Maszynoiznastwo.rtf

(8 KB) Pobierz

Dźwigniki Należą do najprostszych dźwignic. Służą do przemieszczania

pionowego (czasem poziomego) ładunków na niewielką wysokość

odległość za pośrednictwem sztywnych elementów – śrub, zębatek

oraz tłoków hydraulicznych lub pneumatycznych. Dźwigniki śrubowe i

zębate napędzane ręcznie stosuje się przy pracach montażowych

do podnoszeni ładunków o masie do 25t na wysokości do 400 mm.

W kolejnictwie stosowane są dźwigniki śrubowe o napędzie

silnikowym, mogące podnosić ładunki o większej masie (dźwigi typu Beckera)

.Dźwigniki tłokowe z napędem ręcznym lub silnikowym stosuje się do

podnoszenia masy rzędu do 500t na wysokości 200 – 1600 mm.

 

 

 

Zurawie:Stanowią pod względem częstotliwości zastosowania

drugą po suwnicach grupę dźwignic. Obsługują one przestrzeń w kształcie

walca o wysokości równej podnoszenia promienia, czyli równej wysięgowi.

Najprostsze żurawie stałe to żurawiki okienne i przyścienne o momencie

użytkowym 20 – 100 kn.n, ze stałym wysięgnikiem o niepełnym obrocie i

z wyciągarką umieszczoną na konstrukcji wspornej. Stosuje się je do

pomocniczych prac na budowlach. Stałe żurawie wolnostojące, zwykł

e, pełno obrotowe wykonuje się z wysięgiem stałym lub zmiennym,

uzyskiwanym przez wychylenie wciągnika za pomocą ukł. Linowego

albo przez zastosowanie wózków wodzikowych, przejezdnych

wzdłuż poziomego wysięgnika. Odmiany tego typu żurawi to:
- żurawie obracające się na kołkach osadzonych w ramie nośnej

lub po wieńcu utworzonym z wałków obrotowych,
- żurawie portowe, zwykle wypadowe o udźwigu 8 – 12 t i wysięgu do 40 m,
- żurawie kontenerowe wyposażone w osprzęt do przeładunku kontenerów.
Żurawie stałe wykonuje się w postaci ustrojów kratownicowych, spawanych

z kształtowników lub rur stalowych albo też z wieżą w postaci rury o określonej

średnicy. Wyposażenie w kabinę sterowniczą, przesuwną wzdłuż wieży,

umożliwia dogodną obsługę. Stosuje się też sterowanie zdalne. Większe zastosowanie,

zwłaszcza w budownictwie znajdują żurawie towarowe (zwykle dwuszynowe).

Buduje się je podobnie do żurawi stałych . Odmianę żurawi szynowych stanowią

żurawie kolejowe o udźwigu do 160 t, służące głównie do usuwania skutków awarii na kole

i. Do napędu żurawi stałych i szynowych stosuje się za zwyczaj układy z silnikami elektrycznymi

prądu stałego, które zapewniają dużą elastyczność i płynność ruchów.

Coraz większe zastosowanie mają żurawie jezdniowe:
- żurawie warsztatowe o udźwigu 0,5 – 1 t i wysięgu do 3 m wyposażone w stały lub obrotowy

słup i wysięgnik z typowym wciągnikiem przejezdnym, albo napędzane ręcznie, pneumatycznie

lub przez silnik elektryczny lub spalinowy. Stosowane są do obsługi stanowisk roboczych w

zakładach produkcyjnych.
- żurawie budowlane składane o udźwigu do 0,6 t pełno obrotowe, z mechanicznym napędem podnoszenia

i zmiany wysięgu, dostosowane do transportu ręcznego lub za ciągnikiem, stosowane głównie

w budownictwie wiejskim
- żurawie samojezdne montowane na podwoziu własnym lub samochodowym.

Oprócz omówionych typów suwnic i żurawi spotyka się liczne odmiany:
- dźwignic: kombinowanych, suwnicowo – wspornikowych, suwnicowo –

żurawinowych,
- żurawi wielokrotnych.

 

 

Suwnice:Stanowią jedną z głównych grup o szerokim zakresie zastosowania.

Stosuje się je do obsługi hal produkcyjnych, magazynów i otwartych składowisk

oraz do obsługi procesów technologicznych. Najczęściej stosowane są suwnice

pomostowe. Zależnie od przeznaczenia wyróżnia się: suwnice hutnicze, odlewnicze,

magazynowe wyposażone w haki lub w odpowiednie chwytaki, uchwyty, widły do

sterowania celu zwiększenia intensywności obsługi hal produkcyjnych można zainstalować

pod suwnicami wspornice o dźwigu 3 – 8 t i wyciągu 4 – 10 m lub żurawie pościerano –

przejezdne, umożliwiające podawanie materiałów na stanowisko pracy, do których dostęp

dla suwnic jest utrudniony. Do obsługi terenów otwartych stosuje się suwnice bramowe lub

pół bramowe oraz mostowe o rozpiętości do 80 m, które wyposaża się w żuraw podwieszony

albo podnośnik taśmowy. Coraz większe zastosowanie znajdują suwnice kontenerowe umożliwiające

przeładunek wielkich kontenerów, sterowane ręcznie lub automatycznie.
Konstrukcje nośną mostów suwnicowych wykonuje się w postaci:
- jednego lub dwóch dźwigów spawanych z kształtowników walcowych, które stosuje

się do przenoszenia mas rzędu 10 t przy rozpiętości do 14 m.
- Kratownicy z kształtowników walcowych lub rur (wykonanie pracochłonne i wrażliwe

na zmiany otoczenia).
- Blachownicy jednej lub dwu średnikowej albo o przekroju trójkątnym bądź też układu

ramowego i sprężynowego.
Kształt dźwigni zależy przebiegu momentów zginających przy zachowaniu stosunku

wysokości h do rozpiętości l w zakresie 1/12 do 1/32. Czołownice ( poprzecznice),

w których są osadzone koła jezdne, ze względów montażowych i transportowych wykonuje

się z 2 części, które po ustawieniu na torze łączy się śrubami.

 

Ciagniki: W dźwignicach stosuje się liny włókienne (zwykle konopne),

częściej stalowe oraz łańcuchy. Liny konopne stosuje się do ręcznych wyciągarek,

wielokrążków oraz wiązań łańcuchów. Mają małą wytrzymałość na rozciągania

(rzędu 40 – 140 MPa), są mało odporne na wilgoć i łatwo się przecierają. Smołowanie

i natłuszczanie częściowo uodparnia je na wilgoć, ale zmniejsza wytrzymałość o 10 – 15 %.

Liny stalowe wykonuje się je z drutów stalowych o średnicy 0,2 – 5 mm i wytrzymałości 1400 – 2000 Mpa,

których wiązki skręca się w żyły, te zaś skręcone wokół rdzenia stalowego lub konopnego, tworzą linię

współ zwitną lub przeciw zwitną. Linie łączy się przez splatanie na długości, równej, co najmniej 800 średnic

w przypadku lin przeciw zwitnych i 1000 średnic przy linach współ zwitnych, albo przez zaprasowanie w

specjalnych tulejach. Końcówki lin zamocowuje się za pomocą kausz (sercówek) i specjalnie wolnego końca za

pomocą klina i łączenie zaciskami. Łańcuch stalowe ogniowe technicznie kalibrowane, spawane lub zgrzewane.

RYS 16a Stosuje się je jako cięgna nośne przy udźwigu do 150 t i prędkości do 0,75 m/s oraz jako cięgna służące

do przemieszczania i podnoszenia ładunków przy napędzie ręcznym. Przy udźwigu rzędu 15 – 30 t i prędkości

0.5 m/s stosuje się łańcuch sworzniowo –pewniejsze w pracy od łańcuchów ogniowych lecz cięższe i droższe.

Wykonuje się je ze stali o wytrzymałości 500 – 600 MPa.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin