KARTA BADANIA MOWY
Mowa spontaniczna (swobodna rozmowa, opowiadanie) – spostrzeżenia notujemy w swobodnej formie, np. jąka się, sepleni, zdania buduje nieprawidłowo.
Samogłoski:
û Ustne:
a, o, e, u, i, y
û Nosowe:
ą, ę
Spółgłoski:
û Dwuwargowe:
p = b = m =
pi = pi = mi =
û Wargowo – zębowe:
f = w =
fi = wi =
û Przedniojęzykowo – zębowe:
t = s = c =
d = z = dz =
n =
û Przedniojęzykowo – dziąsłowe:
sz = cz = r =
ż = dż = l =
û Środkowojęzykowe:
ś = ń =
ź = j =
ć = ki =
dź = gi =
û Tylnojęzykowe:
k = g = ch =
j Powtarzanie sylab – czy dobrze powtarza sylaby, zwłaszcza te, które zawierają głoski sprawiające mu trudności;
j Powtarzanie wyrazów i zdań – czy umie powtórzyć wyraz, zdanie z zachowaniem podanej kolejności wyrazów; czy zapamiętuje zdanie dwu -, trzywyrazowe;
j Formy gramatyczne – prawidłowe, nieprawidłowe;
j Słownictwo – na poziomie wieku, bogate, ubogie;
j Tempo mowy – normalne, szybkie, zwolnione, nierówne;
j Głos – cichy, głośny, ochrypły;
j Oddech – krótki, przerywany, prawidłowy;
j Słuch – normalny, osłabiony[1];
j Sprawność narządów artykulacyjnych:
j język – sprawny, ruchy ograniczone, gruby, skrócone
wędzidełko;
j wargi – sprawne, ruchy ograniczone, blizny;
j podniebienie – wysoko wysklepione, niskie, rozszczep;
j zgryz – prawidłowy, nieprawidłowy.
[1] Wpisujemy to co wynika z codziennej obserwacji, z obcowania z dzieckiem. Każde dziecko podejrzane o niedosłuch należy zgłosić lekarzowi.
applepie