zabawy_z_chusta_i_pilkami_lato.doc

(151 KB) Pobierz
Poznajmy się

 

Po zimie, spędzonej na Biegunie, załoga Kapitana Juki wyruszyła w dalszą drogę. Podróżnicy przybili do brzegów Ameryki Północnej, gdzie poznali prawdziwych, indiańskich wojowników, którzy zostali ich przyjaciółmi. Spędzili z nimi całą wiosnę, a z początkiem lata ponownie wsiedli na okręt i wypłynęli na ocean. Po kilku dniach dotarli do Afryki. Wędrowali  po dżungli oraz po pustyni, spotkali zwierzęta afrykańskie i znów przeżyli wiele ciekawych przygód. Pod koniec lata wsiedli na statek i powrócili do domu.

 

1. TANIEC SYREN

Cele: zabawa ruchowa, doskonaląca sylwetkę i uwrażliwiająca na estetykę ruchu i sylwetki

Pomoce: chusta animacyjna, piłeczki, „Łabędź” C. Saint- Saensa („Mój kuferek” 2)

Uczestnicy: dzieci starsze

Przebieg zabawy: Na podłodze leży rozpostarta chusta. Na niej kładą się na plecach dzieci, każde na oddzielnym klinie. Jeżeli grupa jest liczna należy podzielić ją na pół – np. oddzielnie dziewczynki i chłopcy. Podczas, kiedy dziewczynki kładą  się na chuście, chłopcy są w tym czasie widzami. Podczas muzyki nauczyciel spokojnym głosem mówi dzieciom, co mają robić:

-podnosimy prawa nogę – opuszczamy

-podnosimy lewą nogę – opuszczamy. Itd.

Dzieci mogą kreślić stopami koła w powietrzu, podnosić i opuszczać ręce, podnosić i opuszczać jednocześnie ręce i nogi, kreślić w powietrzu figury geometryczne, przewracać się na brzuch, w tej pozycji unosić na rękach do góry klatkę piersiową i głowę itp.

Dzieci wykonują polecenia w tym samym momencie. Nauczyciel przypomina o estetycznym sposobie wykonywania ćwiczeń („jak w balecie”) i zwraca uwagę na ładny efekt.

Potem ćwiczą chłopcy. Można wprowadzić nowy wariant tej zabawy. Każdy chłopiec otrzymuje piłeczkę i kładzie się na chuście. Ćwiczenia chłopców polegają na przekładaniu piłki z ręki do ręki, kreśleniu figur w powietrzu z piłką w dłoni, unoszeniu nóg z piłką między stopami, przewrocie na brzuch i turlaniu piłki przed sobą z ręki do ręki itp.

 

2. WIELORYB I RYBKI

Cele: Integracja grupy. Czerpanie radości ze wspólnej zabawy. Ćwiczenie szybkiej reakcji na akcent. Zdyscyplinowanie zespołu.

Pomoce: chusta animacyjna, tamburyn

Uczestnicy: wszystkie grupy wiekowe

Przebieg zabawy: Nauczyciel dzieli dzieci na dwie grupy: jedna trzyma rozpostarta chustę – „wieloryb”, druga to „rybki”. Nauczyciel gra na tamburynie. Podczas delikatnej muzyki – dzieci „rybki” biegają wokół chusty i pod nią, wykonując rękami ruchy podobne do ruchu rąk takich, jak podczas pływania „żabką”. Na akcent (mocne uderzenie ręką w obręcz tamburyna) dzieci trzymające chustę kucają. Dzieci „rybki”, które znajdą się pod chustą, zostają połknięte przez „wieloryba” i odchodzą na bok. Po kilku powtórzeniach następuje zamiana grup.

 

3. KOLOROWE RYBKI

Cele: zabawa rozwijająca wyobraźnię, znajomość kolorów, umiejętność liczenia, reakcję na pauzę, umiejętność improwizacji ruchowej przy muzyce, rozwijająca słownictwo
i umiejętność werbalizowania myśli.

Pomoce: chusta animacyjna, „Marzenie miłosne nr.3” F. Liszta („Czterolatek”)

Uczestnicy: wszystkie grupy wiekowe

Przed zabawą nauczyciel rozmawia z dziećmi na temat zwierząt, żyjących w ciepłych wodach raf koralowych.

Przebieg zabawy: Na podłodze leży rozpostarta chusta. Podczas muzyki dzieci poruszają się swobodnie, tańcząc, wykonując obroty, gesty naśladujące pływanie itp. Wyobrażają sobie, że są kolorowymi rybkami, w kolorach, które są na chuście. Kiedy utwór muzyczny dobiegnie końca, każde dziecko siada na tym kolorze, który lubi najbardziej. Dzieci liczą, ile z nich lubi kolor czerwony, zielony itd. Następnie każde z nich mówi, dlaczego właśnie ten kolor wybrało (np. żółty – bo jest jak słońce, czerwony – jak róża). Nauczyciel pomaga dzieciom werbalizować ich odczucia. , naprowadza – o ile jest to konieczne.

 

4. WĘDRÓWKA PRZEZ DŻUNGLĘ

Cele: Ćwiczenie koncentracji, pamięci, kształcenie wyobraźni, czerpanie radości z zabawy.

Pomoce: Chusta animacyjna, kolorowe piłeczki, skakanki, małe obręcze, maskotka lwa i inne rekwizyty według inwencji nauczyciela.

Uczestnicy: Wszystkie grupy wiekowe

Przebieg zabawy:  Zabawa ta jest opowieścią ruchową o wędrówce przez dżunglę.

Aby dojść do wioski afrykańskiej trzeba pokonać przeszkody i wykonać różne zadania: przejść wąską ścieżką nad przepaścią, przedrzeć się przez zarośla i dojść do strumyka. Chcąc przejść na drugą stronę strumienia należy stąpać uważnie po dużych kamieniach wystających z wody. Na małej polance rozpalić ognisko i przygotować pożywienie. Po krótkim odpoczynku należy iść dalej. Po drodze, gdy napotkamy śpiącego lwa, trzeba obejść go
w ciszy (na palcach) dookoła. Przed wejściem do wioski wykonamy wesoły, afrykański taniec na znak, że szczęśliwie dotarliśmy do celu. Nauczyciel w wybranym miejscu kładzie na podłodze chustę animacyjną która będzie celem wyprawy-wioską afrykańską. W różnych miejscach sali prowadzący układa rekwizyty:2 skakanki równolegle-wąska ścieżka, małe obręcze -kamienie, stos piłeczek- ognisko ,maskotkę lwa.  Opowiadając o wędrówce przez dżunglę, pokazuje dzieciom w jakiej kolejności  mają wykonać poszczególne czynności  podczas wyprawy. Idą wąską ścieżką stopa za stopą(skakanki),przeskakują z kamienia na kamień(obręcze),rozpalają ognisko(pocierają piłeczkami), chodzą cichutko dookoła śpiącego lwa, wykonują taniec afrykański  i „wchodzą do wioski”- siadają na chuście animacyjnej. Pomysły na przeszkody i zadania do wykonania można mnożyć, wymyślając razem
z dziećmi., np. PAPUGI , MAŁPY, WĘŻE

 

5. PAPUGI, MAŁPY, WĘŻE

Cele: Rozwijanie sprawności ruchowej, uwrażliwianie na dźwięki wysokie, średnie i niskie

Pomoce: Kolorowe piłeczki, płyta CD ”Mój kuferek1” Muzyka w rejestrze wysokim, średnim i niskim(nr39)

Uczestnicy: Dzieci starsze

Przebieg zabawy: Nauczyciel rozdaje dzieciom po jednej piłeczce. Wszyscy poruszają się po sali przy akompaniamencie utworu muzycznego. Na dźwięki wysokie dzieci biegają drobnymi kroczkami z piłeczką uniesioną w górze(fruwające papugi).W rejestrze średnim dzieci chodzą po sali i przerzucają piłeczkę z ręki do ręki(skaczące małpki).Dźwięki niskie zapraszają do turlania piłeczki po podłodze(pełzające węże).Dzieci muszą szybko reagować na zmiany rejestrów. Zabawa jest wyczerpująca więc po jej zakończeniu  powinien nastąpić odpoczynek.

 

6. AFRYKAŃSKIE ZWIERZETA

Cele: zabawa ruchowo- naśladowcza, kształcąca dodatkowo koncentrację, pamięć
i znajomość  zwierząt afrykańskich.

Pomoce: chusta animacyjna, sześć piłeczek (każda w innym kolorze)

Uczestnicy: wszystkie grupy wiekowe

Przebieg zabawy: Na podłodze leży rozłożona chusta. Nauczyciel dzieli dzieci na sześć grup – czyli tyle, ile jest kolorów na chuście. Każda grupa to inny rodzaj zwierzęcia, żyjącego
w Afryce. Kliny na chuście to domki poszczególnych grup zwierząt: żółty – żyrafy, pomarańczowy – lwy, zielony – krokodyle, czerwony – małpy, niebieski - słonie, fioletowy – hipopotamy.

Dzieci ustalają sposób poruszania się zwierząt, np. żyrafy – na palcach z wyciągniętą do góry ręką, jak szyja żyrafy; słonie – ciężko, kołysząc się z nogi na nogę, z ręką ułożoną w kształt trąby; hipopotamy – na czworaka, ciężko, kołysząc się na boki; lwy – również na czworaka, ale miękko, od czasu do czasu pokazując ”pazury” i naśladując głosem porykiwanie; krokodyle – w kucki z „kłapiącymi”, prostymi rękami; małpy – podskakując na lekko zgiętych nogach z opuszczonymi luźno rękami.

Nauczyciel przypisuje każdej grupie inny rodzaj zwierzęcia i dzieci udają się do „domków” – czyli na odpowiedni kolor chusty, taki jak kolor zwierzęcia. Kiedy nauczyciel podnosi piłeczkę, dzieci siedzące na kolorze odpowiadającym kolorowi piłeczki ,schodzą z chusty
i poruszają się, naśladując przypisane im zwierzęta. Wszyscy muszą bacznie obserwować nauczyciela, który podnosi co chwilę piłeczkę w innym kolorze. Wtedy „na spacer” wychodzą inne zwierzęta, a poprzednie wracają „do domu”. Nauczyciel może podnieść dwie różne piłeczki, wówczas poruszają się jednocześnie dwie grupy zwierząt.

 

7. KOKOSOWE DRZEWA

Cele: Ćwiczenie uwagi słuchowej ,doskonalenie orientacji w przestrzeni, szybkiej reakcji
na przerwę w muzyce

Pomoce: Kolorowe piłeczki, wesoła muzyka do podskakiwania, klawesy lub bębenek.

Uczestnicy: Dzieci starsze

Przebieg zabawy: Dzieci otrzymują piłeczki po jednej dla każdego i podskakują wesoło
po całej sali przy akompaniamencie muzyki. Na przerwę w muzyce wszyscy zatrzymują się
w miejscu i słuchają ile razy nauczyciel zagra na klawesach (po cichu liczą dźwięki).Jeżeli usłyszą 2 dźwięki każde dziecko szuka sobie partnera ,staje do niego tyłem i podnosi rękę
z piłeczką w górze(2 orzechy kokosowe).Jeżeli nauczyciel zagra np.4 razy na instrumencie dzieci ustawiają się się w czteroosobowych kółeczkach, stają plecami do środka swojego kółeczka i podnoszą ręce z piłeczkami(4 orzechy kokosowe). Powrót muzyki jest sygnałem do swobodnego podskakiwania.

 

8. WĘŻE

Cele: Rozwijanie umiejętności współpracy w grupie, ćwiczenie szybkiej reakcji na przerwę
w muzyce, doskonalenie orientacji w przestrzeni.

Pomoce; Kolorowe piłeczki,6 białych kartekA5,pisaki lub flamastry w kolorach piłeczek, żywa muzyka do ruchu

Uczestnicy: Dzieci młodsze

Przebieg zabawy: Przed rozpoczęciem zabawy nauczyciel rysuje na kartkach linie o różnych kształtach(węże)w sześciu kolorach(na jednej kartce jeden wąż).Każde dziecko dostaje jedną piłeczkę. Prowadzący rozkłada kartki na podłodze w różnych miejscach sali. Przy akompaniamencie muzyki dzieci swobodnie poruszają się w różnych kierunkach pomiędzy kartkami. Na przerwę w muzyce dzieci mają za zadanie odnaleźć kartkę z „wężem” , którego kolor jest taki sam jak piłeczka dziecka,  a następnie ułożyć z innymi dziećmi piłeczki według narysowanego wzoru.

 

9. KOLOROWY WĄŻ

Cele: zabawa kształtująca umiejętność współdziałania w grupie i odwzorowywania różnych kształtów, pamięci wzrokowej

Pomoce: Piłeczki, skakanka lub duże kartki papieru i pisak (lub tablica), „Taniec chiński”
P. Czajkowskiego („Czterolatek”)

Uczestnicy: wszystkie grupy wiekowe (dla dzieci młodszych wariant ze skakanką)

Przebieg zabawy: W tej zabawie, zadaniem dzieci będzie ułożenie z piłeczek kolorowego węża. Ułożenie węża nie jest jednak całkiem dowolne. Nauczyciel określa kształt węża, który dzieci muszą odwzorować. Tu nauczyciel może wybrać sposób, w jaki zaprezentuje dzieciom sylwetkę węża. Np. może narysować linię, falę, literę U, C, ósemkę itp. na tablicy, na dużej kartce, lub może ułożyć w odpowiedni sposób skakankę na podłodze. Ważna jest współpraca dzieci i jak najwierniejsze  odwzorowanie figury za pomocą piłeczek. Dzieci muszą się zmieścić w określonym czasie – mają tyle czasu, ile trwa utwór muzyczny. Jeśli dzieci dobrze sobie radzą, nauczyciel może zatrzymać utwór w połowie i skrócić tym samym czas
na wykonanie zadania.

W wersji dla dzieci młodszych, nauczyciel układa kształt na podłodze ze skakanki, zaś dzieci muszą ułożyć piłeczki  - jedna za drugą - wzdłuż skakanki, tak, by do niej dotykały.

 

10. KARAWANA I BURZA PIASKOWA

Cele: Zmniejszenie napięcia emocjonalnego, rozwijanie koncentracji.

Pomoce: Chusta animacyjna, kolorowe piłeczki.

Uczestnicy: Dzieci starsze

Przebieg zabawy: Do przeprowadzenia zabawy będą potrzebne dwie dorosłe osoby, które będą trzymać naciągniętą, złożoną na  pół chustę(kurtyna).Na hasło Karawana! dzieci tworzą rząd. W jednej dłoni trzymają piłeczkę, drugą rękę kładą na ramieniu osoby stojącej
z przodu(karawana).Na hasło Burza piaskowa! wszyscy rzucają piłeczkę w chustę animacyjną i chowają się za nią.

 

11. ODPOCZYNEK W OAZIE

Cele: rozwijanie umiejętności relaksowania się, rozluźniania poszczególnych partii mięśni

Pomoce: Chusta animacyjna ,muzyka relaksacyjna

Uczestnicy: Wszystkie grupy wiekowe

Przebieg zabawy: Dzieci ustawiają się dookoła chusty, podnoszą ją za uchwyty i przy dźwiękach muzyki relaksacyjnej poruszają delikatnie materiałem. Nauczyciel wymienia imiona dzieci które wchodzą pod chustę, kładą się na podłodze i odpoczywają. Po kilku minutach następuje zmiana. Pod chustę wchodzą następne dzieci. Zabawa trwa tak długo aż wszystkie dzieci będą miały możliwość odpoczynku pod chustą.

 

12. LATAJĄCY DYWAN

Cele: relaks, czerpanie radości z zabawy, reakcja na sygnał muzyczny

Pomoce: chusta animacyjna, bębenek

Uczestnicy: wszystkie dzieci

Przebieg zabawy: Dzieci trzymają mocno uchwyty chusty. Na chuście siada jedno z dzieci. Gdy nauczyciel zaczyna grać na bębenku, dzieci trzymające chustę zaczynają biec, obracając chustę. Dziecko na chuście może się położyć, siedzieć , turlać się. Kiedy nauczyciel przestaje grać, dzieci zatrzymują się i na chuście siada inne dziecko. Przy powtórzeniach zabawy następuje zmiana kierunku ruchu.

 

13. PODAJ DALEJ!

Cele: zabawa zręcznościowa, rozwijająca koordynację ruchową, koncentrację, wyczucie tempa muzyki

Pomoce: Piłeczki, dwa kosze, „Piosenka Kapitana Juki”

Uczestnicy: dzieci starsze

Przebieg zabawy: Załoga statku szykuje się do ostatniego rejsu, do powrotu do domu.  Dzieci ustawiają się w szeregu. Na  jednym końcu szeregu stoi kosz z piłeczkami na drugim – pusty kosz.

Podczas zwrotki „Piosenki kapitana Juki” dzieci stoją w lekkim „marynarskim” rozkroku
i podają sobie piłeczki w rytm muzyki. Muszą dobrze zsynchronizować odbieranie i podawanie dalej piłeczki. Ważne jest, aby w tym samym momencie wszystkie odbierały (czyli zwrócone są w tę samą stronę) i w tym samym momencie odwracały się podając dalej. Podczas refrenu dzieci  kładą piłki na  podłodze i na przemian klepią się w kolana i klaszczą w ręce. Podczas drugiej zwrotki kontynuują podawanie piłek. Nauczyciel dba o to by zawsze w pierwszym koszu były piłki.

 

14. PODWODNY STATEK

Cele: Kształcenie wyobraźni, czerpanie radości z zabawy, umiejętność zabawy w zespołowej.

Pomoce: Chusta animacyjna

Uczestnicy: Dzieci starsze

Przebieg zabawy: Dzieci trzymają rozpostartą chustę animacyjną i delikatnie nią poruszają. Nauczyciel wybiera jedno dziecko do roli kapitana statku podwodnego. Wybrane dziecko wchodzi pod chustę i poprzez dotknięcie kolana wybiera spośród pozostałych dzieci pięć osób do załogi. Załoga wraz z kapitanem ustawiają się lub układają się pod chustą według własnej inwencji tworząc ze swoich ciał podwodny statek. Gdy „rzeźba” jest gotowa, dzieci odsłaniają chustę i oglądają „statek”.

 

15. KOLOROWA KARUZELA

Cele: Rozwijanie uwagi słuchowej, uwrażliwianie na zmiany tempa.

Pomoce: Chusta animacyjna, tamburyn

Uczestnicy: Wszystkie grupy wiekowe

Przebieg zabawy: Dzieci trzymają chustę za uchwyty jedną ręką i stoją przodem do kierunku ruchu. Nauczyciel gra do zabawy na tamburynie Na początku prowadzący  gra wolno-karuzela rusza, potem coraz szybciej(dzieci cwałują w przód)i na koniec zwalnia aż do momentu  zatrzymania ruchu.

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin