OPERATOR KOMPYTERA.pdf

(103 KB) Pobierz
untitled
OPINIE
Rozdział 9/2.J.1.
9/2.J.1. Przyk³adowe instrukcje bhp
– operator komputera
9/2.J.1. Przyk³adowe instrukcje bhp – operator komputera
Lokalizacja stanowiska pracy
Stanowisko pracy z komputerem X jest samodzielnym stanowiskiem pracy i znaj-
duje siê w pomieszczeniu XY w budynku XYZ.
Zadania wykonywane na stanowisku
Do podstawowych zadañ wykonywanych na tym stanowisku powy¿ej 4 godzin
w ci¹gu zmiany roboczej zalicza siê:
obs³ugê komputera i urz¹dzeñ peryferyjnych wspó³pracuj¹cych z komputerem
np. drukarki, skanera, itp.,
wprowadzanie lub uzyskiwanie danych z wykorzystaniem klawiatury, my-
szy, itp.,
przetwarzanie danych, tekstów,
dzia³ania poprawiaj¹ce w przypadku wyst¹pienia komunikatów o b³êdach i in-
nych nieprawid³owoœciach dzia³ania systemu komputerowego,
odczytywanie informacji z ekranu, wydruków i dokumentów,
komunikowanie siê z innymi wspó³pracownikami, prze³o¿onymi, klienta-
mi itp.,
korzystanie z oprogramowania lub elektronicznych noœników informacji np.
z dyskietek, p³yt CD, itp.
Wyposa¿enie Stanowiska Pracy
W sk³ad stanowiska pracy operatora sprzêtu komputerowego wchodz¹:
monitor ekranowy CRT ViewSonic Professional series P815 , o regulacji pochylenia
ekranu o 20° do ty³u i 5° do przodu oraz mo¿liwoœci obrotu wokó³ w³asnej osi
o 120° – po 60° w obu kierunkach, regulacja wysokoœci monitora do 10 cm,
jednostka centralna DTK computers – wie¿a o wymiarach 18,5 cm × 43 cm × 47 cm,
klawiatura DTK computers o wymiarach 47 cm × 17,5 cm, z mo¿liwoœci¹ zmiany
ustawienia k¹ta pochylenia klawiatury przez postawienie lub opuszczenie
wsporników,
mysz DTK computers ,
stó³ o dwóch blatach: pod klawiaturê i mysz (wymiary 76 cm × 33 cm, wysokoœæ
64 cm) oraz pod monitor (wymiary 60 cm × 76 cm, wysokoœæ 75 cm); blat pod
klawiaturê jest wysuwany i po skoñczeniu pracy mo¿e byæ wsuwany pod blat
pod monitor,
krzes³o Kinnarps typ KX2 (piêcioramienna podstawa wyposa¿ona w kó³ka jezd-
ne, mo¿liwoœæ obrotu wokó³ osi pionowej o 360°, siedzisko wyprofilowane od-
powiednio do odcinka udowego koñczyn dolnych o wymiarach 46 cm × 46 cm
październik 2005
1
Rozdzia³ 9/2.J.1.
Agnieszka Wolska
9. Instrukcje stanowiskowe
paŸdziernik 2005
OPINIE
9. Instrukcje stanowiskowe
Rozdział 9/2.J.1.
i regulacji wysokoœci od 45 cm do 55 cm nad poziomem pod³ogi, oparcie z od-
powiednim wyprofilowaniem do podparcia czêœci lêdŸwiowej krêgos³upa
o wymiarach 40 cm × 48 cm i regulacji wysokoœci do 10 cm wzglêdem poziomu
siedziska, pochylenia w zakresie 5° do przodu i 30° do ty³u oraz pod³okietniki
o zakresie regulacji wysokoœci do 8 cm),
drukarka laserowa Hewlet Packard LaserJet 6P (umieszczona na dodatkowym
stoliku pod drukarkê o wymiarach 80 cm × 50 cm i wysokoœci 75 cm),
wspornik nadgarstkowy Air Micro o wymiarach 47 cm×6cm,
podk³adka pod mysz z wspornikiem nadgarstkowym Air Micro o wymiarach
18,5cm×23cm.
