Zajęcia dla 6 latków.
MY SIĘ ZIMY NIE BOIMY
Data,
dzień tygodnia
Organizacja aktywności dzieci
Godziny pracy nauczyciela.
Podpis nauczyciela.
Poniedziałek
29.11.2008 r.
Ranek
§ Cele:
- stwarzanie atmosfery życzliwości,
- utrwalanie imion kolegów i koleżanek,
- motywowanie dzieci do pracy na cały tydzień.
§ Przebieg:
- zabawa powitalna: „Wszyscy są, witam Was”,
- zabawa integrująca grupę: „Kogo słyszę imię?”,
- zabawa ruchowa: „Parzące krzesełko”.
§ Czynności higieniczne:
- mycie rąk i buzi
- zwracanie uwagi na kolejność wykonywania czynności higienicznych,
- wdrażanie dzieci do oszczędności wody,
- zwracanie uwagi na korzystanie z własnych przyborów,
- dbanie o porządek w łazience.
§ Śniadanie:
- przypominanie o zasadach zachowania się podczas posiłku,
- prawidłowe posługiwanie się sztućcami,
- dbanie o porządek po posiłku.
§ Zajęcia dydaktyczne:
Temat: PRZYSZŁA ZIMA.
Cele:
- Dzieci potrafią nazwać aktualną porę roku,
- Wymienić charakterystyczne cechy zimy,
- Wykazać się pomysłowością i inwencją twórczą.
Przebieg:
- Zapoznanie wychowanków z wierszem pt. „Zima”,
- Omówienie tematyki wiersza. Dzieci na podstawie ilustracji potrafią opisać co widzą na obrazku,
- Rozsypanka obrazkowa – dzieci potrafią z rozsypanki wybrać te obrazki (elementy), które są charakterystyczne dla zimy.
- Wyjście na ogród przedszkola: Obserwacja oznak zimy,
- Rozmowa: Co się zmieniło na podwórku od jesieni.
- Podsumowanie zajęć.
§ Zabiegi higieniczne przygotowujące do obiadu,
- mycie rąk i buzi,
§ Obiad
- utrwalenie i nauka czynności samoobsługowych,
- usprawnienie uczynności posługiwania się sztućcami,
- znajomość i przestrzeganie zasad zachowywania się przy stole podczas posiłku.
§ Poobiedni relaks
- Uwrażliwianie dzieci na potrzebę odpoczynku po obiedzie
- Wyciszenie emocji dzieci
- odpoczynek przy muzyce relaksacyjnej,
- ciche słuchanie bajek czytanych przez nauczyciela
§ Podwieczorek,
§ Aktywność własna dzieci, zabawy ruchowe w sali:
- Zabawa ruchowa „Bałwanki są wśród nas”, „Taniec z szalikami”,
- Zabawy we własnych kącikach zainteresowań.
Wtorek
30.11.2008 r.
- stwarzanie atmosfery życzliwości, zrozumienia,
- usprawnienie fizyczne,
- mobilizacja do aktywnego uczestniczenia w zajęciach, grach i zabawach podczas całego dnia.
- zabawa powitalna: „Iskierka przyjaźni”,
- zabawa ruchowa z wykorzystanie metod W. Sherborne:
(przedszkolaki turlają się po podłodze, wykonują skłony, przysiady, podskoki).
§ Czynności higieniczne,
§ Śniadanie,
Temat: UBIERAMY SIĘ STOSOWNIE DO PORY ROKU.
- Dziecko wie jak należy się ubierać do pory roku,
- Usprawnianie motoryki rąk i nóg, wyzwalanie swobodnej ekspresji ruchowej,
- Dziecko wykazuje się pomysłowością i inwencją twórczą.
- Rozmowa kierowana nt. „Jak odpowiednio ubierać się w zimie”. Do sali wchodzi troje dzieci, które są różnie ubrane – wybór odpowiedniego stroju na zimę.
- Wspólne sporządzenie listy najpotrzebniejszych części garderoby potrzebnych na zimę.
- Zajęcia plastyczne: „Projekt czapki, szalika bądź rękawiczek”. Omówienie tematyki prac i zorganizowanie wystawy.
- Zabawy ruchowe: „Ciepło – zimno czyli gdzie schowane są części zimowej garderoby”.
§ Obiad,
§ Poobiedni relaks,
- Zabawa ruchowa: „Wąż w trawie”, „Przysiad na znak”,
Środa
01.12.2008 r.
- stwarzanie atmosfery sprzyjającej dobremu samopoczuciu dziecka,
- usprawnianie funkcji fizycznych,
- dbanie o prawidłowe relacji między dziećmi.
- zabawa powitalna „Ludzie do ludzi” – dzieci witają się w parach poszczególnymi częściami ciała ( np. prawa noga z prawą nogą, lewy łokieć z lewym łokciem itd.).
- poranna gimnastyka przy muzyce.
Temat: DOKARMIAMY PTAKI ZIMĄ.
- Uwrażliwienie dzieci na warunki życia ptaków zimą,
- Uświadomienie dzieciom konieczności dokarmiania ptaków,
- Rozpoznawanie i nazywanie ptaków: wróbel, sikorka, gil, sroka, wrona, kruk.
- Zapoznanie wychowanków z opowiadaniem „Spiżarnia ptaków”.
- Rozmowa nt. usłyszanego opowiadania. Wypowiedzi dzieci na temat pomocy ptakom w okresie zimy,
- Zabawa ruchowa: „Ptaszki w karmniku”,
- Rozpoznawanie na ilustracjach i nazywanie ptaków pozostających na zimę w Polsce : wróble, sikorki, wrony, kruki, sroki,.
- Zajęcia plastyczne: Kolorujemy sylwetki ptaków – wystawa prac.
- Zabawa ruchowa „Abrakadabra”, „Motyle i kwiaty”,
Czwartek
02.12.2008 r.
- zmniejszanie dystansu między dziećmi,
- wdrażanie do dyscypliny i obowiązkowego wykonywania poleceń nauczyciela,
- dbanie o porządek po zabawach.
- zabawa powitalna „Dłoń”, „Niedokończone zdania”,
- zabawa ruchowa: „Kto zmienił miejsce?”
Temat: SPORTY ZIMOWE.
- Dziecko potrafi rozpoznać zimowy sprzęt sportowy (narty, sanki, łyżwy) i nazwać go,
- Zna zasady korzystania ze sprzętu zimowego,
- Potrafi rozwiązać zagadkę,
- Wdrażanie do współpracy w grupie.
- Burza mózgów: „Jakie znamy sporty zimowe”.
- Rozwiązywanie zagadek dotyczących rekwizytów sportów zimowych (narty, łyżwy, sanki),
- Rozsypanka obrazkowa: łączenie rekwizytów z miejscem ich przeznaczenia,
- Zabawa ruchowa przy muzyce – naśladowanie sportów zimowych w rytm różnej muzyki
- Wyjście na plac przedszkola na sanki.
- Zabawy ruchowe: „Dyrygent”, „Węzeł gordyjski”
Piątek
03.12.2008 r.
- nabywanie poczucia samokontroli i panowania nad własnym zachowaniem,
- egzekwowanie obowiązków od dzieci.
- zabawa powitalna „Dzień Dobry”,
- zabawa ruchowa: „Wyścig kretów”, „Przeciąganie w parach”.
Temat: BEZPIECZNE ZABAWY NA ŚNIEGU.
- Utrwalanie zasad bezpiecznej zabawy w czasie zimy,
- Znajomość symboli i skutków niewłaściwego zachowania się w czasie zabaw zimowych,
- Wdrażanie do aktywnego spędzania czasu wolnego.
- Burza mózgów: Jak spędzamy czas wolny w zimie? Jakie zabawy są bezpieczne, a jakie nie?
- Rozsypanka zdaniowa – dzieci porządkują zabawy bezpieczne i niebezpieczne – wyjaśniają ich znaczenie, sporządzają listę zabaw niebezpiecznych,
- Rozmowa kierowana jak unikać niebezpiecznych zabaw,
- Wyjście na ogródek przedszkolny – zabawy na śniegu.
...
ollaw