KONSPEKT LEKCJI
TEMAT: Doskonalenie podań i chwytów w koszykówce.
ZADANIA LEKCJI:
umiejętności: uczeń potrafi wyczuwać czas, odległość i przestrzeń podczas chwytów i rzutów do kosza;
wiadomości: uczeń zna przepisy gry w koszykówkę – błąd kroków i błąd podwójnego kozłowania, wie jak ich unikać;
sprawność motoryczna: uczeń poznaje ćwiczenia pozwalające na rozwijanie szybkości reakcji, koordynacji wzrokowo-ruchowej, orientacji przestrzennej;
postawy i motywacje: Uczeń aktywnie współpracuje w zespole, przyczynia się do sprawnego przeprowadzenia lekcji wymyśla ćwiczenia z piłką i układa hasło
METODY: zabawowa-klasyczna, zadaniowa-ścisła
PRZYBORY I PRZYRZĄDY: 12 piłek do koszykówki, 6 szarf
Tok lekcyjny
Nazwa i opis ćwiczenia
Czas
Uwagi
organizacyjne
Część 1
Ćwiczenia porządkowe
i wychowawcze
Zbiórka, sprawdzenie obecności,
podanie zadań lekcji. Motywacja
do ćwiczeń
2’
Ustawienie
w szeregu.
Zabawa ożywiająca
„Traf w piętę”
Uczniowie dobierają się w pary i ustawiają w odległości 3-4 kroków od siebie. Na sygnał ćwiczący poruszając się w niskiej pozycji koszykarskiej, krokiem odstawno-dostawnym, starają się nawzajem trafić dłonią w piętę przeciwnika. Wygrywa ten, któremu uda się trafić trzy razy.
3’
w dwójkach na całej sali.
Ćwiczenia oswajające z piłką:
Ćwiczenia w truchcie
- PR kozłuje piłkę, LR krążenia w przód i w
tył, potem zmiana ręki;
- krok skrzyżny, odstawno-dostawny, ręka
odkierunkowa kozłuje piłkę;
- kozłowanie PR i LR w truchcie tyłem.
10’
Ustawienie w rozsypce.
Ćwiczenia w miejscu
- pw. w lekkim rozkroku, przerzut piłki z PR
do LR nad głową;
- pw. jak wyżej, krążenia piłki wokół
tułowia, krążenia piłki wokół PN i LN;
- kozłowanie piłki PR, LR i przejście do
leżenia przodem i tyłem;
- pw. w rozkroku, krążenia, skłony i
skrętoskłony, piłka trzymana oburącz.
Dowolne ćwiczenia z piłką.
Według inwencji ucznia.
Część 2
Kształtowanie uumiejętności, doskonalenie sprawności, rozwijanie
inwencji
twórczej
Naprzemianstronne podania jednorącz PR i LR.
Podania sprzed klatki piersiowej i kozłem; utrudnienie: podania z przysiadem i podania
z obrotem.
Równoczesne podania w parach: oburącz
sprzed klatki piersiowej i kozłem.
W dwójkach podania piłki w ruchu zakoń-
czone rzutem z biegu.
Zawodnicy z numerami dwa, trzy, cztery mają piłki i w kolejności zaczynają szybko podawać do zawodnika z numerem jeden.
Jak wyżej – z tym, że zawodnik z numerem jeden też ma piłkę, na sygnał podaje ją kolej-
no kozłem do wybranego zawodnika, który
swoją piłkę podaje sprzed klatki piersiowej
20’
Ustawienie w
parach naprze-
ciwko siebie
(dwie piłki na parę).
Brak kontaktu
wzrokowego piłką.
Na sygnał zmiana sposobu
podania.
Zawodnicy ustawieni na
linii końcowej i poruszają się w
kierunku przeciwległego
kosza.
czwórkach.
1
2 3 4
Na sygnał zmia-
na zawodnika na pozycji
pierwszej.
Gra uproszczona
Gra drużynowa w zespołach pięcioosobo-wych. Egzekwować przepis błąd kroków i błąd podwójnego kozłowania.
Na zakończenie każda drużyna szybko
wymyśla hasło – okrzyk sportowy na cześć przeciwników.
6’
Wybór drużyn
(dwóch kapita-
nów wybiera kolejnych gra-
czy, w każdej
drużynie po 1
zawodniku na
zmiany).
Część 3
Ćwiczenia
rozciągające, rozluźniające
i oddechowe
Pw. w rozkroku
- przysiad na PN i przeniesienie ciężaru ciała
na LN;
- wypad PN w przód, rozciągnąć mm,
zmiana nogi;
- rozkrok, RR w górę, wdech, opad tułowia
w przód z wydechem.
Zadania organiza-cyjne i wychowawcze
Podsumowanie zajęć, ocena pracy uczniów, zachęcenie do pozaszkolnej aktywności fizycznej, zebranie szarf.
mapmapek