Podrecznik_dla_nauczycieli.pdf

(4418 KB) Pobierz
Microsoft Word - Podrecznik_dla_nauczycieli_.doc
Oszczĭdzanie energii w domu przez
uōytkowanie energooszczĭdnych urzĨdzeķ
MateriaĀy edukacyjne dla szkĀ podstawowych, gimnazjw oraz szkĀ
ponadgimnazjalnych
MateriaĀy pomocnicze,
ġwiczenia dla uczniw i dla nauczycieli
Lipiec 2005
ENERGOOSZCZĬDNE URZħDZENIA GOSPODARSTWA
DOMOWEGO
Materiały zamieszczone w ksi ĢŇ ce przygotowali:
Rayner Mayer
Sciotech Projects, Reading
Seyhan Turan
Sciotech Projects, Reading
Juraj Krivosik
SEVEn, Prague
Roberto Caponio
Ambiente Italia, Milano
Joaquim Corominas
Ecoserveis, Barcelona
Marta Jofra
Ecoserveis, Barcelona
Adriana Alexandru
ICI, Bucharest
2
107022825.001.png 107022825.002.png
WPROWADZENIE .................................................................5
1 GLOBALNE PROBLEMY I ROZWIħZANIA .................................8
1.1 Globalne problemy ................................................................................................................................. 8
1.2 Korzy Ļ ci płyn Ģ ce z efektywnego zu Ň ywania energii............................................................................. 9
1.3 Metodologia ............................................................................................................................................. 9
1.4 ń ródła .................................................................................................................................................... 11
1.5 Układ ę wicze ı ........................................................................................................................................ 12
1.6 Scenariusze lekcji .................................................................................................................................. 12
2 OCIEPLENIE GLOBALNE I ZMIANY KLIMATU.......................... 19
2.1 ĺ wiadomo Ļę ........................................................................................................................................... 19
2.2 ń ródła energii........................................................................................................................................ 21
2.3 Przyczyny globalnego ocieplenia ......................................................................................................... 22
2.4 Skutki zmian klimatu ........................................................................................................................... 23
2.5 Ograniczenie ocieplenia globalnego .................................................................................................... 24
2.6 Dodatkowe informacje ......................................................................................................................... 25
3 ETYKIETY PRODUKTíW I OSZCZĬDZANIE ENERGII W
GOSPODARSTWIE DOMOWYM................................................ 28
3.1 Co to jest etykieta produktu?............................................................................................................... 29
3.2 Cykl Ň ycia produktu ............................................................................................................................. 29
3.3 Etykiety energetyczne i chroni Ģ ce Ļ rodowisko ................................................................................... 31
3.4 Typy etykiet ........................................................................................................................................... 31
3.5 Dlaczego urz Ģ dzenia gospodarstwa domowego powinny by ę efektywne energetycznie? ............... 35
3.6 Efektywne energetycznie urz Ģ dzenia gospodarstwa domowego....................................................... 35
3.7 Całkowite koszty u Ň ytkowania urz Ģ dzenia......................................................................................... 38
ĚWICZENIA ..................................................................... 39
4 POSTACIE ENERGII........................................................ 39
4.1 Ę wiczenie 4.1: Historia energii ............................................................................................................ 39
4.2 Ę wiczenie 4.2: Lemoniada bez pr Ģ du ................................................................................................. 40
4.3 Ę wiczenie 4.3: Przemiany energetyczne ............................................................................................. 40
4.4 Ę wiczenie 4.4: Formy energii............................................................................................................... 42
4.5 Ę wiczenie 4.5: Nasz obwód elektryczny.............................................................................................. 42
4.6 Ę wiczenie 4.6: Energia wiatru ............................................................................................................. 43
4.7 Ę wiczenie 4.7: Energia słoneczna ........................................................................................................ 43
5 GDZIE W DOMU ZUŌYWA SIĬ ENERGIĬ? .............................. 48
5.1 Ę wiczenie 5.1: Ró Ň ne sposoby wykorzystania energii ....................................................................... 48
5.2 Ę wiczenie 5.2: Wykorzystanie energii w domu .................................................................................. 49
5.3 Ę wiczenie 5.3: Droga do szkoły ........................................................................................................... 49
5.4 Ę wiczenie 5.4: Oszacuj, ile energii zu Ň ywa si ħ w twoim domu ......................................................... 50
5.5 Ę wiczenie 5.5: Domowy audyt energetyczny...................................................................................... 51
5.6 Ę wiczenie 5.6: ņ ycie bez energii .......................................................................................................... 52
6 OCIEPLENIE GLOBALNE ................................................... 65
6.1 Ę wiczenie 6.1: Europejskie puzzle ...................................................................................................... 65
6.2 Ę wiczenie 6.2: Zbieranie informacji ................................................................................................... 66
6.3 Ę wiczenie 6.3: Konsekwencje ocieplenia globalnego ......................................................................... 66
3
6.4 Ę wiczenie 6.4: Jak zatrzyma ę ocieplenie globalne? ........................................................................... 67
6.5 Ę wiczenie 6.5: Co mog ħ zrobi ę , aby zatrzyma ę ocieplenie globalne? .............................................. 67
6.6 Ę wiczenie 6.6: Co przyczynia si ħ do powstawania efektu cieplarnianego? ..................................... 68
6.7 Ę wiczenie 6.7: Myszy i sowy ................................................................................................................ 68
6.8 Ę wiczenie 6.8: Efekt cieplarniany – quiz ............................................................................................ 69
7 ETYKIETY ................................................................... 73
7.1 Ę wiczenie 7.1: Odró Ň nianie etykiet ..................................................................................................... 73
7.2 Ę wiczenie 7.2: Zaprojektuj swoj Ģ etykiet ħ ......................................................................................... 74
7.3 Ę wiczenie 7.3: Etykiety - puzzle .......................................................................................................... 74
7.4 Ę wiczenie 7.4: Zaprojektuj swoj Ģ etykiet ħ energetyczn Ģ i etykiet ħ pomagaj Ģ c Ģ chroni ę
Ļ rodowisko ........................................................................................................................................................... 75
7.5 Ę wiczenie 7.5: Etykiety energetyczne - puzzle ................................................................................... 75
7.6 Ę wiczenie 7.6: Typy etykiet i ich przeznaczenie ................................................................................ 76
7.7 Ę wiczenie 7.7: Poszukiwanie etykiet ................................................................................................... 76
7.8 Ę wiczenie 7.8: Etykiety energetyczne ................................................................................................. 77
7.9 Ę wiczenie 7.9: Poszukiwania w sklepach............................................................................................ 78
8 OSZCZĬDZANIE ENERGII W DOMU..................................... 89
8.1 Ę wiczenie 8.1: Elektryczny Detektyw ................................................................................................. 89
8.2 Ę wiczenie 8.2: Urz Ģ dzenia energooszcz ħ dne – poszukiwania w domu ............................................ 91
8.3 Ę wiczenie 8.3: Oszcz ħ dzanie energii oszcz ħ dza pieni Ģ dze................................................................. 93
8.4 Ę wiczenie 8.4: Kupujemy z my Ļ l Ģ o kosztach całkowitych ............................................................... 93
8.5 Ę wiczenie 8.5: Energooszcz ħ dna kuchnia – twój własny projekt ..................................................... 94
9
ZUŌYCIE ENERGII W DOMU ............................................102
9.1
System EAIS (European Appliance Information System) .............................................................. 103
9.2
Twój rachunek za energi ħ elektryczn Ģ .............................................................................................. 104
9.3
Gdzie w twoim domu zu Ň ywa si ħ najwi ħ cej energii? ....................................................................... 106
9.4
Oszacowanie zu Ň ycia energii i mo Ň liwych oszcz ħ dno Ļ ci .................................................................. 111
9.5
Wybór urz Ģ dze ı efektywnych energetycznie ................................................................................... 111
9.6
Oszcz ħ dzanie energii dzi ħ ki energooszcz ħ dnej kuchni .................................................................... 112
4
Wprowadzenie
Wprowadzenie
Celem projektu TREAM jest podnoszenie ĻwiadomoĻci na temat efektywnoĻci energetycznej oraz
pokazywanie, w jaki sposób moŇna oszczħdzaę energiħ, zwłaszcza poprzez uŇywanie
energooszczħdnych sprzħtów wprowadzanych na rynek zgodnie z załoŇeniami polityki Unii
Europejskiej. Producenci musieli bowiem wycofaę ze sklepów urzĢdzenia najmniej efektywne
energetycznie, a te, które obecnie trafiajĢ na rynek, muszĢ byę opatrzone etykietami energetycznymi.
OszczħdnoĻci energii, które moŇna uzyskaę poprzez stosowanie urzĢdzeı energooszczħdnych sĢ
znaczne. WprowadzajĢc energooszczħdne sprzħty do naszych domów dokładamy swojĢ cegiełkħ do
wypełnienia zobowiĢzaı UE, zadeklarowanych w Protokole z Kioto, czyli ograniczamy emisjħ gazów
cieplarnianych oraz zmniejszamy negatywne skutki efektu cieplarnianego.
Podrħcznik, który Paıstwu oddajemy, jest podzielony na kilka czħĻci, zawierajĢcych ęwiczenia do
wykorzystania na lekcjach w szkołach, na kilku poziomach edukacji (szkoły podstawowe, gimnazja,
szkoły ponadgimnazjalne). KaŇda czħĻę ksiĢŇki stanowi odrħbnĢ całoĻę, zawiera materiały
wprowadzajĢce, arkusze ęwiczeı dla uczniów, oraz dodatkowe uwagi dla nauczycieli. Omawiane
tematy mogĢ byę wprowadzone do programu szkolnego na wiele ciekawych sposobów.
Szczególny nacisk połoŇono na to, w jaki sposób przedstawione informacje mogĢ pomóc w wyborze
urzĢdzenia energooszczħdnego, majĢcego niewielki negatywny wpływ na Ļrodowisko. Opisano
równieŇ internetowĢ bazħ danych EAIS (Europejski System Informacji o UrzĢdzeniach), zawierajĢcĢ
dane niedostħpne nigdzie indziej.
Naszym celem jest zachħcenie młodych ludzi i ich rodzin do działania na rzecz całego społeczeıstwa
poprzez uŇywanie urzĢdzeı przyjaznych Ļrodowisku, oraz przez bardziej energetycznie
zrównowaŇony styl Ňycia. Realizujemy tym samym politykħ edukacji na rzecz zrównowaŇonego
rozwoju, zapoczĢtkowanĢ przez europejskich ministrów ochrony Ļrodowiska w Kijowie.
Podrħcznik jest efektem współpracy partnerów z 9 krajów europejskich zaangaŇowanych w program
TREAM (Transformacja rynku artykułów gospodarstwa domowego w kierunku zastosowaı urzĢdzeı
energooszczħdnych poprzez wykorzystanie centralnej bazy danych EAIS).
Mamy nadziejħ, Ňe nasza praca pomoŇe nauczycielom w całej Europie. Bħdziemy wdziħczni za
komentarze i uwagi dotyczĢce podrħcznika.
Rayner Mayer, Seyhan Turan
Rola nauczyciela
Podrħcznik bħdzie modyfikowany zgodnie z uwagami nadsyłanymi przez nauczycieli. Ich komentarze
sĢ bardzo waŇne dla stałego udoskonalania opracowanych przez nas materiałów. Dlatego właĻnie
przygotowaliĻmy specjalnĢ ankietħ dla nauczycieli. Jest ona dostħpna na internetowej stronie
www.sciotech.info .
Wszystkie oceny i komentarze bħdĢ mile widziane.
Podzi ħ kowania
Autorzy dziħkujĢ twórcom programu Unii Europejskiej SAVE, dziħki któremu sfinansowano niniejszy
projekt (nr kontraktu 4.1031/P/02/055) oraz organizacji pozarzĢdowej Tereza, która we współpracy
z SAVE sfinansowała trzy moduły projektu wszystkim szkołom podstawowym w Republice Czeskiej.
Wyrazy uznania naleŇĢ siħ Janowi Smolikowi, którego rysunki zostały opublikowane za zgodĢ NGO
Tereza (organizacja promujĢca edukacjħ na rzecz Ļrodowiska, Republika Czeska: www.terezango.cz,
www.terezanet.cz)
Szczególne słowa wdziħcznoĻci kierujemy do Cristiny-Adriany Alexandru z National College Tudor
Vianu z Bukaresztu, za współpracħ przy planowaniu ęwiczeı, oraz za przetłumaczenie rumuıskich
fragmentów niniejszej ksiĢŇki, oraz do Adiny Adarov, nauczycielki z Titu Maiorescu School takŇe
z Bukaresztu.
TREAM
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin