J. Tajchman METODA KONSERWACJI I RESTAURACJI DZIEDZICTWA ARCHITEKTONICZNEGO.doc

(2020 KB) Pobierz
………………………

Jan Tajchman

 

Plik:Herb Torunia Sw Katarzyny 4.jpg

 

 

METODA KONSERWACJI I RESTAURACJI DZIEDZICTWA ARCHITEKTONICZNEGO

W ZAKRESIE ZABYTKOWYCH BUDOWLI

 

W 2013 roku będziński zamek będzie wyglądał imponująco

 

 

 

TORUŃ 2009

Jan Tajchman                                            

 

METODA KONSERWACJI I RESTAURACJI DZIEDZICTWA ARCHITEKTONICZNEGO W ZAKRESIE ZABYTKOWYCH BUDOWLI

 

SPIS TREŚCI

 

Wstęp ………………………………..…………………….……….….…………              1

 

1.      Pytania podstawowe …………………………………………………………              1

 

ROZDZIAŁ 1              RODZAJE PRAC W PROCESIE KONSERWACJI

I RESTAURACJI DZIEDZICTWA ARCHITEKTONICZNEGO

W ZAKRESIE ZABYTKOWYCH BUDOWLI

1.1.  Wprowadzenie ………………………………………………………………              3

1.2.  Zestawienie prac i zabiegów dotyczących  konserwacji i restauracji

zabytków architektury ………………………………………………………              4

1.3.  Rodzaje prac i ich definicje …………………………………………………              4

1)     Konserwacja i restauracja zabytków architektury ………………………              5

2)     Konserwacja …………………………………………………………….              5

3)     Konserwacja bieżąca (profilaktyczna) ………………………………….              5

4)     Restauracja ………………………………………………………………              5

5)     Adaptacja zabytku architektury …………………………………………              6

6)     Integracja ………………………………………………………………..              7

7)     Rewitalizacja ……………………………………………………………              8

8)     Rewitalizacja zabytkowych budowli ……………………………………              8

9)     Zabezpieczenie i rewitalizacja ruin historycznych ……………...……...              8

10) Przemieszczanie zabytków architektury …………………….….…..…..              9

 

 

 

 

ROZDZIAŁ 2              METODA KONSERWACJI I RESTAURACJI DZIEDZICTWA

                            ARCHITEKTONICZNEGO W ZAKRESIE ZABYTKOWYCH

                            BUDOWLI

2.1.            Kolejność postępowania w procesie konserwacji i restauracji zabytków

architektury …………………………………………………….……………              10

2.2. Prace przedprojektowe …………………………………….…………….….              12

2.2.1.      Poznanie zabytku architektury przez inwentaryzację pomiarowo – rysunkową ……………………………………………………….…...              14

2.2.2.      Poznanie zabytku architektury poprzez badanie kompleksowe …….              14

A. Studium historyczno – konserwatorskie zabytku architektury ..….              15

B. Badania konserwatorskie …………………………………………              15

C. Badania historyczno – architektoniczne ………………………….              15

D. Badania archeologiczne …………………………………………..              15

E. Uwagi związane z badaniami ………………………………….….              16

2.2.3.      Podstawy do sformułowania wniosków i wytycznych

konserwatorskich ……………………………………………………              16

2.2.4.      Uwarunkowania wewnętrzne ……………………………………….              17

A.    Historia ogólna oraz budowlana zabytku …………….…………              18

B.     Układ funkcjonalno – przestrzenny ……………………………..              18

C.     Forma, czyli kompozycja i wystrój ……………………………..              19

D.    Materiał, struktura i technika wykonania ……..……….……….              19

E.     Autentyczna substancja …………………………….……………              20

F.      Indywidualny charakter ………………………………………….              20

G.    Poziom wykonania – standard …………………………………..              21

H.    „Klimat” …………………………………………………………              21

I.        Wartość ………………………………………………………….              22

J.       Kondycja fizyczna – stan techniczny zabytku i jego detali oraz

wystroju ………………………………………………………….              23

2.2.5.      Wartościowanie ……………………………………………………..              27

A.    Wartość historyczna ……………………………………………..              27

B.     Wartość artystyczna ……………………………………………..              28

C.     Wartość użytkowa ……………………………………………….              29

2.2.6.      Teoria ochrony i konserwacji zabytków …………………………….              29

2.2.7.      Wnioski i wytyczne konserwatorskie ……………………………….              31

2.3. Prace projektowe ……………………………………………………………              33

2.3.1.      Konserwatorski projekt wstępny …………………………………….              34

2.3.2.      Projekt budowlany, a projekt budowlano – konserwatorski …..…….              35

2.3.3.      Projekt budowlany architektoniczno – konserwatorski ……………..              37

2.3.4.      Projekty konserwatorskie ……………………………………………              40

2.3.5.      Realizacja i nadzory autorskie ……………………………………….              42

2.3.6.      Dokumentacja powykonawcza ………………………………………              43

 

ROZDZIAŁ 3              CZYNNIKI ZEWNĘTRZNE MAJĄCE TAKŻE WPŁYW NA

                            KONSERWACJE I RESTAURACJE ZABYTKÓW

                            ARCHITEKTURY

3.1.            Ukierunkowana wiedza oraz badania podstawowe i specjalistyczne ……….              45

3.2.            Prądy artystyczne (panujące w danym okresie) ………………………...……              46

3.3.            Użytkownik zabytku (inwestor) …………………………………………….              47

3.4.            Przepisy ……………………………………………………………………..              49

3.5.            Możliwości i niemożliwości techniczne ……………………………………              52

3.6.            Zapotrzebowanie społeczne …………………………………………………              53

3.7.            Sytuacja polityczna ………………………………………………………….              54

3.8.            Sytuacja gospodarcza  i ekonomiczna ………………………..……………..              56

3.9.            Ludzie związani z procesem konserwacji i restauracji zabytków architektury              57

3.9.1. Architekci ……………………………………………………………..              58

3.9.2. Osoby zajmujące się badaniami historycznymi ……………………….              60

3.9.3. Konserwatorzy – restauratorzy dzieł sztuki …………………………..              61

3.9.4. Konstruktorzy …………………………………………………………              62

3.9.5. Konserwatorzy urzędowi …………...…………………………………              63

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TABLICE

TAB. I.               Rodzaje prac i zabiegów dotyczących konserwacji i restauracji

zabytków architektury  ………………………………….……….              4

TAB. II.               Prace przedprojektowe  …………………………………….……              12

TAB. III.               Schemat przedstawiający podstawy do formułowania

wniosków i wytycznych konserwatorskich ………….…….……              17

TAB. IV.               Kościół drewniany w Kościeszkach – przekroje poprzeczne ……              24

TAB. V.               Wnioski i wytyczne konserwatorskie ……………………………              31

TAB. VI. ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin