10CZAS.doc

(42 KB) Pobierz
Wstępny etap tworzenia dokumentu

oszczędzanie czasu

 

Szablon dokumentu jest to wzór dokumentu o z góry określonej czcionce, marginesach, liczbie kolumn i innych elementach formatowania. Dzięki szablonowi, w momencie tworzenia kolejnego nowego dokumentu nie trzeba ustawiać wszystkich jego własności od początku. W praktyce, każdy dokument Worda jest oparty na jakimś szablonie. Jeśli nie wybierzesz innego szablonu, to po uruchomieniu Worda utworzy on automatycznie nowy dokument na bazie szablonu NORMAL. Szablon NORMAL jest używany przez Worda także w momencie otwierania nowego dokumentu za pomocą przycisku Nowy, znajdującego się w standardowym pasku narzędzi.

Oprócz szablonu NORMAL, Word udostępnia kilkanaście innych gotowych szablonów, będących wzorami faxów, notatek prasowych, podziękowań, podań, broszur itp. Znajdziesz wśród nich nawet szablon listu prywatnego. Nie będziesz więc miał wymówki, że nie potrafisz pisać. Tam, gdzie to tylko możliwe, szablony wykorzystują typowe, powszechnie stosowane sposoby formatowania.

Szablon dokumentu nie musi służyć wyłącznie, jako wzór nowego dokumentu, ale może również wpływać na pracę samego Worda. Może zmieniać jego działanie, tak aby lepiej je dostosować do pracy nad aktualnym dokumentem. Oznacza to, że szablon potrafi tworzyć „środowisko” pracy, przeznaczone dla dokumentów określonego typu. Zmiany w Wordzie, powodowane przez szablon, mogą dotyczyć menu, pasków narzędzi, klawiszy skrótów, Autotekstu, czy makr ułatwiających wykonywanie pewnych operacji.

Krótkie wprowadzenie do szablonów dokumentów i kreatorów

Wszystkie szablony oraz dokumenty, tworzone za pomocą opisanych w tej części kreatorów, mogą być używane w postaci źródłowej, a mogą też służyć za punkt wyjściowy do projektowania własnych wzorów dokumentów. Wszystkie gotowe szablony mają pewne elementy wspólne, dzięki czemu, po nauczeniu się korzystania z jednego szablonu, będziesz już wiedział, jak posługiwać się pozostałymi.

Po dokonaniu na początku niezbędnych zmian w dokumencie, możesz go zapamiętać jako kolejny szablon. Możesz mieć tyle szablonów, ile Ci potrzeba. Nawet jeśli tworzysz dokumenty pewnego rodzaju bardzo rzadko, to zapamiętanie sposobu ich formatowania w szablonie pozwoli Ci zaoszczędzić sporo czasu. Szablony i kreatorzy stanowią również znakomitą metodę ułatwiania pracy nowym pracownikom. Dzięki szablonom Ty i Twoja firma możecie zaoszczędzić sporo czasu, ograniczając czas niezbędny na szkolenia i zwiększając wydajność.

Większość szablonów dokumentów ma zdefiniowane następujące elementy dokumentu:

Formatowanie Szablon może zawierać informację na temat ustawienia marginesów, liczby kolumn, ułożenia strony oraz innych elementów formatu dokumentu lub sekcji. Szablon, tak jak dokument, może się dzielić na kilka sekcji, o różnych sposobach formatowania.

Tekst podstawowy W szablonie  może być zapamiętany tekst, który ma się powtarzać we wszystkich dokumentach, które zachowują pewien wzór. Na przykład niektóre notatki mogą wymagać stosowania takiego samego nagłówka. Wpisanie go w szablonie spowoduje umieszczanie go we wszystkich dokumentach na nim opartych.

Style Szablon stanowi wygodny sposób przechowywania i stosowania różnych sposobów formatowania znaków, akapitów, czy sekcji. Dzięki temu, że dokumenty oparte na jakimś szablonie dziedziczą wszystkie jego style, można używać szablonów do nadawania różnym dokumentom podobnego wyglądu.

Krótkie wprowadzenie do kreatorów

Kreatorzy stanowią najwygodniejszą metodę szybkiego tworzenia dokumentów. Ich zadaniem, podobnie jak szablonów, jest dodanie do dokumentu danych o formatowaniu, tekście podstawowym i stylach. Jednak w odróżnieniu od szablonów robią to metodą interakcyjną. Wszędzie tam, gdzie istnieje możliwość zdecydowania, jak ma wyglądać Twój dokument, kreator pyta Cię o to, jak ma postąpić. Możesz nawet wypróbować różne możliwości i sprawdzić, jaki będą miały wpływ na ostateczny wygląd dokumentu, zanim zdecydujesz się wybrać którąś z nich. Kreatorzy dostarczani wraz z Wordem umożliwiają tworzenie różnego typu dokumentów, od zwykłego listu, aż do dyplomu. Możliwości wyboru dotyczą przede wszystkim układu dokumentu: czy ma być klasyczny (na pewno nikogo nie urazi), typowy dla maszyn do pisania, czy nowoczesny (jeśli ktoś lubi być oryginalny). Pamiętaj, aby przed podjęciem ostatecznej decyzji, sprawdzić zawsze działanie różnych opcji kreatora.

Jeśli masz trudności z odpowiedzią na pytanie kreatora, kliknij po prostu przycisk Dalej i przejdziesz wówczas do następnego okna kreatora. Dopóki nie zamkniesz ostatniego okna, możesz zawsze się cofnąć, naciskając przycisk Wstecz. Poza tym, możesz oczywiście zmienić dokument już po jego utworzeniu.

Tworzenie nowego dokumentu przy użyciu kreatora

Po zainstalowaniu kreatorów w katalogu szablonów Worda (TEMPLATE), możesz już zacząć ich używać. Gdy wybierzesz z menu Plik polecenie Nowy, na ekranie pojawi się pole dialogu Nowy z listą dostępnych kreatorów.

Aby utworzyć nowy dokument przy użyciu kreatora

1.              Wybierz z menu Plik polecenie Nowy.

2.              Zaznacz wiersz z kreatorem, którego chcesz użyć do nowego dokumentu.

3.              Kliknij przycisk OK.

4.              Odpowiedz na wszystkie pytania wyświetlane w kolejnych oknach kreatora.

              Po zakończeniu otrzymasz dokument dokładnie taki, jaki chciałeś.

Krótkie wprowadzenie do tworzenia listów

Word jest dostarczany wraz z wieloma szablonami różnych listów. Tworząc list oparty na którymś z szablonów możesz wykorzystać dowolną część tekstu podstawowego zawartego w szablonie. Wystarczy po prostu wyciąć niepotrzebne fragmenty. Pamiętaj, że tekst podkreślony oznacza z reguły miejsca, w których powinieneś wpisać indywidualną informację, związaną z konkretnym adresatem.

Szybki początek

Podczas instalowania Worda za pomocą programu Setup, możesz zdecydować, czy chcesz mieć na swoim dysku zbiór standardowych szablonów i kreatorów Worda. Jeśli dasz w tym momencie odpowiedź negatywną, będziesz mógł to zrobić kiedy indziej, również za pomocą programu Setup. Więcej wiadomości na temat programu Setup znajdziesz w Microsoft Word Wprowadzenie.

Tworzenie nowego dokumentu opartego na standardowym szablonie

Po zainstalowaniu szablonów w katalogu szablonów Worda (TEMPLATE), możesz już zacząć ich używać. Gdy wybierzesz z menu Plik polecenie Nowy, na ekranie pojawi się pole dialogu Nowy z listą dostępnych szablonów.

Aby utworzyć nowy dokument oparty na standardowym szablonie

1.              Wybierz z menu Plik polecenie Nowy.

2.              Zaznacz wiersz z szablonem, na którym chcesz oprzeć nowy dokument.

3.              Kliknij przycisk OK.

 

Wszystkie szablony dostarczone wraz z Wordem mają pewne elementy wspólne, dzięki czemu, po nauczeniu się korzystania z jednego szablonu, będziesz już wiedział, jak posługiwać się pozostałymi. Oto, co możesz między innymi znaleźć w gotowych szablonach.

Wbudowane style

Wszystkie szablony dostarczane wraz z Wordem mają wbudowane style, odpowiednie dla ich przeznaczenia. Nazwy tych stylów pochodzą od miejsc dokumentu, w których powinny być stosowane. Na przykład w szablonie listu służbowego są zdefiniowane następujące style: Data, Nazwa firmy, Adres zwrotny, Adres odbiorcy, Tytuł, Podpis itp.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin