Scenariusz02(1).doc

(44 KB) Pobierz
Scenariusz zajęć nr 2

Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak i mgr Wiesława Kozub

 

„ Projekt i raz…i dwa…”  dla dzieci 5-6 letnich do programu

Edyty Gruszczyk –Kolczyńskiej i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”

 

Scenariusz  zajęć nr 2

 

TEMAT: Patysie

ZAGADNIENIE: Rytmy i rytmiczna organizacja czasu.

 

1.”Na dzień dobry!

§ „ Witaj- zabawa integracyjna

        CEL: integracja grupy przez powitanie każdego uczestnika zabawy,

JAK? Dzieci siedzą w kręgu i witają każdego uczestnika zabawy, piosenka nr 1 cz.I „W co się bawić z dziećmi. Piosenki i zabawy .Ja wśród innych" oprac. Marta Bogdanowicz

 

Witaj Aniu , witaj Aniu!              /uczestnicy zabawy patrzą na dziecko

Jak się masz?  Jak się masz?              /i machają do niego, zaglądając mu w oczy             

Wszyscy cię witamy,                            /wyciągają ręce w geście powitania

Wszyscy cię kochamy                            /krzyżują ręce na piersiach

Bądź wśród nas, bądź wśród nas!              / wszyscy chwytają się za ręce

 

2. „Prawa ręka”

§        „Jeżeli ci wesoło…”- zabawa ilustracyjno-ruchowa

CEL: określanie prawej i lewej  strony ciała „ twarzą w twarz” do drugiej osoby, rozwijanie świadomości w schemacie ciała

JAK: dzieci siedzą w kole ,wykonują polecenia zawarte w piosence   nr 37   cz. II „ W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy. Ciało i przestrzeń” oprac. Marta Bogdanowicz

 

Jeżeli ci wesoło i dobrze bawisz się ,

Uśmiechnij się do wszystkich i zaklaszcz w ręce swe.              /dzieci klaszczą w ręce

       Jeżeli ci wesoło i dobrze bawisz się

      To podnieś brwi do góry i dotknij czoło swe

Jeżeli ci wesoło i dobrze bawisz się

To otwórz teraz usta i zamknij oczy swe

  Jeżeli ci wesoło i dobrze bawisz się

To pokaż najpierw język, a potem zęby swe.

         Jeżeli ci wesoło i dobrze bawisz się

        Nabierz w usta powietrze i klep policzki swe,

            Jeżeli ci wesoło i dobrze bawisz się

          Uśmiechnij się do wszystkich i zaklaszcz w ręce swe

Dzieci gestem ilustrują treść piosenki, zabawę można kontynuować wymyślając kolejne czynności np. …to teraz pokaż brodę i chwyć za uszy swe…

…to najpierw dotknij nosa, a potem skroni swej. itp.

 

§          Bum ta ra ra”  -zabawa orientacyjno-porządkowa  

              CEL: oznaczenie prawej ręki ( kolorowe frotki)

               JAK? Podczas melodii przekazujemy z ręki do ręki pakuneczki z frotkami. Dzieci u których pakuneczki zostają po zakończeniu melodii – otwierają je, przeliczają frotki i rozdzielają je między dzieci po 1 szt., każdy nakłada frotkę na prawą rękę.

 

3.„Ile? Tyle”

§         Wiosła” – zabawa rytmiczna przy muzyce

CEL: skupienie uwagi na rytmie, uświadomienie przemienności ruchów

JAK? Słuchamy rytmicznej muzyki i naśladujemy ruchy wiosłowania używając do tego celu drążków ( np. zrobionych  ze zwiniętej gazety). Powtarzający się rytm będzie łatwiej dostrzec, jeśli na jednym z końców drążka ( wiosła) zawiążemy kolorową tasiemkę (  z bibuły) np. // \\ // \\

Zabawę powtarzamy 2 razy zmieniając ruch wioseł, mel . nr19 cz. III „W co się bawić z dziećmi. Zabawy ruchowe z opowieścią”        oprac. Marta Bogdanowicz                                                                                                                                                         

 

§         Patysie”- leżące, stojące, ukośne…zabawa logarytmiczna

CEL? zapoznanie z linią pionową, poziomą, ukośną, ćwiczenia w kontynuowaniu rytmów,

JAK? Osoba prowadząca zabawę układa na dywanie 2 drążki: pierwszy pionowo- drugi poziomo. Następnie pyta co będzie dalej? (scen nr 1- teraz tak , a dalej jak?)Dzieci kontynuują rytm układając drążki według podanego wzoru ; stojący – leżący- stojący –leżący….

Następnie:

Układamy 3 drążki – leżący- stojący-ukośny- itp

 

2.      Ważny wyraz”  - zabawa słuchowo- ruchowa

              CEL? Rozwijanie słuchu fonematycznego

JAK? Drążek jest batutą, nauczyciel -„dyrygent” mówi i pokazuje : kiedy drążek będzie poziomo mówimy „mmm”, a kiedy pionowo mówimy „aaa”. Ustawia „batutę raz poziomo raz pionowo, dzieci mówią m-a-m-a.

-dyrygent pyta:  jaki wyraz słyszymy? mama

Podobne ćwiczenia można przeprowadzić z wyrazem tata,baba

 

 

    5.   Ćwiczenia  grafomotoryczne- szlaczek

CEL: kodowanie rytmu na papierze

JAK? Dzieci otrzymują szlaczek karta nr I.-2 , rysują po śladzie, zaznaczają kolorami  rytm w pętelkach

 

„Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia   grafomotoryczne według Hany Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz ,

 

 

POMOCE:

1.      Piosenki

2.      Drążki dla każdego dziecka ze zwiniętej gazety

3.      Kolorowe frotki do oznaczania prawej ręki

4.      Tabliczki z wyrazem MAMA, TATA

5.      Karty do ćwiczeń grafomotorycznych

 

 

 

2

 


 

Mama

 

Tata

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin