Baw-sie-i-ucz-w-sieci ZESZYT UCZNIA.pdf

(8367 KB) Pobierz
untitled
Wydano dzięki wsparciu
492800062.016.png 492800062.017.png 492800062.018.png 492800062.019.png 492800062.001.png
O tej książce
Dzisiaj coraz młodsze dzieci zaglądają do Internetu, dlatego też zeszyt zadań, który Państwo
macie przed sobą, ma na celu wprowadzenie pojęć związanych z nowoczesnymi technologiami
do codziennego słownika najmłodszych oraz do wykonywanych przez nich czynności.
Nasza publikacja oferuje dzieciom w wieku 4-8 lat 30 stron zabaw i gier, jak również pomoże
im rozwinąć podstawowe umiejętności językowe, matematyczne, społeczne i kulturowe. Dzięki
tej książeczce najmłodsi będą mogli zobaczyć, jak nowoczesne technologie wpływają na ich
życie codzienne. Przede wszystkim jednak, pozycja ta stwarza rodzicom i nauczycielom okazję
do spędzenia czasu z dziećmi i do przedyskutowania z nimi wielu ważnych kwestii.
Choć książeczka ta została tak skonstruowana, aby najmłodsi mogli samodzielnie wykonywać zawarte
w niej zadania i świetnie się przy tym bawić, to jednak w wielu ćwiczeniach ukryte jest głębsze
znaczenie. Niniejsza publikacja zachęca rodziców i nauczycieli, by od najmłodszych lat rozmawiali
ze swoimi pociechami i uczniami na takie tematy, jak prywatność czy nowoczesne technologie.
Tabela zamieszczona na stronie 4 przedstawia rodzicom i nauczycielom zakres tematów poruszanych
w tej książeczce oraz zadania, które do tych tematów nawiązują. Więcej informacji można znaleźć
na stronie www.saferinternet.org. Zachęcamy do zapoznania się z podanymi tam wskazówkami,
ponieważ zawierają one bardziej wyczerpujące informacje zarówno na temat celów edukacyjnych
kryjących się w każdym z zadań, jak i przesłań, które dzieci powinny zapamiętać.
O Insafe
W 2004 roku powstał Insafe zrzeszający realizatorów programu Komisji Europejskiej Safer Internet,
którzy zajmują się podnoszeniem świadomości w zakresie bezpiecznego użytkowania Internetu.
Aktualnie w ramach programu Insafe na terenie trzydziestu państw Europy oraz stowarzyszonych krajów
pozaeuropejskich działają narodowe centra (tzw. punkty Awareness) realizujące działania edukacyjne
oraz helpline’y oferujące pomoc w przypadkach zagrożeń w Internecie. Dodatkowo w strukturach
projektów działają Panele Młodzieżowe, których reprezentanci spotykają się raz do roku na Europejskim
Panelu Młodzieżowym. Więcej informacji znajduje się na stronie www.saferinternet.org.
Zapoczątkowany w 1999 program Komisji Europejskiej Safer Internet stawia sobie za cel
zapewnienie bezpieczeństwa młodych użytkowników Internetu oraz promowanie bezpiecznego
i odpowiedzialnego korzystania z technologii internetowej.
W ramach programu prowadzone są działania, których celem jest:
• podnoszenie świadomości społecznej;
• walka z nielegalnymi i szkodliwymi treściami internetowymi;
• zapewnianie bezpieczniejszego środowiska internetowego;
• stworzenie bazy wiedzy poświęconej bezpieczeństwu w Internecie.
Więcej informacji znajduje się na stronie: http://ec.europa.eu/saferinternet .
492800062.002.png
Witamy w Twoim
Zeszycie Zadań.
Dołącz do nas i baw się świetnie!
Ta książka należy do:
moje imię: ..............................................................
moje nazwisko: .................................................................
492800062.003.png
Dodatkowe informacje do zeszytu zadań “Baw się i ucz w sieci”
Każda strona książki oznaczona jest jednym, dwoma lub trzema symbolami ,
w zależności od poziomu trudności , by jak najlepiej sprostać różnym potrzebom
dzieci w wieku 4-8 lat.
= łatwe / 4-5 = średnie / 6-7 = trudne / +8
Tematyka
Strony
Różne wymiary
technologii ICT
Zadania
eUmiejętności/Cele
Witaj szkoło
p.6*, p.7
Posiadanie
urządzeń IT
Łączenie w pary,
porównywanie i znajdowanie
różnic
Dyskryminacja wizualna, symbole statusu
oraz przemoc
Rodzina
i przyjaciele
p.8, p.9*
Profil i prywatność
w Internecie
Dopasowywanie profili,
tworzenie własnego profilu
Dane mojego profilu: umiejętność rozróżnienia pomiędzy
tym, co publiczne i prywatne. Zachęcanie do krytycznego
myślenia na temat rozpowszechnianych informacji
Zdrowy styl
życia
p.10*, p.11*
Zachowanie równo-
wagi w codziennych
czynnościach
Przedziały czasowe i naklejki
z czynnościami, opowiadanie
historyjek
Zadania wymagające zastanowienia się/uporządkowania, kry-
tyczna refleksja na temat ilości czasu poświęconego na naukę,
gry komputerowe, pogawędki, zajęcia sportowe...
Działanie
i możliwości
p.12, p.13
Urządzenia wielo-
funkcyjne, zjawisko
konwergencji
Łączenie urządzeń z ich
cechami i możliwościami
Świadomość, że różne urządzenia mogą
wykonywać to samo zadanie, i że jedno
urządzenie może wykonywać wiele zadań
Pokaż
i powiedz
p.14, p.15
Manipulowanie
danymi
Dochodzenie: jak to się stało?
Zachęcenie do krytycznego myślenia,
rozróżnianie pomiędzy tym co
rzeczywiste i tym co wirtualne
Udostępnianie p.16*, p.17
Prywatność –
ochrona danych
Ujawnianie oraz bezpieczne
przechowywanie informacji
Nauka o rzeczach namacalnych i nienamacalnych,
rzeczywistych i wirtualnych, krytyczne myślenie
na temat ochrony informacji i/lub przedmiotów
Uczenie się
p.18
Umiejętności
internetowe
i pozainternetowe
Mierzenie i określanie
umiejętności i zdolności
Wiedza o sobie, strategie metakognitywne
(refleksja na temat własnych zachowań)
Technika dzisiaj p.19*
Ewolucja techniki
Czego używali moi rodzice
i dziadkowie?
Rozmowa o przeszłości i przyszłości,
ewolucja techniki
Wartości
p.20*
Koszt techniki
Porządkowanie i liczenie,
odkrywanie wartości
Wartość urządzeń IT, krytyczne myślenie na temat war-
tości urządzeń, których istnienie wydaje się dzieciom
tak oczywistego, że nie zastanawiają się nad ich ceną
Język
p.21
Symbole
komputerowe
Łączenie krajów i rzeczy
Rozumienie różnic kulturowych
Bezpieczne
przechowywanie
rzeczy
p.22, p.23,
p.28, p.30
Ochrona Twojego
komputera
Tworzenie haseł , łączenie rze-
czy z ich zamkami, gry słowne
i zadania typu „wyszukaj”
Rozwiązywanie problemów, nauka nowych
symboli, odgadywanie kodów
Moje
bezpieczeństwo
p.24*, p.29*
Funkcje pomocy
oraz mobilne usługi
lokalizacyjne
Krzyżówka poświęcona
bezpieczeństwu, labirynt
Rozwijanie języka, metafory, rozumienie
pojęcia anonimowości oraz czym są
usługi lokalizacyjne
Emocje/odpowie-
dzialność (działa-
nie/reakcja)
p.25, p.26
Komunikacja
internetowa
Dopasowywanie emotikonów
do wydarzeń odpowiadanie
na wiadomości
Radzenie sobie z cyberprzemocą, nauka
wyrażania/okazywania emocji oraz
empatii
Przemoc
p.27*
Komunikacja
internetowa
i pozainternetowa
Opowiadanie historyjek
Rozróżnienie pomiędzy tym, co rzeczy-
wiste i tym, co wirtualne, zwracanie się
o pomoc, rozmawianie o problemach
* Dodatkowy poziom zadań. Więcej informacji dla rodziców i nauczycieli pracujących z dziećmi znajduje się na stronie www.saferinternet.pl
492800062.004.png
Poznaj rodzinę
Dziadek
Tata
Hania,
Opiekunka
Mama
kolega Zeta
Tomasz
kolega
Alex
Zofi a
koleżanka
i ich przyjaciół
Brunon
492800062.005.png 492800062.006.png 492800062.007.png 492800062.008.png 492800062.009.png 492800062.010.png 492800062.011.png 492800062.012.png 492800062.013.png 492800062.014.png 492800062.015.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin