[050512]_Gra_yna_Ziomek__Kata_-_Kubu__Puchatek_-_lektura.doc

(4555 KB) Pobierz
„KUBUŚ PUCHATEK”

 

„KUBUŚ PUCHATEK”

 

LEKTURA KLASY II

 

- scenariusze zajęć

 

 

                 

 

 

 

Scenariusze opracowały na podst. podręczników: 

„Moja szkoła” wyd. MAC oraz „Już w szkole” wyd.  Nowa Era -

mgr Grażyna Ziomek i  mgr Katarzyna Więckiewicz

nauczycielki  Samorządowej Szkoły Podstawowej nr 3

im. Polskich Olimpijczyków w Iławie

 

 

 

 

 

 

SCENARIUSZ ZAJĘĆ nr 1

 

 

TEMAT BLOKU:   Odwiedzamy Kubusia Puchatka

 

TEMATY DNI W BLOKU:

 

1)     Poznanie głównego bohatera lektury A.A. Milne’a  „Kubuś Puchatek”. Pisanie czasowników w liczbie pojedynczej i mnogiej.

 

2)     Ustalenie kolejności zdarzeń w II rozdziale książki A.A. Milne’a „Kubuś Puchatek”. Pisanie wyrazów z „ó” wymiennym i niewymiennym.

 

3)     Formułowanie i zapisywanie zdań na temat Prosiaczka na podstawie III rozdziału lektury pt.”Kubuś Puchatek”

 

4)     Opowiadanie przygody Kłapouchego na podstawie IV rozdziału książki pt.”Kubuś Puchatek”

 

5)     Układanie odpowiedzi na pytanie –„Dlaczego lubimy bohaterów lektury Kubuś Puchatek”?. Wspólne układanie i zapisywanie zdań.

 

6)     Indywidualne układanie i pisanie opowiadania twórczego o nowej przygodzie Kubusia Puchatka. Określanie głównych kierunków na mapie

 

 

TEMAT DNIA: Poznanie głównego bohatera lektury A.A. Milne’a „Kubuś Puchatek”.

                           Pisanie czasowników w liczbie pojedynczej i mnogiej.

 

RODZAJE AKTYWNOŚCI: polonistyczna, plastyczna

 

PRZEWIDYWANE EFEKTY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE:

 

Uczeń :

 

·         potrafi uważnie słuchać czytany tekst, rozumie jego treść,

 

·         swobodnie wypowiada się na temat przeczytanej lektury i jej bohaterów,

 

·         zna jej tytuł i autora,

 

·         pisze wielką literą imiona, nazwiska i tytuły,

 

·         czyta głośno ze zrozumieniem wybrane fragmenty lektury,

 

·         umie dobierać technikę plastyczną do realizowanego tematu.

 

 

METODA PRACY: podająca, praktycznego działania, słowna, oglądowa

 

FORMA PRACY : grupowa, indywidualna

 

ŚRODKI DYDAKTYCZNE : książka „ Kubuś Puchatek”, ćwiczenia, kaseta magnetofonowa z nagraniem opowiadania „Kubuś Puchatek”, karty pracy, lektury A.A. Milne’a

 

 

Przebieg zajęć:

 

1.      Prezentacja, przygotowanych wcześniej przez n-la książek, napisanych przez A.A. Milne’a

 

      *   Odczytanie tytułów książek:

 

           - „Kubuś Puchatek”

           - „ Chatka Puchatka”

           - „Wiersze dla Krzysia”

           - „Fredzia Phi – Phi”

 

*   Krótka informacja nauczyciela na temat  książek

 

2.      Przedstawienie przez nauczyciela informacji o Alanie Aleksandrze Milne:

 

Np.     Alan Alexander Milne – angielski pisarz. Kupił misia w 1920 roku w słynnym domu

            towarowym Harrolds w Londynie, dla swojego syna – Krzysia. Z początku misia

            nazwano Edwardem, ale zmieniono mu imię na Kubuś Puchatek, tak oto miś stał się

            bohaterem opowiadania.

 

3.      Zapisanie w zeszycie metryczki lektury:

 

      AUTOR – Alan Alexander Milne

 

      TYTUŁ – „Kubuś Puchatek”

 

      GŁÓWNY BOHATER – miś - Kubuś Puchatek

 

4.      Słuchanie z kasety magnetofonowej I rozdziału książki A.A. Milne’a „ Kubuś  

      Puchatek”.

 

5.      Uzupełnianie karty pracy , sprawdzające zapamiętanie treści I rozdziału lektury : ZAŁĄCZNIK NR 1

 

6.      Opowiadanie przez uczniów treści wysłuchanego rozdziału książki.

 

7.      Przypomnienie wiadomości o czasowniku:

 

·         Wyszukiwanie w lekturze czasowników i zapisywanie ich w liczbie pojedynczej i  

mnogiej.

 

8.      Zadanie pracy domowej:

 

      Napisz w zeszycie odpowiedzi na pytania:

 

       - O czym opowiada lektura?/ o zwierzętach, o przygodach/

       - Kto jest bohaterem książki i jakie postaci w niej występują?/napisz imiona, kim oni

          są/

       - Jaka jest ta książka? / ciekawa, interesująca, wesoła, śmieszna/

 

9.      Kubuś Puchatek – / Karta pracy -  ZAŁĄCZNIK NR 2 / -  łączenie kropek i zapełnianie konturu misia wybraną techniką plastyczną   ( ścinkami materiału, kredkami, pisakami lub farbami) .

 

10.  Omówienie sposobu wykonania pracy.

 

11.  Wykonanie pracy.

 

      12.   Wykonanie wystawki  i słowna ocena prac dzieci.

 

 

 

SCENARIUSZ ZAJĘĆ nr 2

 

 

TEMAT BLOKU:   Odwiedzamy Kubusia Puchatka

 

TEMAT DNIA : Ustalenie kolejności zdarzeń w II rozdziale książki A.A. Milne’a  „Kubuś

                            Puchatek”. Pisanie wyrazów z „ó” wymiennym i niewymiennym.

 

RODZAJE AKTYWNOŚCI: polonistyczna, ruchowa

 

PRZEWIDYWANE EFEKTY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE :

 

Uczeń:

 

·         potrafi uważnie słuchać czytany tekst, rozumie jego treść,

·         czyta głośno ze zrozumieniem wybrane fragmenty lektury,

·         umie uporządkować zdarzenia w opowiadaniu,

·         dostrzega elementy humorystyczne w lekturze,

·         potrafi wyjaśnić pisownię wyrazów z „ó” ,

·         samodzielnie układa i pisze kilka zdań o bohaterach lektury,

·         sprawnie pokonuje tor przeszkód, rzuca do celu,

 

METODY PRACY: podająca, praktycznego działania, słowna, oglądowa

 

FORMY PRACY: grupowa, indywidualna

 

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: lektury pt.”Kubuś Puchatek”, ćwiczenia, kaseta z nagraniem  II rozdziału opowiadania, karty pracy, przybory sportowe

 

 

PRZEBIEG ZAJĘCIA

 

1.      Słuchanie nagranego na taśmie magnetofonowej II rozdziału opowiadania „Kubuś Puchatek” ( w którym Puchatek idzie z wizytą do Królika i wada w potrzask).

 

2.      Indywidualne  ustalanie kolejności zdarzeń w II rozdziale lektury: ZAŁĄCZNIK nr 3 

 

3.      Ustalenie morału z tej przygody :

 

           * „ ŁAKOMSTWO MOŻE NIEŚĆ ZA SOBĄ PRZYKRE SKUTKI”

 

           * „ PRAWDZIWYCH PRZYJACIÓŁ POZNAJE SIĘ W BIEDZIE”

 

4.      Omówienie nowej postaci występującej w II rozdziale:

 

·         Opis Króliczka, wyszukiwanie fragmentów w lekturze

 

5.      Odszukiwanie w tekście lektury wyrazów z „ó”

 

·         podział uczniów na grupy, każda grupa wyszukuje wyrazy na podanej przez n-la

stronie w rozdziale II

 

·         zapisywanie wyszukanych wyrazów  z „ó” na tablicy, wyjaśnienie ich pisowni, 

      przepisywanie do zeszytów:

 

np.

wyrazy z ó wymiennym                                          wyrazy z ó niewymiennym

 

             mógł   –  mogę                                                                     góra

 

             znów  –  znowu                                                                    próbował

 

             otwór –  otwory                                                                   dopóki

 

             miód   –  miodek                                                                 wzgórek

 

             rób      –  robię                                                                      królik

 

             mówi  –  mowa                                                                     północny

 

             mój     –  moje                                                                      garnuszków

 

             wrócę –  wraca

 

             pójść  –  poszli

 

             twój   –  twoje

 

             krócej –  skracać

 

 

6.      Zadanie domowe:

Dokończ w zeszycie zdanie:

Zachowałem się , jak prawdziwy przyjaciel wtedy, gdy……….

 

7.      Zaproszenie dzieci do udziału w Leśnej Olimpiadzie Sportowej:

 

·         podział klasy na dwa zespoły: KRÓLICZKÓW , PUCHATKÓW

·         przydzielenie szarf w dwóch różnych kolorach,

·         rozgrzewka i zabawa bieżna:

- na hasło „Puchatek” dzieci z tej grupy gonią pozostałych uczestników zabawy, nauczyciel zmienia kilkakrotnie hasło, aby zmieniały się grupy goniących i uciekających,

 

·         Tor przeszkód:

 

            - toczenie baryłek z miodem ( piłki lekarskie),

            - wspinanie się na drzewo po miód – wyciąganie woreczków z torby zawieszonej na

              drabinkach,

            - gromadzenie zapasów miodu w spiżarni – rzuty woreczka do celu (pudełka, obręczy,

              kosza na śmieci itp.),

            - skoki Kangurzycy – przeskoki przez ławeczkę.

 

·         Ogłoszenie wyników , która drużyna pokonała najdokładniej i najszybciej tor przeszkód.  – nagrodzenie brawami.

 

 

 

SCENARIUSZ ZAJĘĆ nr 3

 

TEMAT BLOKU:   Odwiedzamy Kubusia Puchatka

 

TEMAT DNIA:    Formułowanie i zapisywanie zdań na temat Prosiaczka, na podstawie

                              III  rozdziału książki A.A. Milne’a pt.”Kubuś Puchatek”.

                              Przypomnienie wiadomości o przymiotniku.

 

RODZAJE AKTYWNOŚCI: polonistyczna, plastyczna

 

PRZEWIDYWANE EFEKTY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE:

 

Uczeń:

 

      *     czyta głośno, płynnie i wyraźnie tekst ze zrozumieniem,

·         potrafi uważnie słuchać i czytać tekst, rozumie jego treść,

·         umie poprawnie ocenić postać,

·         samodzielnie układa i pisze kilka zdań o bohaterze drugoplanowym lektury – Prosiaczku

·         wyszukuje i głośno czyta wybrane fragmenty tekstu,

·         wykonuje ilustrację jednej z postaci lektury – Prosiaczka ( dorysowuje elementy),

 

METODY PRACY: podająca, praktycznego działania, słowna, oglądowa

 

FORMY PRACY: indywidualna, zespołowa

 

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: lektura „Kubuś Puchatek”, ćwiczenia, karty pracy

 

       PRZEBIEG ZAJĘCIA

 

1.      Wspólne czytanie pod kierunkiem nauczyciela, III rozdziału książki A.A. Milne’a „Kubuś Puchatek”, w którym Prosiaczek z Puchatkiem tropią zwierzę i o mało co, nie łapią łasicy.

 

2.      Samodzielne uzupełnianie karty pracy ZAŁĄCZNIK NR 4

 

3.      Odczytanie prawidłowych odpowiedzi.

 

4.      Wyszukanie i odczytanie we wstępie do książki „Kubuś Puchatek” fragmentu dotyczącego wyglądu i zachowania Prosiaczka.

 

5.      Pokolorowanie ramek z wyrazami określającymi cechy Prosiaczka                   ZAŁĄCZNIK NR 5

 

6.      Przypomnienie wiadomości o przymiotnikach, (co to za część mowy, na jakie pytanie odpowiada i jakie ma zadanie w zdaniu).

 

7.      Wspólne redagowanie i zapisanie na tablicy zdań  opisujących  Prosiaczka, z wykorzystaniem  wyrazów z kart pracy.

 

8.      ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin