prymat_bpa_rzymu.pdf

(226 KB) Pobierz
Microsoft Word - Prymat bpa Rzymu.DOC
ks. Jerzy Tofiluk
Prymat biskupa Rzymu
z perspektywy Kościoła prawosławnego.
Zawsze ważnym elementem we wszelkich dyskusjach i dążeniach zmierzających do
jedności w podzielonym chrześcijaństwie był problem prymatu w Kościele. To zagadnienie
w historii chrześcijaństwa było niekiedy wręcz decydującym (przykładów można znaleźć aż
nadto). Zagadnienie prymatu, tak ważne w historii, staje również dzisiaj w centrum uwagi
zainteresowanych stron. Akcentuje to encyklika Ut unum sint nazywając "faktem
znamiennym i pocieszającym" zainteresowanie tą kwestią (§ 88). Uważam, że encyklikę "Ut
unum sint" należy z jednej strony rozumieć jako wezwanie do modlitwy o jedność i
wezwanie do bardziej pogłębionego dialogu, z drugiej zaś jako przedstawienie stanowiska
Biskupa Rzymu w kwestii prymatu. Nie jest to przedstawienie całokształtu nauki Kościoła
rzymsko-katolickiego, ale jedynie pogląd obecnego papieża Jana Pawła II na kwestię
zjednoczenia chrześcijan i sposób zrealizowania tej jedności. W porównaniu z innymi różni-
cami ukazanymi w tej encyklice, kwestia prymatu niewątpliwie zajmuje pierwsze miejsce.
I. Problem prymatu według "Ut unum sint" .
Rola Kościoła rzymskokatolickiego i Biskupa Rzymu przedstawiona w Encyklice jest
kontynuacją orzeczeń Soboru Watykańskiego I i II. W § 86 Encykliki czytamy ""Konstytucja
Lumen gentium, w jednym ze swoich podstawowych twierdzeń, które podejmuje także
Dekret Unitatis redintegratio, głosi, że jedyny Kościół Chrystusowy trwa w Kościele
katolickim. Dekret o ekumenizmie podkreśla, że w Kościele obecna jest pełnia (plenitudo)
środków zbawienia. Pełna jedność stanie się rzeczywistością, kiedy wszyscy będą mieli
udział w pełni środków zbawienia, które Chrystus powierzył swojemu Kościołowi". § 88
precyzuje to nauczanie: "Kościół katolicki jest świadom, że pośród wszystkich Kościołów i
Wspólnot kościelnych to on zachował posługę Następcy apostoła Piotra w osobie Biskupa
Rzymu, którego Bóg ustanowił "trwałym i widzialnym źródłem i fundamentem jedności" i
którego Duch podtrzymuje, aby Kościół uczynił także wszystkich innych uczestnikami tego
podstawowego dobra". Uzasadnienie wyjątkowej roli Biskupa Rzymu encyklika znajduje w
tekstach Nowego Testamentu (Ewangelie i Dzieje). Konsekwencję tak pojmowanej roli
Biskupa Rzymu jest stwierdzenie § 94: "Dzięki władzy i autorytetowi, bez których funkcja ta
byłaby tylko pozorem, Biskup Rzymu ma zabezpieczyć komunię wszystkich Kościołów. Z
tego tytułu jest pierwszym pośród sług jedności. Prymat ten sprawuje na różnych
płaszczyznach, czuwając nad głoszeniem słowa, nad sprawowaniem sakramentów i Liturgii...
To Następca ma przypominać o nakazach wynikających ze wspólnego dobra Kościoła ... To
on ma obowiązek przestrzegać i budzić czujność a czasem orzekać, że ta czy inna szerząca
się opinia jest nie do pogodzenia z jednością wiary. ... Może też ... orzec ex cathedra, że dana
doktryna należy do depozytu wiary".
Dlatego też w § 97 czytamy: "Kościół katolicki zarówno przez swoją praxis, jak i w
oficjalnych tekstach, wyraża przekonanie, że komunia Kościołów partykularnych z
Kościołem Rzymu oraz ich biskupów z Biskupem Rzymu jest w Bożym zamyśle
podstawowym warunkiem pełnej i widzialnej komunii. ... Funkcja Piotra musi trwać w
Kościele, aby był on w świecie - pozostając pod zwierzchnictwem swojej jedynej Głowy,
którą jest Jezus Chrystus - widzialną komunią wszystkich Jego uczniów".
Z powyższego widać, że encyklika "Ut unum sint" pozostaje wierna nauce o Kościele
zdefiniowanej na I i II Soborze Watykańskim w konstytucjach "Pastor Aeternus" i "Lumen
gentium".
Ważnym elementem tej encykliki są "nowe jakościowo" sformułowania użyte przy
określeniu posługi Biskupa Rzymu. Ukazanie konieczności komunii z innymi Biskupami,
podkreślenie zasady kolegialności i uznanie innych Biskupów za "jego braci w posłudze" jest
elementem bardzo ważnym. Można dostrzec tu elementy tradycji soborowości tak ważnej w
tradycji Wschodu.
II. Św. Apostoł Piotr w Piśmie Świętym i Tradycji Świętej.
Przy określeniu prymatu i posługi Biskupa Rzymu w Kościele jako następcy św. Piotra
encyklika powołuje się na świadectwo Ewangelii i Dziejów Apostolskich. Należałoby więc
zbadać jak jest narysowany obraz św. Apostoła Piotra w Nowym Testamencie, pamiętając o
różnych typach Tradycji już w pierwszych wiekach chrześcijaństwa, co znalazło swój wyraz w
księgach Nowego Testamentu.
Ewangelie wymieniają imię św. Piotra na "pierwszym" miejscu wśród Dwunastu, kiedy
są wymieniane imiona wszystkich Apostołów (por. Mt.10,2-4; Mk.3,16-20; _k.6,14-16;
DzAp.1,13). Również wśród trzech wybranych Apostołów: Piotra, Jana i Jakuba, imię św. Piotra
jest wymieniane na pierwszym miejscu. Widzimy to przy wskrzeszeniu córki Jaira (Mk.5,37)
podczas przemienienia Pańskiego (Mk.9,2; Mt. 17,1) czy w Getsemani (Mt.26,37).
W Mk.1,36 i Łk.9,32 spotykamy też zwrot "Piotr i ci którzy też z nim" na określenie
kolegium Apostołów. Jak widać z powyższego umieszczanie imienia św. Piotra na pierwszym
miejscu nie jest przypadkowe.
O roli i miejscu św. Piotra w gronie innych Apostołów nie można mówić nie
uwzględniając szczególnego miejsca w Ewangeliach synoptycznych. Jest to wyznanie wiary
Piotra pod Cezareą Filipową. Obszerny opis tego wydarzenia znajdujemy w Ewangelii
Mateusza (16,17-19). Słowa Chrystusa wypowiedziane do Piotra są przytoczone w całości w
§ 91 encykliki. Tekst Ew. Mateusza, a bardziej interpretacja tego tekstu, stanowi podstawę
dogmatycznych rozstrzygnięć Kościoła rzymsko-katolickiego o prymacie i nieomylności
Biskupa Rzymu. Po określeniu dogmatycznym, dokonanym w konstytucji "Pastor aeternus",
przedstawienie prawosławnego rozumienia tego tekstu jest konieczne, gdy mówimy o roli
św. Piotra. Jest to tym bardziej ważne, że niektóre tłumaczenia w.18 nie są dokładne 1 i
pozwalają na inną interpretację, sprzeczną z teologią prawosławną. W tekście encykliki
słowa Chrystusa są z omówieniem "Ty jesteś Piotr [czyli Skała] i na tej Skale zbuduję
Kościół mój". Egzegeza katolicka w słowach Chrystusa znajduje potwierdzenie "jedynej i
wyjątkowej roli Apostoła Piotra" 2 . Jednak to, co jest proste i zrozumiałe dla egzegezy
katolickiej nie jest tak jednoznaczne dla prawosławnej. Ważnym jest również to, że o
wydarzeniu pod Cezareą Filipową mówią również Marek (8,27-30) i Łukasz (9,18-21), ale
nie wspominają o słowach Chrystusa skierowanych do św. Piotra.
W powyższym tekście prawosławni egzegeci w konfrontacji z katolickim
nauczaniem, zwracają uwagę na słowa Chrystusa oraz na osobę i słowa św. Piotra. W
odniesieniu do wyznania św. Piotra, wszyscy podkreślają, że była to odpowiedź udzielona w
imieniu wszystkich Apostołów, tak jak pytanie było skierowane do wszystkich 3 . Bł.Teofilakt
w komentarzu do wyznania św. Piotra, mówi, że "Piotr uprzedza innych i ... wyznaje" 4 .
1 Zob. np. Grecko-polski Nowy testament wydanie interlinearne z kodami gramatycznymi, Tłum Ks. prof. dr hab.
Remigiusz Popowski, dr Michał Wojciechowski, Warszawa 1994.
2 Anchimiuk J., o. Huke-Ligowski A., Dwugłos na temat prymatu w Kościele, w: Znak 202/1971,IV, s.445.
3 Zob. Tołkowaja Biblija ili kommentarij na wsie knigi Sw. Pisanija Wietchago i Nowogo Zawieta, Pietierburg
1911, wydanie II, Stokgolm 1987, t.VIII, s. 278.
4 Błagowiestnik ili tołkowanije Błażennago Fieofiłakta, archijepiskopa Bołgarskogo na Swiatoje Jewangielije,
Podobnie uważa również św. Ambroży, gdy pisze w komentarzu do Ewangelii Łukasza:
"Choć i inni apostołowie to widzieli, to jednak Piotr uprzedził ich, odpowiadając: "Ty jesteś
Chrystus, Syn Boga żywego" 5 . Św. Jan Chryzostom mówi, że na pytanie Chrystusa
"odpowiada Piotr, usta apostołów, zawsze płomienny", ale zaznacza też, że "na pytanie,
przedłożone wszystkim, odpowiada w swoim imieniu", gdyż "jest niecierpliwy i zawsze
wyprzedza" 6 . Komentarz do słów św. Jana Chryzostoma znajdujemy w Tołkowoj Biblii:
"Chryzostom uważa, że Piotr był w tym czasie jakby ustami apostołów i nie tylko od siebie,
ale w imieniu wszystkich dał tę odpowiedź" 7 . O.Sergiusz Bułgakow w swojej pracy
poświęconej św. Piotrowi, odnośnie tej kwestii pisze, że "nie umniejszając znaczenia Piotra
... nie należy ani na chwilę zapominać o podwójnym charakterze tego wystąpienia, osobistym
i wspólnotowym" 8 . Wszystkie te uwagi odnoszące się do tego konkretnego wydarzenia
znajdują swoje uzasadnienie w innych wydarzeniach. Cechą charakterystyczną św. Piotra jest
to, że on bardzo często występował w imieniu wszystkich Apostołów, co było związane z
jego temperamentem. Potwierdzenie tego znajdujemy w Ewangelii Jana: "Wtedy rzekł Jezus
do dwunastu: czy i wy chcecie odejść. Odpowiedział mu Szymon Piotr: Panie! Do kogo
pójdziemy, Ty masz słowa żywota wiecznego" (J.6,68).
Św. Piotr niejednokrotnie zabierał głos jako jedyny spośród otaczających Chrystusa.
Tak było przy uzdrowieniu kobiety mającej krwotok: "I rzekł Jezus: Kto się mnie dotknął. A
gdy wszyscy się zapierali, rzekł Piotr: Mistrzu, tłumy cisną się do Ciebie i tłoczą"(łk.8,45).
W innych miejscach prosi on o wyjaśnienie przypowieści: "Piotr rzekł mu: Wyłóż nam to
podobieństwo" (Mt.15, 15), czy też w Łk. 21,41: "A rzekł Piotr: Panie czy do nas mówisz w
tym podobieństwie, czy też do wszystkich". Również podczas Przemienienia jako jedyny
"Piotr, nie wiedząc co mówi rzekł do Jezusa: Mistrzu dobrze nam tu być, uczyńmy więc trzy
namioty, jeden Tobie, jeden Mojżeszowi, jeden Eliaszowi" (łk.9,33).
Ks. Bułgakow podkreślając, że św. Piotr wypowiada się w imieniu wszystkich
Apostołów zwraca uwagę na ostatnie słowa Chrystusa, skierowane podobnie jak pytanie, do
wszystkich: "Wtedy przykazał uczniom swoim, aby nikomu nie mówili, że on jest Jezusem
Chrystusem" 9 . Potwierdzenia tego argumentu możemy szukać w Ewangeliach Marka (8,29-
30) i Łukasza (9,20-21). Zwięzłość, a przy tym i wyrazistość tych wersetów zdają się nie
pozostawiać wątpliwości, że wyznanie św. Piotra jest wyznaniem wszystkich Apostołów.
Z powyższego wynika, że odpowiedź św. Piotra udzielona Chrystusowi pod Cezareą
Filipową była odpowiedzią udzieloną w imieniu wszystkich Apostołów i w tym nie było nic
szczególnego czy też wyjątkowego. To zdarzało się już wcześniej, jak również i później.
Wypływało to z jego charakteru, co w niczym nie umniejsza jego wyjątkowej roli w gronie
Dwunastu.
Innym bardzo ważnym elementem w omawianym fragmencie Ewangelii Mateusza
jest istota treści wypowiedzi św. Piotra. Niektórzy uważają, niewątpliwie słusznie, że nie
wytrzymuje krytyki twierdzenie, jakoby w wypowiedzi św. Piotra po raz pierwszy była
wyrażona wiara w Jezusa jako Chrystusa i Syna Bożego. Wyznanie to było niejednokrotnie
wyrażane już wcześniej przez Apostołów. Sam Apostoł Piotr już wcześniej w imieniu
Dwunastu wyznał: "myśmy uwierzyli i poznali, że Ty jesteś Chrystusem, Synem Boga
żywego" (J.6,69). Wiarę w Jezusa jako Syna Bożego wyznali wszyscy Apostołowie i to
Moskwa 1993, t.I, s.152.
5 Św. Ambroży, Wykład Ewangelii według św. Łukasza, tłum. o. Władysław Szołdarski, Warszawa 1977,
s.245.
6 Iże wo swiatych otca naszego Ioanna, archijepiskopa Konstantina grada Złatoustago izbrannyja tworenija.
Tołkowanije na swjatogo Matfieja Jewangielista, Moskwa 1993, t.II, s. 553.
7 Tołkowaja Biblija, dz.cyt., t. VIII, s. 278.
8 Bułgakow, Sww. Pietr i Ioann, dz. cyt., s. 12.
9 Bułgakow, Sww. Pietr i Ioann, dz.cyt., s.11.
wówczas gdy św. Piotr zwątpił chodząc po wodzie. "A ci, którzy byli w łodzi, złożyli mu
pokłon mówiąc: Zaprawdę Ty jesteś Synem Bożym" (Mt.14,33). Natanael przy pierwszym
spotkaniu z Jezusem złożył wyznanie wiary: "Mistrzu, Ty jesteś Synem Bożym, Ty jesteś
królem Izraela" (J.1,49).
Wyznanie, że Jezus jest Synem Bożym, Chrystusem padało nie tylko z ust
Apostołów. Tę wiarę wyznała Marta, siostra Marii i łazarza w rozmowie z Chrystusem: "Tak
Panie! Ja uwierzyłam, że Ty jesteś Chrystus, Syn Boży, który ma przyjść na świat" (J.11,27).
Wiarę w Jezusa jako Chrystusa wyznawali samarytanie (J.4,42) i ślepy od urodzenia (J.9,35-
38).
Prawda o boskości Jezusa wielokrotnie też padała z ust wrogów Chrystusa. Demony,
które "wierzą i drżą" wielokrotnie dawali świadectwo boskości Jezusa.
"I poczęli krzyczeć tymi słowy: Cóż my mamy z tobą Synu Boży" (Mt.8,29). "A
duchy nieczyste, gdy go ujrzały, padły mu do nóg i wołały: Ty jesteś Syn Boży" (Mk.3,11).
"Wychodziły też z wielu demony, które krzyczały i mówiły: Ty jesteś Synem Bożym"
(łk.4,41). Jak zauważa ks. Bułgakow, wyznanie, że Jezus jest Chrystusem, Synem Bożym
niejednokrotnie jak błyskawica rozjaśniało ówczesny świat 10 Dlaczego więc w tej sytuacji,
gdy jeśli nie identyczne w formie, to w treści takie same, wyznania już padały, to uroczyste
wyznanie św. Piotra ma takie wielkie znaczenie, że za to wyznanie Chrystus nazwał św.
Piotra "błogosławionym".
Według katolickiego biblisty, makaryzm ten jest pochwałą "mądrości, którą przy tej
okazji wykazał Piotr" 11 i ma świadczyć "wymownie o pozycji Piotra wśród innych uczniów
Jezusa" 12 . W tym miejscu należy zwrócić uwagę, że w Ewangeliach "błogosławionymi"
nazwani są ci, którzy wypełniają przykazania Chrystusa (patrz: Błogosławieństwa Mt.5,3-
12). W Ewangelii Łukasza błogosławioną nazwana jest Bogurodzica "Błogosławione łono,
które cię nosiło, i piersi które ssałeś" (11,27) oraz ci, "którzy słuchają Słowa Bożego i strzegą
go" (11,28).
Nazwanie św. Piotra błogosławionym dla większości prawosławnych komentatorów
nie jest tylko nagrodą za osobiste zasługi tego Apostoła. Klemens Aleksandryjski pisze, że
Piotr został uznany przez Chrystusa za błogosławionego, "ponieważ Prawdę, objawiły mu nie
ciało, nie krew, lecz Jego Ojciec w niebiesiech" 13 . Bł. Teofilakt uważa, że Chrystus "nazywa
błogosławionym Piotra, ponieważ otrzymał poznanie od łaski Boga, a akceptując je (pozna
nie - J.T.) najprawdopodobniej odsłania fałszywość opinii innych ludzi" 14 . Św. Jan
Chryzostom w swoim komentarzu do Ewangelii Mateusza, próbuje dać odpowiedź na
pytanie: dlaczego inni, którzy również wyznali Jezusa Synem Bożym, nie zostali nazwani
błogosławionymi: Pisze on, że wszyscy przed św. Piotrem "wyznawali Go nie takim synem
jak Piotr, lecz uznawali synem podobnym do wielu innych [...] nie z samej istoty Ojca
zrodzonym. [...] Piotr zaś wyznał Go prawdziwym Synem. Z tej to przyczyny Chrystus nie
nazwał innych błogosławionymi, lecz mówiąc z Piotrem pokazał kto mu to objawił, abyś ty
zrozumiał, że Piotr tylko wygłaszał, zaś rozpoczął jego Ojciec Niebieski" 15 . Podobnie uważa
również św. Jan Damasceński, kiedy mówi, że "Jezus Chrystus jako Człowiek stawia pytanie,
a jako Bóg w sposób tajemniczy czyni mądrym i daje natchnienie Piotrowi" 16 aby on dał
właściwą odpowiedź. Za to, że właśnie św. Piotr przyjął to objawienie Ojca, Chrystus
nazywa go błogosławionym.
10 Bułgakow, Sww. Pietr i Ioann, dz.cyt., s.16.
11 Romaniuk, Św. Piotr, dz.cyt., s.30.
12 Tamże, s. 31.
13 Klemens Aleksandryjski, Kobierce VI, 132,4.
14 Błagowiestnik, dz.cyt., t.I, s.152.
15 Tołkowanije na swiatago Matfieja Jewangielista, dz.cyt., t.II, s.553-554.
16 Cyt. za Swiatootieczeskoje tołkowanije, dz.cyt., t. II, s.138.
Ks. Sergiusz Bułgakow podkreśla, że właśnie nie treść uroczystego wyznania św.
Piotra jest przyczyną wielkiego znaczenia tych słów. Tym bardziej, że ta treść nie była
niczym nowym, gdyż już wielokrotnie była wypowiadana przy różnych okazjach. Uważa on,
że szczególna wyjątkowość momentu wyznania piotrowego jest tym, co nadaje mu wielką
rangę i wagę. Ten moment był przełomowym w przygotowywaniu Uczniów do mających
nastąpić wydarzeń. 17 W Ewangelii Mateusza bezpośrednio po opisie wyznania św. Piotra
czytamy: "Od tej pory zaczął Jezus Chrystus tłumaczyć uczniom swoim, że musi pójść do
Jerozolimy, wiele wycierpieć od starszych arcykapłanów i uczonych w Piśmie, że musi być
zabity i trzeciego dnia zmartwychwstać"(Mt.16,21). Takim przygotowaniem było też
Przemienienie Chrystusa, które nastąpiło po sześciu dniach od rozmowy w okolicach Cezarei
Filipowej. Tak więc "przemienienie wraz z uroczystym wjazdem do Jerozolimy było
odpowiedzią Pana na wyznanie wiary wszystkich uczniów, wypowiedziane ustami Piotra" 18 .
Najbardziej sporną, w całym opisie wydarzeń pod Cezareą, jest interpretacja słów
Chrystusa wypowiedziana do św. Piotra "A Ja ci powiadam: ty jesteś Piotr i na tym kamieniu
zbuduję Kościół mój i bramy piekielne nie przemogą go; i dam ci klucze Królestwa
Niebieskiego i cokolwiek zwiążesz na ziemi, będzie związane w niebie, a cokolwiek
rozwiążesz na ziemi, będzie rozwiązane i w niebie." (Mt.16,18-19) 19 . Spór ten związany jest
z rzymskokatolicką poglądem, upatrującym w tym tekście ustanowienia prymatu
jurysdykcyjnego św. Piotra na wszystkimi Apostołami. Prymat ten jest rozumiany jako
bezpośrednie zwierzchnictwo i władza. W swojej interpretacji tego tekstu, zachodni tłumacze
często niezbyt wiernie oddają tekst oryginalny. Przykładem jest tu współcześnie wydany
"Grecko-polski Nowy testament" 20 , gdzie werset Mt.16,18 został przetłumaczony
następująco: "ty jesteś Skała i na tej skale zbuduję mą (społeczność) zwołanych" (Kościół -
J.T.). Jest to nie tylko niezbyt wierne tłumaczenie, ale raczej świadome przeinaczenie,
mające daleko idące konsekwencje. Greckie słowo Petros będące imieniem własnym zostało
przetłumaczone jako Skała, chociaż w słowniku wydanym przez tłumaczącego ten tekst, ks.
Remigiusza Popowskiego, Petros oznacza tylko Piotra i nic innego 21 . Skała zaś, to po grecku
e petra 22 . Biblia tzw. Poznańska werset ten tłumaczy z omówieniem: "Ty jesteś Piotr [czyli
Skała], i na tej skale zbuduję Kościół mój".
Dla Ojców Kościoła, a w ślad za nimi, dla prawosławnych egzegetów i teologów
istota tego tekstu jest wyrazista i zrozumiała. Niezbędna jest przy tym pamięć, o czym już
wcześniej była mowa, że św. Piotr wypowiada się w imieniu wszystkich, na pytanie
skierowane do wszystkich. Treść odpowiedzi św. Piotra jest znana wszystkim Apostołom i w
tym sensie odpowiedź św. Piotra jest odpowiedzią wszystkich. Św. Piotr mówi przy
aprobacie wszystkich Apostołów, przy oczywistym pierwszeństwie św. Piotra, którego nie
można pominąć. Jest to, jak wyraził się ks. Bułgakow "akt soborowy" 23 .
Cały spór toczy się wokół pytania: co oznacza kamień – petra ? Czy jest to Apostoł
Piotr, czy jego wiara i wyznanie? Interpretacja tego tekstu zależy od tradycji, którą
interpretujący reprezentuje. W tradycji zachodniej, rzymsko-katolickiej Petros jest tym
samym co petra . Egzegeci rzymscy odwołują się przy tym do języka aramejskiego, gdzie
17 Zob. Bułgakow, Sww. Pietr i Ioann, dz.cyt., s.16-17.
18 Tamże, s.18.
19 Należy tu dodać, że tych słów Chrystusa nie ma w Ewangelii św. Marka, będącego w bardzo ścisłym związku
ze św. Piotrem, ani w Ewangelii łukasza.
20 Wydanie interlinearne z kodami gramatycznymi, tłum. ks.prof.dr hab Remigiusz Popowski, dr Michał
Wojciechowski, Warszawa 1994
21 Zob. Wielki Słownik Nowego Testamentu, Warszawa 1995, s.490-491.
22 Tamże, s.490.
23 Bułgakow, Sww. Pietr i Ioann, dz.cyt., s. 20.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin