Strategia rozwoju przedsiębiorstwa Auto Lak.doc

(100 KB) Pobierz

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

STRATEGIA ROZWOJU PRZEDSIĘBIORSTWA

AUTO-LAK

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe Auto-Lak jest zlokalizowane w Katowicach, zajmuje się dystrybucją materiałów blacharsko-lakierniczych, zatrudnia sześć osób, obsługuje 300 zakładów blacharsko-lakierniczych.

 

 

I)                 Opis przedsiębiorstwa

 

W roku 1994, Henryk Nowak utworzył Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe „Auto – Lak” działające w branży handlowej i zajmujące się dystrybucją materiałów i środków pomocniczych dla zakładów blacharsko – lakierniczych.

              Na początku swej działalności firma dysponowała samochodem osobowym i kapitałem w wysokości 5tys. złotych.

W tym okresie na terenie województwa Katowickiego nie istniała żadna firma prowadząca podobną działalność. Zakłady lakiernicze dokonywały zakupów tylko i wyłącznie w dwóch sklepach na terenie Katowic. Natomiast działalność tej firmy polega głównie na dotarciu i dostarczeniu wszystkich potrzebnych środków bezpośrednio do klienta.

              Działalność przedsiębiorstwa obejmowała początkowo okolice Katowic, oferując tylko jeden artykuł lecz o bardzo wysokiej jakości. Przy niskiej jakości powszechnie stosowanych materiałów, firma szybko odniosła sukces. W krótkim czasie poszerzono asortyment oferowanych materiałów i teren prowadzonej działalności.

              W 1995 roku firma dokonuje zakupu drugiego auta i zatrudnia pracownika, co umożliwia dotarcie do większej liczby klientów.

              Przy pojawieniu się konkurencji, firma została zmuszona do wprowadzenia towarów średniej jakości z zachowaniem atrakcyjnych cen.

              Celem strategicznym było dotarcie do 300 zakładów tygodniowo. Cel ten został osiągnięty poprzez zatrudnienie kolejnych pracowników oraz zakup dodatkowych samochodów. Kolejnym celem było otworzenie hurtowni oraz sklepu firmowego prowadzącego sprzedaż detaliczną.

              Obecnie firma zatrudnia następujące osoby: księgowa, ekspedientka, magazynier oraz trzech kierowców. Finanse - kapitał obrotowy obecnie wynosi ok. 300 tys. złotych. W skład majątku firmy wchodzą również: cztery samochody (z czego trzy to samochody dostawcze), pawilon handlowy oraz wynajęte pomieszczenia magazynowe.

Ze względu na stałe regularne dostawy, konkurencyjne ceny i współpracę od kilku lat, firma cieszy się zaufaniem i stabilną liczbą stałych klientów (około 300-tu zakładów, oraz dodatkowo klienci hurtowni i sklepu).

              Aktualnie na rynku działa bardzo duża konkurencja; część tej konkurencji stanowią firmy z kapitałem zagranicznym np. niemiecka firma „Virt”. Firmy te dysponują olbrzymim kapitałem, który umożliwia im prowadzenie sprzedaży towarów po atrakcyjnych cenach.

Zaistniała sytuacja rynkowa wymogła na firmie prowadzenie sprzedaży na przedłużony termin płatności do 3 tygodni, przy minimalnym procencie zysku. W związku z tym firmy o małym kapitale początkowym, praktycznie nie mają szans przetrwania. Zagrożeniem tutaj mogą być jedynie firmy o dostatecznie dużym kapitale, który umożliwiałby prowadzenie sprzedaży na podobnych zasadach.

              Dostawcami materiałów przeznaczonych do sprzedaży są: importerzy z Włoch i Niemiec, oraz producenci polscy np. firma „Novol”.

              Obecnie firma działa w pięciu województwach na terenie Polski południowo-zachodniej.

Problemy:

1.     Załamanie się importu uszkodzonych samochodów z zachodu Europy.

2.     Zmiana polityki firm ubezpieczeniowych – odnośnie wypłacania odszkodowań za powstałe szkody (do tej pory były tzw. naprawy bezgotówkowe, zamienione obecnie na „pieniądze do ręki”.)

3.     W związku z wymuszaniem przez klientów coraz dłuższych terminów płatności, firma (ze względu na brak dostatecznie dużego kapitału) jest również zmuszona do kupowania towaru na termin płatności, co powoduje utratę największych rabatów,     w wyniku czego firma traci swą konkurencyjność.

4.     Pojawienie się na rynku polskim dużych firm zachodnich.

             

 

 

II)             Analiza strategiczna

 

 

Obszary analizy strategicznej obejmować będą:

 

Przedsiębiorstwo:

-          lokalizacja,

-          kapitał,

-          personel,

Mikro- i makrootoczenie:

-          dostawcy,

-          klienci,

-          konkurencja,

-          konkurencja potencjalna,

-          polityka firm ubezpieczeniowych,

-          polityka gospodarcza państwa,

 

 

W ramach tych obszarów analizowane będą następujące czynniki:

 

SILNE STRONY FIRMY

-         długa obecność na rynku,

-         duża liczba stałych klientów,

-         dobra jakość oferowanego towaru przy stosunkowo niskich cenach,

-         dostarczanie towaru wprost do klienta,

WADY FIRMY

-         stosunkowo mały kapitał obrotowy,

-         wysoki koszt środków trwałych ,

-         duża zależność firmy od awaryjności aut dostawczych,

-         brak możliwości zastąpienia kierowcy-sprzedawcy w przypadku np. choroby,

OKAZJE JAKIE STWARZA OTOCZENIE

-         rośnie zapotrzebowanie na tego rodzaju usługi (duża liczba samochodów, wypadki),

-         dobra lokalizacja sklepu (m.in. ze względu na sąsiedztwo z siedzibą firmy ubezpieczeniowej),

-         możliwość poszerzenia obszaru działalności ( samochody w firmie),

-         w związku z pojawieniem się nowych importerów pojawia się możliwość wynegocjowania bardziej korzystnych cen,

-         udział firmy w targach motoryzacyjnych – reklama firmy.

-         możliwość wprowadzenia przez państwo polityki wspomagającej rozwój małych i średnich przedsiębiorstw.

 

 

 

TRUDNOŚCI JAKIE STWARZA OTOCZENIE

-         pojawienie się nowej konkurencji dużych firm zachodnich ,

-         załamanie się importu uszkodzonych aut,

-         podniesienie barier celnych na materiały importowane ,

-         wzrost cen paliw ,

-         zmiana polityki firm ubezpieczeniowych ,

-         wydłużone terminy płatności wymuszone przez klienta zmuszają firmę do zakupu towaru również na raty co powoduje utratę korzystnych rabatów,

-         ze względu na konkurencję, konieczność wprowadzenia towarów średniej jakości z zachowaniem atrakcyjnych cen.

 

 

 

 

 

 

 

 

Za najistotniejsze dla strategii przedsiębiorstwa uważamy czynniki umieszczone w poniższych tabelach:

 

 

 

S

 

1997

2000

2003

Czynniki

Waga

Siła

Wynik

Waga

Siła

Wynik

Waga

Siła

Wynik

1.      długa obecność na rynku

2.      duża liczba stałych klientów

3.      dobra jakość oferowanego towaru przy stosunkowo niskich cenach

4.     

dostarczanie towaru wprost do klienta

 

 

20

 

40

 

20

 

 

 

 

20

 

 

 

 

2

 

3

 

2

 

 

 

 

3

40

 

120

 

40

 

 

 

 

60

 

 

 

260

30

 

35

 

20

 

 

 

 

15

2

 

2

 

2

 

 

 

 

3

60

 

70

 

40

 

 

 

 

45

 

 

 

215

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin