Nauczyciel fizyki
(Numer 232104 wg klasyfikacji zawodów i specjalności)Nauczyciel prowadzi lekcje fizyki w gimnazjum w pracowni fizyki na parterze. Nad pracownią na pierwszym piętrze znajduje się wydzielone pomieszczenie ze sprzętem i urządzeniami wykorzystywanymi do doświadczeń. W trakcie doświadczeń wykorzystywany jest laser, palnik gazowy oraz elementy mechaniczne, które przynoszone są do pracowni i odnoszone po zajęciach przez nauczyciela. Poza prowadzeniem lekcji z fizyki do obowiązków nauczyciela należy organizowanie wycieczek do znajdującego się w pobliżu instytutu badawczego, oraz dyżurowanie podczas przerw na korytarzach i boisku.
Lista do identyfikacji zagrożeń
Zagrożenie
Źródło zagrożenia (przyczyna)
Możliwe skutki zagrożenia
Środki ochrony przed zagrożeniami
Agresja.
Młodzież, rodzice.
Guzy, siniaki.
Szkolenia, właściwa organizacja dyżurów na przerwach, ochrona.
Hałas.
Zachowanie młodzieży podczas przerwy.
Ubytki słuchu.
Ograniczenie ekspozycji na hałas.
Kontakt z otwartym płomieniem i gorącymi powierzchniami.
Używanie palnika gazowego i ogrzewanie przedmiotów podczas doświadczeń.
Poparzenia termiczne rąk.
Środki ochrony indywidualnej (rękawice), wzmożona uwaga.
Obciążenie psychiczne.
Stałe utrzymywanie uwagi, odpowiedzialność za młodzież.
Nerwice, choroby układu pokarmowego, psychozy.
Szkolenia, opieka psychologa.
Oślepienie laserem.
Laser wykorzystywany podczas doświadczeń fizycznych.
Uszkodzenie wzroku, utrata wzroku.
Stosowanie odpowiednich okularów, wzmożona uwaga.
Porażenie prądem.
Używanie urządzeń zasilanych energią elektryczną.
Śmierć, porażenie prądem.
Zachowanie wymagań ochrony przeciwporażeniowej, wzmożona uwaga.
Przeciążenie strun głosowych.
Prowadzenie lekcji.
Choroba zawodowa, uszkodzenie strun głosowych.
Szkolenia, odpowiednie przygotowanie sal lekcyjnych - akustyka, odpowiednia temperatura w pomieszczeniu.
Skaleczenia o ostre krawędzie.
Przedmioty używane do demonstracji podczas ćwiczeń.
Skaleczenia rąk.
Wzmożona uwaga.
Uderzenie o nieruchome przedmioty.
Pomieszczenia o ograniczonej przestrzeni.
Obrażenia (siniaki, guzy itp.).
Utrzymanie porządku, wzmożona uwaga.
Upadek na tym samym poziomie.
Śliskie podłogi, nierówne powierzchnie, bałagan, potrącenie przez ucznia.
Stłuczenia, zwichnięcia, złamania kości.
Odpowiednie obuwie, czyste i nieśliskie powierzchnie, porządek, uwaga.
Upadek ze schodów.
Śliskie schody, potrącenie przez ucznia.
Stłuczenia, zwichnięcia, złamania kości, wstrząśnienie mózgu.
Wypadek drogowy.
Opieka nad uczniami podczas wycieczek.
Potłuczenie, złamania kończyn, ciężkie urazy, śmierć.
Stosowanie się do przepisów o ruchu drogowym, wzmożona uwaga.
Ocena ryzyka zawodowego dla wytypowanych zagrożeń
Wybór metody oceny: wg PN-N-18002, PHA, Risk Score
ela__k