PLAN PRACY EDUKACYJNEJ I WYCHOWAWCZEJ
GRUDZIEŃ – GRUPA III
Barbara Zagórowska
Urządzenia elektryczne
1. Zabawy z literką: „B, b” na podstawie Metody dobrego startu.
I
· Zabawa ruchowa – dzieci wysuwają do przodu lewą rękę i dotykają nią prawego ramienia, łokcia i biodra. Wykonanie skłonów, dotykając lewą dłonią prawej stopy, a potem prawego kolana. Uniesienie rąk do góry i powolne opuszczanie ich (jak pada snieg). Prezentacja jak na ziemi przybywa sniegu (kucanie i kładzenie dłoni na podłodze, potem unoszenie ich coraz wyżej.
· Burza mózgów: „Co to jest?” –gruby, biały, z miotłą na podwórku stoi. Mrozu ani śniegu wcale się nie boi.
· Przeliczanie pór roku
· Wysłuchanie piosenki pt.: „Bałwanki”
· Odpowiadanie całymi zdaniami na pytania: O czym marzył bałwanek?
· Dokańczanie wyrażeń:mały bałwanek – duży..., drobny snieżek - - gęsty..., mała Beatka..., duża...itp.
· Dodwanie brakujących sylab tak by powstały wyrazy:...wane (bałwanek), ...wankowa (bałwankowa)
· Zabawa słuchowa – słuchanie głosek, odgadywanie jakie to wyrazy /synteza/: B-e-a-t-k-a, B-a-r-t-e-k
· Dzielenie na głoski słów:bałwan i bałwanek
· Zabawa w wymyślanie wyrazów na literkę „B”
· Przypomnienie, że gloska „b” jest spółgloską
· Zabawa ruchowa w parach, podział na „jedynki” i „dwójki”. Podczas zabawy „jedynki” stoją bez ruchu, natomiast „dwójki” lepią „bałwany”. Formowanie z gazet „śnieżynek”. Rzucanie jedną ręką , łapanie drugą.
· Zabawa ruchowa w parach (jedna osoba za drugą, trzymanie się za ręce). Osoby stojące z tyłu to jadący na sankach. W takim ustawieniu dzieci śpiewaja piosenkę, rytmicznie biegają drobnymi rokami w różnych kierunkach.
Naladowanie lepienia kulek na siedząco.
Próby śpiewania piosenki z równoczesnym wystukiwaniem jej rytmu na woreczku prawą dłonią, najpierw wewnętrzną, a potem zewnętrzną.
· Pokaz litery „B”. / Z jakich składa się elementów?, Ile ich jest?, Jak myślicie, który z nich należy napisać najpierw?/
· Obserwacja pisania litery przez nauczyciela
· Pisanie litery B palcem na wzorze
· Powtórzenie przy spiewie piosenki
· Śpiewanie piosenki i pisanie litery B palcem na tacce z kaszą
· Zabawa ruchowa w parach, na siedząco, plecami do siebie. Śpiewanie piosenki, kołysanie si ę w parach, próby wstania dzieci trzymając się za ręce.
II
· Wizyta Świętego Mikołaja w przedszkolu
Dzieci spiewają piosenki pt.: „Święty Mikołaj” oraz „Mikołaj”. Recytują wiersze.
Cele:
· Dziecko rozpozna literę „B” wśród innych
· Dziecko pisze literę „B” palcem po śladzie
· Dziecko dokończy wyrażenia
· Dziecko zaśpiewa piosenkę/5-latki/ i napisze palcem literę „B” na tacce z kaszą /6-latki/
· Dziecko zaśpiewa piosenkę dla Świętego Mikołaja
2. Pożyteczne urządzenia
· Zabawa z wierszem: „Pożyteczne urządzenia” Cz. Janczarskiego – zwrócenie uwagi na konieczność zachowania bezpieczeństwa podczas obsługiwania urządzeń zasilanych energią elektryczną. Przypomnienie o zakazie włączania urządzeń elektrycznych przez dzieci podczas nieobecności dorosłych
· Zabawa rozwijająca wyobraźnię i spostrzegawczość: „Odkrywamy urządzenia”.
- Podpisywanie obrazków urządzeń, dobieranie napisów, globalne czytanie /6-latki/
- Podział na sylaby /5-latki/
· Zabawa ruchowa: „Elektryczna froterka” – z wykorzystaniem woreczków, ćwiczenie motoryki dużej.
· Zabawa graficzna z wykorzystaniem książki. Łączenie pasujących do siebie przedmiotów na zasadzie skojarzeń. Czytanie całościowe wyrazu: lampa, ozdabianie abażuru lampy według własnego pomysłu, (Sześciolatek, cz.2, s.73) /6-latki/
· Zabawa – Określanie: gdzie znajduje się wazon, a gdzie skarpeta?. Łączenie liniami obrazków ze zdjęciami, na których są tak samo umieszczone przedmioty (wazon, skarpeta). (Pięciolatek, cz.2, s.24 ) /5-latki/
· Zagadki słuchowo –ortofoniczne pod hasłem: „Urządzenia”. Słuchanie dźwięków wydawanych przez różne urządzenia elektryczne (płyta Cd -dźwięki)
Naśladowanie dźwięków wydawanych przez urządzenia elektryczne
Rozpoznawanie nazwy urządzenia elektrycznego po zaprezentowaniu jego odgłosu,
przez wybrane dziecko.
· Rozwiązanie rebusu słowno-obrazkowego /mikser/
· Zabawa z elementem dramy: „Gadające urządzenia” – dialog rządzeń elektrycznych
· Praca plastyczna z wykorzystaniem metody E. de Bono Pt.: „Wielofunkcyjne urządzenie w naszym domu”. Wypowiedzi dzieci na temat pracy.
· Dziecko stosuje nazwy urządzeń elektrycznych
· Dziecko dzieli wyraz na głoski /6-latki/
· Dziecko dzieli wyraz na sylaby /5-latki/
· Dziecko wyraźnie mówi
· Dziecko rozwija wyobraźnię i twórczość werbalną
· Dziecko przestrzega zakazów i instrukcji elektrycznych
3. „Dzień z zagadkami”
· „Do czego służą te urządzenia?” – ćwiczenia w mówieniu (Sześciolatek, cz.2, s.75)
· Zabawa dydaktyczna – określanie przynależności do danego zbioru, używanie przeczenia: nie.
· Rozwiązywanie zagadek i wskazywanie odpowiedniego obrazka na tablicy
· Zabawa: ”tak –nie”. Dz. Odpowiadają na pytanie związane z bezpieczeństwem w domu –ruchem głowy.
· Zabawa graficzna kolorowanie przedmiotów na odpowiedni kolor (Sześciolatek, cz.2, s.74) /6-latki/
· Łączenie urządzeń elektrycznych z pasującymi do nich przedmiotami. Kolorowanie rysunków (Pięciolatek, Karta pracy nr 16 ) /5-latki/
Zabawy muzyczno-ruchowe pod hasłem „Urządzenia elektryczne dawniej i ich przodkowie”
(Przewodnik, cz.2, s.116)
· Realizacja partyturki instrumentalnej do muzyki W. A. Mozarta „Marsz turecki”(Cd 1/69) – granie bez instrumentów, z instrumentami
· Realizacja akompaniamentu przy pomocy latarek – podział na 2 gruopy. Podczas prezentacji utworu „Nad pięknym modrym Dunajem” dz. Zapalają impulsowo światło klatek na akompaniament grany jako ostinato
· „Instrumenty akustyczne i elektryczne” – zabawa słuchowa. Dzieci odgadują usłyszane instrumenty.
· Zestaw ćwiczeń sportowych, scenariusz nr 5 , Plan wielkiej podróży szesciolatka, cz 4, s. 119 ( doskonalenie podań piłki, doskonalenie chwytów piłki, kształtowanie koordynacji ruchowej)
· Dziecko potrafi właściwie używać przeczenia: nie
· Dziecko rozwiąże zagadkę i wskaże odpowiedni obrazek na tablicy
· Dziecko pokoloruje przedmioty na odpowiedni kolor /6-latki/
· Dziecko połączy urządzenia elektryczne z pasującymi do nich przedmiotami /5-latki/
· Dziecko zagra na instrumencie do partyturki instrumentalnej, muzyki W. A. Mozarta „Marsz turecki”
· Dziecko doskonali podania piłki
· Dziecko doskonali chwytanie piłki
4. „Nowoczesne urządzenia”. Zabawy z cyfrą 8.
· Zagadki słowno-obrazkowe /komputer, faks/
· Wprowadzenie liczby 8 w aspekcie kardynalnym
Dzieci korzystając z liczb w kolorach, układają liczby od 1do7. Następnie układają liczbę 7 klocków. N-el umieszcza w widocznym miejscu 7 dowolnych liczmanów, głośno je przelicza, następnie dokłada jeszcze jeden element i podaje liczbę. Dzieci dokładają u siebie po 1 klocku. Dzieci na palcach pokazują liczbę 8.
· Zabawa ruchowa
Dzieci ustawione w kole wykonują ruchy naprzemienne, prezentowane przez nauczyciela, np. lewym łokciem dotykają prawego kolana i odwrotnie; lewą dłonią dotykają prawej kostki i odwrotnie.
· Zabawa matematyczna wg propozycji T. Fiatowskiej z książki pt.: „Zabawy matematyczne i ciekawostki” pt.: „Jaką liczbę wskazuje komputer?” – odwzorowanie podanych umownych znaków zastępujących liczby za pomocą liczmanów i dobieranie kartoników. Dodawanie.
· Zabawa bieżna z elementem współzawodnictwa: „Wyścigi numerków”
· Zabawa matematyczna –przeliczanie w zakresie 8
Dz. Przygotowują 8 liczmanów, dobierają się parami, siadają naprzeciw siebie. Jedna osoba w każdej dwójce kładzie po środku liczmany, druga osoba dokłada tyle,, aby w sumie było 8. Pary przeliczają liczmany.
Praca z książką: /6-latki/
· Odszukanie w Wycinankach części cyfry 8, złożenie jej w całość i naklejenie
w okienku.
· Uzupełnienie tabelki tak, aby było 8 figur. Kolorowanie rysunków
· Kolorowanie co ósmego kwadratu od lewej strony
· Kolorowanie ósmego kwadratu od prawej strony
· Liczenie, z ilu figur ułożono obrazek, naklejenie odpowiedniej liczby z wkładki
· Liczenie poszczególnych cyfr ukrytych na rysunku
· Pisanie cyfry 8 po śladzie
Praca z książką /5-latki/
· Przeliczanie urządzeń elektrycznych na obrazku). Zaznacznie ich liczby według wzoru. (Pięciolatek, cz.2, s.25)
· Zabawa graficzna – kolorowanie rysunku. Nazywanie przedstawionych na nim urządzeń. (Pięciolatek, cz.2, s.26)
· Zestaw ćwiczeń sportowych , scenariusz nr 4 , Plan wielkiej podróży szesciolatka, cz 4, s. 117 (kształtowanie podstawowych cech motorycznych, doskonalenie rzutów piłką)
· Dziecko rozwiąze zagadkę słowno -obrazkową
· Dziecko poznaje liczbę 8
· Dziecko przelicza przedmioty
· Dziecko uzupełnia figury do 8
· Dziecko rozumie co znaczy: „co ósmy”
· Dziecko doskonali rzuty piłką
5. „Dawniej i dziś”. Zabawy z cyfrą 8.
· Odkrywanka: „Lampa naftowa, tara do prania, klepsydra, szczotka do zamiatania/
- nazywanie przedmiotów, wyjaśnianie ich przeznaczenia. Dopasowywanie schematów wyrazu do obrazków /5-latki –podawanie głoski w nagłosie/
· Zabawa z wierszem H. Szayerowej: „Czy żelazko ma duszę?”
· Zabawa ruchowa przy muzyce „Spacer na siedząco” wg propozycji. Domana, Tańce, pląsy i zabawy przy muzyce dla dzieci w wieku przedszkolnym, s.18
· Zabawa ruchowa: „Kto czaruje?”
Dz. ustawione w kole. Ochotnik wychodzi z Sali. Podczas jego nieobecności n-el wskazuje osobę, której zadaniem będzie prezentowanie ćwiczeń do wykonania – w taki sposób, by osoba, która wróci do sali, nie domyśliła się kto je zadaje.
· Przygotowanie do pisania cyfry 8
N-el prezentuje planszę z cyfrą 8, zwraca uwagę na kierunek pisania. Dzieci przy pomocy nauczyciela układają cyfrę 8 ze sznurowadeł, następnie próbują zapamiętać jej kształt, wodząc palce po ułożonym wzorze.
Praca z książką:
...
ankk30