rozporz_MI_weryfikacji_audyt_BL.pdf

(100 KB) Pobierz
Microsoft Word - rozporz MI weryfikacji audyt BL.doc
Projekt stycze 2008 r.
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1)
z dnia .................................... 2008 r.
w sprawie weryfikacji audytu energetycznego
Na podstawie art. 8 pkt 2 ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o wspieraniu przedsi wzi
termomodernizacyjnych (Dz. U. Nr 162, poz. 1121, z pó n. zm. 2) ) zarz dza si , co nast puje:
§ 1. Rozporz dzenie okre la:
1) szczegółowe zasady i tryb weryfikacji audytu energetycznego, stanowi cego podstaw do realizacji
przedsi wzi cia termomodernizacyjnego na zasadach okre lonych w ustawie z dnia 18 grudnia 1998 r.
o wspieraniu przedsi wzi termomodernizacyjnych, zwanej dalej "ustaw ";
2) szczegółowe warunki, jakie powinny spełnia podmioty, którym Bank Gospodarstwa Krajowego mo e
zleca wykonanie weryfikacji audytów energetycznych.
§ 2. Ilekro w rozporz dzeniu jest mowa o:
1) weryfikatorze - nale y przez to rozumie Bank Gospodarstwa Krajowego lub podmioty, którym Bank
Gospodarstwa Krajowego mo e zleca wykonanie weryfikacji audytów energetycznych, zgodnie z art.
5 ust. 3 ustawy;
2) ocenie weryfikacyjnej - nale y przez to rozumie pisemn ocen audytu energetycznego wydan przez
weryfikatora;
3) rozporz dzeniu Ministra Infrastruktury - nale y przez to rozumie rozporz dzenie Ministra
Infrastruktury z dnia ………..… w sprawie szczegółowego zakresu i formy audytu energetycznego
(Dz. U. Nr ……).
§ 3. 1. Weryfikacja audytu energetycznego polega na sprawdzeniu w szczególno ci:
1) kompletno ci sporz dzonej inwentaryzacji przedmiotu tego audytu;
2) prawidłowo ci oceny stanu technicznego przedmiotu tego audytu;
3) racjonalno ci wskazanych rodzajów usprawnie oraz przedsi wzi termomodernizacyjnych
przewidzianych do oceny za pomoc procedury optymalizacji, o której mowa w rozporz dzeniu
Ministra Infrastruktury;
4) dokumentacji realizacji procedury wyboru optymalnego wariantu przedsi wzi cia
termomodernizacyjnego.
2. Weryfikator w oparciu o wszystkie audyty energetyczne, które uzyskały pozytywn ocen
weryfikacyjn , tworzy komputerow baz danych pozwalaj c na przechowywanie i analiz danych z
kart audytu, w szczególno ci analiz statystyczn efektów uzyskiwanych z realizacji wybranego
optymalnego wariantu przedsi wzi cia termomodernizacyjnego.
§ 4. 1. Post powanie weryfikacyjne rozpoczyna si z chwil otrzymania i rejestracji przez
weryfikatora audytu energetycznego.
2. Weryfikator w ramach wst pnego etapu post powania weryfikacyjnego, trwaj cego nie dłu ej
ni siedem dni roboczych liczonych od dnia otrzymania audytu energetycznego, dokonuje oceny jego
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rz dowej – budownictwo, gospodarka przestrzenna i
mieszkaniowa, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporz dzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r.
w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2000 r. Nr 48, poz. 550, z 2001 r. Nr 76, poz. 808 i
Nr 154, poz. 1800, z 2002 r. Nr 25, poz. 253, z 2004 r. Nr 146, poz. 1546 i Nr 213, poz. 2157 oraz z 2006 r. Nr
220, poz. 1600.
1
kompletno ci zgodnie z wymogami formalnymi, o których mowa w rozporz dzeniu Ministra
Infrastruktury.
3. W przypadku stwierdzenia niekompletno ci zło onego do weryfikacji audytu energetycznego,
weryfikator informuje w formie pisemnej inwestora o konieczno ci dokonania w okre lonym terminie
stosownych uzupełnie .
4. Wła ciwe post powanie weryfikacyjne nast puje po zako czeniu wst pnego etapu
post powania weryfikacyjnego lub po dokonaniu uzupełnie , o których mowa w ust. 3, i nie mo e
trwa dłu ej ni dwa tygodnie.
5. Weryfikator w ramach post powania, o którym mowa w ust. 4, sprawdza zgodno audytu
energetycznego z wymaganiami szczególnymi, o których mowa w rozporz dzeniu Ministra
Infrastruktury.
§ 5. 1. Po zako czeniu post powania weryfikacyjnego weryfikator sporz dza ocen
weryfikacyjn zawieraj c stwierdzenie, e weryfikacja jest pozytywna albo negatywna.
2. Negatywna ocena weryfikacyjna wymaga pisemnego zwi złego uzasadnienia.
§ 6. Bank Gospodarstwa Krajowego mo e dokona analizy oceny weryfikacyjnej audytu
energetycznego sporz dzonej przez podmiot, któremu Bank Gospodarstwa Krajowego zlecił
wykonanie tej weryfikacji.
§ 7. Bank Gospodarstwa Krajowego mo e zleca wykonanie weryfikacji audytu energetycznego
podmiotom, które spełniaj nast puj ce warunki:
1) s wpisane do Krajowego Rejestru S dowego albo do ewidencji działalno ci gospodarczej;
2) dysponuj odpowiednio wykwalifikowan kadr :
a) z wy szym wykształceniem technicznym, w szczególno ci posiadaj c uprawnienia budowlane do
projektowania, ekonomicznym lub w dziedzinie nauk cisłych,
b) co najmniej z trzyletni praktyk zawodow oraz do wiadczeniem i dorobkiem w zakresie
wykonywania w szczególno ci ekspertyz, opinii, opracowa studialnych z dziedziny oszcz dno ci
energii oraz szacowania kosztów inwestycji;
3) posiadaj mo liwo ci techniczne wykonywania weryfikacji.
§ 8. Bank Gospodarstwa Krajowego mo e zleca weryfikacj wył cznie podmiotom, które nie
maj powi za kapitałowych lub nie s zwi zane umowami cywilnoprawnymi z producentami
wyrobów budowlanych i z wykonawcami robót budowlanych oraz z ich zrzeszeniami w sposób, który
podwa ałby obiektywno dokonywanej weryfikacji, a tak e nie wykonuj audytów energetycznych
sporz dzanych dla potrzeb uzyskiwania premii termomodernizacyjnej z Funduszu Termomodernizacji.
§ 9. Rozporz dzenie wchodzi w ycie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.
2
UZASADNIENIE
Przygotowany projekt rozporz dzenia jest konsekwencj korekty brzmienia delegacji z art. 8 pkt 2
ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o wspieraniu przedsi wzi termomodernizacyjnych, dokonanej
ustaw z dnia 18 pa dziernika 2006 r. o zmianie i uchyleniu niektórych upowa nie do wydawania
aktów wykonawczych (Dz. U. Nr 220, poz. 1600).
Projekt rozporz dzenia zachowuje dotychczasowe ustalenia zawarte w rozporz dzeniu Ministra
Infrastruktury z dnia 15 stycznia 2002 r. w sprawie weryfikacji audytu energetycznego (Dz. U. Nr 12,
poz. 115), które utraciło moc prawn z dniem 2 stycznia 2008 r. Projekt rozporz dzenia wypełnia w
cało ci okre lony zakres zadaniowy w delegacji ustawowej odno nie do zapewnienia wła ciwej
jako ci weryfikacji audytów.
Z uwagi na piln potrzeb wprowadzenia projektowanych przepisów do systemu prawnego z powodu
utraty mocy poprzednio obowi zuj cego w tym zakresie rozporz dzenia, maj c na uwadze
niezmieniony zakres projektowanych przepisów (obowi zuj cych od 6 lat) oraz fakt, e zasady
demokratycznego pa stwa prawnego nie stoj temu na przeszkodzie, proponuje si 7-dniowe vacatio
legis.
Projekt nie podlega procedurze notyfikacji, o której mowa w przepisach rozporz dzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych, bowiem nie zawiera norm technicznych, a ponadto zachowuje
dotychczasowe ustalenia zawarte w rozporz dzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 15 stycznia 2002 r.
w sprawie weryfikacji audytu energetycznego (Dz. U. Nr 12, poz. 115.).
Do prac nad projektem rozporz dzenia nie zostały zgłoszone podmioty zainteresowane tymi pracami
w trybie przepisów ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalno ci lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414).
3
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Cel wprowadzenia rozporz dzenia:
Celem wprowadzenia rozporz dzenia jest realizacja delegacji z art. 8 pkt 2 ustawy z dnia 18 grudnia
1998 r. o wspieraniu przedsi wzi termomodernizacyjnych.
2. Konsultacje społeczne:
W ramach konsultacji społecznych projekt został przekazany do Narodowej Agencji Poszanowania
Energii, Fundacji Poszanowania Energii, Krajowej Agencji Poszanowania Energii oraz Polskiej
Korporacji Termomodernizacji, z zastrze eniem, i projekt zachowuje dotychczasowe ustalenia
zawarte w rozporz dzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 15 stycznia 2002 r. w sprawie weryfikacji
audytu energetycznego (Dz. U. Nr 12, poz. 115). Ponadto projekt został umieszczony do publicznej
wiadomo ci na stronie internetowej Ministerstwa Infrastruktury.
3. Zakres oceny skutków regulacji:
Rozporz dzenie okre la szczegółowe zasady weryfikacji poprawno ci wykonania audytu
energetycznego, stanowi cego podstaw do uzyskania premii termomodernizacyjnej, o której mowa w
ustawie o wspieraniu przedsi wzi termomodernizacyjnych.
4. Podmioty na które oddziałuje projekt rozporz dzenia:
Proponowane regulacje nie spowoduj zmian w dotychczasowym oddziaływaniu na podmioty
zwi zane z sektorem budownictwa, zajmuj ce si audytyngiem energetycznym, projektowaniem,
wykonawstwem, zarz dzaniem nieruchomo ciami oraz podmioty zwi zane z sektorem finansowym.
5. Wpływy na sektor finansów publicznych, w tym na bud et pa stwa i bud ety jednostek
samorz du terytorialnego :
Brak wpływu.
6. Wpływ na rynek pracy:
Brak wpływu.
7.Wpływ na konkurencyjno gospodarki i przedsi biorczo , w tym na funkcjonowanie
przedsi biorstw :
Brak wpływu.
8. Wpływ na sytuacj i rozwój regionalny:
Brak wpływu.
9. Wst pna ocena zgodno ci projektu z prawem Unii Europejskiej:
Projekt jest zgodny z prawem UE.
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin