Standardy_zadania.doc

(1081 KB) Pobierz
Standard II

ZADANIA Z MATEMATYKI WEDŁUG STANDARDÓW WYMAGAŃ EGZAMINACYJNYCH.

 

Drogi uczniu.

Zadania, które znajdują się w arkuszach egzaminacyjnych z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych sprawdzają umiejętności według standardów wymagań egzaminacyjnych. Znajomość tych standardów pomoże Ci w przygotowaniu się do egzaminu, który czeka Cię już w kwietniu. Proponuję Ci , skorzystanie z przykładowych zadań z matematyki , opracowanych według odpowiednich standardów.

                                          

                                              mgr Bożena Zembik

nauczyciel Publicznego Gimnazjum w Czarnkowie

 

 

STANDARD  I  Umiejętne stosowanie terminów, pojęć i procedur z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, niezbędnych w praktyce życiowej i w dalszym kształceniu.

 

STANDARD  I.1

Uczeń stosuje terminy i pojęcia matematyczno-przyrodnicze

Zad. 1  Liczba x jest najmniejszą spośród dodatnich liczb całkowitych spełniających następujące warunki: potrojona liczba x jest jednocześnie liczbą parzystą i kwadratem liczby naturalnej. Liczba x ma zatem wartość;

A.  3                            B.  6                            C.  10                            D.  12

Zad. 2  Prostokątny plac przed szkołą ma wymiary 45 m x 21,87 m. Ile płytek kwadratowych o boku 40,5 cm potrzeba na pokrycie tego placu (płytki można ciąć)?

A.  5 500                            B. 6 000                            C.  2 430                            D.  3 000

Zad. 3  Prędkość rozchodzenia się światła jest równa 1 080 000 000 000 m/h. Światło zatem rozchodzi się z prędkością:

A. 3 . 10 km/s.                B.  3 . 103 km/s.                C.  3 . 105 km/s                D.  3 . 107 km/h

Zad. 4  Powierzchnia Oceanu Spokojnego jest równa ok. 165 200 000 km2. Powierzchnię Oceanu można zapisać w postaci:

16,52 . 10...... km2 (uzupełnij zapis)

Zad. 5  Powierzchnia Polski wynosi ok. 312 700 km2, a Europy ok. 10 000 000 km2. Na powierzchnię pozostałych krajów europejskich przypada około:

A.  968,73 . 105 km2      B.  96,873 . 105 km2    C.  9,6873 . 105 km2     D.  9687, 3 . 105 km2

Zad. 6  Największym ssakiem na świecie jest płetwal błękitny, największym zaś chrząszczem – goliat żyjący w Afryce centralnej. Płetwal błękitny ma wagę 190 ton i długość 30 m. Goliat waży 100 gram i mierzy 10 cm. Zatem:

    1. płetwal błękitny waży  1,9 . 10....... razy więcej niż chrząszcz goliat;
    2. chrząszcz goliat ma długość 3 . 10........ razy mniejszą niż płetwal błękitny.

(uzupełnij wykładniki potęg)

Zad. 7  W całkowicie wypełnionym, prostopadłościennym kartonie o podstawie 4 cm x  10 cm  znajduje się 1 litr mleka. Jaką wysokość ma karton?

A.  10 cm                            B.  100 cm                            C. 25 cm                            D.  18 cm

Zad. 8  Wysokość walca jest trzy razy dłuższa od promienia podstawy. Pole powierzchni całkowitej tego walca (w cm2) wyraża się taką samą liczbą co jego objętość (w cm3). Czy objętość tego walca jest większa od pojemności zwykłej szklanki?

Zad. 9  Klepsydra o wysokości 40 cm i średnicy podstawy 16 cm składa się z dwóch identycznych stożków. Jaki maksymalny czas może odmierzać ta klepsydra, jeśli piasek przesypuje się z prędkością 2,5 cm3/min?

A. ok. 6 h                            B.  ok. 10 h 35 min.                            C.  856 min.                            D.  8 h 56 min.

Zad. 10  Odcinek AB jest styczny do mniejszego okręgu, a jego końce należą do większego okręgu, AB = 12 cm. Pole pierścienia wyznaczonego przez te współśrodkowe okręgi:

a)           

jest równe 40p cm2

b)            jest równe 36p cm2

c)            jest równe  144p cm2

d)            nie może być policzone,  ponieważ jest za mało danych

 



Zad. 11  Kąty trójkąta ABC wpisanego w okrąg o środku O są równe:

A.           ÐA = 60oÐ B = 50oÐ C = 70o.             

B.           Ð A = 70oÐ B = 50oÐ C = 60o

C.           Ð A = 50oÐ B = 60oÐ C = 70o

D.           Ð A = 50oÐ B = 70oÐ C = 60o

 

 



Zad. 12  Promień okręgu o środku O ma długość:

A.           6 cm.

B.           8 cm.

C.           10 cm.

D.           12 cm.

 

 



Zad. 13  Figura na rysunku ma:

A.    tylko 1 oś symetrii

B.     tylko 2 osie symetrii

C.     tylko 3 osie symetrii

D.    tylko 4 osie symetrii.

 

 

 

 

STANDARD   I.2

Uczeń wykonuje obliczenia w różnych sytuacjach praktycznych

 

Zad.1  Uporządkuj rosnąco liczby:

;  0 ; 

 

Zad. 2  W pełnym dzbanku mieści się  litra soku. Ile litrów soku potrzeba, by wypełnić pojemności dzbanka?

A.                             B.                             C.                             D.  1

 

Zad. 3  Nowy samochód traci na wartości 20% po roku użytkowania. Wartość samochodu po roku użytkowania wyniosła 19 744 zł. Ile kosztował nowy samochód?

Zad. 4  Pan Piotrowski przeznaczył kwotę 25 000 zł na pomoc charytatywną dla domów dziecka nr I i nr II w stosunku 2 : 3. Na dom nr I przeznaczył zatem:

A.    5 000 zł.

B.     10 000 zł.

C.     12 500 zł.

D.    15 000 zł.

 

Zad. 5  Odległość z Warszawy do Medyki wynosi 360 km. Pan Jan pokonał ją w czasie 4,5 h. Ile wyniósł łączny czas jego podróży, jeśli w drodze powrotnej jechał z prędkością o 12,5% większą?

A.    8,5 h.                            B.  7,5 h.                             C.  8 h.                                          D.  9 h.

 

Zad.6  Wartość wyrażenia wynosi:

A.    4                            B.                                              C.  1                                          D. 

 

Zad. 7  Z kawałka gliny w kształcie walca o średnicy podstawy 2 cm i wysokości 36 cm zrobiono kulę. Oblicz długość promienia tej kuli.

 

 

 

STANDARD  I.3

Uczeń posługuje się własnościami figur

 

Zad. 1  Jeden kwadrat ma bok długości x (x>0), a drugi bok o 2 jednostki dłuższy. Które z wyrażeń opisuje sumę pól tych kwadratów?

A.    2x2 + x + 2

B.     x2 + 2

C.     2x2 + 4x + 4

D.    2x2 + 3x + 4

 



Zad. 2  Kąt α na rysunku ma miarę:

A.    30o                                         

B.     45o

C.     60o

D.    20o

 

Zad. 3  Kąty wewnętrzne trójkąta są w stosunku 2 : 3 : 5. Ich miary wynoszą zatem:

A.    20o, 30o , 50o

B.     20o , 60o , 100o

C.     44o , 56o , 80o

D.    36o , 54o , 90o

 

Zad.4  Powierzchnia dużego sześcianu jest równa 216 cm2. Jaka jest łączna powierzchnia dwóch mniejszych sześcianów, jeśli każda z krawędzi ma długość równą połowie długości krawędzi dużego sześcianu?

A.    108 cm2              B.  216 cm2                            C.  54 cm2                            D.  72 cm2

 



Zad. 5    Fragment trawnika w kształcie trójkąta ABC podzielono na dwie części chodnikiem DE. Aby obsiać trawą część DEC zużyto 8 kg nasion. Ile kg nasion potrzeba, aby obsiać trawą część ABED trawnika.

 

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin