W krainie piratów.doc

(38 KB) Pobierz
Propozycje zabaw i zajęć dla dzieci w wieku od 4 do 6 lat

Propozycje zabaw i zajęć dla dzieci w wieku od 4 do 6 lat. - cykl scenariuszy lekcji

Opracowała: Elżbieta Szpankowska

W KRAINIE PIRATÓW

Propozycje zabaw i zajęć dla dzieci w wieku od 4 do 6 lat.

Temat dnia: Portret pirata

1.       Słuchanie fragmentów książki Wojciecha Witkowskiego pt.: Burzliwe dzieje pirata Rabarbara

·         czytanie książki w odcinkach o różnych porach dnia przedszkolnego,

·         zabawy dramowe – tworzenie scenek na podstawie tekstu,

·         malowanie, tworzenie historyjki obrazkowej, nauczycielka p[odpisuje prace dzieci.

2.       "Pirackie stroje" – wyszukiwanie odpowiednich bluzek i spodni, wykonanie odpowiednich akcesoriów pirackich: lornetki, kapelusze, przepaski, chusty, pasy, sakwy.

3.       "Portret pirata" – praca zespołowa na dużym arkuszu papieru (A-1, A-2), wykorzystanie farb, bibułek, gazet, papieru kolorowego.

4.       Cechy pirata – jakie umiejętności powinien posiadać pirat, wyszukiwanie przymiotników: groźny, odważny, dzielny, silny, sprytny, dobry żeglarz, dobry pływak, itd. – ćwiczenia językowe.

5.       Ćwiczenia gimnastyczne – przeciąganie liny, rzut do celu, wspinanie się po drabinie, podciąganie się na linie, podnoszenie "ciężarów", chód po równoważni.

6.       "Piracka muzyka" – gra na instrumentach perkusyjnych:

·         wykonanie własnych instrumentów,

·         śpiewanie piosenki "Bum, cyk, cyk..."

7.       "Piracki taniec" – wymyślanie pirackich okrzyków, pozdrowień i gestów powitania – improwizacje ruchowe przy muzyce

·         wykonywanie poleceń .

8.       Czytanie globalne książeczek z serii Słoneczna Biblioteka": Skarb pirata Piotra, Dalsze przygody pirata Piotra, Wódz piratów, Pirat:

·         wymyślanie dalszego ciągu historii,

·         analiza i synteza zdania: Paskudny pirat Piotr powyrywał pomarańczowej papudze piórka pięknej papudze Polci,

·         zapoznanie dzieci z kształtem litery "P" "p",

·         układanie wyrazów Piotr, pirat z alfabetu ruchomego, pisanie tych słów na podświetlanej szybie, na komputerze, na maszynie,

9.       "Papuga" – wiersz J. Brzechwy do nauki czytania globalnego, obrysowywanie szablonu w kształcie papugi,

·         "kalkowanie" za pomocą podświetlanej szyby wzoru z papugą,

·         "Papuga" – praca plastyczna, naklejanie kawałków bibułki na szablon, odbijanie za pomocą farby swojej dłoni na papierze, wycinanie, układnie w kształt ptaka,

·         wyklejanie kółkami kolorowego papieru – technika origami,

10.    "Chciałbym mieć brata pirata" – czytanie globalne wiersza J.L. Kerna



Temat dnia: Skarb piratów

1.       "Poszukiwanie skrzyni skarbów" – zabawa tropiąca według wskazówek zapisanych na "starej mapie" (kartka papieru opalona i przygotowana przez nauczycielkę)

·         zapoznanie dzieci z różnymi rodzajami map, oglądanie ich, opis,

·         omówienie zawartości "skrzyni skarbów" (zawartość: korale, sztuczna biżuteria, muszelki, bursztyny, pudełka metalowe, stare zegarki, monety, lornetka, książka o piratach lub z serii "Słoneczna Biblioteka" ,

·         przygotowanie spisu zawartości "skrzyni skarbów" (dzieci mówią – nauczycielka zapisuje), zorganizowanie wystawy przedmiotów, wspólne z nauczycielką wykonanie etykietek do czytania globalnego,

·         rozwijanie zmysłu dotyku poprzez odgadywanie nazwy dotkniętego przedmiotu (skrzynię przykrywamy kawałkiem tkaniny , aby dziecko nie widziało co dotyka),

2.       "Mapa skarbów" - tworzenie gry - ściganki według zasad edukacji matematycznej metodą E. Gruszczyk – Kolczyńskiej,

3.       "Arecheolog" – zabawa w kąciku badawczym:

·         oglądanie przez szkło powiększające muszli, kamieni, minerałów,

·         wyszukiwanie informacji w książkach,

·         badanie właściwości bursztynu (zjawisko elektryzowania).

4.       "Moja skrzynia skarbów":

·         praca przestrzenna, oklejanie pudełka kolorowym papierem lub gazetami,

·         ozdabianie kamieni, malowanie bardzo cienkim pędzelkiem,

·         wykonywanie biżuterii z różnego rodzaju materiałów: masa papierowa, makaron, korki, styropian, itp.,

5.       Rozwiązywanie słownych zagadek związanych tematycznie z piratami.



Temat dnia: Na pirackim statku

1.       "Statek piracki"- wykonanie dużego statku według pomysłu nauczyciela z przedmiotów znajdujących się w sali, np.: odwróconych stołów do góry nogami – nogi jako słupki pokładowe łączymy grubym sznurem, pasami tkanin, drabinkę z sali gimnastycznej można wykorzystać jako trap, cztery nogi, które znalazły się na środku wykorzystać do umocowania masztu z długiej tekturowej rury, zawiesić i umocować żagiel z płótna),

·         poznanie i stosowanie nowych słów: maszt, żagiel, pokład, burta, rufa, ster, trap, mostek kapitański, kotwica, kompas, port, dźwig – czytanie globalne niektórych wyrazów,

·         "Marynarze i kapitan" - zabawa ruchowa na sali gimnastycznej, nauczyciel jest kapitanem i wydaje komendy, dzieci są marynarzami, siedzą jedno za drugim,

·         zapoznanie dzieci z wyglądem kompasu i lornetki.

2.       "Łódka" – piosenka w: M. Bogdanowicz – czytanie globalne, słuchanie szant, słuchanie nagrania z szumem morza,

·         wykonanie karty poetyckiej z tekstem piosenki ,

·         zabawa inspirowana treścią piosenki.

3.       rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej:

·         układnie puzzli o morskiej tematyce,

·         wyszukiwanie różnic między dwoma podobnymi obrazkami.



Temat dnia: Czym podróżujemy

1.                    "Tratwa ratunkowa" – doświadczenia "Co pływa, co tonie", wybór materiału do budowy tratwy ratunkowej, zapisanie wyników doświadczenia na tablicy za pomocą symbolicznych rysunków,

·         budowa tratwy ratunkowej do zabawy w "Rozbitków" (powiązanie lub sklejenie długich rur tekturowych),

·         budowa tratwy ratunkowej z klocków,

·         technika collage – naklejanie patyczków, tkanin i papieru o różnej fakturze.

2.                    "Czym podróżujemy po wodzie" – oglądanie ilustracji, odczytywanie globalne podpisów,

·         wykonanie albumu z zebranych ilustracji i obrazków z kolorowych gazet, praca w zespole,

·         oglądnie książek tematycznych.

3.                    "Okręt" – praca przestrzenna z butelek plastikowych przeciętych wzdłuż, łączenie patyczków za pomocą sznureczków,

·         budowanie z klocków,

·         kolorowanie obrazków,

·         malowanie niebieską farbą morza, wycinanie z kolorowego papieru lub gazet, naklejanie

4.                    Zabawa statkami matematycznymi – wykonywanie poleceń nauczycielki – doskonalenie umiejętności przeliczania, dodawania, odejmowania na liczmanach.



Temat dnia: Na bezludnej wyspie

1.                    "Bezludna wyspa" – wykonanie dla potrzeb zabawy "wyspy" według pomysłu nauczycielki, np., rozłożenie kawałka tkaniny, koca, materacu, itp.

·         "Rozbitek" – zabawa twórcza, Z tonącego statku udało się uratować worek z różnymi przedmiotami – rozpoznawanie za pomocą dotyku, niewidocznych przedmiotów, wymyślanie nowego zastosowania, wymyślanie nazw,

·         "Bezludna wyspa" – wydzieranka papierowa, dorysowywanie innych elementów,

2.                    Oglądnie albumów i książek o zwierzętach i roślinach morskich.

3.                    "Kamień z dna morza" – opowiadania twórcze dzieci, wykonanie prac plastycznych dowolną techniką do własnego opowiadania, tworzenie książeczek, nauczycielka opisuje kolejne strony książeczki.



Temat dnia: Wyspa moich marzeń
 

1.                    "Wyspa moich marzeń" – rysowanie pastelami, pisakami, malowanie farbami na arkuszach papieru w kształcie wyspy.

·         zachęcenie dzieci do fantastycznych działań plastycznych,

·         nadanie nazw poszczególnym wyspom, zapisywanie ich przez nauczycielkę,

·         poszukiwanie różnych sposobów uzyskania połączeń między wyspami: wykorzystanie zabawek: łodzi, statków, samolotów, budowanie z klocków mostów, statków według pomysłów dzieci – działalność konstrukcyjna,

·         naklejanie wysp na duże arkusze papieru, tworzenie wspólnej pracy przez 4-5 dzieci, zagospodarowywanie przestrzeni między nimi – malowanie morza, mostów, statków.

2.                    "Wyspa" – układanie kawałków tkaniny w kształcie wyspy, budowanie domów na wyspie, manipulowanie figurkami, tworzenie dialogów przez dzieci, [wykorzystanie scenariusza zajęć z edukacji matematycznej E. Gruszcyk – Kolczyńskiej (zabawa w sklep pełen klocków – str. 418 (58))].

3.                    Słuchanie wiersza L.J. Kerna Dwaj korsarze lub D. Wawiłow Morze:

·         tworzenie kart poetyckich do czytania globalnego,

·         słuchanie wierszy z taśmy magnetofonowej

4.                    Rozwiązywanie zagadek słownych związanych z morzem i krzyżówek obrazkowych:

·         słuchanie zagadek nagranych na taśmę magnetofonową przez nauczycielkę, szukanie przez dziecko rozwiązania na obrazkach – praca indywidualna (słuchawki).

"

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin