajki” wybór /program naucz./ - kl. I – nie ma w podr.;
Poezja M. Zientary – Malewskiej, Erwina Kruka /tu: też publicystyka E. Kruka w „Gazecie Olsztyńskiej”/
A. Mickiewicz „Pan Tadeusz” fragm.. ks. I /program naucz./ - kl. II
Owidiusz „Przemiany” fragm.. kl. I /program naucz./
A. Kamiński „Kamienie na szaniec” kl.II
A. Mickiewicz - ballada „Świtezianka” kl. I /program naucz./; Poniedziałkowy Teatr Telewizji /propozycja własna/
S. Żeromski „Syzyfowe prace” kl. II
wypowiadanie się na temat związków między kulturą rodzimą a innymi kręgami kulturowymi II/8
H. Sienkiewicz „Latarnik” /program nauczania/ kl. II
S. Lem „Wielkie lanie” kl. III /podr./
F. Rabelais „Beczka Diogenesa” kl. II /podr./
H. Sienkiewicz „Latarnik” kl. II /program nauczania/
I. Krasicki „Żona modna” kl. II /program naucz./
M. Hłasko „Okno” kl. I /podr./
Ezop „Bajki” wybór /program naucz./ - kl. I – nie ma w podr.
J. Parandowski „Przygody Odyseusza” fragm... kl. II /program naucz./
czytanie różnych tekstów kultury na poziomie dosłownym, przenośnym i symbolicznym I/1
- Biblia /konflikt i przebaczenie – ks. Rodzaju; kl. III/;
- pojęcie kontrastu, antytezy
K. I. Gałczyński „List z fiołkiem” kl.II /podr./
J. Swift „U Liliputów” fragm.. kl. III /program naucz./
- pojęcia: sens symboliczny /kl. III/ i metaforyczny /kl.I,II/, realizm, fantastyka /kl.I,II/ symbol-alegoria /kl. III/; L. Kołakowski „Jak Gyom został starszym panem” kl. II /podr./
I. Krasicki „Bajki” kl. II
W. Golding „Władca much” fragm. kl. III /program naucz./ - nie ma w podr.
Cz. Miłosz „Przypowieść o maku” kl. I /podr./
Biblia /fragm.. – ks. Rodzaju; kl. I/
Pojęcie groteski i ironii /kl.I,II,III/; Cervantes „Don Kichot” fragm. kl.I; W. Gombrowicz „Ferdydurke” /fragm.. kl. II /podr./
dostrzeganie w tekstach kultury środków perswazji i manipulacji I/2
A. Słonimski „Szkoła brzydoty”+ S. Mrożek „Półpancerze praktyczne” kl. III /podr./
S. Mrożek „Wesele w Atomicach” kl. II /program naucz./
Rodzaje/gat. literackie – kl. I,II,III/ ; S. Mrożek „Szczęśliwe wydarzenie” kl. I /podr./
Publicystyka ogólnopolska oraz regionu /Podstawa progr./ - Warmia i Mazury
stosowanie zasad organizacji tekstu II/4
J. Tischner „Józek Bryjka z Ochotnicy” kl. II /podr./
H. Sienkiewicz „Krzyżacy” fragm.. kl. II /program naucz./
B. Leśmian „Dusiołek” kl.I /podr./
A. Mickiewicz „Lilije” kl. I /program nauczania/
tworzenie spójnego oraz poprawnego pod względem logicznym i składniowym tekstu na zadany temat II/4
A. Kamiński „Kamienie na szaniec” kl. II
J. Iwaszkiewicz „Poziomka” kl. I /podr./
roxanchan