SCENARIUSZ ZAJĘĆ PLASTYCZNYCH.doc

(52 KB) Pobierz
SCENARIUSZ ZAJĘĆ PLASTYCZNYCH

 

 

 

 

SCENARIUSZ ZAJĘĆ PLASTYCZNYCH

W GRUPIE DZIECI SZEŚCIOLETNICH

 

 

 

 

 

 

 

 

Opracowała :

Dorota Piasna

 

 


TEMAT: „ZIEMIA NASZA PLANETA”.

 

 

CELE OGÓLNE:

 

-         Kształtowanie właściwych nawyków, dotyczących ochrony środowiska naturalnego.

-         Zwrócenie uwagi na niebezpieczeństwa zagrażające  środowisku.

-         Rozwijanie właściwego stosunku do świata przyrody.

-         Poznanie możliwości walki z zanieczyszczeniem środowiska.

 

CELE SZCZEGÓŁOWE:

 

-         Kształtowanie postawy obrońcy środowiska naturalnego.

-         Zainteresowanie dzieci przyrodą  .

-         Rozumienie znaczenia czystej wody.

-         Rozwijanie postaw proekologicznych.

-         Rozwijanie aktywności twórczej.

-         Rozwijanie umiejętności wycinania i wydzierania.

 

CELE OPERACYJNE:

 

Dziecko:

-         wie jak należy zachować się w lesie

-         wie, w jaki sposób należy dbać o przyrodę

-         wie, o zanieczyszczeniu środowiska naturalnego

-         potrafi zaplanować ciekawy plakat o czystości ziemi

-         potrafi wykonać prace plastyczną eksponującą czystość ziemi

-         potrafi zastosować różne materiały do pracy plastycznej

-         potrafi wycinać i komponować pracę z wydzieranek

 

METODY: Słowna, oglądowa, praktyczna

 

FORMY:

 

-         Grupowa

-         Zbiorowa

-         Indywidualna

 

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

 

-         Inscenizacja „chrońmy przyrodę” oraz rekwizyty do inscenizacji.

-         Piosenka „Wołanie o pomoc”.

-         Słoiki z wodą, ziemią, piaskiem i żwirem.

-         Kolorowe papiery

-         Blok techniczny

-         Nożyce

-         Brystol

-         Klej

 

PRZEBIEG ZAJĘCIA:

 

-         Wystawienie inscenizacji pt. „Chrońmy przyrodę”.

-         Zabawa ruchowa „Ziemia, woda, powietrze ”.

-         Słuchanie piosenki pt. „Wołanie o pomoc” .

-         Zabawa badawcza „Czy można oczyścić wodę?”

-         Praca plastyczna „Nasza czysta Polska”.

 

TOK LEKCJI:

 

1.     Inscenizacja chrońmy przyrodę:

 

 

 

Krasnoludek Torfik –               Krasnoludek Torfik głęboko się kłania

                                                        Dzisiaj szereg rzeczy mam do przekazania

                                                        Za chwilę opowiem, co się stało w lesie

                                                        Bardzo jestem ciekaw co na to powiecie

 

Na scenę wchodzą: sarenka, zajączek i jeleń. Krasnoludek siada na pieńku i rozpoczyna swoją opowieść.

 

Jak każdego ranka na leśnej polanie

Odbyło się nasze poranne spotkanie

Śpiewały ptaszki, słonko nam grzało,

Miło, wesoło się rozmawiało

Wtem niespodzianie

Zając przybiegł mały

Tak do nas przemówił,

Drżąc ze strachu cały

 

Na scenie pojawia się zajączek

 

Zajączek -                                           W naszej leśnej rzeczce mieszka stwór straszliwy.

Zanieczyścił wodę zjadł wszystkie ryby

 

Sarenka -                                          Prędzej przyjaciele, co teraz zrobimy

Czystą wodę przecież zawsze mieć musimy.

Wszyscy przechodzą do wodopoju, w tym czasie krasnoludek zwraca się do publiczności

 

 

Krasnoludek Torfik –               Już do wodopoju wszyscy szybko kroczą

Patrzą - z przerażenia i nie wierzą oczom...

 

                            A na środku ścieżki leży wielka beka

Ciecz czarna i gęsta ciągle z niej wycieka

 

Sarenka -                                          Brak nam czystej wody co teraz zrobimy?

Żyć bez niej nie mogą zwierzęta, rośliny.

 

Jeleń -                                           To nie żadne stwory. To sprawka człowieka.

Nie wiadomo, co nas jeszcze tutaj czeka.

 

Sroka -                                           Właśnie wam przynoszę nowin strasznych wiele.

Proszę, posłuchajcie drodzy przyjaciele.

 

Pofrunęłam dzisiaj, jak każdego ranka

Do wsi by odwiedzić mojego bratanka.

 

Tam też podsłuchałam, jak ludzie planują

Że niebawem w lesie drzewa wykarczują.

 

Dlatego czym prędzej radzę stąd uciekać,

Bo trudno nam zmienić złe plany człowieka.

 

Na scenę wchodzi wiewiórka i gil

 

Wiewiórka -                             Teraz wam opowiem, co wczoraj widziałam.

Byłam tak zdziwiona, że aż oniemiałam.

 

W dziupli na drzewie siedzę wieczorem,

Spoglądam sobie na las, drogę, pole

 

Nagle coś stuka, warczy i świeci.

Patrzę – to auta, a na nich śmieci

 

Puszki, butelki, pełno plastiku;

Szkło i staroci różnych bez liku.

 

Nie tracąc nawet króciutkiej chwili

Wszystko pod lasem nam rozrzucili

 

Gil -                                                         Dzisiaj od rana wietrzyk powiewa,

Rozrzuca śmieci pomiędzy drzewa

 

Słonko przygrzało, więc wszystkie muchy

Już odpadami pasą swe brzuchy.

 

Wiewiórka -                             Woń nieprzyjemna wszędzie panuje,

Świeże powietrze szybko zatruje

 

Wiewiórka i gil -                             A takich beczek pełno pod lasem,

Nie dotykajcie ich mili czasem

 

W nich ciecz trująca, gdy się rozlewa,

Wkoło wypala lasy i drzewa

 

Krasnoludek Torfik –               Jak mamy chronić nasz dom kochany?

Wszak sami brudów nie pokonamy

 

Wszyscy razem -                            Tutaj mieszkają nasze rodziny,

Tutaj spędzamy czas mroźnej zimy

 

Gdzie teraz wszyscy się podziejemy?

Opuszczać tego lasu nie chcemy!

 

Krasnoludek Torfik –               Mieszkam w tym lesie już wieki całe,

Zawsze się czułem tutaj wspaniale

 

Wszyscy razem -                            Dlatego proszę was przyjaciele –

Szanujmy lasy, przyrodę, zieleń!

 

Gil podnosi planszę z rozłożystym starym drzewem.

 

Gil -                                                         W parkach i lasach dbajcie o drzewa.

Wycinać przecież ich wcale nie trzeba

 

Niech ptaszki sobie na niech mieszkają

Pomiędzy liśćmi cienia szukają.

 

Wiedząc jak bardzo bezpiecznie na drzewie,

Uwiją gniazda, przyfruną do ciebie

 

A może przyfruną także do ciebie?

Z wdzięcznością umilą twój czas pięknym śpiewem

 

Wiewiórka podnosi planszę z koszem na śmieci.

 

Wiewiórka -                             Papierków, butelek nie zostawiajcie.

Zawsze za sobą śmieci sprzątajcie

 

Sarenka podnosi planszę z zanieczyszczoną wodą

 

Sarenka -                                          O czystą wodę dbajcie w jeziorach,

Cała zwierzyna chórem wciąż woła.

 

Gil, wiewiórka, sarenka - Ludzie nie wolno niszczyć przyrody!

Dbajcie o czystość ziemi i wody!

 

Krasnoludek Torfik –               Może nam właśnie dziś pomożecie

Pomyślcie – ile zwierząt na świecie,

Takiej pomocy potrzebujemy

Od was jej właśnie oczekujemy

 

Wszyscy razem -                            Zwierzęta giną, tez z waszej winy,

W ich to imieniu o pomoc prosimy.

 

Na środek wychodzą dzieci. Jedno trzyma globus, inne planszę ze słońcem.

 

Razem -                                          Pamiętajmy!

 

Dziecko I -                                          Nie zaśmiecaj środowiska!

 

Dziecko II -                                          Nie zanieczyszczaj wód!

 

Dziecko III -                            Zachowaj cisze w lasach!

 

Dziecko I -                                          Nie niszcz drzew i krzewów!

 

Dziecko II -                                          Szanuj zieleń!

 

Dziecko II -                                          Kochajmy ptaki i zwierzęta!

 

 

Rozmowa na temat inscenizacji. Wrażenia, spostrzeżenia i wnioski wypływające z inscenizacji dotyczące ochrony przyrody.

 

2.     zabawa ruchowa „Ziemia ,woda, woda, powietrze”.

 

Dzieci stoją w rozsypce twarzami do nauczyciela.

Na hasło : Ziemia – dotykają dłońmi podłogi, przykucając jednocześnie.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin