szkoly buddyjskie.doc

(31 KB) Pobierz
Gałąź

Gałąź

Szkoła

Miejsce i czas powstania

Założyciel (kodyfikator)

J ęzyk

Cele

Hinayana

1. Buddyzm pierwotny

Indie, VI w, p. n. e.

1. Sidhatha, Gotama, Budda (563-483)

2-3, Począwszy od 11 Soboru oddzielna szkoła

5. Wasubandhu (V w. n.e.)

magadhi (brak źródeł pisanych), pali

mieszany sanskryt (tylko fragmenty)

pali(?)

sanskryt(fragmenty) jak wyżej

cel ostateczny

1-16. Nirwana

cel tymczasowy

9. Z wdzięczności za pomoc, otrzymaną od Bodhisattwów, samemu zostać nim w celu pomagania innym 10. Odrodzenie się

w jednym z rajów Buddy

(zw. Sukhawati), gdzie osągnie się dojrzałość do Nirwany.

2. Theravada

Indie, IV w. p. n. e.

3. Mahasanghika

jak wyżej

4. Puggalavada

Indie, III w. p. n. e.

5. Sarvastivada

jak wyżej

6. Sautrantika

Indie, II w, p,n,e.

Mahayana

7. Szkoła Mądrości

Indie, I w. p, n. e,

8. Nagardżuna II w. n. e.

10. W Japonii Honen i Sinran (XII, XIII)

11. Asanga, Wasubandhu (IV, V w,)

12, Bodhidharma (VI w. )

sanskryt

8. Madhyamika

Indie, II w. p. n, e.

sanskryt

9. Szkota Bodhisattwy

Indie, I w. p. n. e.

sanskryt

10. Buddyzm Ufności

Indie, I w. p. n. e.

sanskryt

11. Jogaczara

Indie, III-IV w. n. e.

sanskryt

12. Zen (Ch'an)

Chiny, VI w. n. e

chiński

Tantrayana

13. Mantrayana

Indie, II w. n. e.

15, Saraha (VIII-IX)

sanskryt

14. Wadżrayana

Indie, III w. p. n. e.

sanskryt, tybetański

15. Sahadżayana

Indie, ok. VIII w.

apabhramśa, tybetański

16. Kaleczakrayana

Indie, X w. n. e

sanskryt, tybetański

Kraj, gdzie ciągle istnieje

Metoda osiągnięcia wyzwolenia

  1. -
  2. -
  3. -
  4. -
  5. -
  6. -
  7. Tybet, Nepal, Sikkim, Bhutan, Wietnam, Korea, Japonia
  8. jak wyżej
  9. jak wyżej
  10. jak wyżej
  11. Tybet, Nepal, Sikkim, Bhutan, Chiny, Japonia
  12. Chiny, Wietnam, Korea, Japonia
  13. Tybet Sikkim, Bhutan, Mongolia, Chiny, Korea
  14. Tybet Sikkim, Bhutan, Mongolia, Chiny, Korea
  15. Tybet Sikkim, Bhutan, Mongolia
  16. jak wyżej

·         1-6. Przerwanie łańcucha narodzin środkami samodyscypliny i oświecenia

·         T-8, Urzeczywistnienie pustki empirycznej osoby i wszystkich rzeczy metodami Mądrości; Pustka jest Absolutem i wyzwoleniem.

·         9. Ulga w uciążliwościach spowodowanych karmš, wskutek pomocy Bodhisattwów,

·         10. Poprzez pełnąwiary ufność w Buddów (zwł. Amitabhę), odrodzenie w raju.

·         11. Urzeczywistnienie tego, że wszystko jest Umysłem i powrót do Czystego Umysłu.

·         12. Urzeczywistnienie w medytacji, że wszystko jest Umysłem (= Buddą = Wyzwoleniem).

·         13. Wyzwolenie dzięki poznaniu tożsamości indywidualnej i źródłowej (Aleja). poprzez skuteczne psychologicznie mantry i mudry.

·         14. Poprzez nasienne formuły, Sakihaka wizualizuje Bodhisattwów, z którymi się utożsamia. Doświadcza w ten sposób istotnej wszechtożsamości i zyskuje świadomość swego wyzwolenia.

·         15. Poprzez wyzbycie się pustego myślenia, które jest przyczyną dualizmu. Jogin intuicyjnie chwyta współzależność samsary i nirwany co urzeczywistnia wyzwolenie.

·         16. Wyzwolenie poprzez urzeczywistnienie paralelizmu człowieka i kosmosu. Mistyczne zjednoczenie z pierwotnym Buddš Kalaczakrą dzięki wglądowi koniecznemu dla wyzwolenia.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin