niezwykła iluminofonia.pdf

(2032 KB) Pobierz
Iluminofonia.qxd
+ ++
Projekty AVT
Niezwykła
iluminofonia 2 4 9 7
Moda na najróżniejsze efekty świetlne nie
maleje. Także Czytelnicy EdW w ramach co−
miesięcznej Miniankiety wskazują, że tego
typu układy powinny się częściej ukazywać
na łamach naszego pisma. Życzenia wyraża−
ne przez Czytelników są zróżnicowane. Nie−
którzy chcą zbudować jak najprostszy i jak
najtańszy układ, nawet jednokanałowy.
Większość chciałaby wykonać urządzenie 3−
lub 4−kanałowe. Inni mają dość popularnych
od wielu lat systemów 3−kanałowych i chcie−
liby cieszyć oczy działaniem wyrafinowane−
go efektu świetlnego, realizowanego za po−
mocą systemu wielokanałowego, na przykład
10−kanałowego, gdzie poszczególne lampy
reagowałyby jedynie na sygnały z wąskiego
pasma częstotliwości.
Wszystkie te i jeszcze inne życzenia po−
zwoli zrealizować system prezentowany
w niniejszym artykule. W Redakcji EdW zo−
stał opracowany niecodzienny moduł − układ
iluminofoniczny, zapewniający niezwykłą
elastyczność budowanego systemu.
Ten podstawowy układ − moduł jest jed−
nokanałowy. Jego wykonanie jest bardzo ła−
twe. Moduł można umieścić w typowej obu−
dowie wtyczkowej z gniazdem (Z27), a do
gniazda dołączyć dowolną lampę. Upro−
szczony schemat blokowy i najprostszy przy−
kład wykorzystania pokazany jest na rysun−
ku 1 .
Rysunek 2 pokazuje typowy system ilu−
minofoniczny, zawierające trzy moduły z fil−
trami o różnych charakterystykach. Zaletą ta−
kiego „rozproszonego” systemu iluminofo−
nicznego z trzema oddzielnymi modułami
jest możliwość dowolnego rozmieszczenia
lamp w pomieszczeniu. W systemie może
pracować dowolna liczba modułów z różny−
mi filtrami, co umożliwia budowę urządzenia
wielokanałowego.
Projekt oznaczono dwiema gwiazdkami
nie ze względu na stopień skomplikowania,
tylko dlatego, że układ jest zasilany wprost
z sieci i na jego elementach występują napię−
cia groźne dla życia i zdrowia . Dlatego osoby
niepełnoletnie i niedoświadczone mogą wy−
konać prezentowane urządzenie jedynie pod
opieką wykwalifikowanych opiekunów .
Istotną zaletą opisywanego urządzenia
iluminofonicznego jest to, że nie wymaga
ono dołączenia do wzmacniaczy czy miksera
– każdy moduł wyposażony jest w mikrofon.
Działanie każdego modułu zależy od za−
wartego w nim filtru. Zastosowany uniwer−
salny filtr, choć prosty w budowie, zapewnia
znakomitą separację poszczególnych pasm.
Co bardzo ważne, do wykonania układu nie
jest potrzebna jakakolwiek wiedza na temat
filtrów. Nie trzeba nawet rozumieć sensu za−
mieszczonych charakterystyk. W dalszej czę−
ści artykułu podane są dokładne wskazówki,
jak wykonać najprostszy system jednokana−
łowy oraz klasyczny system 3−kanałowy. Dla
osób, które chcą zbudować system wieloka−
nałowy (np. 7− czy 9−kanałowy) przeznaczo−
ne są obszerne informacje pod śródtytułem
Możliwości zmian . Opisano tam zasady do−
boru i modyfikacji filtrów. Informacje z tego
artykułu wystarczą wszystkim praktykom,
których celem jest wykonanie iluminofonii
o założonych parametrach.
Niniejszy projekt stał się także dodatko−
wym bodźcem dla jego autora, czego efek−
tem jest kolejny artykuł, a właściwie cykl ar−
tykułów, przedstawiający szczegółowo zasa−
dy projektowania podstawowych filtrów.
Rys. 1
Rys. 2
Elektronika dla Wszystkich
13
77868758.051.png 77868758.062.png
Projekty AVT
O taki materiał również od dawna upomina−
cie się przez Miniankietę. Cykl rozpocznie
się w jednym z następnych numerów EdW.
W module zastosowano dwa filtry aktyw−
ne z tak zwanym wielokrotnym sprzężeniem
zwrotnym, wykorzystujące wzmacniacze
U1B, U1C. Użytkownicy popularnych ukła−
dów iluminofonicznych często narzekają na
zbyt słabą separację kanałów. W prezentowa−
nym układzie dwa filtry zapewniają dużą
stromość charakterystyki częstotliwościowej,
a tym samym gwarantują, że sygnały z sąsie−
dniego pasma, nawet silne, nie będą wpływać
na pracę danego modułu.
Elementy bierne filtrów oznaczono na ry−
sunku 4 nietypowo − literą Z (Z1...Z10). Po−
wód jest prosty, w zależności od pożądanego
rodzaju filtru w tych miejscach stosowane
będą rezystory albo kondensatory. Szczegóły
podane są w dalszej części artykułu.
Należy kolejny raz podkreślić, że do wy−
konania typowego systemu iluminofoniczne−
go nie są potrzebne żadne obliczenia – nale−
ży wybrać jedną z czterech wersji i zmonto−
wać elementy według wykazu umieszczone−
go na końcu artykułu.
Poziom sygnału z drugiego filtru, to jest
z nóżki 8 U1C, jest podawany na blok ze
wzmacniaczem U1D. Jest to komparator,
w którym dodatkowo wprowadzono histerezę
(realizowaną przez R6, R8, C5, R7, D7). Re−
zystory R14, R15 wyznaczają czułość kom−
paratora. Czym mniejsza wartość R14, tym
większa czułość.
W spoczynku na wejściu odwracającym (n.
13) występuje ujemne napięcie, więc na
wyjściu (n. 14) napię−
cie jest bliskie dodat−
niemu napięciu zasila−
nia. Tranzystor T1 jest
nasycony, przejmuje
cały prąd płynący
przez R9 i ... transop−
tor OPT1 nie działa.
Jeśli sygnał zmien−
ny z wyjścia U1C ma
amplitudę większą, niż napięcie stałe na re−
zystorze R14 (plus napięcie na R6), napięcie
na wyjściu U1D gwałtownie się zmniejsza.
Tranzystor T1 przestaje przewodzić i prąd
płynie przez optotriak, powodując włączenie
triaka T2 przy najbliższym przejściu napięcia
sieci przez zero. Taki niecodzienny sposób
sterowania zastosowano celowo, by pobór
prądu przez układ był praktycznie taki sam
i by tym samym zmniejszyć wahania napię−
cia zasilającego zastosowanego prościutkie−
go zasilacza.
Dodatkowe elementy R6, R8 zapewniają
histerezę. Obwód C5, R7 powoduje, że poja−
wienie się sygnału spowoduje włączenie
optotriaka przynajmniej na kilkadziesiąt mi−
lisekund. Dzięki nim przy niezbyt dużych sy−
gnałach układ zachowuje się podobnie jak
uniwibrator. Opcjonalna dioda D7 może słu−
żyć do skracania „czasu martwego” takiego
uniwibratora. W wersji podstawowej dioda ta
nie będzie montowana.
W układzie zastosowano optotriak z obwo−
dem włączania w zerze napięcia sieci typu
MOC3042. Dzięki temu żarówka włączana jest
w sposób wykluczający powstawanie zakłóceń.
Jak wiadomo, proste układy iluminofoniczne,
gdzie triaki lub tyrystory są sterowane fazowo
lub w sposób przypadkowy, często zakłócają
pracę innych urządzeń. Tutaj odpowiedni opto−
triak w prosty sposób eliminuje tę wadę.
Wydajność zasilacza z dwoma kondensa−
torami 220nF wynosi ponad 20mA, co całko−
wicie wystarcza do wysterowania optotriaka
MOC3042 o gwarantowanym prądzie wy−
zwalania 10mA.
W module przewidziano triak o prądzie 6A. Ze
względu na fakt, że zimna żarówka pobiera przez
chwilę prąd kilkakrotnie większy od nominalnego,
maksymalna moc współpracujących żarówek po−
winna być mniejsza niż wynika z pomnożenia na−
Opis układu
Schemat blokowy modułu pokazany jest na
rysunku 3 . Sygnał z mikrofonu elektretowe−
go jest wzmacniany, a następnie filtr wydzie−
la potrzebne składowe. Powodują one reakcję
komparatora oraz wysterowanie optotriaka
i triaka. Triak zaświeca żarówkę. Ze względu
na niewielki prąd potrzebny do pracy układu
i do zadziałania optotriaka, układ zasilany jest
z prostego zasilacza beztransformatorowego.
Pełny schemat ideowy pokazany jest na ry−
sunku 4 . Zasilacz beztransformatorowy z kon−
densatorami C1, C2 dostarcza niezbędnej ener−
gii. Napięcie z kondensatora filtrującego C6
jest dzielone na dwie części za pomocą diod
Zenera D5, D6, dzięki czemu wzmacniacze
operacyjne z kostki TL084(074) są zasilane na−
pięciem symetrycznym o wartości około
±
Rys. 3 Schemat blokowy
Rys. 4 Schemat ideowy
14
Elektronika dla Wszystkich
6,8V.
Mikrofon elektretowy M1 jest polaryzo−
wany napięciem filtrowanym dodatkowo
przez elementy R5C3. Poziom sygnału z mi−
krofonu zależy od rezystancji R4 – (czym
mniejsza wartość R4, tym mniejszy sygnał).
Akustyczny sygnał z mikrofonu jest wzmac−
niany przez wzmacniacz U1A. Wzmocnienie,
a więc czułość układu można regulować za
pomocą potencjometru montażowego PR1.
77868758.073.png 77868758.077.png 77868758.001.png 77868758.002.png 77868758.003.png 77868758.004.png 77868758.005.png 77868758.006.png 77868758.007.png 77868758.008.png 77868758.009.png 77868758.010.png 77868758.011.png 77868758.012.png 77868758.013.png 77868758.014.png 77868758.015.png 77868758.016.png 77868758.017.png 77868758.018.png 77868758.019.png 77868758.020.png 77868758.021.png 77868758.022.png 77868758.023.png 77868758.024.png 77868758.025.png 77868758.026.png 77868758.027.png 77868758.028.png 77868758.029.png 77868758.030.png 77868758.031.png 77868758.032.png 77868758.033.png 77868758.034.png 77868758.035.png
Projekty AVT
pięcia sieci przez prąd triaka (220Vx 6A). Dla pew−
ności warto stosować żarówki o mocy do 200W.
che dźwięki, można wykorzystać elementy
U1B, U1C do wzmocnienia sygnału według
rysunku 6 .
Wersja 2 − tony niskie. Bardzo często po−
żądane jest, by lampy migały w rytm muzy−
ki, wyznaczony przez instrumenty, wytwa−
rzające niskie
dźwięki. Uzyskuje
się to, wykorzy−
stując filtr przepu−
szczający tylko to−
ny niskie, czyli
filtr dolnoprzepu−
stowy. Filtr w tej
wersji pokazany
jest na rysunku 7 .
Częstotliwość gra−
niczna wynosi
220Hz. Dzięki za−
stosowaniu dwóch
jednakowych
stopni uzyskuje
się dużą stromość
charakterystyki w paśmie zaporowym równą
40dB/dekadę.
Wersja 3 − tony średnie. Jeśli układ ma re−
agować na tony średnie, należy zmontować
Cztery wersje
Każdy moduł systemu według rysunków 1
i 2 można wykonać w jednej z czterech wer−
sji. O właściwościach modułu zadecyduje
charakterystyka filtru. W najprostszym przy−
padku nie trzeba stosować żadnego filtru,
a wtedy układ będzie reagował na jakiekol−
wiek dźwięki.
Wersja 1 – szerokopasmowa. Ta najprost−
sza wersja nie zawiera filtru. Każdy dźwięk
o odpowiedniej głośności powoduje otwarcie
triaka i zaświecenie lampy. Wzmacniacze
U1B, U1C nie są wykorzystane. W miejsce Z1
należy wlutować kondensator o pojemności
220nF (zamiast C8) oraz wykonać zworę do
punktu połączenia R14, R15. W miejsce Z5,
Z10 koniecznie trzeba wlutować zwory. Układ
połączeń może wyglądać jak na rysunku 5 .
Jeśli potrzebna byłaby wyjątkowo wyso−
ka czułość, by układ reagował nawet na ci−
Rys. 7
Rys. 5
Rys. 8
Rys. 6
Rys. 9
Rys.10
Elektronika dla Wszystkich
15
77868758.036.png 77868758.037.png 77868758.038.png 77868758.039.png 77868758.040.png 77868758.041.png 77868758.042.png 77868758.043.png
Projekty AVT
elementy Z1...Z10 według rysunku 8 . Taki
podwójny filtr pasmowo−przepustowy ma
pasmo 400Hz...3kHz.
Wersja 4 − tony wysokie. Jeśli układ ma
reagować na tony wysokie, należy zmonto−
wać filtr górnoprzepustowy według rysunku
9 . Przy podanych wartościach elementów
częstotliwość graniczna wynosi około
4,5kHz, a stromość w paśmie zaporowym
wynosi 40dB/dekadę.
Rysunek 10 pokazuje charakterystyki
częstotliwościowe trzech układów z rysun−
ków 7...9. Warto zwrócić uwagę, że częstotli−
wości graniczne poszczególnych filtrów są
tak dobrane, aby robocze pasma częstotliwo−
ści nie zachodziły na siebie.
układu nie powinien sprawić trudności nawet
słabiej zaawansowanym. Warto zacząć od
zwór i elementów najmniejszych: diod i re−
zystorów, a potem kolejno montować ele−
menty większe. Obwody filtrów należy
zmontować według jednego z rysunków 5...9
oraz według wykazu elementów.
Uwaga! Zestaw AVT−2497 zawiera ele−
menty umożliwiające zmontowanie dowolnej
z przedstawionych wersji. Obecność „nadmia−
rowych” elementów i trudności ze zmierze−
niem uzyskanej charakterystyki wskazują, że
przy montażu filtrów należy zachować szcze−
gólną uwagę, by nie pomylić elementów.
Po zmontowaniu całości należy wyjątko−
wo starannie sprawdzić prawidłowość mon−
tażu, zwłaszcza filtru oraz obwodów zasila−
cza beztransformatorowego. Warto poprosić
o sprawdzenie inną osobę, by skontrolowała
układ „świeżym okiem”.
Układ prawidłowo zmontowany ze spraw−
nych elementów nie wymaga żadnego uru−
chamiania i od razu powinien poprawnie pra−
cować. Na początek należy ustawić potencjo−
metr montażowy w środkowym położeniu.
Układ należy skontrolować i ustawić czu−
łość po dołączeniu żarówki. Model z różny−
mi filtrami był testowany w pokoju, gdzie
stoi zestaw audio.
Uwaga! Ze względu na fakt, że na ele−
mentach układu
występuje pełne na−
pięcie sieci energe−
tycznej, w module
nie przewidziano
klasycznego poten−
cjometru, tylko po−
tencjometr monta−
żowy PR1. Użycie
klasycznego poten−
cjometru z metalo−
wą ośką grozi ryzy−
kiem przebicia
i śmiertelnego po−
rażenia!
Nie jest to zna−
czącym utrudnieniem, bo układ zazwyczaj
będzie wykorzystywany w jednakowych wa−
runkach. Wszelkie manipulacje w układzie
należy wykonywać po upewnieniu się, że jest
on odłączony od sieci energetycznej. Po
umieszczeniu modułu w dużej wtyczkowej
obudowie Z27, w jej ściance można wykonać
mały otwór o średnicy kilku milimetrów, po−
zwalający na regulację PR1 za pomocą nie−
wielkiego wkrętaka. Na czas regulacji układ
należy odłączyć od sieci.
Ostateczne ustawienie potencjometru trze−
ba będzie dobrać eksperymentalnie w ostatecz−
nym miejscu wykorzystywania. Jednorazowo
wyregulowane moduły iluminofoniczne będą
przy okazji pełnić dodatkową, pożyteczną rolę:
będą wskaźnikiem przekroczenia zaplanowa−
nej głośności. Gdy żarówki będą się świecić
ciągle lub z krótkimi przerwami, głośność mu−
zyki należy zmniejszyć.
Montaż i uruchomienie
Uwaga!
Na elementach układu występują napię−
cia sieci energetycznej groźne dla życia
i zdrowia. Osoby niepełnoletnie i niewy−
kwalifikowane mogą wykonać układ wy−
łącznie pod fachowym nadzorem upraw−
nionych opiekunów i nauczycieli.
Możliwości zmian
Próby wykazały, że czułość układu jest duża,
absolutnie wystarczająca nawet przy słucha−
niu muzyki kameralnej z niewielką głośno−
ścią. Gdyby okazało się, że czułość jest za
mała do cichej muzyki, można ją zwiększyć
następującymi sposobami:
zwiększyć R4 do 4,7kΩ, a nawet 10kΩ,
zmniejszyć R12 do 470
Moduł można wykonać na płytce druko−
wanej, pokazanej na rysunku 11 . Montaż
Ω,
Zmniejszyć R14 do 10k
.
Choć układ projektowany był do współ−
pracy z optotriakiem MOC3042 o gwaranto−
wanej czułości 10mA, próby wykazały, że
poprawnie pracuje także z większością eg−
zemplarzy optotriaków MOC3041.
Układy w podstawowych czterech we−
rsjach powinny spełnić oczekiwania zdecy−
dowanej większości Czytelników zaintereso−
wanych układem.
Kto chce, może dowolnie dobrać często−
tliwość graniczną filtrów we wszystkich wer−
sjach. Informacje podane na rysunkach
i w tabeli pomogą dobrać pożądaną charakte−
rystykę bez przeprowadzania żmudnych obli−
czeń i symulacji. Podstawowa zasada jest
Reklama Reklama Reklama
Rys. 11 Schemat montażowy
16
Elektronika dla Wszystkich
77868758.044.png 77868758.045.png 77868758.046.png 77868758.047.png 77868758.048.png 77868758.049.png 77868758.050.png 77868758.052.png 77868758.053.png 77868758.054.png 77868758.055.png 77868758.056.png 77868758.057.png 77868758.058.png 77868758.059.png 77868758.060.png 77868758.061.png 77868758.063.png 77868758.064.png 77868758.065.png 77868758.066.png 77868758.067.png 77868758.068.png 77868758.069.png
Projekty AVT
prosta – aby zmienić charakterystykę danego
filtru, należy zmienić wartości pojemności.
Zwiększanie pojemności obniża częstotliwo−
ści graniczne, zmniejszanie pojemności –
zwiększa częstotliwości graniczne.
Częstotliwość graniczna filtru dolnoprze−
pustowego wynosi około 220Hz. Warto
sprawdzić, jak będzie reagował układ z fil−
trem przepuszczającym tylko najniższe czę−
stotliwości. W tym celu śmiało można zwięk−
szyć pojemności filtru dolnoprzepustowego
(Z2, Z5, Z7, Z10 – patrz rysunek 7) z 330nF
i 33nF na 470nF i 47nF, a nawet 1µF i 100nF.
Spowoduje to obniżenie częstotliwości gra−
nicznej. Taka operacja ma sens, ponieważ
większość systemów audio wyposażona jest
w skuteczne głośniki niskotonowe, więc moż−
na liczyć na zawartość najniższych tonów.
Przeprowadzono próby modelu z filtrem LP
(rysunek 7) o niższej częstotliwości, z pojem−
nościami 1µF i 100nF. Wyniki były bardzo
dobre – układ reagował na najniższe tony.
Można też bez obaw zmniejszyć pojem−
ności filtru górnoprzepustowego (Z1, Z3, Z4,
Z6, Z8, Z9 – patrz rysunek 9) z 3,3nF na
2,2nF czy nawet 1,5nF.
Rysunek 12 pokazuje (linie czerwone)
charakterystyki po zmianie wartości elemen−
tów w filtrach górno− i dolnoprzepustowym
na tle charakterystyk „standardowych”.
Warto pamiętać, że przy zmianach w filtrze
wysokich częstotliwości efekty mogą być nie−
zgodne z oczekiwaniami ze względu na różną
jakość nagrań oraz obecność mikrofonu i gło−
śników. Może się okazać, że z winy kiepskich
głośników lub słabej jakości nagrań, zawartość
najwyższych bądź najniższych składowych
jest bardzo mała i moduł ma zbyt małą czułość.
Wtedy można zmienić elementy filtrów, by fil−
try dodatkowo wzmacniały sygnały użyteczne.
Na rysunku 13 pokazane są wartości elemen−
tów filtru górnoprzepustowego o częstotliwo−
ści granicznej 5kHz i stromości 40dB/dek
i wzmocnieniu wypadkowym około 30dB
(30x). Rysunek 14 pokazuje charakterystykę
takiego filtru. Niewielkie podbicie na skraju
pasma wynika z większej dobroci filtrów, Q=1,
a nie Q=0,707, jak w filtrach z rysunków 7...9.
Można też łatwo modyfikować charakte−
rystykę filtru środkowoprze−
pustowego (pasmowego).
Przede wszystkim można
przesuwać charakterystykę
w stronę niskich albo wyso−
kich częstotliwości, odpowie−
dnio zwiększając albo
zmniejszając pojemności Z3,
Z4, Z8, Z9 z rysunku 8.
Wszystkie pojemności nale−
ży zmieniać w takiej samej
proporcji , wykorzystując ko−
lejne wartości z szeregu E12.
Przykładowo zamiast pojem−
ności 4,7nF i 22nF można za−
stosować 3,3nF 15nF albo
6,8nF i 33nF.
Kto chce zbudować system
zawierający więcej niż trzy
niezależne kanały, musi zastosować filtry środ−
kowoprzepustowe (pasmowe) o węższym pa−
śmie przenoszenia. W filtrze z rysunku 8 spe−
cjalnie poszerzono pasmo, „rozsuwając” czę−
stotliwości środkowe obu filtrów składowych.
Zrealizowano to przez zastosowanie różnych
wartości kondensatorów Z3, Z4 (4,7nF) oraz
Z8, Z9 (22nF). Najwęższe pasmo uzyskuje się,
gdy w filtrze pasmowym wszystkie pojemno−
ści Z3, Z4, Z8, Z9 są jednakowe.
Rysunek 15 pokazuje charakterystyki fil−
tru, gdy Z3, Z4, Z8, Z9 mają pojemności ko−
lejno 22, 10, 4,7nF. Jak widać, taki filtr
przy okazji wzmacnia sygnał o 22dB
(12,5x), a poszczególne pasma są skutecznie
Rys. 14
Rys. 15
Rys. 12
Rys. 13
Rys. 16
Elektronika dla Wszystkich
17
77868758.070.png 77868758.071.png 77868758.072.png 77868758.074.png 77868758.075.png 77868758.076.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin