Wykonywanie sterylizacji instrumentów, materiałów.doc

(502 KB) Pobierz

„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”

MINISTERSTWO EDUKACJI

NARODOWEJ

Ewa Doroszkiewicz

Wykonywanie sterylizacji instrumentów, materiałów

opatrunkowych i bielizny zabiegowej 322[01].Z3.02

Poradnik dla ucznia

Wydawca

Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy

Radom 2007

„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”

1

Recenzenci:

lek. dent. Alicja Jędrzejczyk

dr n. med. Zofia Marzec-Koronczewska

Opracowanie redakcyjne:

mgr Ewa Doroszkiewicz

Konsultacja:

mgr inż. Halina Śledziona

Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 322[01].Z3.02

„Wykonywanie sterylizacji instrumentów, materiałów opatrunkowych i bielizny zabiegowej”,

zawartego w modułowym programie nauczania dla zawodu asystentka stomatologiczna.

Wydawca

Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2007

„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”

2

SPIS TREŚCI

1. Wprowadzenie 3

2. Wymagania wstępne 5

3. Cele kształcenia 6

4. Materiał nauczania 7

4.1. Podstawowa terminologia. Organizacja stanowiska pracy. Sterylizacja

fizyczna i chemiczna. Przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy

oraz ochrony przeciwpożarowej 7

4.1.1. Materiał nauczania 7

4.1.2. Pytania sprawdzające 18

4.1.3. Ćwiczenia 18

4.1.4. Sprawdzian postępów 20

4.2. Zasady przygotowania instrumentów, materiałów opatrunkowych

i bielizny zabiegowej do sterylizacji. Zasady sterylizacji w autoklawie.

Kontrola procesu sterylizacji, rodzaje wskaźników. 21

4.2.1. Materiał nauczania 21

4.2.2. Pytania sprawdzające 50

4.2.3. Ćwiczenia 50

4.2.4. Sprawdzian postępów 51

4.3. Zasady przechowywania sterylnych instrumentów, materiałów

opatrunkowych i bielizny zabiegowej. Konsekwencje nieprawidłowo

przeprowadzonej sterylizacji. Zasady znakowania sterylnych pakietów

z narzędziami, materiałami opatrunkowymi i bielizną zabiegową. 52

4.3.1. Materiał nauczania 52

4.3.2. Pytania sprawdzające 56

4.3.3. Ćwiczenia 57

4.3.4. Sprawdzian postępów 58

5. Sprawdzian osiągnięć 59

6. Literatura 63

„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”

3

1. WPROWADZENIE

Poradnik będzie Ci pomocny w przyswojeniu podstawowych treści dotyczących

wykonywania sterylizacji instrumentów, materiałów opatrunkowych i bielizny zabiegowej.

W poradniku zamieszczono:

- wymagania wstępne, wykaz umiejętności, jakie powinieneś mieć już ukształtowane, abyś

bez problemów mógł korzystać z poradnika,

- cele kształcenia, wykaz umiejętności, jakie ukształtujesz podczas pracy z poradnikiem,

- materiał nauczania, „pigułkę” wiadomości teoretycznych niezbędnych do opanowania

treści jednostki modułowej,

- zestaw pytań przydatny do sprawdzenia, czy już opanowałeś podane treści,

- ćwiczenia, które pomogą Ci zweryfikować wiadomości teoretyczne oraz ukształtować

umiejętności praktyczne,

- sprawdzian postępów – zestaw pytań, na podstawie których sam możesz sprawdzić, czy

potrafisz samodzielnie poradzić sobie z zdaniami, które wykonywałeś wcześniej,

- sprawdzian osiągnięć, przykładowy zestaw zadań, pozytywny wynik sprawdzianu

potwierdzi, że dobrze pracowałeś podczas lekcji i że nabrałeś wiedzy i umiejętności

z zakresu tej jednostki modułowej,

- literaturę uzupełniającą.

W podrozdziałach „Materiał nauczania” treści kształcenia zostały zaprezentowane

w sposób ogólny. Podany zakres wiadomości powinien być wystarczający do osiągnięcia

celów kształcenia niniejszej jednostki modułowej, ale możesz poszerzyć wiadomości

o wskazaną literaturę.

Z podrozdziałem „Pytania sprawdzające” możesz zapoznać się przed przystąpieniem do

poznawania treści materiału, poznając wymagania wynikające z potrzeb zawodu, a po

przyswojeniu wskazanych treści, odpowiadając na te pytania sprawdzisz stan swojej gotowości

do wykonywania ćwiczeń. Możesz także sprawdzić stan swojej wiedzy, która będzie Ci

potrzebna do wykonywania ćwiczeń po zapoznaniu się z materiałem nauczania.

Zamieszczone w poradniku ćwiczenia mają na celu wyrobienie nawyku rzetelności,

dokładności i systematyczności w pracy – umiejętności niezbędnych podczas pracy w zawodzie

asystentki stomatologicznej.

Po wykonaniu ćwiczeń masz możliwość sprawdzenia poziomu swoich postępów

odpowiadając na pytania podane w podrozdziale „Sprawdzian postępów”. W tym celu

powinieneś zakreślić odpowiedzi, wstawiając X w miejscu pod słowem:

TAK – jeżeli twoja odpowiedź na pytanie jest pozytywną,

NIE – jeżeli twoja odpowiedź na pytanie jest negatywną.

Zakreślenia pod NIE wskazują luki w Twojej wiedzy i zarazem informują, jakich

treści jeszcze nie poznałeś. Musisz do nich powrócić.

Poznanie przez Ciebie wszystkich wiadomości na temat wykonywania sterylizacji

instrumentów, materiałów opatrunkowych i bielizny zabiegowej będzie stanowiło dla

nauczyciela podstawę przeprowadzenia sprawdzianu poziomu przyswojonych wiadomości

i ukształtowanych umiejętności. W tym celu nauczyciel posłuży się zestawem zadań testowych

zawierającym różnego rodzaju ćwiczenia.

„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”

4

Schemat układu jednostek modułowych

322[01].Z3

Sterylizacja i dezynfekcja

322[01].Z3.01

Wykonywanie dezynfekcji

instrumentów i stanowisk

pracy

322[01].Z3.02

Wykonywanie sterylizacji

instrumentów, materiałów

opatrunkowych i bielizny

zabiegowej

„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”

5

2. WYMAGANIA WSTĘPNE

Przystępując do realizacji programu jednostki modułowej powinieneś umieć:

- korzystać z różnych źródeł informacji,

- korzystać z technologii informacyjnej,

- wykonywać prace zgodnie z zasadami bhp,

- obsługiwać urządzenia techniczne,

- obsługiwać komputer,

- pracować w grupie i indywidualnie

- wykorzystywać wiedzę z zakresu anatomii i fizjologii i patologii komórek, tkanek,

układów organizmu człowieka

- wykorzystywa...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin