estrada-i-studio-02-2011-lite.pdf

(6557 KB) Pobierz
Estrada i Studio 2/2011
DVD wewntrz
1952 SAMPLE W STYLISTYCE OLD-SKOOL RAVE
Nagranie płyty
Magazyn muzyków i realizatorów
Nr 2/2011 (173)
cena 16,50 z (w tym 5% VAT)
History of Modern
legendarnej grupy OMD
SKOMPONUJ
UTWÓR DOSKONAY
AKORDY/BAS/MELODIA
HARMONIA/ARANACJA
Podstawy kompozycji dla pocztkujcych
Podpowiedzi dla zaawansowanych
PLUS Materiay dodatkowe na DVD
PLASTIKMAN LIVE
Najnowsza technologia cyfrowa
w zastosowaniach estradowych
Side-Chaining
Zaawansowane wykorzystanie
toru kluczowania sygnau
TEST Y
INDEX 345369 * ISSN 1427-0404
E-mu Shortboard 49 | TC Helicon Voice Live Touch | Vieta Re12
Korg Kaossilator Pro | Proel EZcurve | Eventide Eclipse V.4
Royer R-101 | Rycote InVision USM | Roland V-Combo VR-700
Nakład 12.000 egz.
1
magazynu
PORADY DLA TWÓRCÓW MUZYKI
Richie Hawtin
Ekstremalny
E
WSTĘP
K
twórca, Thomas Edison, posuwał się do różnych forteli, m.in. celowo umieszczał zespół za kurtyną lub nawet
w innym pomieszczeniu, by nagranie wydawało się publiczności zbliżone brzmieniowo do wykonania na żywo,
które usłyszeli jako pierwsze. Na szczęście rozwoju w tym względzie nie dało się zatrzymać i wkrótce sytuacja miała cał-
kowicie się zmienić. Kiedy sprzęt umożliwiający rejestrację wielościeżkową upowszechnił się, nagrania zaczęto dzielić na
koncertowe i studyjne, z tym że te drugie przez pewien czas traktowane były jako poprawne, choć pozbawione ekspresji
charakterystycznej dla scenicznych szaleństw. Muzyka zespołów rockowych lat 60. i 70. kojarzona była bowiem przede
wszystkim z ich występami. W miarę rozwoju technik studyjnych melomani zaczęli jednak krzywić się na niską jakość
techniczną nagrań z koncertów, zbyt długie zapowiedzi, oklaski itd. Nie da się też ukryć, że rozwlekłe (choć efektowne)
solówki były męczące przy wielokrotnym odsłuchu.
Współcześnie granica pomiędzy artystycznym wykonaniem a nagraniem staje się coraz wyraźniejsza. Większy nacisk
kładziony na produkcję nagrań sprawia, że nie traktujemy wykonania jako czegoś skończonego, a raczej materiał do
dalszej obróbki. Wielu artystów ma poważny problem z odwzorowaniem na scenie tego, co powstało w studiu. Powodem
może być zbyt duża ilość wykorzystanych instrumentów, których nie ma kto „obsłużyć”
na żywo, bądź edycja, której nie sposób wykonać w czasie rzeczywistym. W przypadku
muzyki stricte mechanicznej twórcom pozostaje nauczyć się didżejskiego rzemiosła bądź
wkroczyć na trudną i pełną wybojów drogę live-actów.
Dźwięk jest oddzielany od swojego źródła także za sprawą bibliotek sampli, niejedno-
krotnie nagrywanych przez ludzi zamieszkujących odległe kontynenty, mających całko-
wicie inną wrażliwość i podlegających innym uwarunkowaniom kulturowym. Rola wyko-
nawcy coraz częściej ogranicza się do poddostawcy półfabrykatów. Wielu producentów
mogłoby powiedzieć, że w ich utworach gra kubański kongista, francuski saksofonista,
a w tle słychać okrzyki amerykańskiego wokalisty. Pośrednie kształtowanie tych wyko-
nań za pomocą sugestii czy też ich interpretacja przez muzyków (w procesie nagrywania
w kontekście innych partii) nie są wprawdzie możliwe, ale czyż nie większe możliwości
daje nam współczesna technologia, pozwalająca podkraść groove z fragmentów ulubio-
nych nagrań lub podmienić instrumenty w warstwie perkusyjnej? Czy istniejące ogranicze-
nia techniczne są istotne z punktu widzenia obdarzonego wyobraźnią kompozytora? Czy
o autorskim charakterze tworzonej za pomocą środków elektronicznych muzyki decyduje ilość użytych elementów, zróż-
nicowanie źródeł ich pochodzenia, czy może raczej sposób i stopień ich przetworzenia? Trudno jednoznacznie odpowie-
dzieć na to pytanie, ale jedno jest pewne: muzyka jeszcze nigdy nie była tak różnorodna. Ten eklektyzm jest wynikiem
przenikania się gatunków i wszechobecności muzyki, która kształtuje nasz gust. Jeszcze pod koniec lat 90. nieliczne
stacje radiowe mogły pochwalić się fonoteką liczącą kilka czy kilkanaście tysięcy pozycji, co umożliwiało prowadzenie
dowolnej audycji bez uprzedniego przygotowania. Obecnie to my, słuchacze, mamy władzę nad kontentem: do naszej
dyspozycji są setki internetowych stacji radiowych, a za pośrednictwem wirtualnych sklepów mamy dostęp do nagrań
z całego świata.
Komputery wyposażone w innowacyjne oprogramowanie stają się takim samym instrumentem jak niegdyś skom-
plikowana mechaniczna aparatura (choćby fortepian) czy, współcześnie, gramofon w rękach mistrza skreczu. A to, czy
dźwięk zapisany jest w pamięci materiału użytego do budowy strun, wycięty w rowku winylowej płyty, czy też zacho-
wany w pliku dźwiękowym, wobec rosnących możliwości artykulacyjnych wirtualnego instrumentarium przestaje mieć
znaczenie. W tym miesiącu polecamy Waszej uwadze wywiad z jedną z najciekawszych postaci sceny elektronicznej,
kanadyjskim muzykiem, didżejem i eksperymentatorem – Richie Hawtinem. Udowadnia on, że technologia wyzwala
kreatywność i pozwala klubowy live-act zamienić w niezapomniane widowisko. E i S
Maciej Polaski
redaktor prowadzcy
DVD
wewntrz
magazynu
1952 SAMPLE W STYLISTYCE OLD-SKOOL RAVE
History of Modern
legendarnej grupy OMD
Nagranie płyty
Magazyn muzyków i realizatorów
Nr 2/2011 (173)
cena 16,50 z (w tym 5% VAT)
SKOMPONUJ
UTWÓR DOSKONAY
AKORDY/BAS/MELODIA
HARMONIA/ARANACJA
Podstawy kompozycji dla pocztkujcych
Podpowiedzi dla zaawansowanych
PLUS Materiay dodatkowe na DVD
Richie Hawtin
PLASTIKMAN LIVE
Najnowsza technologia cyfrowa
w zastosowaniach estradowych
Nasza okładka
Plastikman Live to najnowsza inicjatywa koncertowa legendarnego twórcy muzyki elektronicznej, jakim jest Richie
Hawtin. Odwiedziliśmy go przed jego występem na imprezie Bestival , by przyjrzeć się zaawansowanej technologii,
z jakiej korzysta.
Ekstremalny
Side-Chaining
Zaawansowane wykorzystanie
toru kluczowania sygnau
INDEX 345369 * ISSN 1427-0404
Nakład 12.000 egz.
E-mu Shortboard 49 | TC Helicon Voice Live Touch | Vieta Re12
Korg Kaossilator Pro | Proel EZcurve | Eventide Eclipse V.4
Royer R-101 | Rycote InVision USM | Roland V-Combo VR-700
TEST Y
TEST Y
Estrada i Studio • luty 2011
3
P ierwsze nagrania muzyczne były tak dalekie od doskonałości, że podczas prezentacji możliwości fonografu jego
1
PORADY DLA TWÓRCÓW MUZYKI
E
WNUMERZE
DVD
wewntrz
magazynu
1952 SAMPLE W STYLISTYCE OLD-SKOOL RAVE
TECHNOLOGIA
66 Synapse Audio Plucked String
Szukasz syntezatora, który potrafi zagra
brzmieniami instrumentów strunowych, ale daje
Ci wiksze moliwoci kreacji barwy ni instru-
menty bazujce na samplach? Zobacz, co oferu-
je Plucked String!
ROZMOWY
68 RichieHawtin
Hamish Mackintosh uda si na jeden z kon-
certów trasy Plastikman Live , by porozmawia
z Richie Hawtinem – legend muzyki elektronicz-
nej – gównie na tematy zwizane z wykorzysty-
wanym przez niego sprztem i oprogramowaniem
Nagranie płyty
Magazyn muzyków i realizatorów
Nr 2/2011 (173)
cena 16,50 z (w tym 5% VAT)
History of Modern
legendarnej grupy OMD
PORADY DLA TWÓRCÓW MUZYKI
SKOMPONUJ
UTWÓR DOSKONAY
AKORDY/BAS/MELODIA
HARMONIA/ARANACJA
Podstawy kompozycji dla pocztkujcych
Podpowiedzi dla zaawansowanych
PLUS Materiay dodatkowe na DVD
94 EkstremalnySide-Chaining
Technik Side-Chain (kluczowanie) mona
stosowa do czego wicej ni tylko do uzy-
skania linii pompujcego basu. W artykule
pokaemy ciekawe sposoby jej uycia do
caych produkcji oraz do rónego typu kreacji
brzmieniowej
88 OMD – History of Modern
Pojawienie si syntezatorów w latach 70. i 80.
zmienio zupenie oblicze muzyki. Przypomina
o tym powrót na scen legendarnego zespou
Orchestral Manoeuvres in the Dark
Richie Hawtin
PLASTIKMAN LIVE
Najnowsza technologia cyfrowa
w zastosowaniach estradowych
Ekstremalny
Side-Chaining
Zaawansowane wykorzystanie
toru kluczowania sygnau
100 Indios Bravos
Indios Bravos to zaoona w 1997 roku pol-
ska grupa grajca rocka, reggae i bluesa.
Zaoycielem i liderem zespou jest twórca i byy
czonek grupy Hey, gitarzysta Piotr Banach.
13 marca 2009 roku ukazaa si pyta zatytuo-
wana Indios Bravos
RELACJE
26 NAMM 2011:
gorce nowoci z Kalifornii
Obszern relacj z tej imprezy znajdziecie w na-
stpnym wydaniu naszego magazynu, ale ju
teraz sygnalizujemy najciekawsze naszym zda-
niem nowoci, o których dowiedzielimy si tu
przed rozpoczciem targów
KONKURS
87 KonkursAbcSoundLab
Wyniki konkursu, w którym nagrod byy pa-
nele akustyczne produkowane przez firm
AbcSoundLab
TEST Y
TEST Y
INDEX 345369 * ISSN 1427-0404
E-mu Shortboard 49 | TC Helicon Voice Live Touch | Vieta Re12
Korg Kaossilator Pro | Proel EZcurve | Eventide Eclipse V.4
Royer R-101 | Rycote InVision USM | Roland V-Combo VR-700
104 Struktura domowego
studia nagra
W czwartej czci naszego cyklu, prezentu-
jcego budow typowego domowego studia
nagra, skupimy si na dwóch elementach
pozwalajcych na nagrywanie sygnau aku-
stycznego: mikrofonach i przedwzmacnia-
czach
Nakład 12.000 egz.
TEMATY Z OKADKI:
Skomponuj utwór doskonay ........................ 78
Plastikman Live............................................ 68
Ekstremalny Side-Chainning ......................... 94
Pyta History of Modern................................ 88
Plucked String na DVD ................................. 66
6 68
MUZYKA
78 Skomponuj utwór doskonay
Moesz mie odpowiednie dwiki, moesz
mie umiejtnoci w zakresie produkcji, ale czy
umiesz poczy to wszystko w jedn cao
bdc utworem muzycznym wywoujcym
ciarki na plecach suchaczy? Zobaczmy, z czego
skada si i jak dziaa muzyka...
104
100
8 88
Estrada i Studio • luty 2011
1
E
TESTY
E-mu Shortboard 49 ......................................................... 36
klawiatura sterujca z bankiem brzmie
Eventide Eclipse Harmonizer V.4...................................... 50
procesor efektów
Korg Kaossilator Pro ......................................................... 40
syntezator i sampler fraz
Proel EZcurve .................................................................... 54
dwukanaowy korektor graficzny
3 36
Roland V-Combo VR-700 .................................................. 46
organy elektroniczne
Royer R-101 ....................................................................... 62
mikrofon wstgowy
Rycote InVision USM.......................................................... 60
uniwersalny uchwyt mikrofonowy
TC Helicon Voice Live Touch.............................................. 56
harmonizer wokalowy
Vieta Re-12 ........................................................................ 64
pasywny zestaw gonikowy
4 46
4 40
STAE RUBRYKI
3 Wstp
Wikszy nacisk kadziony na produkcj nagra sprawia, e nie traktujemy
wykonania jako czego skoczonego, a raczej materia do dalszej obróbki
10 Mieszanka
Najnowsze informacje ze wiata producentów oraz dystrybutorów sprztu
i oprogramowania przeznaczonego na scen i do studia
30 Pytania, odpowiedzi, porady
Dzia, w którym znajdziecie odpowiedzi na pytania zadawane w listach do
redakcji oraz na naszym Forum www.eis.com.pl
5 54
109 Zaprenumeruj EiS
Prenumerata EiS jest najtasz i najprostsz form zakupu naszego mie-
sicznika. Przy okazji mona te otrzyma prezent (patrz str. 8)
110 Przylij nam swoje demo
112 Recenzje
114 Rynek EiS
Chcesz co kupi, sprzeda bd zamieni? A moe zaproponowa swoje
usugi lub da prac? To miejsce jest dla Ciebie!
122 Spis DVD
Spis zawartoci pyty DVD: sample, filmy, programy oraz materiay bdce
uzupenieniem artykuów publikowanych w tym numerze EiS
6
Estrada i Studio • luty 2011
Zgłoś jeśli naruszono regulamin