Poradnik dla początkujących Sid_Meiers_Alpha_Centauri.Pdf

(634 KB) Pobierz
Poradnik Gry-OnLine do gry Sid Meier’s Alpha Centauri
Nieoficjalny poradnik GRY-OnLine do gry
Sid Meier’s
Alpha Centauri
autor: Daniel „MOD” Dąbrowski
(c) 2002 GRY-OnLine sp. z o.o.
Prawa do użytych w tej publikacji tytułów, nazw własnych, zdjęć, znaków towarowych i handlowych, itp.
należą do ich prawowitych właścicieli.
16385220.003.png
Sid Meier’s Alpha Centauri
– Poradnik GRY-OnLine
SPIS TREŚ CI
Wydawnictwo GRY-OnLine sp. z o.o.
ul. Królewska 57, 30-081 Kraków
tel.(+48 12) 626 12 50, fax.(+48 12) 626 12 70
(c) 2002 GRY-OnLine sp. z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest
zabronione bez pisemnego zezwolenia GRY-OnLine sp. z o.o.
Dodatkowe informacje na temat opisywanej w tej publikacji gry znajdziecie na stronach serwisu GRY-OnLine.
Strona: 2
www.gry-online.pl
Sid Meier’s Alpha Centauri – Poradnik GRY-OnLine
Wstęp
Gra Sid Meier’s Alpha Centauri jest zbyt złożoną grą, żeby móc dokładnie opisać wszystkie
sytuacje, które mogłyby wystąpić w rozgrywce. Następujący poradnik opisuje ogólne, uniwersalne
sposoby postępowania oraz porady dotyczące wyboru parametrów rozgrywki, wyboru frakcji i
innych podstawowych aspektów gry. Poradnik przeznaczony jest raczej dla początkujących graczy.
Strona: 3
www.gry-online.pl
16385220.004.png 16385220.005.png
Sid Meier’s Alpha Centauri – Poradnik GRY-OnLine
Rozpoczęcie nowej gry
Przy wyborze mapy planety najlepiej wybrać opcję Customize Random Map. Dzięki temu możemy
wybrać parametry środowiska, w jakim toczyć się będzie gra. Pierwszym parametrem jest rozmiar
mapy. W zależności od tego, czy wolimy dłuższą lub krótszą rozgrywkę, wybieramy planetę o
mniejszym lub większym rozmiarze.
Następnie mamy do wyboru procent pokrycia lądów oceanem. Im więcej wody na mapie, tym
mniej miejsca na początkową ekspansję (w dalszej fazie gry możemy budować nowe kolonie na
morzu), co bardzo utrudnia rozwój. Dalej gra zapyta się o wybór sił erozyjnych (wpływa to na
teren, na jakim toczyć się będzie gra). Do wyboru mamy Strong, Average, Weak. Przy wyborze
Strong, tereny w grze będą płaskie co ułatwi zakładanie nowych kolonii. Wybór Average spowoduje
pojawienie się w grze wielu wzgórz. Wybór Weak spowoduje, że tereny w grze będą górzyste i
trudne do osiedlenia. Ogólnie, im większe siły erozyjne, tym łatwiejsza gra, ponieważ łatwiej
możemy założyć więcej kolonii. Kolejnym wyborem, jakiego dokonujemy, jest wybór stopnia
aktywności życia na planecie. Im większa aktywność życia na planecie, tym więcej grzyba (fungus)
w grze i więcej Mind Worms (obce formy życia). Na początku warto wybrać Abundant, wtedy gra
będzie łatwiejsza. Po wybraniu stopnia aktywności życia na planecie dokonujemy wyboru Cloud
Cover (pokrycie nieba chmurami). Im więcej chmur, tym większe opady i więcej żywności na
mapie, co ułatwia rozwój naszych baz.
Następnie dokonujemy wyboru stopnia trudności. Im większy stopień trudności, tym szybciej
rozwijają się komputerowi gracze i szybciej buntują się mieszkańcy naszych kolonii.
Dalej możemy wybrać zasady gry. Aby ułatwić sobie grę warto wybrać Customize Game Rules i
zaznaczyć opcje Do or Die (pokonani komputerowi gracze nie będą się odradzać), Bell Curve (nie
wystąpią w grze losowe katastrofy które mogą poważnie utrudnić rozgrywkę, w szczególności kiedy
stracimy wszystkie nasze satelity). Warto także odznaczyć opcję Blind Research (kiedy ta opcja jest
zaznaczona nie możemy dokładnie sprecyzować nad czym mają pracować nasi naukowcy).
Ostatnim wyborem jakiego dokonujemy jest wybór frakcji.
Strona: 4
www.gry-online.pl
16385220.006.png 16385220.001.png
Sid Meier’s Alpha Centauri – Poradnik GRY-OnLine
Wybór frakcji
Wybór frakcji praktycznie definiuje taktykę, jaką podejmiemy w czasie gry. Frakcje można podzielić
na dwa bloki, odpowiednio do najlepszych dla nich taktyk. Taktykę podboju militarnego najlepiej
stosować na małych mapach a taktykę rozwoju gospodarczego na dużych.
Blok taktyki militarnej
Gaia’s Stepdaugters: modyfikatory: +1 Planet, +2 Efficiency, -1 Morale, -1 Police. Grę
rozpoczynają z technologią Centauri Ecology (dzięki temu od razu mogą produkować
jednostki formerów). Mogą poruszać się po grzybie bez kar oraz mogą od początku
uzyskiwać z grzyba składniki odżywcze. Już od początku gry mogą łapać Mind Worms,
które są poważnym zagrożeniem we wczesnej fazie rozgrywki. Z tego powodu bardzo
dobrze się sprawdzają podczas rozgrywki, w której ustawiono jest największy stopień
aktywności obcego życia na planecie. Ich najpoważniejszą wadą jest brak możliwości
wyboru ekonomii Free Market, która jest w grze podstawą szybkiego rozwoju
gospodarczego. Jest to jedna z najlepszych frakcji militarnych.
Human Hive: modyfikatory: +1 Growth, +1 Industry, -2 Economy. W każdej wybudowanej
bazie otrzymują darmowy bunkier (Perimeter Defense – podwaja siłę obronną jednostek
znajdującym się w bazie). Nie mogą wybrać polityki Democratic. Grę rozpoczynają z
technologią Doctrine: Loyalty. Druga najlepsza frakcja militarna. Dzięki temu, że mogą
wybrać ekonomię Free Market są także bardzo silni na większych mapach.
Spartan Federation: modyfikatory: +2 Morale, +1 Police, -1 Industry. Grę rozpoczynają z
technologią Doctrine: Mobility oraz jednostką Scout Rover zamiast Scout Patrol. Ich
prototypy nie wymagają dodatkowych minerałów podczas produkcji. Nie mogą wybrać
wartości Wealth. Jest to bardzo słaba frakcja, nadającą się tylko do szybkiego podboju
militarnego małej planety.
Lord’s Believers: modyfikatory: +1 Probe, -2 Research, -1 Planet. Grę rozpoczynają z
technologią Social Psych. Otrzymują bonus podczas ataku +25% do siły jednostki. Nie
gromadzą żadnych punktów odkryć do roku 2110. Nie mogą wybrać wartości Knowledge.
Jest to moim zdaniem najsłabsza frakcja w grze. O dziwo komputerowy gracz dowodzi nią
bardzo dobrze.
Blok rozwoju gospodarczego
University of Planet: modyfikatory: +2 Research, -2 Probe. Grę rozpoczynają z technologią
Information Networks oraz dodatkowo z jedną losowo wybraną technologią. Ich bazy
posiadają darmowy Network Node (zwiększa współczynnik odkryć w bazie o 50%, pozwala
badać artefakty obcych). Nie mogą wybrać polityki Fundamentalist. Na niższych poziomach
trudności jest najlepszą frakcją do wyboru. Na wyższych poziomach trudności bardzo
przeszkadza fakt, że ich bazy dostają dodatkowego Drona na każdych 4 mieszkańców.
Morgan Industries: modyfikatory: +1 Economy, -1 Support. Grę rozpoczynają z technologią
Industrial Base oraz z setką dodatkowych kredytów energii. Otrzymują bonusy podczas
handlu z innymi frakcjami. Nie mogą wybrać ekonomii Planned. Ich największą wadą jest
to, że muszą wybudować w bazie Hab Complex, aby liczba mieszkańców mogła przekroczyć
liczbę 4 (innym frakcjom Hab Complex jest potrzebny dopiero przy 7 mieszkańcach). Z
tego powodu na początku są bardzo słabi.
Peacekeeping Forces: modyfikatory: -1 Efficiency. Grę rozpoczynają z technologią
Biogenetics. Hab Complex muszą wybudować w bazie dopiero przy 9 mieszkańcach.
Otrzymują podwójne głosy w wyborach na Gubernatora Planety (Planetary Governor) i
Światowego Lidera (Supreme Lider). Otrzymują dodatkowego talenta na każdych 4
mieszkańców. Nie mogą wybrać polityki Police State. Moim zdaniem są najlepszą frakcją w
grze na każdym poziomie trudności.
Strona: 5
www.gry-online.pl
16385220.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin