Audi A3 1.9 TDI 1996 2003.pdf

(26498 KB) Pobierz
32AUDI.indd
W SERWISIE - AUDI A3 1.9 TDI (1996÷2003)
AUDI A3 1.9 TDI
delu 8L) pierwszej generacji jest typo-
wym przedstawicielem klasy kompak-
towej. Jego produkcję rozpoczęto we wrześniu
1996 r., wprowadzając na rynek początkowo je-
dynie wersję 3-drzwiową z dwoma silnikami:
90-konnym TDI oraz 125-konnym benzynowym.
Dopiero na początku 1999 r. zaprezentowano
wersję 5-drzwiową. W konstrukcji nadwozia wy-
korzystano płytę podłogową A0, zastosowaną
również w Golfie IV i Skodzie Octavii I. Od
2000 r. silniki TDI otrzymały w układzie zasila-
nia pompowtryskiwacze w miejsce pompy wtry-
skowej. W 2000 r. model A3 przeszedł face-li-
fting obejmujący modyfikacje przedniej i tylnej
partii nadwozia: wprowadzono nową kratę wlo-
tu powietrza, nowy kształt przedniego spoilera
oraz pokrywę komory bagażnika. Reflektory, wy-
posażone na życzenie w ksenonowe żarówki,
otrzymały przezroczyste szyby, a w nieco zmo-
dyfikowanym wnętrzu zastosowano nowe mate-
riały. W palecie oferowanych silników znalazły
się nowe jednostki napędowe (w tym diesle z
pompowtryskiwaczami), zmieniono także cha-
rakterystykę zawieszenia. Wiele zespołów oraz
silniki są wspólne z innymi modelami koncernu
VAG. Do skończenia produkcji pierwszej genera-
cji w połowie 2003 r. sprzedano 881 tys. sztuk
modelu A3.
Poniżej zostały opisane wersje z silnikami
TDI zasilanymi przez pompy wtryskowe Bosch
VE. Silniki 1.9 TDI z pompowtryskiwaczami
Rys. 1. Wymiary
zewnętrzne Audi A3
(po modyfikacji w 2000 r.)
Historia modelu
1996, wrzesień premiera (nadw. 3d), 1.8 20V (125 KM), 1.9 TDI (90 KM)
1997, marzec 1.6 l (101 KM) oraz 1.8 l turbo (150 KM)
1997, kwiecień silnik 1.9 TDI (110 KM)
1998, jesień Quattro (4x4), 1.8 20V 150 KM, 1.8 20V (180 KM)
1999, wiosna nadwozie 5d, wersja sportowa S3, 1.8 20V (209 KM)
2000, lato modernizacja nadw., 1.9 TDI z pompowtrysk. (130 KM)
2001, jesień S3 z silnikiem 1.8 20V (225 KM)
2002 silnik 1.9 TDI z pompowtryskiwaczami (100 KM)
2003, wiosna druga generacja A3 na płycie podłogowej VW Golfa V
32
SERWIS MOTORYZACYJNY 3/2007
W SERWISIE - AUDI A3 1.9 TDI (1996÷2003)
M odel Audi A3 (oznaczenie kodowe mo-
278060347.004.png
W SERWISIE - AUDI A3 1.9 TDI (1996÷2003)
B
A
C
Rys. 2. Widok komory silnika
i rozmieszczenie danych
identyfikacyjnych:
A - tabliczka producenta,
B - numer VIN, C - numer
silnika
Tabliczka producenta zawiera:
1 - numer homologacji
2 - numer VIN
3 - dopuszczalną masę
całkowitą
4 - dopuszczalną masę
całkowitą z przyczepą
5 - dopuszczalne obciążenie osi
przedniej
6 - dopuszczalne obciążenie
osi tylnej
montowane w samochodach koncernu VW będą
przedstawione w osobnym artykule.
Rys. 3. Oznaczenia umieszczone na tabliczce
identyfikacyjnej (tabliczka znajduje się w bagażniku,
we wnęce koła zapasowego):
1 - numer VIN:
pozycja 1-3 (WAU) – kod producenta Audi AG.
pozycja 4-6 (ZZZ) – niewykorzystywana
pozycja 7-8 (8L) – oznaczenie modelu A3
pozycja 10 – rok produkcji
T = 1996
V = 1997
W = 1998
X = 1999
Y = 2000
1 = 2001
2 = 2002
3 = 2003
pozycja 11 - kod zakładu montażowego
(A - Ingolstadt, Niemcy)
pozycja 12-17 – numer fabryczny
2 - kod modelu
3 - model, pojemność silnika
4 - moc silnika w kW, norma czystości spalin
5 - typ silnika, oznaczenie przełożenia skrzyni biegów
6 - numer lakieru, kod wykończenia wnętrza
7 - kod wyposażenia opcjonalnego
8 - masa własna, zużycie paliwa (w mieście, poza miastem,
średnie), emisja CO (w g/km)
Silnik
Silnik o zapłonie samoczynnym, czterocylin-
drowy, rzędowy jest pochylony do tyłu i napę-
dza koła przednie. Dostarczone do silnika po-
wietrze sprężone przez turbosprężarkę i ochło-
dzone w chłodnicy powietrza dociera do komory
spalania przez specjalnie ukształtowany kanał
dolotowy nadający mu ruch wirowy. Paliwo jest
wtryskiwane bezpośrednio do komory półotwar-
tej w tłoku (komora typu „omega”). Kształt denka
tłoka i kanału dolotowego ma decydujący wpływ
na cały proces spalania. Paliwo jest wtryskiwane
dwustopniowo, dzięki czemu unika się gwał-
Podstawowe dane silnika 1.9 TDI
Oznaczenie silnika AGR ALH AHF (ASV)
Liczba cylindrów 4
Liczba zaworów w cylindrze 4
Pojemność, cm 3 1896
Średnica cylindra/skok tłoka, mm 79,5/95,5
Stopień sprężania 19,5
Ciśnienie sprężania, MPa 2,5...3,1
- minimalne, MPa 1,9
- dop. różnica między cylindrami, MPa 0,5
Moc maks., kW/KM 66/90 66/90 81/110
Prędkość obr. mocy maks., obr/min 4000 3750 4150
Moment maksymalny, Nm 202 210 235
Prędkość obr. mom. maks., obr/min 1900 1900 1900
Turbosprężarka
Garrett Garrett VNT15 Garrett VNT15
Pompa wtryskowa Bosch
Koło zamachowe
jednomasowe jednomasowe dwumasowe
SERWIS MOTORYZACYJNY 3/2007
33
278060347.005.png
W SERWISIE - AUDI A3 1.9 TDI (1996÷2003)
Rys. 4. Przetłoczenie na
progu wskazuje miejsce,
gdzie można podłożyć pod
podwozie ramię podnośnika
w celu uniesienia całego
pojazdu
Rys. 5. Kanał dolotowy
nadaje ruch wirowy
zasysanemu powietrzu.
Wtrysk paliwa odbywa się
dwustopniowo
Dane techniczne głowicy i kadłuba (w mm)
Średnica cylindra*: - nadwymiar 1: 79,76
- nadwymiar 2: 80,01
Średnica tłoka*: - nadwymiar 1: 79,72
- nadwymiar 2: 79,97
Luz zamka pierścieni tłokowych: - górny i środkowy: 0,20-0,40 (maks. 1,0)
- dolny: 0,25-0,50 (maks. 1,0)
Luz pierścieni w rowku: - górny: 0,06-0,09 (maks. 0,25)
- środkowy: 0,05-0,08 (maks. 0,25)
- dolny: 0,03-0,06 (maks. 0,15)
Luz korbowodu na wale korbowym:- promieniowy: maks. 0,08
- poosiowy: maks. 0,37
Średnica czopów głównych wału korbowego (tolerancja -0,022/-0,042):
- podwymiar 1: 53,75
- podwymiar 2: 53,50
- podwymiar 3: 53,25
Średnica czopów korbowych wału korbowego (tolerancja -0,022/-0,042):
- podwymiar 1:
47,55
- podwymiar 2:
47,30
- podwymiar 3:
47,05
Rys. 6. Oznaczenia na uszczelce głowicy:
1 - numer części (musi być skierowany do góry i znajdować
się od strony pompy wtryskowej), 2 - otwór (liczba otworów
służy do oznaczenia grubości uszczelki - patrz tabelka)
Luz promieniowy w łożyskach wału korbowego:
- nominalny: 0,03-0,08
- maksymalny: 0,17
Luz poosiowy wału korbowego: - nominalny: 0,07-0,17
- maksymalny: 0,37
Zawory ssące/wydechowe: - średnica grzybka: 35,95/31,45
- średnica trzonka: 6,963/6,943
- długość zaworu:
96,85
- kąt pochylenia przylgni:
45°
- odległość końca trzonka
od powierzchni głowicy: 35,8/36,1
Prowadnice zaworów: - średnica wewnętrzna:
7
- długość:
36,5
Luz zaworu w prowadnicy: 1,3 mm (mierzony na grzybku zaworu)
Fazy rozrządu: - otwarcie zaworu ssącego 16° po ZZ
- zamknięcie zaworu ssącego 25° po ZZ
- otwarcie zaworu wydechowego 28° przed ZZ
- zamknięcie zaworu wydechowego 19° przed ZZ
Luz zaworów do kontroli faz rozrządu:
0 mm
Rys. 7. Miejsca naniesienia masy uszczelniającej na
powierzchnię przylegania pokrywy uszczelniacza
przedniego wału korbowego (z lewej) oraz na powierzchnię
przylegania miski olejowej (z prawej)
Wałek rozrządu:
- luz promieniowy w ułożyskowaniu: maks. 0,11
- owalizacja:
maks. 0,01
townego wzrostu ciśnienia. Wtryskiwacze mają
rozpylacz 5-otworkowy.
Cechy charakterystyczne dla omawianych sil-
ników 1.9 TDI to:
t osiowa rozdzielaczowa pompa wtryskowa
Bosch VE, sterowana elektronicznie (układ EDC)
t katalizator utleniający w układzie wyde-
chowym
- luz poosiowy:
maks. 0,15**
Pasek rozrządu***: - wymiana paska:
- silniki AGR, AHF, ALH do 1999 r.: co 60 000 km
- silniki ASV, ALH od 1999 do 2001 r.: co 90 000 km
- modele roku 2002:
co 120 000 km
*) Średnicę mierzy się 10 mm poniżej górnej krawędzi
**) Luz poosiowy mierzy się przy zdjętej pokrywie łożyska 1 i 5
***) Patrz „Zestawienie numerów katalogowych wybranych części zamiennych”
34
SERWIS MOTORYZACYJNY 3/2007
278060347.006.png
W SERWISIE - AUDI A3 1.9 TDI (1996÷2003)
Momenty dokręcania w silniku (Nm)
Śruby głowicy (każdorazowo śruby nowe):
1. etap 35 Nm
2. etap 60 Nm
3. etap dokręcić o 90°
4. etap dokręcić o 90°
Pokrywy łożysk wałka rozrządu: 20 Nm
Pokrywy łożysk głównych (każdorazowo śruby nowe):
1. etap 65 Nm
2. etap dokręcić o 90°
Pokrywy łożysk korbowych (każdorazowo śruby
nowe i powleczone olejem):
1. etap 30 Nm
2. etap dokręcić o 90°
Śruby koła zamachowego (każdorazowo śruby
nowe):
1. etap 60 Nm
2. etap dokręcić o 90°
Śruba koła zębatego wałka rozrządu: 45 Nm
Śruba koła pasowego wału korbowego:
1. etap 10 Nm
2. etap dokręcić o 90°
Śruba koła zębatego wału korbowego (każdorazowo
śruba nowa):
1. etap 120 Nm
2. etap dokręcić o 90°
Śruby koła zębatego pompy wtryskowej
(każdorazowo śruby nowe):
1. etap
Rys. 8. Znak ZZ na kole
zamachowym powinien
pokryć się ze znakiem
odniesienia w otworze
obudowy sprzęgła
A - wersja z manualną
skrzynią biegów, B - wersja
z automatyczną skrzynią
biegów
Rys. 9. Liniał ustawczy VAG
3418 i szczelinomierze
pozwalają dokładnie
ustawić wałek rozrządu
20 Nm
Rys. 10. Zablokowanie
koła napędowego pompy
wtryskowej trzpieniem
ustalającym (VAG 3359).
Trzy śruby zaznaczone
strzałkami służą do
precyzyjnego ustawienia
pompy. Odkręcone śruby
zaleca się zastępować
nowymi
2. etap
dokręcić o 90°
Dobór grubości uszczelki pod głowicę
Wystawanie Grubość uszczelki Liczba otworów
tłoka, mm mm w uszczelce
0,91-1,00 1,45/1,55*
1
1,01-1,10 1,53/1,63*
2
1,11-1,20 1,61/1,71*
3
*) Oznaczenia katalogowe uszczelek podano w
„Zestawieniu numerów katalogowych wybranych części
zamiennych”
Uszczelka jest wykonywana w 3 grubościach, ozna-
czanych otworami w miejscu pokazanym na rys. 6.
Dobierając uszczelkę należy zwrócić uwagę na nu-
mer fabryczny silnika (patrz „Zestawienie nume-
rów katalogowych wybranych części zamiennych”).
Śruby głowicy mają długość 115 mm oraz średnicę
12 mm i podlegają wymianie po każdym wykręce-
niu. W układzie napędu zaworów zastosowano po-
pychacze hydrauliczne (luzu zaworów nie reguluje
się). Oznaczenie wałka rozrządu wybite znakiem
„38A” znajduje się między krzywkami zaworów ssą-
cego i wydechowego cylindra nr 1 oraz znakiem
„DE” między krzywkami zaworów ssącego i wyde-
chowego cylindra nr 2.
t recyrkulacja spalin z zaworem AGR w ko-
lektorze dolotowym
t elektroniczna regulacja ciśnienia dołado-
wania
t wstępne podgrzewanie płynu chłodzącego
dodatkowym grzejnikiem elektrycznym
t alternator ze sprzęgłem jednokierunkowym
t miska olejowa z uszczelką z masy silikonowej
Wał korbowy jest odkuty ze stali i podparty na 5
łożyskach. Tłoki są wykonane z obrobionego po od-
laniu stopu lekkiego i mają stalowe sworznie, paso-
wane na luz. Sworznie te są zaciśnięte w łbach kor-
bowodów. Głowica jest wykonana jako odlew ze
stopu aluminium i ma wprasowane gniazda zawo-
rów ze stali spiekanej oraz prowadnice z brązu.
Prowadnice są wymienne, natomiast gniazda zawo-
rów nie są wymienne. Grubość uszczelki dobiera
się w zależności od wystawania tłoków z cylindrów.
Rys. 11. Kolejność
dokręcania śrub głowicy
Wymiana paska zębatego
Okres wymiany paska rozrządu zależy od dłu-
gości okresów międzyobsługowych, przewidzia-
nych dla danej wersji silnika (patrz tabela). Przed
przystąpieniem do jego wymiany trzeba przygo-
SERWIS MOTORYZACYJNY 3/2007
35
278060347.007.png
W SERWISIE - AUDI A3 1.9 TDI (1996÷2003)
tować, oprócz paska zębatego i rolki napinającej,
także nowe śruby mocujące koło napędowe pom-
py wtryskowej i śruby mocujące przednie zawie-
szenie silnika do nadwozia. Śruby te muszą być
zawsze wymieniane, ponieważ są rozciągane
poza granicę sprężystości.
Przed przystąpieniem do wymontowania pa-
ska zębatego należy wykonać w podanej kolejno-
ści poniższe prace wstępne.
t Wymontować osłonę silnika, podnieść
przód samochodu i zdjąć prawe koło oraz nadko-
le. Wymontować przewód powietrza między
chłodnicą powietrza doładowującego i kolekto-
rem dolotowym.
t Zaznaczyć na zewnętrznej stronie kierunek
biegu paska wieloklinowego i kluczem o rozwar-
tości 16 mm obrócić dźwignię napinającą w le-
wo oraz zdjąć pasek.
t Wymontować pokrywę głowicy i pompę
podciśnienia.
t Ustawić wał korbowy w górnym martwym
punkcie (ZZ) pierwszego cylindra, obracając wał
korbowy. Znak ustawienia wału korbowego w
ZZ znajduje się na kole zamachowym i jest wi-
doczny przez otwór zamknięty korkiem gumo-
wym w skrzyni biegów (rys. 8).
t Zablokować wałek rozrządu za pomocą li-
niału ustawczego. Jeśli nie przylega on bez luzu
do powierzchni głowicy, trzeba zmierzyć luz
między liniałem a głowicą i po obu stronach
podłożyć blaszki szczelinomierza, każdorazowo
o grubości połowy zmierzonego luzu (rys. 9).
Precyzyjne ustawienie wałka rozrządu ma duże
znaczenie podczas nakładania paska zębatego
dla osiągnięcia właściwych faz rozrządu.
t Zablokować koło napędowe pompy wtry-
skowej trzpieniem ustalającym (rys. 10). Koło na-
pędowe pompy wtryskowej składa się z dwóch
części. Trzy śruby zaznaczone strzałkami na ry-
sunku służą do precyzyjnego ustawienia pompy.
t Zamocować silnik do uchwytu do unoszenia
silnika i unieść na tyle, aby podpory silnika odcią-
żyły się. Wymontować prawe zawieszenie silnika.
t Wymontować koło pasowe wału korbowego.
t Wymontować górną i dolną osłonę paska
zębatego.
t Wymontować rolkę napinacza paska.
t Unieruchomić koło wałka rozrządu za po-
mocą odpowiedniego przyrządu i poluzować
śrubę mocującą koło.
t Wprowadzić przebijak przez otwór w tylnej
osłonie koła wałka rozrządu i uderzyć młotkiem,
aby koło rozrządu zluzowało się na stożkowym
czopie wałka rozrządu.
t Zdjąć pasek zębaty.
Zamontowanie paska zębatego
1
t Zamontować nową rolkę napinacza i najle-
piej nowe rolki kierujące. Podczas montażu rolki
napinacza należy uważać, aby zaczep dźwigni
napinającej wszedł w wybranie w głowicy.
Najłatwiej to sprawdzić jeszcze przed założe-
niem koła zębatego na wałek rozrządu.
t Ustawić dokładnie wał korbowy w ZZ
pierwszego cylindra.
t Kolejno wymienić śruby koła napędowego
pompy wtryskowej. Ustawić koło tak, aby śruby
znalazły się w środku wydłużonych otworów i
lekko je dokręcić, aby koło dawało się jeszcze ob-
racać względem piasty.
Uwaga: Nie odkręcać nakrętki centralnej pia-
sty pompy wtryskowej, ponieważ może to spo-
wodować naruszenie podstawowego ustawienia
pompy. Przywrócenie tego ustawienia metodami
warsztatowymi nie jest później możliwe.
t Założyć pasek zębaty. Po założeniu paska
na koło wału korbowego, rolki kierujące, koło
pompy płynu chłodzącego i koło napędowe
pompy wtryskowej wydaje się na pierwszy rzut
oka, że pasek jest za krótki i nie da się go założyć
na rolkę napinającą i koło wałka rozrządu.
Najlepiej wykręcić wtedy całkowicie śrubę koła
wałka rozrządu i przechylając nieco koło, próbo-
wać założyć pasek zębaty na koło wałka rozrzą-
du i rolkę napinającą.
t Napiąć pasek zębaty. Kluczem z czopami
obrócić w lewo mimośród nastawczy, aby wcię-
cie i występ (strzałki na rys. 13) ustawiły się na-
przeciw siebie. Jest to wygodny sposób do-
kładnego ustawiania napięcia paska zębate-
go. Gdyby napinacz został obrócony poza
występ, trzeba całkowicie odprężyć rolkę
napinającą i powtórzyć napinanie.
t Sprawdzić, czy wał korbowy jest nadal
ustawiony w ZZ pierwszego cylindra. Jeśli
nie jest, to trzeba zdjąć pasek zębaty, usta-
wić wał korbowy i pasek założyć ponow-
nie.
t Jeśli teraz wszystko jest w porządku, to śrubę
koła zębatego wałka rozrządu dokręcić momen-
tem 45 Nm (unieruchomić koło za pomocą odpo-
wiedniego przyrządu), a śruby koła napędowego
pompy wtryskowej dokręcić momentem 20 Nm.
Ostatecznie śruby dokręca się dopiero po dyna-
micznym sprawdzeniu początku wtrysku.
t Zdjąć liniał ustawczy wałka rozrządu i wy-
jąć trzpień ustalający z koła pompy wtryskowej.
t Obrócić ręcznie wał korbowy o dwa pełne
obroty i sprawdzić, czy w położeniu ZZ wału
korbowego liniał ustawczy wchodzi w wybranie
Rys. 12. Regulowanie
naciągu paska klinowego: 1
- pojazd bez klimatyzacji,
2 - pojazd z klimatyzacją
2
Rys. 13. Regulowanie
naciągu paska zębatego.
Nacięcie i występ (strzałki)
na rolce napinającej muszą
się pokryć
Prosimy o zgłaszanie
na naszej stronie
internetowej www.
serwismotoryzacyjny.
com.pl swoich
propozycji prezentacji
w tym dzialekolejnych
modeli samochodów.
O publikacji będzie
decydowała liczba
zgłoszeń.
36
SERWIS MOTORYZACYJNY 3/2007
278060347.001.png 278060347.002.png 278060347.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin