Gałąź
Szkoła
Miejsce i czas powstania
Założyciel (kodyfikator)
J ęzyk
Cele
Hinayana
1. Buddyzm pierwotny
Indie, VI w, p. n. e.
1. Sidhatha, Gotama, Budda (563-483)
2-3, Począwszy od 11 Soboru oddzielna szkoła
5. Wasubandhu (V w. n.e.)
magadhi (brak źródeł pisanych), pali
mieszany sanskryt (tylko fragmenty)
pali(?)
sanskryt(fragmenty) jak wyżej
cel ostateczny
1-16. Nirwana
cel tymczasowy
9. Z wdzięczności za pomoc, otrzymaną od Bodhisattwów, samemu zostać nim w celu pomagania innym 10. Odrodzenie się
w jednym z rajów Buddy
(zw. Sukhawati), gdzie osągnie się dojrzałość do Nirwany.
2. Theravada
Indie, IV w. p. n. e.
3. Mahasanghika
jak wyżej
4. Puggalavada
Indie, III w. p. n. e.
5. Sarvastivada
6. Sautrantika
Indie, II w, p,n,e.
Mahayana
7. Szkoła Mądrości
Indie, I w. p, n. e,
8. Nagardżuna II w. n. e.
10. W Japonii Honen i Sinran (XII, XIII)
11. Asanga, Wasubandhu (IV, V w,)
12, Bodhidharma (VI w. )
sanskryt
8. Madhyamika
Indie, II w. p. n, e.
9. Szkota Bodhisattwy
Indie, I w. p. n. e.
10. Buddyzm Ufności
11. Jogaczara
Indie, III-IV w. n. e.
12. Zen (Ch'an)
Chiny, VI w. n. e
chiński
Tantrayana
13. Mantrayana
Indie, II w. n. e.
15, Saraha (VIII-IX)
14. Wadżrayana
sanskryt, tybetański
15. Sahadżayana
Indie, ok. VIII w.
apabhramśa, tybetański
16. Kaleczakrayana
Indie, X w. n. e
Kraj, gdzie ciągle istnieje
Metoda osiągnięcia wyzwolenia
· 1-6. Przerwanie łańcucha narodzin środkami samodyscypliny i oświecenia
· T-8, Urzeczywistnienie pustki empirycznej osoby i wszystkich rzeczy metodami Mądrości; Pustka jest Absolutem i wyzwoleniem.
· 9. Ulga w uciążliwościach spowodowanych karmš, wskutek pomocy Bodhisattwów,
· 10. Poprzez pełnąwiary ufność w Buddów (zwł. Amitabhę), odrodzenie w raju.
· 11. Urzeczywistnienie tego, że wszystko jest Umysłem i powrót do Czystego Umysłu.
· 12. Urzeczywistnienie w medytacji, że wszystko jest Umysłem (= Buddą = Wyzwoleniem).
· 13. Wyzwolenie dzięki poznaniu tożsamości indywidualnej i źródłowej (Aleja). poprzez skuteczne psychologicznie mantry i mudry.
· 14. Poprzez nasienne formuły, Sakihaka wizualizuje Bodhisattwów, z którymi się utożsamia. Doświadcza w ten sposób istotnej wszechtożsamości i zyskuje świadomość swego wyzwolenia.
· 15. Poprzez wyzbycie się pustego myślenia, które jest przyczyną dualizmu. Jogin intuicyjnie chwyta współzależność samsary i nirwany co urzeczywistnia wyzwolenie.
· 16. Wyzwolenie poprzez urzeczywistnienie paralelizmu człowieka i kosmosu. Mistyczne zjednoczenie z pierwotnym Buddš Kalaczakrą dzięki wglądowi koniecznemu dla wyzwolenia.
takade