Historia- kl. III gimnazjum- notatki.doc

(435 KB) Pobierz
Historia- Klasa III

Historia- Klasa III

 

Zajęć wg planu 56               zajęć wg kalendarza- 33 ( III E) / 34 ( III D)

 

1.       Gospodarka i kultura II RP- str. 108-113

2.       Polityka zagraniczna II RP, str. 104-107, 114-118

3.       Kampania wrześniowa/ agresja sowiecka, str. 121-129

4.       Wojna w Europie w latach 1939-1943, str. 130-143

5.       II wojna światowa w latach 1943-1945, str. 144-155

6.       Rząd polski na Obczyźnie/ Polskie państwo podziemne, str. 158-162, 168-172

7.       Polska pod okupacją hitlerowsko-sowiecką/ holocaust str. 163-167; 173-177

8.       Tworzenie Polski Ludowej, str. 181-184; 219-223

9.       Polski czyn zbrojny/ Powstanie Warszawskie, str. 178-180; 185-190

10.   Koalicja antyhitlerowska i jej rozpad / zimna wojna str. 193-202

11.   Problem niemiecki/ Budowa imperium sowieckiego str. 203-210

12.   Dekolonizacja, str. 211-216

13.   Początek rządów komunistów / stalinizm w Polsce, str. 224-234

14.   Gospodarka PRL/ destalinizacja w Polsce, str. 235-246

15.   Problem bliskowschodni/ „azjatyckie tygrysy”, str. 249-258

16.   Upadek ZSRR- jesień narodów, str. 259-261, 292-299

17.   Europa i świat na przełomie XX/ XXI wieku, str. 300-307

18.   Postęp naukowo- technologiczny/ przemiany społeczno-kulturowe, str. 262-270

19.   Polska Gierka, str. 273-282

20.   Ruch „Solidarności”/ stan wojenny, str. 283-290

21.   „Okrągły stół”- początki III RP, str. 310-319

22.   Współczesna Polska

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klasa III

 

T: Gospodarka i kultura II RP                str. 108-113

 

Zamach majowy- przewrót majowy- 12/13 V 1926

Rządy autorytarne- Naczelnik, Komendant, Dziadek- sanacja- uzdrowienie

Nowela sierpniowa – 2 VIII 1926- wydawanie dekretów z mocą ustawy przez prezydenta w trakcie przerw obrad sejmu. Prezydent- prof. Ignacy Mościcki

Rządy pułkowników- Kazimierz Bartel, Walery Sławek, byli legioniści

GISZ- Generalny Inspektor Sił Zbrojnych- Józef Piłsudski

BBWR- Bezpartyjny Blok Współpracy z Rządem – Walery Sławek

Centrolew- opozycja antysanacyjna- PPS, PSL Wyzwolenie, Stronnictwo Chłopskie, PSL Piast, Narodowa Partia Robotników, Polskie Stronnictwo Chrześcijańskiej Demokracji

Obóz Wielkiej Polski- endecja- Roman Dmowski

Brześć- więzienie dla przywódców Centrolewu

Proces brzeski- 1930- zwycięstwo BBWR

Bereza kartuska- bez wyroku sądowego, przeciwnicy ustroju,

23 IV 1935- konstytucja kwietniowa- ustrój autorytarny

      12 V 1935- śmierć Józefa Piłsudskiego

       OZON- płk Adam Koc- Obóz Zjednoczenia Narodowego- Mościski, Edward Rydz- Śmigły ( GISZ,         marszałek), Walery Sławek- premier   

1.       Problemy gospodarcze w okresie „wielkiego kryzysu” ( apogeum rok 1932)

-          reforma Władysława Grabskieg0- 1925 1,8 mln marek= 1 zł polski

-          wojna celna z Niemcami- 1925-1931

-          magistrala węglowa- Śląsk- Gdynia

-          Czechowice ( Ursus) – fabryka samochodów, motocykli, silników 

2.       Osiągnięcia gospodarcze: realizacja planu 4-letniego ( od 1938 r. miał być realizowany plan 15-letni)

a.        budowa COP-u ( Centralny Okręg Przemysłowy)- Eugeniusz Kwiatkowski  - 1937

( widły Sanu i Wisły, 15 % powierzchni kraju, 18 % mieszkańców)

-          przemysł” hutniczy, metalowy, maszynowy, zbrojeniowy, 100 fabryk, 100 tys. miejsc pracy, budowa kolejnych 300 fabryk,

-          Stalowa Wola- armaty, Sanok- broń maszynowa, Mielec, Rzeszów- lotnictwo, Dębica- opony, elektrownie- Dunajec

b.       transport- LOT, PKP ( wzór punktualności), port w Gdyni ( 1924- Tadeusz Wenda) nadajnik radiowy w Raszynie 

3.       Rozwój oświaty i nauki:

a.        powszechny obowiązek szkolny 7-14 lat, analfabetyzm- 15 %, 32 uczelnie- 50 tys. studentów, 1918- KUL, 1919- UAM

b.       reforma oświaty- 1932- Janusz Jędrzejewicz- 3 –stopniowe szkolnictwo: 6 –letnia elementarna, 4-letnie gimnazjum, 2-letnie liceum

c.        polscy międzywojenni naukowcy:

-          Filozofia- Tadeusz Kotarbiński, Władysław Tatarkiewicz

-          Socjologia- Florian Znaniecki,

-          Matematyka- Stefan Banach, Hugon Steinhaus, Wacław Sierpiński,

-          Geografia-Eugeniusz Romer

-          Chemia- związki azoty/ nawozy sztuczne- Ignacy Mościcki,

-          Medycyna- Kazimierz Funk ( witaminy)

4.       Kultura II RP:

a.        literatura:

-          Władysław Reymont- 1924 Nobel

-          Stefan Żeromski, Leopold Staff, Zofia Nałkowska, Maria Dąbrowska, Julian Tuwim,

-          Antoni Słonimiski, Jan Lechoń, Bolesław Leśmian, Stanisław Ingacy Witkiewicz ( Witkacy)- dramatopisarz, filozof, malarz, Tadeusz Dołęga- Mostowicz 

-          Witold Gombrowicz, Bruno Schulz

b.       awangarda poetycka: Awangarda Krakowska- Tadeusz Peiper, Skamandryci: Tuwim, Iwaszkiewicz, Słonimski, Lechoń

c.        muzyka- Karol Szymanowski, Ignacy Jan Paderewski

d.       teatr: Stefan Jaracz, Juliusz Osteria, Józef Węgrzyn

e.        kino- Eugeniusz Bodo, Pola Negri ( Hollywood), Adolf Dymsza

5.       Sport:

a.        Janusz Kusociński- biegi długie- 10 tys. m – Los Angeles 1932

b.       Stanisława Walasiewiczówna- sprint- 100 m 11,9 Los Angeles, srebro- Berlin 1936

c.        Halina Konopacka- dysk, złoto, Amsterdam 1928

d.       Piłka nożna- Cracovia- 1921, Ruch Chorzów- Ernest Wilimowski ( 5:6 z Brazylią w 1934) we Włoszech na MŚ

 

Reforma jędrzejewiczowska

Następnym etapem była sześcioklasowa szkoła ogólnokształcąca, którą podzielono na dwa etapy: czteroletnie gimnazjum ogólnokształcące i dwuletnie liceum ogólnokształcące. Szkoła podstawowa była szkołą siedmioletnią (ostatnia klasa była przeznaczona dla uczniów nie kontynuujących dalszej nauki). Utworzono trzy typy szkoły powszechnej: pierwszego, drugiego i trzeciego stopnia. Warunkiem przyjęcia do klasy pierwszej czteroletniego gimnazjum było ukończenie 12 roku życia oraz wykazanie się wykształceniem, objętym programem sześciu klas szkoły powszechnej stopnia trzeciego. W tym celu należało zdać egzamin wstępny. Ukończenie gimnazjum dawało tzw. małą maturę i umożliwiało dalsze kształcenie w dwuletnim liceum ogólnokształcącym, liceum zawodowym lub trzyletnim liceum pedagogicznym.

Liceum ogólnokształcące było z założenia elitarne. Można było w nim wybrać jedną ze specjalizacji: klasyczną (z łaciną i greką), humanistyczną (z samą łaciną), matematyczno-fizyczną i przyrodniczą (dwa ostatnie bez nauki języków starożytnych). Absolwenci przystępowali do egzaminu dojrzałości (tzw. duża matura). Otrzymanie świadectwa dojrzałości umożliwiało dalszą naukę na wyższych uczelniach. Elementami struktury ówczesnego szkolnictwa były też szkoły zawodowe (w tym licea zawodowe) i trzyletnie licea pedagogiczne. Jednym z elementów reformy było odrzucenie jakiegokolwiek zróżnicowania klas gimnazjalnych, tym samym zdecydowanie, że cała młodzież gimnazjum musi uczyć się według jednego programu, obejmującego we wszystkich klasach obowiązkową naukę łaciny. Zróżnicowanie programowe zostało ograniczone do klas dwuletniego liceum ogólnokształcącego. Słabym elementem reformy było wprowadzenie trzech stopni organizacyjnych na poziomie szkoły powszechnej. Np. siedmioletnia szkoła powszechna pierwszego stopnia organizowana głównie na wsi, realizowała program tylko 4 klas i nie dawała uprawnień do podejmowania nauki w gimnazjum. Obowiązującym elementem przed reformą było ośmioletnie gimnazjum. Wdrażanie reformy musiało więc przebiegać etapowo. Rozpoczęło się ono w lipcu 1932 roku i polegało na nie przeprowadzaniu naboru do klas pierwszych dawnego gimnazjum ośmioletniego. Pierwsza i druga klasa zostały zniesione, sześć klas dalszych (III-VIII) zostało stopniowo zastąpione nowym czteroletnim gimnazjum i dwuletnim liceum. Pierwsi absolwenci zreformowanego liceum otrzymali świadectwa dojrzałości w czerwcu 1939. Przyjęta w 1932 roku struktura szkół została zniesiona przez władze Polski Ludowej w roku 1948.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

T: Polityka zagraniczna II RP str. 104-107, 114-118

 

 

1.       Polityka zagraniczna II RP w latach 20-tych:

a.       sojusze wojskowe z Francją ( 1921 – agresja Niemiec lub Rosji) i Rumunią ( 1921)- antyradziecki

b.       dobre stosunki z Łotwą ( pomoc w uzyskaniu niepodległości)

c.       chłodne stosunki z pozostałymi krajami ( walki o granice)- Niemcy i Rosja

2.       Zagrożenia dla II RP:

a.       układ niemiecko- radziecki w Rapallo ( 1922)- wojskowo- gospodarczy

b.       układ w Locarno ( pakty reńskie) – 1925- Belgia, Francja, Wielka Brytania i Niemcy, Włochy- nienaruszalność granic Belgii i Francji, brak takich gwarancji do Polski i Czechosłowacji

3.       Polityka „równowagi” ( „równych odległości) ministra Józefa Becka ( 1932-1939)

a.       zasada: słabość Francji i Anglii, poprawne relacje z ZSRR ( 1412 km) i Niemcami ( 1912 km)

b.       pakt o nieagresji z ZSRR –1932 ( neutralność w przypadku wojny), w 1934 r. przedłużony o 10 lat

c.       propozycja „wojny prewencyjnej” 1933- Marszałek Piłsudski

d.       deklaracja o niestosowaniu przemocy z Niemcami- 1934   ( na 10 lat)

4.       Polityka polska w przededniu wojny:

a.       ultimatum wobec Litwy ( wodzu prowadź na Kowno)17 III 1938- nawiązanie stosunków dyplomatycznych

b.       zajęcie Zaolzia- 30 IX 1938 ( wkroczenie wojsk 2 X 1938)

c.       wzrost żądań niemieckich:

-          24 X 1938 „generalne uporządkowanie spraw polskich” – Joachim von Ribbentrop

-          Wolne Miasto Gdańsk do III Rzeszy,

-          Eksterytorialna autostrada Prusy Wschodnie- Niemcy,

-          Przedłużenie paktu o nieagresji z 10 do 25 lat

-          I 1939 sam Hitler ponawia propozycję- odmowa Becka ( Hitler proponował także przystąpienie do paktu antykominiternowskiego)

d.       przygotowania do wojny: Fundusz Obrony Narodowej, Fundusz Obrony Morskiej

e.       gwarancje brytyjskie i francuskie dla Polski- 6 IV 1939

f.        Niemcy wypowiadają pakt o nieagresji- 28 IV 1939

g.       5 V 1939- przemówienie sejmowe Józefa Becka-„ My w Polsce nie znamy pojęcia pokoju za wszelką cenę. Jest jedna tylko rzecz w życiu ludzi, narodów i państw, która jest bezcenna. Tą rzeczą jest honor.

h.       Pakt Ribbentrop- Mołotow- 23 VIII 1939 ( tajny protokół o podziale Polski- linia Narew, Wisła, San) )  

 

 

Jak było ?

 

 

Jak być powinno ?                                                                                     Dlaczego nie było tak, jak być powinno ? 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

T: Kampania wrześniowa / agresja sowiecka 1939

 

Podręcznik, s. 121-129

 ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin