Instrukcje haccp.doc

(579 KB) Pobierz
INSTRUKCJA HIGIENY OSOBISTEJ PRACOWNIKÓW

 

INSTRUKCJA HIGIENY OSOBISTEJ PRACOWNIKÓW

 

1.       Instrukcja ta, określa wymagania higieny osobistej pracowników, biorących udział w procesie produkcji lub obrocie żywnością, w ramach zasad Dobrej Praktyki Higienicznej (GHP).

 

2.       Każda osoba pracująca na stanowisku wymagającym bezpośredniego kontaktu z żywnością musi wykazywać odpowiedni stan zdrowia określony na podstawie badań lekarskich i odpowiednich badań analitycznych. Zaświadczenie do celów sanitarno – epidemiologicznych, na podstawie którego pracownik jest dopuszczony do pracy, jest ważne przez rok..

3.       Każdy pracownik pracujący na stanowisku wymagającym bezpośredniego kontaktu z żywnością  powinien posiadać kwalifikacje z zakresu przestrzegania  zasad higieny w procesie produkcji żywności i obrocie żywnością lub z zakresu przestrzegania zasad higieny w procesie żywności i obrocie żywnością pochodzenia zwierzęcego (w zależności od potrzeb), potwierdzone zaświadczeniem o zdaniu egzaminu przed komisją egzaminacyjną.

 

WYMAGANIA DOTYCZĄCE HIGIENY OSOBISTEJ PRACOWNIKÓW

 

1.       Przed przystąpieniem do pracy pracownik powinien:

Ø      Pozostawić odzież, biżuterię oraz rzeczy osobiste w szatni (zarówno odzież osobista jak i robocza powinny być przechowywane osobno)

Ø      Umyć ręce zgodnie z instrukcją mycia i dezynfekcji (umieszczoną przy umywalce)

Ø      Ubrać się w czystą odzież roboczą, czapeczkę zabezpieczającą włosy przed wydostaniem na zewnątrz oraz, w razie konieczności, obuwie robocze a także maseczki i rękawice

2.       Szafki przeznaczone do przechowywania ubrań powinny być utrzymywane w czystości. W szafkach zakazane jest przechowywanie brudnej odzieży roboczej a także artykułów spożywczych.

3.       Pracownicy powinni mieć czyste, krótko obcięte paznokcie (paznokcie nie mogą być polakierowane) a wszelkie skaleczenia i rany (jeżeli osoba jest dopuszczona warunkowo do pracy) powinny być zabezpieczone opatrunkiem.

4.       Każdą niedyspozycję zdrowotną należy zgłaszać bezpośredniemu przełożonemu.

5.       W przypadku choroby lub podejrzenia o chorobę zakaźną, należy zgłaszać się do lekarza (infekcja dróg oddechowych, kaszel, katar, dolegliwości żołądkowo-jelitowe, skaleczenia, nie gojące się oparzenia, zmiany ropne). W określonych przypadkach pracownik może przystąpić do pracy tylko za zgodą lekarza stosując się ściśle do jego zaleceń (np. noszenie maseczki przy kaszlu, ręka­wic przy schorzeniach skóry itp.).

6.       Szczególną uwagę podczas pracy należy zwrócić na utrzymanie czystości rąk, które należy myć i dezynfekować zgodnie z instrukcją mycia i dezynfekcji rąk (która znajduje się przy umywalce). Pracownicy powinni myć ręce:

Ø      Przed rozpoczęciem pracy,

Ø      Po każdej czynność powodującej zabrudzenie

Ø      Po spożytym posiłku

Ø      Po każdorazowym wyjściu z toalety

Ø      Po drobnych pracach porządkowych

Ø      Po kontakcie z pieniędzmi.

7.       Należy przestrzegać instrukcji higienicznego korzystania z WC dla pracowników.

8.       Posiłki można spożywać tylko w wyznaczonych miejscach (np. w jadalni)

9.       Na stanowiskach pracy obowiązuje zakaz palenia tytoniu.

 

 

Zatwierdził:................................................................

                                                                                                Podpis i pieczęć zakładu

 

 

INSTRUKCJA HIGIENY NA STANOWISKU PRACY

1.       Przy podawaniu  nieopakowanych artykułów spożywczych należy stosować opakowania co najmniej z woreczków foliowych.

2.       Artykuły spożywcze  które nie są opakowane  nie należy kłaść bezpośrednio na ladzie . Trzeba zastosować bezpośrednie opakowanie lub podkładkę co najmniej foliową jednorazowego użytku.

3.       Materiały przeznaczone na opakowania artykułów żywnościowych należy  przechowywać w wydzielonych oznakowanych miejscach, które nie są narażone na zanieczyszczenie – zabrudzenie.

4.       Do krojenia, serów, twarogu,  wędlin należy używać wyłącznie sprzętu do tego przeznaczonego , czystego i zdezynfekowanego (noży, desek, podstawek)

5.       Wszelkiego rodzaju zauważone niezgodności i czystości maszyn i urządzeń należy natychmiast zgłaszać bezpośredniemu przełożonemu lub pracodawcy.

6.       Wszelkiego rodzaju odpadki należy przechowywać w specjalnym do tego celu pojemniku, musi się on znajdować poza ladą  a opróżnienie musi następować nie później niż po zapełnieniu 2/3 objętości pojemnika.

7.       Posiłki można spożywać tylko w wyznaczonych do tego pomieszczeniach (np. jadalnia)

8.       Na terenie zakładu pracy obowiązuje zakaz palenia tytoniu.

 

 

 

 

 

 

Zatwierdził:................................................................

                          Podpis i pieczęć zakładu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

INSTRUKCJA HIGIENICZNEGO KORZYSTANIA Z WC DLA PRACOWNIKÓW

 

1.       Przed wejściem do toalety każdy pracownik powinien zdjąć odzież roboczą  (jeżeli to możliwe) lub włożyć fartuch , który powinien znajdować się w przedsionku toalety.

2.       Po wyjściu z toalety umyć ręce:

Czynności mycia  i dezynfekcji rąk należy wykonywać zgodnie z techniką opracowaną przez G.A.J. Ayliff’a, zatwierdzona przez CEN.

 

INSTRUKCJA MYCIA RĄK

1.       Ręce spłukać pod bieżącą wodą, z dozownika pobrać porcję mydła i zgodnie z podaną poniżej techniką myć przez około 30 sekund.

2.       Spłukać ręce ciepłą wodą

3.       Ręce osuszyć ręcznikiem jednorazowym papierowym lub suszarką. Zużyty ręcznik umieścić w pojemniku pod umywalką- NIE DOTYKAĆ RĘKOMA POJEMNIKA!

 

TECHNIKA MYCIA RĄK

 

1 Pocieranie wewnętrznych części dłoni

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pocieranie wewnętrzną częścią prawej dłoni o grzbietową część lewej dłoni, a następnie w zmienionej kolejności.

 

 

Pocieranie górnych części palców prawej dłoni o wewnętrzną część lewej dłoni z palcami złączonymi, a następnie odwrotnie

 

3 Pocieranie wewnętrznych części dłoni

z przeplecionymi palcami, aż do zagłębień między palcami

 

 

Obrotowe pocieranie wewnętrznej części prawej dłoni złączonymi palcami lewej dłoni, a następnie odwrotnie

 

 

 

Obrotowe pocieranie kciuka prawej dłoni o wewnętrzną część zaciśniętej na niej lewej dłoni, a następnie odwrotnie

 

             

 

             

 

 

 

Zatwierdził:................................................................

                                                                                 Podpis i pieczęć zakładu

 

 

 

 

 

INSTRUKCJA UTRZYMANIA PORZĄDKU, CZYSTOŚCI I HIGIENY W SKLEPIE I JEGO OTOCZENIU

1.       Pomieszczenia zakładu pracy należy utrzymywać w porządku i czystości:

-          sala sprzedaży

-          magazyn

-          pomieszczenia socjalne

-          pomieszczenia biurowe

-          WC

-          ........................................

-          ........................................

              urządzenia:

-          chłodziarki,

-          zamrażarki,

-          umywalki,

-          zlew,

-          regały,

-          półki

-          pojemniki na odpadki,

-          .......................................

-          .......................................

2.       Zabiegi porządkowe takie jak mycie i dezynfekcja należy wykonywać zgodnie z „Harmonogramem rozmrażania, mycia, dezynfekcji urządzeń chłodniczych i zamrażarek”.

3.       Harmonogram czynności:

-          sprzątanie pomieszczeń – codziennie po zakończeniu pracy (podłoga, półki, regały)

-          mycie i dezynfekcja sprzętu podręcznego (noże, deski, urządzenia krajalnicze itp.) – na bieżąco w zależności od potrzeb

-          rozmrażanie chłodziarek – jeden raz w tygodniu, mycie i dezynfekcja (na przemian) według instrukcji określającej poszczególne czynności znajdującą się przy ladzie chłodniczej,

-          rozmrażanie, mycie i dezynfekcja zamrażarek - jeden raz w miesiącu, mycie i dezynfekcja (na przemian) według instrukcji określającej poszczególne czynności znajdującą się przy zamrażarkach,

Niezbędnym jest potwierdzanie w formie pisemnej wykonanych czynności w karcie „Harmonogram rozmrażania, mycia, dezynfekcji urządzeń chłodniczych i zamrażarek”.

4.       Sprzęt wykorzystywany do mycia i dezynfekcji jak i środki myjące i dezynfekujące (opakowania) winny być utrzymywane w czystości i przechowywane w miejscach do tego przeznaczonych (szafka na środki i urządzenia znajduje się ..................................................).

Wykaz środków zapewniających utrzymanie czystości w firmie:

1.               -               proszek do szorowania
2.               -               środki dezynfekujące
3.              -               środki myjące

UWAGI KOŃCOWE

-          wszelkie uwagi dotyczące jakichkolwiek nieprawidłowości  związanych z prawidłowym funkcjonowaniem  urządzeń chłodniczych należy natychmiast zgłaszać właścicielowi firmy.

-          konserwacja urządzeń chłodniczych, zamrażarek oraz termometrów elektronicznych znajdujących się w urządzeniach przewidziana jest raz w roku, w miesiącu ............................

-          kontrola sprawdzająca skuteczność zabiegów mycia i dezynfekcji  urządzeń chłodniczych przewidziana jest  jeden raz w roku w miesiącu - ..............................

-          wszelkiego rodzaju pojemniki przeznaczone na odpadki należy w...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin