Doc. Grzegorz– opracowanie materiału Prawo cywilne i handlowe w zarysie str 379-436
Zarys Prawa Własności Przemysłowej
1. Uwagi ogólne
1.1 Pojęcie własności przemysłowej
Własność przemysłowa –pojęcie wprowadzone przez konwencje związkową paryską z 1883r wg niej chronione są:
· patenty na wynalazki,
· wzory użytkowe,
· rysunki i modele przemysłowe,
· znaki fabryczne lub handlowe,
· nazwa handlowa i oznaczenia pochodzenia lub nazwy pochodzenia,
· zwalczanie nieuczciwej konkurencji.
Po 1963 r również
Znaki usługowe, tajemnice produkcyjne, organizacyjne i handlowe , metody, receptury, dokumentacje techniczne, informacje handlowe, topografie układow scalonych.
Dobra niematerialne:
a) Nie są rzeczami
b) Przy spełnieniu przesłanek chronione
2.Kategorie dóbr niematerialnych
a) utwory, b)rozwiązania, c)oznaczenia
3.Grupy dóbr niematerialnych
1) dobra niematerialne o charakterze intelektualnym – przejawy działalności twórczej o indywidualnym charakterze (wynalazki, wzory użytkowe i przemysłowe ) cechy- nowość i oryginalność
2) dobra niematerialne niemające charakteru intelektualnego –symbole nośników określonych informacji (znaki towarowe, oznaczenia przedsiębiorstw , oznaczenia geograficzne )
4.Podział dóbr niematerialnych ze względu na przeznaczenie
a) D.N. stanowiące przedmiot ochrony niezależnie od ich przeznaczenia ( utwory mające prawa autorskie )
b) D.N. które są chronione jeżeli są zdolne do przemysłowego stosowania (pozostałe postacie dóbr niematerialnych)
Dobra niematerialne Kategorie
1.Własności intelektualna (obejmująca utwory)
2. Własności przemysłowej (obejmujące pozostałe dobra )
2. Źródła prawa własności przemysłowej
Konwencja związkowa paryska z 1883
Związek Ochrony Własności Przemysłowej (AIPPI)
Porozumienie Madryckie
Układ waszyngtoński
Światowa organizacja Hadlu pow. 1994r (TRIPS)
Związek Ochrony Własności Przemysłowej (AIPPI) zasady:
a) Asymilacji (równe traktowanie państwa członkowskiego jak i jego podmiotów)
b) Zasada minimum konwencyjnego- standard ochrony obowiązuje nawet gdy ustawy krajowe go nie przewidują. Normy konwencyjne określają minimalny zakres ochrony
c) Zasada terytorialności własność przemysłowa jest chroniona wg prawa tego państwa , w którym znajduje się siedziba sadu orzekającego w danej sprawie
2.2 Polska regulacja własności przemysłowej
Polska w TRIPS od 2000r
3. Wynalazek i jego ochrona
3.1 Wynalazek jako przedmiot patentu
Wynalazek to dobro własności przemysłowej i przedmiot prawa podmiotowego
Wynalazek jest definiowany przez zdolność patentową
Przedmiotem patentu są tylko takie wynalazki, które są nowe, posiadają poziom wynalazczy i nadają się do przemysłowego stosowania.
Wynalazek podlega opatentowanie wtedy gdy: Jest rozwiązaniem technicznym charakteryzujący się
a) Nowością
b) Poziomem wynalazczym
c) Przemysłową stosowalnością
Technika to ogół znanych metod i sposobów oddziaływania na materie służących do zaspokajania praktycznych potrzeb człowieka.
Kategorie wynalazków
A) Sposoby
B) Urządzenia
C) Produkty
D) Zastosowania
3.2 Uzyskanie Patentu
Patent na wynalazek powstaje na podstawie decyzji Urzędu Patentowego RP
Po przeprowadzeniu postępowania badawczego które ma na celu sprawdzenie zdolności patentowej wynalazku .
Prawo do uzyskania patentu przysługuje twórcy czyli osobie fizycznej która dokonała wynalazku .
Jeżeli dokonanie wynalazku było wynikiem wykonywanej pracy albo realizacji umowy -prawo do uzyskania patentu przysługuje pracodawcy .
Jeżeli wynalazek powstał tylko przy pomocy pracodawcy, a w umowie nie stwierdzono komu przysługuje prawo do patentu to prawo patentowe przysługuje twórcy a pracodawca może korzystać z wynalazku (licencja) ze stosownym wynagrodzeniem twórcy.
Nabycie patentu następuje na zasadzie pierwszeństwa ( przysługuje temu kto pierwszy dokonał jego zgłoszenia).
3.3 Treść i zakres patentu
Przez uzyskanie patentu nabywa się prawo wyłącznego korzystania z wynalazku w sposób zarobkowy lub zawodowy na całym obszarze Polski
wyłączność zarobkowej lub zawodowej eksploatacji tzn.
Patent na wynalazek dotyczy sposobu wytwarzania obejmuje także wytwory uzyskane bezpośrednio tym sposobem co zapewnia pośrednią ochronę wytworu .
3.4 Charakter prawny patentu
Patent jest prawem podmiotowym bezwzględnym, wyłącznym, ograniczonym terytorialnie i czasowo. Jest nadto prawem majątkowym, zbywalnym( może być przeniesiony na inny podmiot) i dziedzicznym .
Patent Europejski – Europejski Urząd Patentowy w Monachium jest skuteczny na terytorium tych państw członkowskich, które zostały wyznaczone przez zgłaszającego
Patent Europejski jest niezależny od patentów krajowych , i nie jest patentem wspólnotowym.
4. Wzór użytkowy i jego ochrona
4.1 Wzór użytkowy jako przedmiot prawa ochronnego
Wzorem użytkowym jest nowe i użyteczne rozwiązanie o charakterze technicznym dotyczące kształtu budowy lub zestawienia przedmiotu o trwałej postaci a rozwiązanie dotyczące tego przedmiotu musi mieć charakter techniczny.
Wzór użytkowy jest rozwiązaniem dotyczącym wyłącznie kształtu budowy lub zestawienia przedmiotu stanowiącym o jego użyteczności, który musi przybrać trwałą postać.
5.Wzór przemysłowy i jego ochrona
5.1 Wzór przemysłowy jako przedmiot prawa z rejestracji
Wzór przemysłowy to nowa i posiadająca indywidualny charakter postać wytworu lub jego części, nadana mu w szczególności przez cechy linii, konturów, kształtów, kolorystykę, strukturę lub materiał wytworu oraz przez jego ornamentację czy też opakowanie, symbole graficzne oraz kroje pisma typograficznego
Przesłanki zdolności rejestrowej wzoru przemysłowego sprowadzają się do nowości i indywidualnego charakteru.
Nabycie prawa z rejestracji wzoru przemysłowego następuje na podstawie decyzji Urzędu Patentowego .
Przez uzyskanie prawa z rejestracji nabywa się prawo wyłącznego korzystania ze wzoru w sposób zarobkowy lub zawodowy na obszarze RP
Pomijam temat topografia układów scalonych :)
7.Znak towarowy i jego ochrona
7.1 Znak towarowy jako przedmiot prawa ochronnego
Znak towarowy jako dobro niematerialne jest odbitym w świadomości odbiorcy związkiem oznaczenia i towaru, który obejmuje ogół informacji i wyobrażeń o towarze
Nałożenie znaku towarowego tworzy integralność znaku z towarem .
Znakiem towarowym może być każde oznaczenie, które można przedstawić w sposób graficzny, jeżeli oznaczenie takie nadaje się do odróżnienia towarów
OCHRONA PRZED NIEUCZCIWĄ KONKURENCJĄ
Podstawę prawną stanowi ustawa 16 kwietnia 1993r o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji zapewnia ochronę przedsiębiorcy przed każdym przejawem nieuczciwości innego uczestnika rynku, jak również zapewnia przejrzystość rynku.
2.Pojęcie czynu nieuczciwej konkurencji
Ustawa uznaje za czyn nieuczciwej konkurencji każde działanie sprzeczne z prawem lub z dobrymi obyczajami, jeżeli narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta .
Czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawe, jeśli w wyniku takiego działania interes innych uczestników jest zagrożony lub naruszony.
Czynem nieuczciwej konkurencji jest tylko takie naruszenie prawa, które daje naruszającemu przewagę konkurencyjna nad innymi
CZ.N.K jest także takie zachowanie które nie łamiąc normy prawnej, narusza normy pozaprawne(reguły uczciwego postępowania)
Konkurencja między przedsiębiorcami powinna być przejrzysta, współzawodnictwo nie może być nierzetelne, nie może polegać na oszustwie
Art. 13 u.z.n.k. zakazuje wiernego kopiowania cudzych wyrobów wtedy gdy może to wprowadzić kupujących w błąd co do tożsamości producenta lub produktu . karane może być również naśladownictwo i nawiązanie wyglądem swoje produktu innego producenta w celu uzyskania korzyści z cudzej reputacji.
3. Typizowane czyny nieuczciwej konkurencji
3.1 Wprowadzające w błąd oznaczenia przedsiębiorstwa
Oznaczenie przedsiębiorstwa jest terminem zbiorczym określającym wszelkie symbole mogące pełnić te funkcję .
Zgodnie z art. 5 u.z.n.k może być nim nazwa pod którą przedsiębiorca prowadzi działalność, godło, skrót literowy lub inny charakterystyczny symbol mogą to też być cyfry, rysunki, kolory, lub zdjęcia.
Nabycie prawa do wyłącznego używania wskazanych oznaczeń przedsiębiorstwa następuje przez ich używanie w obrocie.
Ten kto używa oznaczenia przedsiębiorstwa, nabywa prawo do jego ochrony przed używaniem takiego samego lub podobnego oznaczenia przez innych uczestników obrotu.
Prawnymi przesłankami ochrony są : zdolność odróżniająca oznaczenia, rzeczywiste używanie, pierwszeństwo używania i ryzyko pomyłki .
Zdolność odróżniająca oznaczenia przedsiębiorstwa nie jest przedmiotem badań formalnych jednak wybrany symbol musi wykazywać zdatność do odróżniania.
Weryfikatorem zdolności odróżniające jest rynek ponieważ oznaczenia niemające swojej pierwotnej wartości mogą jej nabrać przez używanie.
Używanie rzeczywiste charakteryzuje się tym że oznaczenie jest stale używane na rynku w funkcji odróżniającej przedsiębiorstwo
Pierwszeństwo używania oznacza że oznaczenie zostało użyte z wyprzedzeniem przed innym podmiotem
Ochrona oznaczenia przedsiębiorstwa jest ochrona przedsiębiorcy przed ryzykiem pomyłki
Możliwość pomyłki grozi bowiem utratą klienteli albo jej ograniczeniem
Kto używa oznaczenia podobnego w stopniu rodzącym ryzyko pomyłki :
Zaniechał jego używania, usunął skutki, naprawił szkodę, wydał bezpodstawnie uzyskaną korzyść oraz złożył oświadczenie odpowiedniej treści .
3.3 Czyn nieuczciwej konkurencji skierowany na oznaczenia geograficzne
Czynem nieuczciwej konkurencji jest opatrywanie towarów lub usług fałszywym lub oszukańczym oznaczeniem geograficznym
Funkcje oznaczenia geograficznego może pełnić nie tylko nazwa ale także inny symbol wskazujący na określony obszar
Przez fałszywe oznaczenie geograficzne rozumie się oznaczenia obiektywnie nieprawdziwe
Oznaczenia oszukańcze to takie które wskazują na nieprawdziwe miejsce pochodzenia
3.3 Wprowadzające w błąd oznaczenia towarów
Przepis art. 10 u.z.n.k. chroni przedsiębiorcę przed takim oznaczeniem towarów lub usług albo nieoznaczeniem, które może wprowadzić klientów w błąd co do pochodzenia, ilości, jakości, składników, sposobu wykonania, przydatności i innych cech towarów lub usług
3.4 Ujawnianie tajemnicy przedsiębiorstwa
Przez tajemnice przedsiębiorstwa rozumie się nieujawnione do wiadomości publicznej informacje o charakterze technicznym, technologicznym, handlowym lub organizacyjnym, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich poufności
Naruszeniem tajemnicy przedsiębiorstw zagraża jego istotnym interesom
Czynem nieuczciwej konkurencji jest zatem przekazanie, ujawnianie, lub wykorzystanie tajemnicy przedsiębiorstwa wbrew jego woli co zagraża jego interesom .
3.5 Naśladownictwo
Czynem nieuczciwej konkurencji jest naśladowanie gotowego produktu .(kopiowanie zewnętrznej postaci produktu) jeżeli może to wprowadzić w błąd co do tożsamości producenta lub produktu
Czyn ten określa się jako niewolnicze naśladownictwo
3.6 Nieuczciwa reklama
Reklama jest to każda wypowiedź (w prasie, radiu etc.) odnosząca się do towaru i usług, której celem pośrednim lub bezpośrednim jest zachęcanie potencjalnych odbiorców do nabywania towarów lub korzystania z usług
...
CEuropeistyka08