KARTA BADANIA MOWY.doc

(26 KB) Pobierz
KARTA BADANIA MOWY

KARTA BADANIA MOWY

Mowa spontaniczna (swobodna rozmowa, opowiadanie) – spostrzeżenia notujemy w swobodnej formie, np. jąka się, sepleni, zdania buduje nieprawidłowo.

Samogłoski:

û Ustne:

a, o, e, u, i, y

û Nosowe:

ą, ę

Spółgłoski:

û Dwuwargowe:

p = b = m =

pi = pi = mi =

û Wargowo – zębowe:

f = w =

fi = wi =

û Przedniojęzykowo – zębowe:

t = s = c =

d = z = dz =

n =

û Przedniojęzykowo – dziąsłowe:

sz = cz = r =

ż = dż = l =

û Środkowojęzykowe:

ś = ń =

ź = j =

ć = ki =

dź = gi =

û Tylnojęzykowe:

k = g = ch =

j Powtarzanie sylab – czy dobrze powtarza sylaby, zwłaszcza te, które zawierają głoski sprawiające mu trudności;

j Powtarzanie wyrazów i zdań – czy umie powtórzyć wyraz, zdanie z zachowaniem podanej kolejności wyrazów; czy zapamiętuje zdanie dwu -, trzywyrazowe;

j Formy gramatyczne – prawidłowe, nieprawidłowe;

j Słownictwo – na poziomie wieku, bogate, ubogie;

j Tempo mowy – normalne, szybkie, zwolnione, nierówne;

j Głos – cichy, głośny, ochrypły;

j Oddech – krótki, przerywany, prawidłowy;

j Słuch – normalny, osłabiony[1];

j Sprawność narządów artykulacyjnych:

j język – sprawny, ruchy ograniczone, gruby, skrócone

wędzidełko;

j wargi – sprawne, ruchy ograniczone, blizny;

j podniebienie – wysoko wysklepione, niskie, rozszczep;

j zgryz – prawidłowy, nieprawidłowy.



[1] Wpisujemy to co wynika z codziennej obserwacji, z obcowania z dzieckiem. Każde dziecko podejrzane o niedosłuch należy zgłosić lekarzowi.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin