Propozycje zabaw i zajęć dla dzieci w wieku od 4 do 6 lat. - cykl scenariuszy lekcjiOpracowała: Elżbieta SzpankowskaW KRAINIE PIRATÓWPropozycje zabaw i zajęć dla dzieci w wieku od 4 do 6 lat.Temat dnia: Portret pirata
1. Słuchanie fragmentów książki Wojciecha Witkowskiego pt.: Burzliwe dzieje pirata Rabarbara
· czytanie książki w odcinkach o różnych porach dnia przedszkolnego,
· zabawy dramowe – tworzenie scenek na podstawie tekstu,
· malowanie, tworzenie historyjki obrazkowej, nauczycielka p[odpisuje prace dzieci.
2. "Pirackie stroje" – wyszukiwanie odpowiednich bluzek i spodni, wykonanie odpowiednich akcesoriów pirackich: lornetki, kapelusze, przepaski, chusty, pasy, sakwy.
3. "Portret pirata" – praca zespołowa na dużym arkuszu papieru (A-1, A-2), wykorzystanie farb, bibułek, gazet, papieru kolorowego.
4. Cechy pirata – jakie umiejętności powinien posiadać pirat, wyszukiwanie przymiotników: groźny, odważny, dzielny, silny, sprytny, dobry żeglarz, dobry pływak, itd. – ćwiczenia językowe.
5. Ćwiczenia gimnastyczne – przeciąganie liny, rzut do celu, wspinanie się po drabinie, podciąganie się na linie, podnoszenie "ciężarów", chód po równoważni.
6. "Piracka muzyka" – gra na instrumentach perkusyjnych:
· wykonanie własnych instrumentów,
· śpiewanie piosenki "Bum, cyk, cyk..."
7. "Piracki taniec" – wymyślanie pirackich okrzyków, pozdrowień i gestów powitania – improwizacje ruchowe przy muzyce
· wykonywanie poleceń .
8. Czytanie globalne książeczek z serii Słoneczna Biblioteka": Skarb pirata Piotra, Dalsze przygody pirata Piotra, Wódz piratów, Pirat:
· wymyślanie dalszego ciągu historii,
· analiza i synteza zdania: Paskudny pirat Piotr powyrywał pomarańczowej papudze piórka pięknej papudze Polci,
· zapoznanie dzieci z kształtem litery "P" "p",
· układanie wyrazów Piotr, pirat z alfabetu ruchomego, pisanie tych słów na podświetlanej szybie, na komputerze, na maszynie,
9. "Papuga" – wiersz J. Brzechwy do nauki czytania globalnego, obrysowywanie szablonu w kształcie papugi,
· "kalkowanie" za pomocą podświetlanej szyby wzoru z papugą,
· "Papuga" – praca plastyczna, naklejanie kawałków bibułki na szablon, odbijanie za pomocą farby swojej dłoni na papierze, wycinanie, układnie w kształt ptaka,
· wyklejanie kółkami kolorowego papieru – technika origami,
10. "Chciałbym mieć brata pirata" – czytanie globalne wiersza J.L. Kerna
Temat dnia: Skarb piratów
1. "Poszukiwanie skrzyni skarbów" – zabawa tropiąca według wskazówek zapisanych na "starej mapie" (kartka papieru opalona i przygotowana przez nauczycielkę)
· zapoznanie dzieci z różnymi rodzajami map, oglądanie ich, opis,
· omówienie zawartości "skrzyni skarbów" (zawartość: korale, sztuczna biżuteria, muszelki, bursztyny, pudełka metalowe, stare zegarki, monety, lornetka, książka o piratach lub z serii "Słoneczna Biblioteka" ,
· przygotowanie spisu zawartości "skrzyni skarbów" (dzieci mówią – nauczycielka zapisuje), zorganizowanie wystawy przedmiotów, wspólne z nauczycielką wykonanie etykietek do czytania globalnego,
· rozwijanie zmysłu dotyku poprzez odgadywanie nazwy dotkniętego przedmiotu (skrzynię przykrywamy kawałkiem tkaniny , aby dziecko nie widziało co dotyka),
2. "Mapa skarbów" - tworzenie gry - ściganki według zasad edukacji matematycznej metodą E. Gruszczyk – Kolczyńskiej,
3. "Arecheolog" – zabawa w kąciku badawczym:
· oglądanie przez szkło powiększające muszli, kamieni, minerałów,
· wyszukiwanie informacji w książkach,
· badanie właściwości bursztynu (zjawisko elektryzowania).
4. "Moja skrzynia skarbów":
· praca przestrzenna, oklejanie pudełka kolorowym papierem lub gazetami,
· ozdabianie kamieni, malowanie bardzo cienkim pędzelkiem,
· wykonywanie biżuterii z różnego rodzaju materiałów: masa papierowa, makaron, korki, styropian, itp.,
5. Rozwiązywanie słownych zagadek związanych tematycznie z piratami.
Temat dnia: Na pirackim statku
1. "Statek piracki"- wykonanie dużego statku według pomysłu nauczyciela z przedmiotów znajdujących się w sali, np.: odwróconych stołów do góry nogami – nogi jako słupki pokładowe łączymy grubym sznurem, pasami tkanin, drabinkę z sali gimnastycznej można wykorzystać jako trap, cztery nogi, które znalazły się na środku wykorzystać do umocowania masztu z długiej tekturowej rury, zawiesić i umocować żagiel z płótna),
· poznanie i stosowanie nowych słów: maszt, żagiel, pokład, burta, rufa, ster, trap, mostek kapitański, kotwica, kompas, port, dźwig – czytanie globalne niektórych wyrazów,
· "Marynarze i kapitan" - zabawa ruchowa na sali gimnastycznej, nauczyciel jest kapitanem i wydaje komendy, dzieci są marynarzami, siedzą jedno za drugim,
· zapoznanie dzieci z wyglądem kompasu i lornetki.
2. "Łódka" – piosenka w: M. Bogdanowicz – czytanie globalne, słuchanie szant, słuchanie nagrania z szumem morza,
· wykonanie karty poetyckiej z tekstem piosenki ,
· zabawa inspirowana treścią piosenki.
3. rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej:
· układnie puzzli o morskiej tematyce,
· wyszukiwanie różnic między dwoma podobnymi obrazkami.
Temat dnia: Czym podróżujemy
1. "Tratwa ratunkowa" – doświadczenia "Co pływa, co tonie", wybór materiału do budowy tratwy ratunkowej, zapisanie wyników doświadczenia na tablicy za pomocą symbolicznych rysunków,
· budowa tratwy ratunkowej do zabawy w "Rozbitków" (powiązanie lub sklejenie długich rur tekturowych),
· budowa tratwy ratunkowej z klocków,
· technika collage – naklejanie patyczków, tkanin i papieru o różnej fakturze.
2. "Czym podróżujemy po wodzie" – oglądanie ilustracji, odczytywanie globalne podpisów,
· wykonanie albumu z zebranych ilustracji i obrazków z kolorowych gazet, praca w zespole,
· oglądnie książek tematycznych.
3. "Okręt" – praca przestrzenna z butelek plastikowych przeciętych wzdłuż, łączenie patyczków za pomocą sznureczków,
· budowanie z klocków,
· kolorowanie obrazków,
· malowanie niebieską farbą morza, wycinanie z kolorowego papieru lub gazet, naklejanie
4. Zabawa statkami matematycznymi – wykonywanie poleceń nauczycielki – doskonalenie umiejętności przeliczania, dodawania, odejmowania na liczmanach.
Temat dnia: Na bezludnej wyspie
1. "Bezludna wyspa" – wykonanie dla potrzeb zabawy "wyspy" według pomysłu nauczycielki, np., rozłożenie kawałka tkaniny, koca, materacu, itp.
· "Rozbitek" – zabawa twórcza, Z tonącego statku udało się uratować worek z różnymi przedmiotami – rozpoznawanie za pomocą dotyku, niewidocznych przedmiotów, wymyślanie nowego zastosowania, wymyślanie nazw,
· "Bezludna wyspa" – wydzieranka papierowa, dorysowywanie innych elementów,
2. Oglądnie albumów i książek o zwierzętach i roślinach morskich.
3. "Kamień z dna morza" – opowiadania twórcze dzieci, wykonanie prac plastycznych dowolną techniką do własnego opowiadania, tworzenie książeczek, nauczycielka opisuje kolejne strony książeczki.
Temat dnia: Wyspa moich marzeń
1. "Wyspa moich marzeń" – rysowanie pastelami, pisakami, malowanie farbami na arkuszach papieru w kształcie wyspy.
· zachęcenie dzieci do fantastycznych działań plastycznych,
· nadanie nazw poszczególnym wyspom, zapisywanie ich przez nauczycielkę,
· poszukiwanie różnych sposobów uzyskania połączeń między wyspami: wykorzystanie zabawek: łodzi, statków, samolotów, budowanie z klocków mostów, statków według pomysłów dzieci – działalność konstrukcyjna,
· naklejanie wysp na duże arkusze papieru, tworzenie wspólnej pracy przez 4-5 dzieci, zagospodarowywanie przestrzeni między nimi – malowanie morza, mostów, statków.
2. "Wyspa" – układanie kawałków tkaniny w kształcie wyspy, budowanie domów na wyspie, manipulowanie figurkami, tworzenie dialogów przez dzieci, [wykorzystanie scenariusza zajęć z edukacji matematycznej E. Gruszcyk – Kolczyńskiej (zabawa w sklep pełen klocków – str. 418 (58))].
3. Słuchanie wiersza L.J. Kerna Dwaj korsarze lub D. Wawiłow Morze:
· tworzenie kart poetyckich do czytania globalnego,
· słuchanie wierszy z taśmy magnetofonowej
4. Rozwiązywanie zagadek słownych związanych z morzem i krzyżówek obrazkowych:
· słuchanie zagadek nagranych na taśmę magnetofonową przez nauczycielkę, szukanie przez dziecko rozwiązania na obrazkach – praca indywidualna (słuchawki).
"
aducha179