Holenderska prostytucja.pdf

(74 KB) Pobierz
HOLENDERSKA PROSTYTUCJA
„Holenderska prostytucja” Bo ena Witowicz
ż
Geneza
Prostytucja w Holandii, podobnie jak w innych krajach europejskich, nie jest zakazana. Jest natomiast
karalne stwarzanie okoliczno ci
ś i czerpanie zysków z prostytuowania si innych osób. Implikuje to
ę
jednocze nie,
ś e ż jakiekolwiek prawne usankcjonowanie dzia alno ci osób na tym procederze zarabiaj cych
ł ś ą
ą ź
wejdzie tam w ycie ustawa legalizuj ca zorganizowane formy prostytucji (domy publiczne, seks-kluby, firmy
ż ą
„eskortuj ce”, itp.). Holandia stanie si wówczas pierwszym krajem na wiecie, który oficjalnie traktuje
ą ę ś
ę
- ubezpieczeniami zdrowotnymi, zabezpieczeniem emerytalnym, ale te ż i p aceniem podatków. Czym jest to
ę ę a ca bran jako sektor gospodarki wraz
łą żę ze wszelkimi konsekwencjami tego posuni cia
ł
motywowane? Chyba nie po to wprowadzano w 1911 roku ca kowity zakaz funkcjonowania domów
ł
ąć ś ł
uregulowania prawne mia y za zadanie ochrania prostytutki przed wyzyskiem
ł ć ze strony ró nego rodzaju
ż
„opiekunów”. Jak na ironi , dok adnie tych samych argumentów u ywaj obecnie zwolennicy zniesienia
ę ł ż ą
zakazu. Co sta o si
ł ę w mi dzyczasie,
ę e ż tak diametralnie zmieni si pogl d na t kwesti ? Czy by prostytutki
łę ą ą ę ż
ł ę ż ł ę e ż zakaz pozosta jedynie na papierze. Nigdy nie sta o
ł ł
ę ż w celu efektywnego cigania handlarzy
ś i innych osób czerpi cych
ą
zyski z nierz du.
ą W latach 20. i 30. surowo przestrzegano zakazu, mimo to, prostytucja nadal funkcjonowa a ł
pod pozorami innych, bardziej przyzwoitych przedsi wzi .
ę ęć W ci gu ostatnich 50 lat w adze stopniowo, coraz
ą ł
bardziej otwarcie, tolerowa y istnienie ró nych form prostytucji. Przejawia o si to m.in. tym,
ł ż ł ę e ż nie
ingerowano w funkcjonowanie domów publicznych tak d ugo, jak d ugo nie mia a
ł ł ł w nich miejsca inna
kryminalna dzia alno
ł ść i nie stwarza y one przy tym zagro enia dla porz dku publicznego. Prostytucja zosta a
ł ż ą ł
uznana za „z o konieczne”,
ł a w pó niejszym okresie za „zjawisko spo eczne”.
ź ł W wi kszych o rodkach
ę ś
miejskich z biegiem czasu powsta nieformalny system regulacji, którego g ównym celem by o zachowanie
ł ł ł
porz dku publicznego oraz zapobieganie ekscesom. Tak, wi c w adze postanowi y pozostawi
ę ł ł ć w spokoju
ż ł ę ę
pocz wszy od lat 70. stwarza o coraz wi ksz potrzeb istnienia dobrych instrumentów prawnych reguluj cych
ą ł ę ą ę ą
ę żę ę ł ę ł ę
ę ł ą a wraz z nimi pojawi y si grupy handlarzy. Akcje
ł ę
policyjne, zamiast likwidowa problem, sprawia y jedynie,
ć ł e ż przenosi si on
łę w inne rejony. Ta „polityka
przeganiania” powodowa a wzrost niebezpiecze stwa pracy uzale nionych prostytutek, które nie mia y czasu
ł ń ż ł
na sprawdzenie klienta zanim wsiad y do jego samochodu. Ch zdobycia pieni dzy na narkotyki za wszelk
ł ęć ę ą
ę ł e ż nie nalega y na u ywanie przez klientów prezerwatyw, co
ł ż doprowadzi o do wzrostu
ł
zachorowa na choroby przenoszone drog p ciow (weneryczne,
ń ęł ą a pó niej AIDS). Równocze nie nasila o si
ź ś ł ę
zjawisko przemocy wobec nich.
1
(„chroniarzy” sutenerów, itp.) jest moralnie w tpliwe. Tymczasem - paradoksalnie - 1 pa dziernika 2000 roku
prostytucj jako prac ,
publicznych, by go teraz z lekkim sercem cofn ? Ówczesnym legislatorom przy wieca wszak szczytny cel -
sta y si niegodne ochrony (prawnej)? Otó okaza o si ,
si mo liwe wykorzystanie go
ą
wszelkie przejawy prostytucji, je eli tylko nikomu nie dzia a si krzywda. Jednak nasilanie si zjawiska
t bran . Mi dzy innymi przyczyni o si do tego upowszechnienie narkotyków, pojawia o si , bowiem coraz
wi cej kobiet, które zarabia y na narkotyki prostytucj ,
cen powodowa a,
Zmiana prawa
1 lipca 1997 roku Ministerstwo Sprawiedliwo ci z o y o projekt ustawy dotycz cy zniesienia ca kowitego
ś łżł ą ł
zakazu dzia alno ci domów publicznych. Nowelizacja przepisów mia a na uwadze 6 zasadniczych celów:
ł ś ł
1. Panowanie i kontrola nad czerpaniem zysków z prostytucji
2. Lepsze zwalczanie czerpania zysków z niedobrowolnej prostytucji
3. Ochrona nieletnich przed wykorzystywaniem seksualnym
4. Poprawa sytuacji osób prostytuuj cych si
ą ę
5. Zwalczanie zjawisk kryminalnych cz cych si
łąą ę z prostytucj
ą
6. Przeciwdzia anie nielegalno ci
ł ś w prostytucji
Dotychczas obowi zuj cy
ąą w sprawach zwi zanych
ą z prostytucj zorganizowan paragraf 250bis Prawa
ą ą
Karnego brzmia : ł
Kto poprzez celowe dzia ania doprowadza inn osob do uprawiania nierz du
ł ą ę ą z osobami trzecimi lub czerpie
ś ą z uprawiania nierz du przez inn osob
ą ą ę z osobami trzecimi czyni c ą z nich sta e ród o
łź ł
dochodów podlega karze pozbawienia wolno ci do jednego roku lub grzywnie do 2,000 guldenów.
ś
Tekst nowego artyku u 250a Prawa Karnego brzmi nast puj co:
ł ę ą
ś
1°. Kto podst pem, si lub inn czynno ci lub gro b u ycia si y lub innej czynno ci (przemoc , gro b
ę łą ą śą źąż ł ś ą źą
ą wykorzystuj c stosunek zale no ci doprowadza inn osob do wykonywania czynno ci
ą żś ą ę ś
seksualnych z osob trzeci za zap at , lub kto
ą ą łą w wy ej wymienionych okoliczno ciach podejmuje jakiekolwiek
ż ś
ś o których (co do których?) wie lub uzasadnienie (rozs dnie, usprawiedliwienie?) musi podejrzewa
ą ć
(przypuszcza ?),
ć e ż inna osoba wykonuje w ich wyniku czynno ci seksualne
ś z osob trzeci za zap at ;
ą ą łą
2°. Kto inn osob werbuje (rekrutuje?), zabiera
ą ę ze sob (przewozi?) lub uprowadza do innego kraju (za
ą
ę ą ę w zamiarze, na oku?) wykonywanie tam przez ni czynno ci
ą ś
seksualnych z osob trzeci za zap at ;
ą ą łą
3°. Kto doprowadza inn osob do wykonywania czynno ci seksualnych
ą ę ś z osob trzeci za zap at , lub
ą ą łą
podejmuje jakiekolwiek czynno ci,
ś o których (co do których?) wie (jest wiadom?) lub uzasadnienie (rozs dnie,
ś ą
usprawiedliwienie?) musi podejrzewa (przypuszcza ?),
ć ć e ż inna osoba wykonuje w ich wyniku czynno ci
ś
seksualne z osob trzeci za zap at podczas, gdy inna osoba jest nieletnia;
ą ą łą
4°. Kto celowo (umy lnie?) czerpie korzy ci maj tkowe
ś ś ą z czynno ci seksualnych wykonywanych przez inn
ś ą
osob ę z osob trzeci za zap at , podczas gdy wie (jest wiadom?) lub uzasadnienie (rozs dnie,
ą ą łą ś ą
usprawiedliwienie?) musi podejrzewa (przypuszcza , istnieje uzasadnione podejrzenie?),
ć ć e ż inna osoba odaje
ę ś ł ś w pkt. 1° ;
ś ą
osob ę z osob trzeci za zap at , podczas, gdy inna osoba jest nieletnia;
ś ś ą z czynno ci seksualnych wykonywanych przez inn
ą ą łą
6°. Kto podst pem, si lub inn czynno ci lub gro b u ycia si y lub innej czynno ci (przemoc , gro b
ę łą ą śą źąż ł ś ą źą
ą wykorzystuj c stosunek zale no ci pozbawia inn osob jej/jego dochodów
ą żś ą ę z jej/jego
ś z osob trzeci .
ą ą
2. Kara pozbawienia wolno ci do lat 8 lub grzywna 5 kategorii ma zastosowanie, gdy:
ś
ą ę
2°. Osoba nieletnia nie przekroczy a 16 lat;
ł
2
korzy ci maj tkowe
1. Karze pozbawienia wolno ci do lat 6 lub grzywnie 5 kategorii podlega:
bezprawn ?) lub
czynno ci,
granic ?) maj c na wzgl dzie (uwadze,
si wykonywaniu tych czynno ci pod wp ywem okoliczno ci wymienionych
5°. Kto celowo (umy lnie?) czerpie korzy ci maj tkowe
bezprawn ?) lub
czynno ci seksualnych
1°. Fakty, opisane w pkt 1 s dokonane przez dwie lub wi cej osób;
3°. Przemoc lub inna dzia alno
ł ść w rozumieniu pkt 1 powoduje ci kie obra enia cielesne.
ęż ż
3. Kara pozbawienia wolno ci do lat 10 lub grzywna 5 kategorii ma zastosowanie wówczas, gdy fakty,
ś
opisane w pkt 1 dokonane s przez dwie lub wi cej wspó pracuj ce osoby
ą ę ł ą w okoliczno ciach
ś
wymienionych w cz ci 2, pkt 2°
ęś i 3° .
Tak, wi c nowe brzmienie paragrafu 250a czy
ę łą w sobie zawarto ró nych artyku ów dotycz cych czerpania
śćż ł ą
zysków z prostytucji, sutenerstwa i handlu kobietami.
Maj cy najszerszy zakres pkt 1 dotyczy:
1. Osoby (np. w a ciciela domu publicznego), która zmusza inn osob do prostytuowania si .
łś ą ę ę
2. Osoby (np. handlarza), która przewozi przez granic inn osob
ę ą ę z zamiarem jej/jego
pracy w prostytucji. z powodu umów mi dzynarodowych przepis ten dotyczy te dobrowolnej
ę ż
prostytucji.
3. Osoby (np. w a ciciela domu publicznego), która stwarza okazj do prostytuowania si osobie nieletniej.
łś ę ę
ą ę
5. Osoby (np. sutenera), która przyjmuje pieni dze od pracuj cej
ą ą w prostytucji osoby nieletniej.
6. Osoby (np. sutenera), która si lub pod gro b u ycia si y zmusza osob prostytuuj c si do
łą źąż ł ę ąąę
odst powania mu/jej swoich dochodów.
ę
Legalizacja ma, wi c doprowadzi nie tylko do regulacji zjawiska prostytucji
ę ć i dekryminalizacji bran y, ale te
ż ż
spowodowa , ć e ż wszelkie pogwa cenia prawa
ł w prostytucji b d lepiej zwalczane. Jednocze nie stawia si
ęą ś ę
wyra ne rozgraniczenie mi dzy dobrowoln
ź ę ą i niedobrowoln prostytucj . Prowadzenie domów publicznych
ą ą
staje si legalne, za
ę ś wyzysk podlega surowszej karze. Zostaje te zniesiony wymóg z o enia
ż łż
doniesienia o pope nieniu przest pstwa za czynno ci seksualne
ł ę ś z osob prostytuuj c si
ą ąąę w wieku pomi dzy
ę
12 a 16 rokiem ycia, dzi ki temu organy cigania b d mog y
ż ę ś ęą ł o wiele szybciej interweniowa ć w przypadku
podejrze ń o prostytucj dzieci c .
ę ęą
Legislacja
2 lutego 1999 roku parlament przyj pod obrady projekt artyku u 250a. Ju podczas debaty parlamentarnej
ął ł ż
ł ę e ż projekt ustawy mo e liczy na wi kszo . Ostatecznie CDA g osowa o przeciw,
ż ć ę ść ł ł
ale nie z powodu zasadniczego protestu przeciw prostytucji jako takiej (jak niektóre mniejsze partie
prawicowe), a bardziej z powodu niemo no ci przyj cia tzw. opcji zerowej przez w adze lokalne, które nie
żś ę ł
chcia y ł w swoich granicach „przedsi biorstw” zajmuj cych si prostytucj .
ę ą ę ą W trakcie procesu legislacyjnego
zosta y wprowadzone dwie poprawki do pierwotnej propozycji nowego brzmienia artyku u. Pierwsza,
ł
ł
wniesiona przez PvdA spowodowa a,
ł e ż w momencie, gdy osoba prostytuuj ca si jest niepe noletnia, oprócz
ą ę ł
„pracodawcy” karany jest te klient. Druga poprawka, wniesiona przez VVD, dotyczy a wniesienia do
ż
ł
ustawy o gminach artyku u 151a,
ł w którym rada gminna dostaje uprawnienia by dzia alno „przedsi biorstw
ł ść ę
prostytucyjnych” powi za
ąć z procesem koncesyjnym. Dotychczas w adze lokalne mog y
ł ł w zasadzie wydawa ć
jedynie zarz dzenia odno nie bezpiecze stwa, ochrony porz dku publicznego
ą ś ń ą i zdrowia ludno ci.
ś
ł ę ż
zagadnienia w nim zawarte podpadaj pod szeroko rozumiane zarz dzanie lokalne. Ostatecznie jednak popar
ś ł e ż rozszerzenie prawa lokalnego o artyku 151a jest zb dne, poniewa
ą ą ł
poprawk , poniewa istnia y w tpliwo ci
ę ż ł ą ś w przypadku tzw. firm eskortuj cych,
ą a przede wszystkim niejasne
ł ę ł w geograficznych granicach gminy. Gdyby podczas procesu
3
ą
4. Osoby (np. sutenera), która przyjmuje pieni dze od osoby zmuszonej do prostytuowania si .
sta o si oczywiste,
Minister Sprawiedliwo ci by zdania,
by o czy takie przedsi biorstwo dzia a
ewaluacyjnego okaza o si ,
ł ę e ż poprawka jest rzeczywi cie zb dna, zawsze mo e zosta usuni ta.
ś ę ż ć ę W przypadku
zaistnienia potrzeby uregulowa na szczeblu krajowym, artyku ten mo e zosta w czony do
ń ł ż ć łą
Prawa o Prostytucji.
Zarz dzanie lokalne
Tak wi c 1 pa dziernika 2000 roku
ę ź w ca ej Holandii zostaje cofni ty zakaz funkcjonowania domów publicznych,
ł ę
ale nie ulega zmianie krajowe Prawo o Prostytucji. Ci ar okre lenia lokalnej polityki
ęż ś w tym zakresie spada na
miejscowe w adze. Prawodawca wychodzi
ł z za o enia,
łż e ż lokalne w adze b d skupia si na
ł ęą ć ę
ą i sanacji bran y ż i polepszeniu panuj cych
ą w nich warunków pracy. Odpowiedzialne one b d za
ęą
ustalanie, w których miejscach mog funkcjonowa domy publiczne (ich ilo , rodzaj
ą ć ść i wielko ), warunków
ść
pracy w domach publicznych (wyposa enie, higiena, zasady przeciwpo arowe, ochrona zdrowia). B d mog y
ż ż ęą ł
ż ł ć ę ć i psychiczne zdrowie osób
pracuj cych
ą w prostytucji, obecno nieletnich lub nielegalnych prostytutek).
ść
Proces koncesyjny
Jak ju zosta o wspomniane, warunkiem prowadzenia domu publicznego ma by uzyskanie koncesji. VNG
ż ł
ć
stworzy o ł w tym celu tzw. model zarz dzania
ą i korzystaj c ą z istniej cych przepisów wypracowa o jego
ą ł
szczegó ow struktur . Za najbardziej szeroki znaczeniowo termin uzna o „instytucja zajmuj ca si seksem”.
ł ą ę ł ą ę
ą ą ś ą ę
prostytucyjnymi” i „klubami dla par”), ale te gdzie odbywaj si porno-erotyczne pokazy. Szczególn form
ż ąę ą ą
prostytucji jest prostytucja uliczna. VNG proponuje, by miejscowe w adze okre la y
ł śł
ż ć ą ę
sprawdzenia osoby maj cej prowadzi dan „firm ”. Przy sk adaniu wniosku musi by wiadome, kto b dzie jej
ą ć ą ę ł ć ę
łś ę ą ł i jaki rodzaj dzia alno ci b dzie mia
ł ś ę ł w niej miejsce. Wymagane jest te ż
łż ś w koncesji zaznacza si , ę e ż w a ciciel lub prowadz cy „firm ” musi by
łś ą ę ć w niej
obecny w godzinach dzia alno ci. Ma to na celu zapewnienie,
ł ś e ż w danym „przedsi biorstwie” nie dziej si
ę ąę
rzeczy karalne i e ż prostytucji nie uprawiaj osoby nielegalne. Czas podejmowania
ą
decyzji o przyznaniu/nieprzyznaniu koncesji nie mo e przekroczy 12 tygodni. Pozwolenia nie wydaje
ż ć
si ę w przypadku, gdy: nie z o ono za wiadczenia VOG, istniej zastrze enia, co do zagospodarowania
łż ś ą ż
przestrzennego, podejrzenia, e ż idzie o niedobrowoln lub nielegaln prostytucj . Koncesji mo na nie wyda :
ą ą ę ż ć
dla dobra porz dku publicznego,
ą w celu zapobie enia lub ograniczenia uci liwo ci dla otoczenia,
ż ąż ś w celu
zapobie enia lub ograniczenia szkodliwego wp ywu na atmosfer mieszkania
ż ł ę i ycia okolicy,
ż w interesie
bezpiecze stwa osób
ń i dóbr, w interesie bezpiecze stwa
ń i swobody ruchu drogowego, w interesie
zdrowia i obyczajno ci,
ś w interesie warunków pracy prostytutek. VNG daje te gminom miejsce na okre lanie
ż ś
ł ł w tym zakresie.
Stosunki pracy i warunki pracy
Jednym z najwa niejszych celów zmiany obowi zuj cego prawa jest polepszenie sytuacji osób
ż ąą
ń ć W ramach systemu koncesji
jest wiele mo liwo ci, poprzez które w adze mog wywiera wp yw na warunki pracy. Dotyczy to zw aszcza
ą w prostytucji, ale nie jest jeszcze do ko ca wiadome, jak to zrealizowa .
ż ś ł ą ć ł ł
4
ą
zarz dzaniu
te wp ywa na sposób prowadzenia „przedsi biorstwa” (kontrolowa fizyczne
Jest ni nie tylko miejsce, gdzie maj miejsce czynno ci seksualne (te nazywane s „firmami/przedsi biorstwami
miejsca i godziny, w których mo e ona mie miejsce. Proces koncesyjny (wg modelu zarz dzania) zaczyna si od
w a cicielem, kto b dzie j prowadzi
z o enie za wiadczenia VOG.
w asnej szczegó owej polityki
pracuj cych
higieny, rozmiarów pokoi i ilo ci urz dze sanitarnych. Równie
ś ą ń ż w pozwoleniu na prowadzenie domu
publicznego mo e zosta zaznaczone,
ż ć e ż prostytutki nie mog by zmuszane do przyjmowania ka dego klienta,
ą ć ż
picia z nim alkoholu lub wykonywania jaki konkretnych us ug. Prawda jest jednak taka,
ś ł e ż de facto w adze
ł
ą ł ł ł ę ą a jej szefem. Zamierzane polepszenie
sytuacji osób prostytuuj cych si musi by , wi c wynikiem ich wzmocnionej pozycji prawnej, przez co ich
ą ę ć ę
pozycja wzgl dem szefa
ę i klienta równie zostaje wzmocniona. Je li miejsce pracy prostytutki jest legalne, mo e
ż ś ż
ona legalnie zarabia . Niektóre prostytutki nawet obecnie p ac podatki, ale otrzymuj niewiele
ć łą ą w zamian
(np. nie uznawane s im odliczenia). Zmiana prawa ma spowodowa ,
ą ć e ż b dzie im atwiej zawiera umowy
ę ł ć
ubezpieczeniowe, hipoteczne lub emerytalne. z umów pomi dzy prostytutkami
ę i osobami zaspokajaj cymi
ą
interesy w a cicieli domów publicznych wynika o,
łś ł e ż obie strony broni takiego kszta tu relacji pracodawca -
ą ł
pracownik, w których nie ma mowy o stosunkach zale no ci
żś w ramach zarobków. Unika si ę w ten sposób
ryzyka, e ż szef b dzie wywiera na prostytutk presj , by
ę ł ę ę wykonywa a czynno ci, na które ona si nie godzi lub
ł ś ę
łż ż ś ą
wi c np. jako samodzielne (jednoosobowe) „przedsi biorstwa” wynajmowa od szefa przestrze (w której
ę ę ć ń
przyjmuj lub spotykaj si
ą ąę z klientami), za któr p ac mu okre lonej wysoko ci czynsz, poza tym szef nie
ąłą ś ś
miesza si ę w ich sposób pracy.
Sytuacja osób prostytuuj cych si pochodz cych zza granicy
ą ę ą
Jednym z najwi kszych trudno ci stosowania nowego prawa jest pozycja zagranicznych prostytutek.
ę ś
W chwili
obecnej istnieje jeszcze wiele niejasno ci, co do mo liwo ci pracy
ś ż ś w prostytucji cudzoziemców. Prowadzona
uprzednio polityka tolerowania prostytucji spowodowa a ogromny nap yw prostytutek
ł ł z zagranicy. Szacuje
ą w Holandii prostytutek pochodzi z poza terenu kraju.
Osoby z innych krajów Unii Europejskiej maj te same prawa, je li chodzi
ą ś o zatrudnienie, jak obywatele
holenderscy; osoby pochodz ce spoza UE nie maj prawa do pracy nawet, je eli s
ą ą ż ą w posiadaniu pozwolenia na
pobyt (np. wizy turystycznej). Ocenia si , ę e ż w tej bran y jest popyt na us ugi prostytutek. Przez wielu
ż ł
postrzegana jest jako stosunkowo lukratywna praca, do wykonywania, której nie potrzeba specjalistycznego
wykszta cenia.
ł Z powodu niemo no ci podj cia legalnej pracy - zarabiaj na czarno. Przez status nielegalno ci
żś ę ą ś
znajduj si
ąę w o wiele s abszej pozycji ni ich holenderskie kole anki/koledzy. Nie znaj prawa, nie znaj
ł ż ż ą ą
ę e ż osoby prostytuuj ce si staj si podatne na szanta lub wymuszanie przez tzw.
ą ę ąę ż
opiekunów wysokich op at
ł w zamian za ochron . ę W ostatnich latach coraz wi kszym problemem staje si
ę ę
handel kobietami. Ze strony organizacji kobiecych wychodzi wiele apeli o zwrócenie uwagi na handel
kobietami i na jego ofiary. W Holandii obowi zuje przepis (B
ą 17) mówi cy,
ą e ż ofiary handlu mog pozosta na
ą ć
terenie Holandii do czasu rozpatrzenia ich sprawy. Zostaje im przy tym zaoferowana pomoc prawna,
finansowa i psychologiczna. Po rozpatrzeniu sprawy ofiara musi opu ci kraj. Fakt,
ść e ż holenderski rynek
prostytucji tworzy tak wiele osób zza granicy, powoduje, e ż zarówno policja, jak i politycy aktywnie zajmuj si
ąę
ą ą W wielu rejonach kraju policja aktywnie zajmuje si poszukiwaniami nielegalnie pracuj cych
ę ą
prostytutek poprzez cz ste kontrole
ę w „klubach”. W Amsterdamie, pomimo polityki tolerowania prostytucji,
przyj to wymóg,
ę e ż w a ciciel seksklubu nie mo e zatrudnia prostytutek bez odpowiednich papierów.
łś ż ć
ś zostanie na tym przy apany zostaje mu cofni te pozwolenie,
ł ę a klub zamkni ty. Przepisy te,
ę
które w zamiarze maj zarówno zwalczanie handlu kobietami, jak
ą i nielegalno ci
ś w prostytucji, nios te
ąż ze sob ą
5
maj ma y wp yw na kszta t stosunków (pracy) mi dzy prostytutk ,
pozostawa a ł z klientem d u ej, poniewa otrzymuje on od niej jaki procent jej zarobków. Prostytutki mog ,
si , ę e ż obecnie ok. 50%-60% wszystkich pracuj cych
j zyka. To powoduje,
t kwesti .
Je li
Zgłoś jeśli naruszono regulamin