Moja przygoda z Metodą.pdf

(133 KB) Pobierz
QPrint
Moja przygoda z Metodħ Callana
W moim przypadku caĀy kurs (11 Stages) zajĥĀ 390 50-minutowych lekcji, trwaĀ Āĥcznie 22
miesiĥce i kosztowaĀ 5600 zĀ. W tym czasie nabyĀem upragnionĥ umiejĪtnoŁě mwienia, a
skutkiem ubocznym byĀo zwiedzenie 3 rōnych SzkĀ stosujĥcych MetodĪ Callana na 3
rōne sposoby. Teraz dzielĪ siĪ z Wami moimi refleksami z kursu oraz nabytym
doŁwiadczeniem.
Spotykam wiele opinii dotyczĢcych nauki jħzyka angielskiego MetodĢ Callana. Czħstokroę sĢ
to pinie bardzo skrajne. Od hymnw pochwalnych do zþorzeczeı. Postanowiþem wiħc wyrazię
swoje zdanie jako byþego ucznia 4 rŇnych szkþ jħzyka angielskiego w tym 3 prowadzĢcych
zajħcia MetodĢ Callana. Znajdziecie tu moje subiektywne opinie oraz informacje i fakty
zebrane w Internecie.
e
Metoda Callana zostaþa opracowana przez Robina Callana w 1960 roku jako Metoda nauki
jħzyka obcego. Obecnie Metoda Callana stosowana w szkoþach jħzykowych gþwnie do
nauczania jħzyka angielskiego. Obecnie istniejĢ jej odpowiedniki do nauczania innych
jħzykw tj. niemieckiego, wþoskiego, hiszpaıskiego, francuskiego, rosyjskiego czy polskiego.
eeeeee
Nauka jħzyka angielskiego MetodĢ Callana polega na konwersacji. Nauczyciel zadaje pytania
poszczeglnym uczestnikom lekcji, a pytani odpowiadajĢ. Nauczyciel powtarza po uczniach
kaŇdĢ odpowiedŅ. Caþa sekwencja ma przebiegaę szybko. JeĻli uczeı nie nadĢŇa - nie
rozumienie pamiħta lub nie potrafi skonstruowaę odpowiedzi odpowiednio szybko -
nauczyciel podpowiada mu kolejne frazy. Nastħpnie sekwencja pytanie - odpowiedŅ jest
kilkakrotnie powtarzana przez kolejnych studentw (zaleŇy od lektora, lecz zazwyczaj 2 lub 3
razy).
Zarwno pytanie jak i odpowiedŅ sĢ z gry okreĻlone w programie nauczania i ew.
modyfikacje polegajĢ na zamianie jedynie pojedynczych elementw zdania.
Nawet jeĻli uczeı odpowiada szybko i poprawnie nauczyciel i tak powtarza za nim caþĢ frazħ.
Pozwala to innym, uczniom wsþuchaę siħ w prawidþowĢ wymowħ.
1
1726650.001.png
Czasami, jeĻli materiaþ jest juŇ znany zmienia siħ przebieg akcji i uczniowie muszĢ zadawaę
pytania sobie nawzajem.
KaŇda lekcja zaczyna siħ od powtrki materiaþu z poprzednich lekcji i czħĻci nowego
materiaþu. ZaleŇnie od stopnia przyswojenia materiaþu przez grupħ nauczyciel wprowadza
mniej lub wiħcej nowego materiaþu, stosuje wiħcej lub mniej powtrzeı pojedynczej frazy.
JeĻli wprowadzane jest nowe sþownictwo nauczyciel czyta nowe sþwka, nastħpnie objaĻnia
jego uŇycie a uczniowie zgadujĢ jego znaczenie, a nastħpnie je powtarzajĢ i odpowiadajĢ na
pytania z tym sþwkiem.
eee
e
W Metodzie Callana jak i w innych Metodach nauczania jħzyka angielskiego bardzo wiele
zaleŇy od nauczyciela. Podczas lekcji lektor musi byę niesamowicie skupiony. Musi posiadaę
zdolnoĻę podzielnoĻci uwagi oraz doskonaþy sþuch. Bardzo waŇne jest utrzymanie wþaĻciwego
tempa pracy, tak aby caþy czas skupiaę uwagħ uczniw na nauce jħzyka. Tempo pracy jest
szybkie, a nauczyciel prawie jednoczeĻnie sþucha i mwi korygujĢc nieprawidþowoĻci
wymowy ucznia. Musi bþyskawicznie dopasowywaę siħ do kaŇdego studenta jednoczeĻnie
utrzymujĢc kontrolħ nad caþĢ grupĢ.
Taki tryb pracy wymaga niesamowitej wytrzymaþoĻci umysþowej i fizycznej, dlatego w
wiħkszoĻci przypadkw lektorami Metody Callana sĢ ludzie mþodzi.
Zþy lektor angielskiego - flegmatyczny, bez haryzmy, rozkojaŇony moŇe skutecznie
"rozþoŇyę" zajħcia. Miaþem raz z takim lekcjħ - to byþ koszmar. Jedna czħĻę grupy prawie
zasypiaþa, a druga wpadaþa w irytacjħ.
Lektorzy sĢ [a przynajmniej powinni byę] zmieniani co lekcjħ. PoczĢtkowo wyglĢda to
strasznie. KaŇdy ma inny akcent, inny ton gþosu i uczeı czuje siħ zagubiony. Dopiero co
zaczĢþ wyþapywaę ze sþuchu co nieco i juŇ nic nie þapie. Ale ten zabieg jest celowy. Pozwala
wypracowaę w studentach umiejħtnoĻę sþuchania i "sþyszenia" po angielsku i uniezaleŇnia od
nauczyciela. Po kilku zajħciach szok mija i okazuje siħ Ňe angielski to angielski niezaleŇnie od
tego kto prowadzi lekcjħ. I jest sþuszne poniewaŇ zaþoŇenie, Ňe wybierajĢc siħ np. do Angli
spotkamy wyksztaþconego dŇentelmena, ktry zagadnie do nas nienagannĢ ksiĢŇkowĢ
angielszczyznĢ jest raczej bliskie zeru. DuŇo bardziej prawdopodobne Ňe spotkamy siħ z
niechlujnym angielskim slangiem zaspanego imigranta. Dobrze przeprowadzony kurs Callana
na to przygotowuje.
2
e
Caþy kurs jest podzielony na 11 etapw tzw. STAGE oraz jednego etapu dodatkowego Î
STAGE 12 (Book 7 Advanced). KaŇdy etap koıczony jest testem. PrzejĻcie peþnych 11
etapw powinno pozwolię na swobodne porozumiewanie siħ w jħzyku angielskim.
Sekwencje - pytanie/odpowiedŅ sĢ stopniowo rozbudowane ze stage'u na stage, od prostych,
podstawowych pytaı do coraz bardziej rozbudowanych. Stopniowo wprowadzane jest nowe
sþownictwo, struktury gramatyczne i czasy angielskie.
Materiaþ jest bardzo sprytnie opracowany w taki sposb, Ňe w kolejnych etapach nauki
pojawiajĢ siħ elementy z poprzednich stage'w rozbudowane o nowe sþownictwo, dziħki
czemu uczeı na okrĢgþo poznaje nowe sþownictwo i powtarza stare.
Gþwnym celem Metody jest nauczenie swobodnej komunikacji w jħzyku angielskim, wiħc
nie ma pisania, a gramatyka jest przekazywana w formie reguþ w jħzyku angielskim i
bezpoĻrednim zastosowaniu w zdaniu.
W materiale od razu posþugujemy siħ angielskimi skrtami! Nie ma I am czy I will not. Od
razu jest I'm i I wonÓt. I to jest moim zdaniem super, poniewaŇ uczy nas od razu posþugiwania
siħ jħzykiem mwionym.
ee
Tradycyjne Metody nauczania jħzyka angielskiego sĢ nastawione na "nauczenie jħzyka".
Metoda Callana jest nastawiona na nauczenie "sþyszenia, rozumienia i mwienia" po
angielsku.
Tu nie ma zmiþuj siħ. w ciĢgu lekcji musisz powiedzieę po angielsku co najmniej kilka zdaı
choę byĻ nic nie rozumiaþ, byþ zakompleksiony, nieĻmiaþy i miaþ fatalnĢ wymowħ. Po prostu
musisz sþuchaę i mwię.
Metoda doskonale przeþamuje barierħ "odezwania siħ po angielsku"
Szybkie tempo i zasada: pytanie-odpowiedŅ koduje w mzgu automatykħ odpowiadania - jeĻli
usþyszysz gdzieĻ pytanie w jħzyku angielskim nie zastanawiasz siħ jak by tu sklecię zdanie
poprawne gramatycznie tylko odpowiadasz, a poniewaŇ w materiale sĢ zwroty powszechnie
uŇywane to masz odpowiedni zasb zdaı pod rħkĢ.
3
1726650.002.png
Mitem jest twierdzenie, Ňe Metoda Callana nie wymaga samodzielnej pracy w domu.
Na zajħciach uczy siħ studenta sþyszeę po angielsku i mwię po angielsku, ale pisaę po
angielsku musimy nauczyę siħ sami. Jħzyk angielski ma to do siebie, Ňe pisownia ma siħ
czħsto nijak do wymowy, wiħc musimy przysiĢĻę i wyęwiczyę pisowniħ angielskich sþwek.
Kolejnym mit jest taki ÎáMetoda nie uczy gramatykiÑ. KaŇdy kto uczyþ siħ Callanem wie, iŇ
jest to nieprawda Î gramatyka jest! Maþo co jest tþumaczona w prosty i przystħpny sposb po
angielsku. Po czym nastħpuje seria pytaı/odpowiedzi - zagadnienie gramatyczne jest
ęwiczone w sposb teoretyczny (np. podanie po angielsku definicji lub uŇycia danej
konstrukcji); a nastħpnie w sposb praktyczny Î podanie dowolnego przykþadu i udzielanie
odpowiedzi na pytania z uŇyciem danej konstrukcji. PoniŇszy przykþad pokazuje
wprowadzenie czasu Przyszþego CiĢgþego [Book 3, Stage 5, £ 415-416]
LESSON 70
Tytuÿ omawianego zagadnienia; podkreŁlenie i kropka stanowi ukrytĨ
informacjĭ dla nauczyciela: gdy sĨ problemy podczas powtrki
wprowadŋ te zagadnienie jeszcze raz, tak aby kaōdy je zapamiĭtaÿ.
bħdħ pracowaę
Przykÿadowe zdanie z omamianym czasem.
eeeeeeeeee
eee
Definicja i uōycie.
WHEN DO WE USE THE FUTURE PROGRESSIVE TENSE ? We use the...
CzĭŁě teoretyczna.
GIVE ME AN EXAMPLE, PLEASE ! I shall be working all day tomorrow
CzĭŁě praktyczna.
WHAT DO YOU THINK YOU WILL BE DOING AT THIS TIME
TOMORROW ?/ I think I'll be ... at this time tomorrow
WILL YOU STILL BE STUDYING ENGLISH IN FIFTY YEARS' TIME?
No, I won't still be studying...
WHERE DO YOU THINK YOU'LL BE LIVING IN TEN YEARS' TIME ?
I think I'll be living ... in ten years' time
Po wprowadzeniu nowego zagadnienia gramatycznego i realizacji w/w pytaı studenci
zapamiħtujĢ koleje sþwka Metody Callana i odpowiadajĢ na kolejne pytania.
e
Metoda Callana wymaga systematyki w uczħszczaniu na zajħcia. Opuszczenie 1 czy 2 lekcji
pod rzĢd nie jest problemem, bo materiaþ jest powtarzany i moŇna nadrobię, ale wiħcej
stwarza problemy.
Niestety tu nie nauczymy siħ sami tego co przekazuje nam nauczyciel na lekcji angielskiego.
4
1726650.003.png 1726650.004.png
Nie chodzimy - tracimy.
Grupy na kursie Callana powinny byę 5-9 osobowe. Wiħksza iloĻę osb powoduje, Ňe
pojedynczy kursant zbyt czħsto jest dopuszczany do gþosu i nudzi siħ na zajħciach.
Zajħcia MetodĢ Callana wymagajĢ skupienia i wytħŇonej pracy umysþowej takŇe od uczniw.
Warto þyknĢę kawkħ przed zajħciami ;-) ChociaŇ ten element moŇna zmniejszyę zmniejszajĢc
tempo nauki. Jednak nie za to pþacimy aby siħ uczyę dþugo. Prawda? Zgodnie z zaþoŇeniami
Metody caþy kurs nie powinien trwaę dþuŇej niŇ 320 godzin (60 minutowych), co daj w sumie
384 lekcje 50-minutowe.
Czyli mogħ powiedzieę Ňe mi siħ udaþo!
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin