Scenariusz zajęć ruchowych dla klasy pierwszej
Data:26.09.08
KLASA: I
LICZBA ĆWICZĄCYCH: dziewczynek/ chłopców
TEMAT ZAJĘĆ: Zabawy z jesienią w tle
CELE - ZADANIA W ZAKRESIE:
§ UMIEJĘTNOŚCI: Uczeń potrafi poprawnie zareagować na polecenie nauczyciela.
§ MOTORYCZNOŚCI: Szybkość, zręczność, spostrzegawczość, gibkość.
§ WIADOMOŚCI: Uczeń zna zasady zabaw, zna słowa rymowanki potrzebnej do udziału w zabawie.
§ WYCHOWANIA: Wzajemna pomoc, współpraca w grupie.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
§ Szarfy,
§ Kreda.
CZAS: 45 minut
MIEJSCE ZAJĘĆ: Sala gimnastyczna
PROWADZĄCY: Liszka Katarzyna
Część toku lekcyjnego
Uwagi organizacyjne związane z lekcją
1. Część wstępna
A. Czynności organizacyjno – porządkowe.
B. Czynności motywacyjne
C. Zabawa ożywiająca
D. Rozgrzewka
2. Część główna
3. Część końcowa
A. Ćwiczenia uspokajająco- korekcyjne
B. Czynności organizacyjno- porządkowe
1. Zbiórka w szeregu
2. Przywitanie sportowe.
3. Sprawdzenie obecności i gotowości do zajęć
4. Podanie tematu zajęć
Zabawy z jesienią w tle
Zabawa ruchowa „Lisie ogonki”
Każdy z ćwiczących wkłada szarfę z tyłu spodenek. Uczniowie rozbiegają się po sali w różnych kierunkach. Zadaniem każdego z ćwiczących jest zebranie jak największej liczby szarf. Uczestnik, który straci szarfę odpada z zabawy.
5. Krążenia:
- głową,
- ramionami,
- biodrami,
- kolanami.
6. Pajacyki
7. Skrętoskłony
8. Wymachy rąk do nóg
9. Skłony z pogłębianiem w przód
10. Rowerek
1. Zabawa „Kałuża”
Zespoły wirują po obwodzie swojego koła tak, aby go nie przekroczyć, przy czym gracze usiłują nawzajem wciągnąć się do kałuży. Wciągnięty otrzymuje punkt karny. Wygrywa ten kto nie da się wciągnąć do kałuży, lub ma najmniej punktów karnych.
4. Zabawa „wiewiórki w dziupli”
Na sali rozłożonych jest tyle szarf ilu uczestników zabawy. Za sygnał nauczyciela wiewiórki biegną do dziupli. Ta wiewiórka, która nie znajdzie swojej dziupli siada z boku.
5. Zabawa orientacyjna „Czaty na czworakach”
Dzieci ustawiają się w szeregu na czworakach na linii końcowej boiska w odległości ok. 15-20 metrów od prowadzącego zabawę. Dzieci na czworakach starają się niepostrzeżenie podejść do czatującego, wykorzystując moment jego odwrócenia.
6. Zabawa „Jeżyk”
Dzieci siedzą w kole; w środku koła znajduje się jedno dziecko, które jest „Jeżykiem”. Wszystkie dzieci mówią wierszyk: „Na dywanie siedzi jeż, co on robi to my też.” W tym momencie dziecko siedzące w kole wykonuje jakiś ruch (np. podskoki, pajacyk) wszyscy pozostali naśladują ten sam ruch. Po czym wszyscy uczestnicy mówią ciąg dalszy wierszyka:„Kogo Jeż zawoła ten wejdzie do koła”. Dziecko będące Jeżykiem wybiera osobę, która najlepiej naśladowała jego ruchy.
5. Zabawa „Przyjdź do mnie jako...”Dzieci stoją w gromadce, jedno jest przed nimi, po drugiej strony sali i woła po jednym dziecku do siebie, np. ,,-przyjdź do mnie Kasiu jak chmurka, ,,-przyjdź do mnie Tomku jak kisiel, ... jak bocian...”. Wskazane dzieci idą do wołającego, naśladując ruchem, sposobem poruszania się wskazaną rzecz.
1. Zabawa „Minutka” Uczennice siedzą w siadzie skrzyżnym (plecy wyprostowane). Na sygnał prowadzącego każda z uczennic stara się ustalić, kiedy upłynie minuta od sygnału nauczyciela. Jeśli stwierdzi, że czas upłynął staje w miejscu. Wygrywa uczennica, która najtrafniej określiła czas.
1. Zbiórka.
2. Podsumowanie
- Która gra podobała Ci się najbardziej? Dlaczego?
3. Pożegnanie sportowe
15 minut
5 minut
Potrzebna jest taka ilość szarf ilu jest uczniów.
Zespoły 4–8 osobowe ustawiają się na obwodzie narysowanych na boisku kół „kałuży ”i chwytają się za ręce.
milpac