„KUBUŚ PUCHATEK”
LEKTURA KLASY II
- scenariusze zajęć
Scenariusze opracowały na podst. podręczników:
„Moja szkoła” wyd. MAC oraz „Już w szkole” wyd. Nowa Era -
mgr Grażyna Ziomek i mgr Katarzyna Więckiewicz
nauczycielki Samorządowej Szkoły Podstawowej nr 3
im. Polskich Olimpijczyków w Iławie
SCENARIUSZ ZAJĘĆ nr 1
TEMAT BLOKU: Odwiedzamy Kubusia Puchatka
TEMATY DNI W BLOKU:
1) Poznanie głównego bohatera lektury A.A. Milne’a „Kubuś Puchatek”. Pisanie czasowników w liczbie pojedynczej i mnogiej.
2) Ustalenie kolejności zdarzeń w II rozdziale książki A.A. Milne’a „Kubuś Puchatek”. Pisanie wyrazów z „ó” wymiennym i niewymiennym.
3) Formułowanie i zapisywanie zdań na temat Prosiaczka na podstawie III rozdziału lektury pt.”Kubuś Puchatek”
4) Opowiadanie przygody Kłapouchego na podstawie IV rozdziału książki pt.”Kubuś Puchatek”
5) Układanie odpowiedzi na pytanie –„Dlaczego lubimy bohaterów lektury Kubuś Puchatek”?. Wspólne układanie i zapisywanie zdań.
6) Indywidualne układanie i pisanie opowiadania twórczego o nowej przygodzie Kubusia Puchatka. Określanie głównych kierunków na mapie
TEMAT DNIA: Poznanie głównego bohatera lektury A.A. Milne’a „Kubuś Puchatek”.
Pisanie czasowników w liczbie pojedynczej i mnogiej.
RODZAJE AKTYWNOŚCI: polonistyczna, plastyczna
PRZEWIDYWANE EFEKTY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE:
Uczeń :
· potrafi uważnie słuchać czytany tekst, rozumie jego treść,
· swobodnie wypowiada się na temat przeczytanej lektury i jej bohaterów,
· zna jej tytuł i autora,
· pisze wielką literą imiona, nazwiska i tytuły,
· czyta głośno ze zrozumieniem wybrane fragmenty lektury,
· umie dobierać technikę plastyczną do realizowanego tematu.
METODA PRACY: podająca, praktycznego działania, słowna, oglądowa
FORMA PRACY : grupowa, indywidualna
ŚRODKI DYDAKTYCZNE : książka „ Kubuś Puchatek”, ćwiczenia, kaseta magnetofonowa z nagraniem opowiadania „Kubuś Puchatek”, karty pracy, lektury A.A. Milne’a
Przebieg zajęć:
1. Prezentacja, przygotowanych wcześniej przez n-la książek, napisanych przez A.A. Milne’a
* Odczytanie tytułów książek:
- „Kubuś Puchatek”
- „ Chatka Puchatka”
- „Wiersze dla Krzysia”
- „Fredzia Phi – Phi”
* Krótka informacja nauczyciela na temat książek
2. Przedstawienie przez nauczyciela informacji o Alanie Aleksandrze Milne:
Np. Alan Alexander Milne – angielski pisarz. Kupił misia w 1920 roku w słynnym domu
towarowym Harrolds w Londynie, dla swojego syna – Krzysia. Z początku misia
nazwano Edwardem, ale zmieniono mu imię na Kubuś Puchatek, tak oto miś stał się
bohaterem opowiadania.
3. Zapisanie w zeszycie metryczki lektury:
AUTOR – Alan Alexander Milne
TYTUŁ – „Kubuś Puchatek”
GŁÓWNY BOHATER – miś - Kubuś Puchatek
4. Słuchanie z kasety magnetofonowej I rozdziału książki A.A. Milne’a „ Kubuś
Puchatek”.
5. Uzupełnianie karty pracy , sprawdzające zapamiętanie treści I rozdziału lektury : ZAŁĄCZNIK NR 1
6. Opowiadanie przez uczniów treści wysłuchanego rozdziału książki.
7. Przypomnienie wiadomości o czasowniku:
· Wyszukiwanie w lekturze czasowników i zapisywanie ich w liczbie pojedynczej i
mnogiej.
8. Zadanie pracy domowej:
Napisz w zeszycie odpowiedzi na pytania:
- O czym opowiada lektura?/ o zwierzętach, o przygodach/
- Kto jest bohaterem książki i jakie postaci w niej występują?/napisz imiona, kim oni
są/
- Jaka jest ta książka? / ciekawa, interesująca, wesoła, śmieszna/
9. Kubuś Puchatek – / Karta pracy - ZAŁĄCZNIK NR 2 / - łączenie kropek i zapełnianie konturu misia wybraną techniką plastyczną ( ścinkami materiału, kredkami, pisakami lub farbami) .
10. Omówienie sposobu wykonania pracy.
11. Wykonanie pracy.
12. Wykonanie wystawki i słowna ocena prac dzieci.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ nr 2
TEMAT DNIA : Ustalenie kolejności zdarzeń w II rozdziale książki A.A. Milne’a „Kubuś
Puchatek”. Pisanie wyrazów z „ó” wymiennym i niewymiennym.
RODZAJE AKTYWNOŚCI: polonistyczna, ruchowa
PRZEWIDYWANE EFEKTY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE :
Uczeń:
· umie uporządkować zdarzenia w opowiadaniu,
· dostrzega elementy humorystyczne w lekturze,
· potrafi wyjaśnić pisownię wyrazów z „ó” ,
· samodzielnie układa i pisze kilka zdań o bohaterach lektury,
· sprawnie pokonuje tor przeszkód, rzuca do celu,
METODY PRACY: podająca, praktycznego działania, słowna, oglądowa
FORMY PRACY: grupowa, indywidualna
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: lektury pt.”Kubuś Puchatek”, ćwiczenia, kaseta z nagraniem II rozdziału opowiadania, karty pracy, przybory sportowe
PRZEBIEG ZAJĘCIA
1. Słuchanie nagranego na taśmie magnetofonowej II rozdziału opowiadania „Kubuś Puchatek” ( w którym Puchatek idzie z wizytą do Królika i wada w potrzask).
2. Indywidualne ustalanie kolejności zdarzeń w II rozdziale lektury: ZAŁĄCZNIK nr 3
3. Ustalenie morału z tej przygody :
* „ ŁAKOMSTWO MOŻE NIEŚĆ ZA SOBĄ PRZYKRE SKUTKI”
* „ PRAWDZIWYCH PRZYJACIÓŁ POZNAJE SIĘ W BIEDZIE”
4. Omówienie nowej postaci występującej w II rozdziale:
· Opis Króliczka, wyszukiwanie fragmentów w lekturze
5. Odszukiwanie w tekście lektury wyrazów z „ó”
· podział uczniów na grupy, każda grupa wyszukuje wyrazy na podanej przez n-la
stronie w rozdziale II
· zapisywanie wyszukanych wyrazów z „ó” na tablicy, wyjaśnienie ich pisowni,
przepisywanie do zeszytów:
np.
wyrazy z ó wymiennym wyrazy z ó niewymiennym
mógł – mogę góra
znów – znowu próbował
otwór – otwory dopóki
miód – miodek wzgórek
rób – robię królik
mówi – mowa północny
mój – moje garnuszków
wrócę – wraca
pójść – poszli
twój – twoje
krócej – skracać
6. Zadanie domowe:
Dokończ w zeszycie zdanie:
Zachowałem się , jak prawdziwy przyjaciel wtedy, gdy……….
7. Zaproszenie dzieci do udziału w Leśnej Olimpiadzie Sportowej:
· podział klasy na dwa zespoły: KRÓLICZKÓW , PUCHATKÓW
· przydzielenie szarf w dwóch różnych kolorach,
· rozgrzewka i zabawa bieżna:
- na hasło „Puchatek” dzieci z tej grupy gonią pozostałych uczestników zabawy, nauczyciel zmienia kilkakrotnie hasło, aby zmieniały się grupy goniących i uciekających,
· Tor przeszkód:
- toczenie baryłek z miodem ( piłki lekarskie),
- wspinanie się na drzewo po miód – wyciąganie woreczków z torby zawieszonej na
drabinkach,
- gromadzenie zapasów miodu w spiżarni – rzuty woreczka do celu (pudełka, obręczy,
kosza na śmieci itp.),
- skoki Kangurzycy – przeskoki przez ławeczkę.
· Ogłoszenie wyników , która drużyna pokonała najdokładniej i najszybciej tor przeszkód. – nagrodzenie brawami.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ nr 3
TEMAT DNIA: Formułowanie i zapisywanie zdań na temat Prosiaczka, na podstawie
III rozdziału książki A.A. Milne’a pt.”Kubuś Puchatek”.
Przypomnienie wiadomości o przymiotniku.
* czyta głośno, płynnie i wyraźnie tekst ze zrozumieniem,
· potrafi uważnie słuchać i czytać tekst, rozumie jego treść,
· umie poprawnie ocenić postać,
· samodzielnie układa i pisze kilka zdań o bohaterze drugoplanowym lektury – Prosiaczku
· wyszukuje i głośno czyta wybrane fragmenty tekstu,
· wykonuje ilustrację jednej z postaci lektury – Prosiaczka ( dorysowuje elementy),
FORMY PRACY: indywidualna, zespołowa
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: lektura „Kubuś Puchatek”, ćwiczenia, karty pracy
1. Wspólne czytanie pod kierunkiem nauczyciela, III rozdziału książki A.A. Milne’a „Kubuś Puchatek”, w którym Prosiaczek z Puchatkiem tropią zwierzę i o mało co, nie łapią łasicy.
2. Samodzielne uzupełnianie karty pracy ZAŁĄCZNIK NR 4
3. Odczytanie prawidłowych odpowiedzi.
4. Wyszukanie i odczytanie we wstępie do książki „Kubuś Puchatek” fragmentu dotyczącego wyglądu i zachowania Prosiaczka.
5. Pokolorowanie ramek z wyrazami określającymi cechy Prosiaczka ZAŁĄCZNIK NR 5
6. Przypomnienie wiadomości o przymiotnikach, (co to za część mowy, na jakie pytanie odpowiada i jakie ma zadanie w zdaniu).
7. Wspólne redagowanie i zapisanie na tablicy zdań opisujących Prosiaczka, z wykorzystaniem wyrazów z kart pracy.
8. ...
roxanchan