Rozmieszczenie elementów wyposa¿enia
stanowiska pracy
Rozmieszczenie elementów wyposa¿enia stanowiska pracy wygl¹da nastêpuj¹co:
monitor znajduje siê na blacie pod monitor w odleg³oœci 26 cm od przedniej kra-
wêdzi blatu, na wprost g³owy operatora,
klawiatura, mysz, podk³adka pod mysz i wspornik nadgarstkowy pod klawia-
turê umieszczone s¹ na blacie pod klawiaturê w ten sposób, ¿e klawiatura znaj-
duje siê centralnie przed operatorem, a podk³adka pod mysz po prawej stronie
klawiatury,
jednostka centralna stoi na pod³odze pod sto³em na komputer, po prawej stronie,
drukarka ustawiona jest na stoliku pod drukarkê, który znajduje siê po prawej
stronie sto³u pod komputer,
miejsce na dokumenty, z których podczas pracy korzysta pracownik stanowi
czêœæ blatu pod monitor – pole blatu przed monitorem (76 × 26 cm),
elementy wyposa¿enia komputera pod³¹czone s¹ do piêciogniazdowej listwy
zasilaj¹cej ACAR, zasilanej z gniazda „komputerowego”,
stó³ komputerowy umieszczony jest bokiem do okna, w odleg³oœci2modniego,
dojœcie do stanowiska pracy ma szerokoœæ 120 cm.
Wymagania dla pracownika
Stanowisko mo¿e obs³ugiwaæ upowa¿niony pracownik – operator sprzêtu kom-
puterowego, który:
odby³ szkolenie wstêpne w zakresie bhp,
zosta³ poinformowany o ryzyku zawodowym zwi¹zanym z wykonywan¹ pra-
c¹ oraz o wynikach przeprowadzonych ocen warunków pracy,
zna zakres swoich obowi¹zków i sposób wykonywania pracy,
jest zaznajomiony z podstawowymi zasadami ergonomicznej organizacji sta-
nowiska pracy,
zna podstawowe zasady ograniczania obci¹¿enia miêœniowo-szkieletowego
oraz obci¹¿enia wzroku,
posiada wa¿ne zaœwiadczenie lekarskie stwierdzaj¹ce brak przeciwwskazañ
do pracy na tym stanowisku,
jest wyposa¿ony w okulary korekcyjne przeznaczone do pracy przy obs³udze
monitora ekranowego – w przypadku potrzeby ich stosowania.
2
październik 2005
9/2.J.1. Przykładowe instrukcje bhp – operator komputera
OPINIE
Rozdział 9/2.J.1.
Identyfikacja zagro¿eñ
Na stanowisku pracy operatora sprzêtu komputerowego stwierdzono obci¹¿enia :
narz¹du wzroku,
uk³adu miêœniowo-szkieletowego,
psychiczne.
Czynniki fizyczne na stanowisku pracy
Oœwietlenie stanowiska stanowi¹ oprawy oœwietlenia ogólnego realizowane za
pomoc¹ opraw typu dark-light (z metalizowanym rastrem i odb³yœnikiem), które za-
pewniaj¹ wymagany poziom natê¿enia oœwietlenia wynosz¹cy 500 lx na p³aszczyŸ-
nie dokumentu i klawiatury. Œwiat³o lamp ma naturaln¹ bia³¹ barwê, nie migoce,
a wszystkie oprawy, œwietlówki (¿arówki) i w³¹czniki s¹ sprawne.
Stanowisko umieszczone jest pomiêdzy oprawami, w ten sposób, aby nie wystêpo-
wa³y odbicia jaskrawych czêœci opraw na ekranie monitora oraz, aby nie wystêpo-
wa³o olœnienie bezpoœrednie od opraw.
Ró¿nice w natê¿eniu oœwietlenia w pomieszczeniu nie s¹ wiêksze ni¿ 1:5.
Natê¿enie ha³asu dochodz¹ce z zewn¹trz pomieszczenia nie jest uci¹¿liwe i nie
przekracza 55dB (A). Podobnie natê¿enie ha³asu emitowanego przez komputery,
drukarki i inne urz¹dzenia nie przekracza 55dB (A).
Warunki mikroklimatyczne pomieszczenia s¹ odpowiednie. Wentylacja jest spraw-
na i nie odczuwalne s¹ przeci¹gi. Temperatura w pomieszczeniu utrzymywana
jest w granicach 20–24°C, a wilgotnoœæ wzglêdna powietrza mieœci siê w granicach
50–60%.
Czynnoœci wykonywane przed rozpoczêciem pracy
Wymaga siê, aby przed rozpoczêciem pracy wykonaæ czynnoœci w przedstawionej
poni¿ej kolejnoœci:
sprawdziæ stan przewodów zasilaj¹cych,
w³¹czyæ odpowiednie elementy wyposa¿enia komputerowego (jednostkê cen-
traln¹, monitor, drukarkê),
sprawdziæ, czy wszystkie w³¹czone elementy wyposa¿enia prawid³owo siê
uruchamiaj¹, (tzn. czy nie wyœwietlaj¹ siê informacje o wadliwej pracy systemu,
czy system uruchamia siê bez problemów i z normalna szybkoœci¹),
w przypadku niewystarczaj¹cego oœwietlenia dziennego w³¹czyæ oœwietlenie
elektryczne (zawsze podczas braku œwiat³a dziennego i w sytuacjach, gdy po-
ziom oœwietlenia dziennego nie pozwala na wygodne wykonywanie zadañ
wzrokowych),
sprawdziæ, czy na ekranie monitora nie wystêpuj¹ jaskrawe odblaski od opraw
oœwietleniowych lub okien,
w przypadku stwierdzenia wystêpowania ww. odblasków dokonaæ regulacji po-
chylenia i lub obrotu monitora tak, aby odblaski nie by³y widoczne na ekranie,
sprawdziæ, czy monitor nie migoce, a obraz jest pozytywowy i ostry,
październik 2005
3
OPINIE
9. Instrukcje stanowiskowe
Rozdział 9/2.J.1.
umieœciæ dokumenty, które bêd¹ potrzebne podczas wykonywania pracy na
blacie pod monitor w miejscu pozwalaj¹cym na wygodne z nich korzystanie,
sprawdziæ czy podczas normalnej pozycji przy pracy wysokoœæ oczu jest co naj-
mniej na poziomie górnej krawêdzi monitora,
jeœli wysokoœæ oczu jest poni¿ej tej linii, nale¿y obni¿yæ wysokoœæ monitora lub
podwy¿szyæ wysokoœæ siedziska krzes³a,
sprawdziæ, czy przy danym ustawieniu wysokoœci krzes³a mo¿liwe jest p³askie,
spoczynkowe ustawienie stóp na pod³odze; jeœli ono nie wystêpuje to nale¿y
obni¿yæ wysokoœæ krzes³a i dopasowaæ wysokoœæ monitora,
sprawdziæ, czy monitor nie migoce, a obraz jest pozytywowy i ostry,
skontrolowaæ, czy kontrast pomiêdzy znakami a t³em jest odpowiedni.
Zasady bezpieczeñstwa i ograniczania zagro¿eñ przy
wykonywaniu pracy
Aby zachowaæ podstawowe zasady bezpieczeñstwa nale¿y:
u¿ywaæ wyposa¿enia stanowiska zgodnie z jego przeznaczeniem i w pe³ni
sprawnego,
umieœciæ w miejscu specjalnie do tego przeznaczonym i ³atwo dostêpnym przez
ca³y czas pracy (na pó³ce w szafie, w szufladzie biurka itp.) odpowiednie in-
strukcje obs³ugi poszczególnych elementów wyposa¿enia stanowiska,
przestrzegaæ zakazu spo¿ywania posi³ków i picia napojów na stanowisku,
w bezpoœrednim otoczeniu jego elementów wyposa¿enia a zw³aszcza klawia-
tury, monitora i jednostki centralnej,
utrzymywaæ stanowisko w nale¿ytym porz¹dku i czystoœci.
W celu ograniczenia obci¹¿enia miêœniowo-szkieletowego nale¿y:
przestrzegaæ sta³ego podpierania czêœci lêdŸwiowej krêgos³upa przez oparcie
krzes³a, tak aby wyprofilowanie (wypuk³oœæ) krzes³a dok³adnie podpiera³a
czêœæ lêdŸwiow¹ krêgos³upa, co umo¿liwia istniej¹ca regulacja krzes³a,
unikaæ przyjmowania pozycji przodopochylenia,
podpieraæ przedramiona na pod³okietnikach, a nadgarstki na wspornikach
nadgarstkowych, podczas obs³ugi klawiatury i myszy,
ustawiaæ stopy na pod³odze w pozycji spoczynkowej,
po ka¿dej godzinie pracy robiæ co najmniej 5-minutowe przerwy, podczas któ-
rych trzeba zmieniæ pozycjê cia³a (np. wstaæ, wykonaæ jak¹œ czynnoœæ w pozycji
stoj¹cej, przejœæ siê, wykonaæ kilka prostych æwiczeñ odprê¿aj¹cych, likwi-
duj¹cych napiêcie miêœni).
Aby ograniczyæ obci¹¿enia narz¹du wzroku nale¿y:
w³¹czaæ oœwietlenie elektryczne wtedy, gdy oœwietlenie dzienne nie zapewnia
odpowiednich warunków pracy wzrokowej (np. z trudnoœci¹ odczytuje siê
znaki na dokumencie, wzrok siê szybko mêczy itp.),
zwracaæ uwagê na wystêpuj¹ce na ekranie odblaski i zawsze po ich zauwa¿eniu
eliminowaæ je poprzez zmianê ustawienia monitora,
stosowaæ przerwy w pracy, podczas których co najmniej przez minutê zaleca siê
skupiæ wzrok na przedmiocie znajduj¹cym siê w oddali (np. wyjrzeæ przez
okno, patrzeæ na obraz, plakat, kwiaty itp.),
4
październik 2005
9/2.J.1. Przykładowe instrukcje bhp – operator komputera
OPINIE
Rozdział 9/2.J.1.
stosowaæ siê do zaleceñ lekarza (dotyczy to w szczególnoœci stosowania okula-
rów koryguj¹cych wzrok).
W celu ograniczenia obci¹¿enia psychicznego trzeba w szczególnoœci zwracaæ
uwagê, czy:
wystêpuj¹ Ÿród³a stresu, takie jak:
zbyt szybkie narzucone tempo pracy,
monotonia pracy,
ograniczenie kontaktów spo³ecznych;
oprogramowanie odpowiada zadaniu przewidzianemu do wykonywania i jest
³atwe w u¿yciu.
UWAGA: Jeœli stwierdza siê wystêpowanie któregoœ z ww. czynników powo-
duj¹cych obci¹¿enie psychiczne, to nale¿y zg³osiæ je bezpoœredniemu prze-
³o¿onemu!
Czynnoœci do wykonania po zakoñczeniu pracy
Po ka¿dym zakoñczeniu pracy nale¿y:
wy³¹czyæ odpowiednimi przyciskami poszczególne elementy wyposa¿enia
komputerowego a nastêpnie listwê zasilaj¹c¹,
uporz¹dkowaæ stanowisko pracy (posegregowaæ, pouk³adaæ dokumenty, wy-
rzuciæ niepotrzebne papiery, wsun¹æ blat z klawiatur¹ pod blat, na którym stoi
monitor, podsun¹æ krzes³o do sto³u),
wy³¹czyæ oœwietlenie elektryczne.
Przynajmniej raz na miesi¹c nale¿y wyczyœciæ ekran monitora z osadzaj¹cego siê na
nim kurzu, specjalnie do tego celu przeznaczon¹ œciereczk¹ i specjalnym p³ynem
przeznaczonym do czyszczenia monitorów. Czynnoœci te wykonuje siê po wy³¹cze-
niu zasilania monitora.
Przynajmniej raz na pó³ roku nale¿y wyczyœciæ specjalnym preparatem do czysz-
czenia sprzêtu komputerowego klawiaturê, mysz, jednostkê centraln¹, drukarkê,
skaner itp. Czynnoœci te wykonuje siê po wy³¹czeniu zasilania czyszczonych ele-
mentów wyposa¿enia.
Uwagi koñcowe
Nale¿y przestrzegaæ zasad bezpieczeñstwa przy pracy, a w szczególnoœci zwracaæ
uwagê , czy:
sprzêt komputerowy jest prawid³owo pod³¹czony do sieci elektrycznej,
po³o¿enie przewodów zasilaj¹cych sprzêtu znajduj¹cego siê na stanowisku
pracy zapewnia swobodny dostêp do stanowiska i nie stanowi zagro¿enia przy
przemieszczeniu siê na stanowisku,
widoczne jest têtnienie lub drganie obrazu na ekranie monitora,
w pomieszczeniu wystêpuje nadmiernie wysoka lub niska temperatura oraz
przeci¹gi,
październik 2005
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin